Skocz do zawartości

Optic 6 - ograniczenie prędkości


qain

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

W modelu PC FOCUS zmieniłem silnik szczotkowy na bezszczotke RAY . Latam z pakietem li-pol 3S i jak dla mnie model jest za szybki. Jestem początkującym i ciężko mi utrzymać drążek „gazu” w połowie. Proszę o informację czy w nadajniku Optic6 jest taka opcja, która pozwoli tak ustawić drążek gazu, że gdy wychylę go na maksimum to prędkość obrotowa silnika będzie ograniczona (np. o 25 % mniej).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Raczej takiej opcji nie ma w połączeniu z regulatorem ale za to możesz skutecznie użyć śmigło dające mniej ciągu czy też prędkości strumienia - jednym słowem dać mniejsze śmigło.

 

Edit: Spojrzałem na silnik jaki posiadasz i trochę powyższe się komplikuje :oops: Rozsądniej byłoby się zastanowić nad pakietem 2s.

 

Na jakim obecnie śmigle latasz?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

We wszystkich komputerowych aparaturach jest możliwość ograniczania wychylenia serw ale nie mam pojęcia jak to działa w przypadku regulatora.Musiałbyś sprawdzić sam, ograniczając wychylenia na 3 chyba kanale(np na 50%).Albo prościej zmnienić śmigło na mniejsze lub o mniejszym skoku.

edit: no i zderzyliśmy się Marcin :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za wskazówkę.

 

Do tego silnika w połaczeniu z pakietem li-pol 3S producent zaleca śmigła: 6"x4"-5,5". Ja mam zamontowane 6"x5,5".

 

1. Mam jeszcze 6"x4" - czy z tym śmigłem prędkość będzie mniejsza?

2. Czy śmigło (np. 5") nie zaszkodzi silnikowi?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pierwsza cyfra oznacza średnicę śmigła a druga jego skok.

 

Skok śmigła odpowiedzialny jest za prędkość strumienia zaśmigłowego a średnica za ciąg statyczny (w uproszczeniu lecz dla nas modelarzy chyba wystarczającym).

 

Obecnie stosujesz śmigło 6x5,5 przy zasilaniu 3s (11,1V) wraz z silnikiem który posiada 2100kV (ilość obrotów na każdy Volt zasilający)

 

Szacuję iż przy tej konfiguracji uzyskujesz około 20000obr/min a prędkość zaśmigłowa wynosi coś w okolicach 170km/h, a ciągu statycznego nie ma sensu podawać bowiem tak małe śmigło z modelem w ręku przy tych obrotach i najprawdopodobniej pracuje w "przeciągnięciu".

 

Twoim zadaniem teraz jest zmniejszyć prędkość strumienia zachowując podobną charakterystykę ciągu statycznego. Można to uzyskać w dwojaki sposób:

 

- zmieniając śmigło na śmigło o mniejszym skoku

 

Przy śmigle 6"x4" prędkość strumienia spadnie do wartości około 140km/h zachowując zbliżony ciąg. Prąd pobierany przez zespól napędowy spadnie co dalej będzie korzyścią. Problem w tym że już w tym momencie korzystasz z małych śmigieł - dalsze zmniejszanie może już być kłopotliwe. Zamiana śmigła na śmigło o mniejszej średnicy lecz o bardzo zbliżonym skoku - nie załatwi w pełni pozytywnie sprawy biorąc pod uwagę choćby ekonomiczne wykorzystanie napędu. Prędkość strumienia nie spadnie lecz ciąg - a nie to jest priorytetem.

 

- zmieniając zasilanie na 2s (7,4V)

 

Spowoduje to spadek maksymalnej prędkości obrotowej silnika do granic około 13tyś obr. min. Zachowując śmigło 6x5,5 prędkość strumienia spadnie do okolic 100km/h i będzie to już naprawdę lajtowo lecz niestety spadnie też i to drastycznie ciąg statyczny. Aby zwiększyć ciąg należy zwiększyć średnicę śmigła. Przy tym zasilaniu wraz ze śmigłem 7x5 lub 7x4 uzyskałbyś już oczekiwany efekt zmniejszając jednocześnie masę samego modelu :)

 

Moje wyliczenia nie są dokładne i na szybko ale być może pokazują obraz problemu i sposób rozwiązania. Dokładniejsze wyniki choćby w MOTOCALC dałyby już konkretną odpowiedź, jaka konfiguracja byłaby najbardziej odpowiednia.

 

Ale nie ma jak praktyka :)

Załóż posiadane śmigło 6x4 i spróbuj - będzie poprawa i być może wystarczająca :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Raczej takiej opcji nie ma w połączeniu z regulatorem ale za to możesz skutecznie użyć śmigło dające mniej ciągu czy też prędkości strumienia - jednym słowem dać mniejsze śmigło.

 

Możesz użyć opcji EPA (end point adjustment) dla kanału na którym masz podłączony regulator, w ten sposób ograniczysz "sztucznie" obsługiwany zakres prędkości.

 

Pozdr.,

Michał

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Możesz użyć opcji EPA (end point adjustment) dla kanału na którym masz podłączony regulator, w ten sposób ograniczysz "sztucznie" obsługiwany zakres prędkości

 

Tak - to też trzeba najpierw sprawdzić bowiem nie zawsze regulator "trybi" taki zabieg.

 

Przetestowałem szybko na aparaturze Sanwa VG6000 i regulatorze GWESC25A i to działa lecz dopiero dla EPA poniżej 50%. Nie testowałem czy przypadkiem innych skutków ubocznych nie ma :)

 

To też może być jakieś wyjście.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak - to też trzeba najpierw sprawdzić bowiem nie zawsze regulator "trybi" taki zabieg.

 

To dziwne... EPA ogranicza po prostu zakres długości impulsu wychodzącego z nadajnika - dla regla działanie EPA niczym się nie różni od drąga w nie-skrajnym położeniu.

 

Pozdr.,

Michał

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie - dziękuję za pomoc.

 

Jutro sprawdzę z EPA.

 

Większego śmigła nie mogę zamontować – napęd pchający i brak miejsca.

Wydaje mi się, że opcja z śmigłem 6x4 jest najlepsza.

 

Marcin podał przybliżone prędkości dla różnych skoków śmigła. Czy znacie wzory za pomocą których można obliczyć wspomnianą prędkość oraz ciąg?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dla regla działanie EPA niczym się nie różni od drąga w nie-skrajnym położeniu.

 

No niby nie ma różnicy. Pamiętam że miałem kłopoty z EPA z moim pierwszym regulatorem Jeti i do dziś nie przejmowałem się zbytnio EPA na gazie latając elektrykiem :!: :!: Teraz popróbowałem na wyżej wspomnianym GWS i wszystko wygląda w porządku i co gorsze EPA musi być prawidłowo (w miarę) ustawione :!: Teraz nie co z głupiałem i myślę że gdzieś tam na początku musiałem źle zinterpretować problem i do dziś miałem fuksa że zawsze regulator działał w porządku! (pełny zakres mocy). O tyle to dziwne że często przeprogramowywuje radio bo częściej latam modelami spalinowymi a tam ustawienia przepustnicy EPA na np. 30% mi się zdarzały a jak wspomniałem... przy elektryku nigdy EPA od gazu mnie nie interesowało.

 

Ile to człowiek musi się uczyć..... :roll:

 

Czy znacie wzory za pomocą których można obliczyć wspomnianą prędkość oraz ciąg?

 

Na szybko korzystam z programu PropSelector, poważniejszym programem do liczenia napędów elektrycznych jest MotoCalc.

 

Wzory też są tu na forum tylko trzeba odszukać :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.