Jump to content

Gdzie jest granica między modelem, a samolotem


JarekF

Recommended Posts

Zastanawiam się jak w tytule, gdzie jest granica pomiędzy modelem a statkiem powietrznym. Jakie są przepisy prawne dotyczące latania takich "zabawek". Osobiscie nie chciałbym, aby coś takiego spadło mi np. na samochód.

Zabawki dla dużych chłopców.

 

 

 

Kret zaliczony takim modelem to już chyba katastrofa powietrzna

Link to comment
Share on other sites

No dokładnie. Duże modele robią wrażenie.

To pytanie chyba już padło kiedyś na forum. Jakie są przepisy prawne dotyczące poruszania się po niebie tego typu modeli. Może ktoś się wypowie z Was. Jedno jest pewne, że musi chyba być polisa OC.

Link to comment
Share on other sites

 

:shock:

 

No widać na filmiku, że przy tych wymiarach modelu występują ogromne obciążenia i nie ma co oszczędzać na budowie konstrukcji. Podczas oglądania tego filmiku otwierają się podobne tematycznie filmiki (już nie chcę zamieszczać linków - gdyż sami możecie sobie otworzyć ) gdzie widać solidną konstrukcję Pipera, który kręci akrobację.

Link to comment
Share on other sites

wg mnie, różnica pomiędzy wielkim modelem a samolotem jest w tym, że w modelu nie doznasz uczucia które towarzyszy przy samodzielnym pilotażu samolotu czy szybowca,(choć adrenalina w obu przypadkach daje znać o sobie) cała reszta z logicznego puntu widzenia jest bardzo podobna, konstrukcja, zasady lotu, ubezpieczenie, koszty, zdrowy rozsądek itd.

 

Pozdrawiam

AGG

Pilot RC (Piper PA-38 3m) & Szybowcowy

Link to comment
Share on other sites

W skrócie do 35 kg masy startowej bez FMP, powyzej z FMP, zakaz lotów bezałogowych w przestrzeni kordynowanej bez zezwolenia.

 

Ostatnio jak rozmawialem z Panami z ULCa to slyszalem ze do 25 normalnie, powyzej 25 do 150kg z ubezpieczeniem na jakichs tam warunkach.

Link to comment
Share on other sites

humm, to nie wiedzą w ULC co minister rozporządził???

Błędnie podałem 35 kg powinno być 30 kg

 

 

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA TRANSPORTU

z dnia 5 października 2007 r.

zmieniające rozporządzenie w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy — Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków

 

(..)

 

§ 1. W rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 25 kwietnia 2005 r. w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy — Prawo lotnicze

do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków (Dz. U. Nr 107, poz. 904) wprowadza się następujące zmiany:

1) w § 1:

a) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

1a. Wyłączacza się z zastosowania przepisów ustawy w zakresie art. 95 ust. 2 pkt 5 modele latające o masie dopuszczalnej do lotu nieprzekraczającej 30 kg.

(...)

 

Czyli model do 30 kilogramów nie wymaga Kwalifikacji Personelu Lotniczego (FMP)

Chyba, że było kolejne rozporządzenie, ale z tego co wiem to nie było.

Ubezpieczenie wynikające z obowiązku dla zarejestrowanych statków powietrznych - tu nie jest tak prosto i naprawdę trzeba by głęboko się zastanowić, bo modelu nie można wpisac do rejestru a z drugiej strony masa startowa już tego wymaga. Nie przekraczam 30 kg to i nie zgłębiałem przepisów.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.