Skocz do zawartości

Proxima II - oblatana


wojcio69

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Jak to bywa w życiu, błędów nie popełnia tylko ten co nic nie robi. tak było i z zakupem mojego poprzedniego szybowca - przerósł moje możliwości pilotowania (ot nieraz do latania, zwłaszcza przy lądowaniu, przydają się dwie ręce).

Grzebiąc w internecie wyszukałem cosik takiego PROXIMA II

Z rozmowy telegonicznej z Panem Grzegorzem dowiedziałem się, że to cudo ma powierzchnię skrzydeł coś ok. 56dm^2 i w wwrsji elektrycznej obciążenie wychodzi jakieś 35-36g/dm.

I co myślicie o takiej zabaweczce?

Na wyposażeniu jest wszystko - wręgi, bowdeny, śrubki, zawiasy, kabelki, bowdeny, zaczepy, tasiemki i cała reszta galanterii. Nic tylko poskładać, wsadzić wyposażenie RC i fruuu w górę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Witam

No to Proxima II wreszcie doczekała się kompletnego wyposażenia i jest gotowa do lotu.

Niestety pakietem Li-po 3S nie udało się jej poprawnie wyważyć i dlatego dostała na dziób trochę ołowiu. Masa całkowita do lotu wyszła 2010g co dało obciążenie 35,9g/dm przy rozpiętości 2780mm. Wrażenia z pierwszego lotu opiszę jeszcze w tym tygodniu (prawdopodobnie w czwartek wieczorem, chyba, że znowu coś mi pomiesza plany).

Parę info o modelu:

Kadłub włókno szklane czy cuś takiego po bokach na całej długości wzmocnione paskiem węgla szerokości 5mm, a w obrębie kabiny tkanina.

Skrzydła z rdzeniem EPP podobnym, oklejone balsą i na to folia (od spodu czerwona).

Statecznik poziomy konstrukcyjny z balsy oklejony folią.

Ster kierunku konstrukcyjny z balsy, oklejony folią.

W stateczniku pionowym wręga z balsy 8-10mm.

Serwa do lotek i klap (Tower Pro MG16) mocowane w skrzydłach, kierunek (Tower Pro SG5010) na bowdenie mocowany w kabinie, wysokość (Tower Pro MG90) - serwo na dole w stateczniku pionowym z popychaczem.

Silnik Ray 3542/05

Regulator Turnigy Plush 60A/BEC 3A

Kołpak Alu 40mm

Łopatki 12x6

 

fb6de4281b975da1m.jpg

 

a64a228eee4a4eeam.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Grzesiu nie ma co czekać na moje relacje z lotu wystarczy popatrzeć tutaj:

http://www.airmix.de/modellbau-2082-wellness-flieger-proxima-ii.html

Poza tym waga +/-2kg, powierzchnia nośna 56dm?, obciążenie 36g/dm dają podstawy do przypuszczeń, że lot będzie spokojny, przewidywalny i bez zawrotnej prędkości, ot takie kolebanie się między jednym a drugim cumulusem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Pierwszy oblot Proxima II zaliczony.

 

a64a228eee4a4eeam.jpg

 

Warunki pogodowe:

Godzina 11:40, słonecznie, na niebie cumulusy, wiatr WSW 6-8m/s.

Silnik max. obrotów, mocny wyrzut z ręki i wznoszenie pod kątem 25-30°.

Ze względu na stosunkowo krótki kadłub względem rozpiętości skrzydeł jest bardzo czuła na wychylenia steru wysokości.

Na pułapie ok. 70m silnik stop.

Szybuje bardzo poprawnie i dość żwawo reaguje na wychylenie sterów, choć jakby z pewnym opóźnieniem.

Ponownie silnik na max. obrotów i wznoszenie pod kątem ok. 35-40°.

Na pułapie ok. 120-130m silnik stop.

Jedno kółeczko szybowania i ponownie silnik na max. obrotów.

Wznoszenie pod kątem ok. 30-35° na pułap ok. 200m.

Silnik stop i szukanie termiki.

Pod jednym z cumulusów Proxima zwalnia i "kolebie" się na skrzydłach.

Ciasne kołeczko z lekkim oddaniem steru wysokości dla zwiększenia prędkości i wbicia się w komin ciepłego powietrza. Udało się :jupi:

Praktycznie sama krążyła w kominie zwiększając wysokość.

Ze względu na to, że komin dość szybko się oddalał ode mnie, gdzieś na 300-350m kładę ją lekko na skrzydło, oddaję lekko ster wysokości i uciekam z komina.

Lot szybowcowy zdecydowanie szybszy jak przy poprzednim moim modelu (Elektro Junior S) ale bez "fajerwerków", typowo jak dla szybowca o wadze 2kg i rozpiętości 2,8m.

Kółko, ósemka, ciasne skręty (prawie mnie słucha ale robi to jakby "po namyśle") i podejście do lądowania.

