Skocz do zawartości

SZD-15 Elbląska Sroka.


pepcio

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich fanów historycznych szybowców i samolotów. Zawsze starałem się zbudować latający model obiektu który można spotkać jedynie na zdjęciach , rysunkach ewentualnie w muzeum. Jednym z nich jest szybowiec SZD-15 Sroka. Tych szybowców było naprawdę mało. Jeden egzemplarz użytkowany był w Aeroklubie Elbląskim . Zdążyłem się na nim wylaszować w 1971 roku i zaraz potem został skasowany po niefortunnym lądowaniu.

Postanowiłem na moim modelu umieścić znaki rejestracyjne tego właśnie szybowca. Zupełnie przypadkowo trafiłem na to forum i byłem mile zaskoczony że Tomek G. z Francji ( mój rówieśnik) zbudował mniej więcej w tym samym czasie i z tych samych źródeł (!) taki sam model. W moim są małe odstępstwa wymiarowe ale to przecież półmakieta. Zastosowałem hamulce klapowe bo wysuwane wydawały mi się za skomplikowane. Po obejrzeni konstrukcji u Tomka okazało się że jego są super. Model na razie jest „uziemiony” z braku czasu i nawału obowiązków służbowych.

post-2846-0-99688100-1376053412.jpg

 

post-2846-0-72114400-1376053448.jpg

 

post-2846-0-42391100-1376053500.jpg

 

post-2846-0-28215500-1376053547.jpg

 

post-2846-0-44153500-1376053670.jpg

 

post-2846-0-11373300-1376053705.jpg

 

post-2846-0-18904900-1376053785.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Porządne modelarskie rzemiosło, miło popatrzeć. :D

Jeśli znajdziesz czas podaj trochę danych modelu.

Nie widzę zastrzałów, zrezygnowałeś z nich ?

Za mną od jakiegoś czasu chodzi Czapla, też takie sentymenty z młodości, pierwsze loty i takie tam...

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mocowanie skrzydeł jest na tytanowe bagnety fi 8 i fi 6.W skrzydłach są wklejone rurki alu.

Skrzydła starałem się wykonać w miarę lekko . Pokryte sa balsą 1,5 mm i tkaniną szyfonową. Zastrzały są niezbędne .Mimo że model jest typowo na termikę to przy lądowaniu zastrzały takżę mocno pracują. Chciałem je wykonać z rurki alu ale skończyło się na twardym drewnie fi 10. Kadłub w od nosa do połowy kryty balsą 3 mm (lekko zcienioną w stronę ogona) , tył z usterzeniem 1,5 mm. Wręgi kadłuba wykonałem w cz. centranej ze sklejki gospodarczej i opakowań po cytrusach..

 

Rozpiętość skrzydeł - 3790 mm

Długość całkowita - 1750 mm

Powierzchnia skrzydeł - 100,8 dm kw.

Powierzchnia stat. poziom. - 20,2 dm kw.

Wznios skrzydeł - 6 stop.

Profil płata - HQ/OLDY-3/12

Cięciwa - 300 mm w połowie przechodz. do 170

Profil statecznika poziom. - NACA 0012

Kąt zaklin. płata i statecz. - + 2,5 stopnia

Ciężar całkowity ( do lotu) - 4600 g

Obciążenie powierzchni - 45,6 g/dm kw.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pomysł super! Będę kibicowć. Budowa historycznych modeli szybowców to naprawdę świetna zabawa ale i trudna od strony technicznej. Przed Sroką zastanawiałem się nad budową Muchy 100 na której zdobywałem warunki do srebrnej odznaki szybowcowej. Temat odrzuciłem z prostego powodu. Wykonanie wytłoczki kabiny modelu w skali 1/5 to dla mnie horror!

Wiem że wielu modelarzy ma z tym kłopoty przy modelach dużej skali. Poliwęglany odpadają, butelki PP,PE za małe i za cienkie – pozostaje pleksiglass. Zdobycie pleksi grubości 0,5-1,0 nie jest łatwe a zrobić wytłoczkę to jeszcze trudniej. Przy małych gabarytach nie ma problemu. Stempel w kształcie kabiny, gorący olej ewentualnie opalarka.

Może któryś z modelarzy ma na to sposób. Słyszałem o urządzeniu w którym wkorzystuje się podciśnienie do nadania kształtu kabiny z gorącego arkusza pleksi. Jak ono jest zbudowane?

A może są firmy które robią w sposób profesjonalny.

 

Mirek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.