Ścieżka schodzenia jakieś 20° pod wiatr, na wysokości ok. 15-10m robię plaskie kółko dla obniżenia pułapu.

Ponownie Proxima leci pod wiatr tym razem na wysokości ok. 5-7m.

Tuż nad ziemią poziomuję lot sterem wysokości i po chwili Proxima dźwięcznie dotyka ziemii i ślizga się brzuchem po trawie.

Od startu do lądowania lot trwał 23min.

Ogólnie - model szybki i dość wolno reagujący na stery. Być może to kwestia ustawienia wychyleń powierzchni sterowych.

W porównaniu z moim poprzednim modelem (Elektro Junior S) różnicę odczułem na prędkości lotu i zachowaniu w kominie termicznym (jedno i drugie in +).

Co by nie było tak landrynkowo słodko teraz kilka minusów i sugesti dotyczących budowy i montażu.

Montaż kabiny lepiej zrobić na magnesach neodymowych, można wg producenta śrubka z przodu i zamek z tyłu, ale magnesy nie wymagają wiercenia dziury w kadłubie pod zamek.

Napęd steru wysokości z serwem w ogonie wymaga lekkiej modyfikacji. Stosując tą dźwignię steru, co daje producent trzeba mocno (ok. 1,5cm) skrócić wręgę statecznika pionowego, bo popychacz mocno wysuwa się poza obrys statecznika.

Ja obciąłem dźwignię i mocowanie pręta wykonałem tuż przy podstawie dźwigni mocowanej do steru wysokości.

 

962efd1649dc26b6m.jpg

 

Jak ktoś chce się bardziej pobawić może zamontować serwo do wysokości w stateczniku pionowym tuż pod statecznikiem poziomym, dźwignię serwa wypuścić na zewnątrz i na krótkim popychaczu połączyć ze sterem wysokości (tak ma to rozwiązane Ventus z CM Pro).

Bagnet stalowy mocowania skrzydeł wymienić na węglowy pręt.

Mocowanie skrzydeł (na wcisk) na bagnecie i kołku ustalającym, wspomagane spięciem skrzydeł (w kadłubie) gumą wydaje się wystarczające, choć oklejenie miejsca łączenia skrzydeł z kadłubem taśmą izolacyjną wzmocni tochę mocowanie skrzydeł a i poprawi estetykę.

Lotki najlepiej zmiksować ze sterem kierunku, nie będzie wówczas "zarzucać" ogonem.

Mocowanie statecznika poziomego na dwóch śróbkach nylonowych z podkładkami jest nieporozumieniem zwłaszcza, że statecznik (jak i ster kierunku) jest konstrukcyjny z balsy i oklejony folią. Dla pewności aby nam statecznik nie odfruną, proponuję zrobić podkładkę ze sklejki lub laminatu (ja zrobiłem z płyty CD) o obrysie statecznika pionowego w miejscu mocowania statecznika poziomego (patrz poniższy rysunek).

 

3d933ec16d0a6aa3m.jpg

 

No i to by było na tyle, co się tyczy spostrzeżeń, sugestii i odczuć po pierwszym locie.

P.S. Muszę się jeszcze duuużo nauczyć aby spokojnie i relaksacyjnie latać tym modelem. Rożnica jest mniej więcej taka jak między prowadzeniem w mieście samochodu osobowego a ciężarowego z 28-tonową naczepą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 9 miesięcy temu...

Witam

 

Prosze o kilka dodatkowych informacji albowiem właśnie składam takiego:

1. Czy w kadłubie trzeba przewiercić dodatkowe otwory na kabelki ze skrzydeł i chyba jeszcze na napinacz

2. Czy kable ze skrzydeł sa na tyle długie że za każdym razem je wypinasz po skończonym lataniu czy jakos inaczej? Czy sterowanie klapami jest jednym kablem poprzez rozdzielacz?

3. Czy w kadłubie montuje sie jedno serwo? Chyba tak bo po co dwa albo małe albo duże.

4. Rozumiem że wymienić należy ten gruby pręt metalowy

5. Zastanawiam się nad tym serwem do wysokości bo nie bedzie to ładnie wyglądało z serwem u góry i na zewnątrz...

6.Ta płytka idzie na statecznik poziomy czy pomiędzy? Jakos nie za bardzowidać na zdjęciu

 

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Ad. 1. Tak

Ad. 2. Lotki mam podłączone na przedłużaczach 15cm i rozłączam tylko złącze przedełużacz - kabel lotki ze skrzydła. Klapy mam podłączone na kablu Y i rozłączam tylko złącze kabel Y - kabel klapy ze skrzydła.

Ad. 3. W kadłubie tylko serwo od kierunku, serwo od wysokości w stateczniku pionowym, serwa klap i lotek w skrzydłach - czytaj instrukcję.

Ad. 4. Nie trzeba ale warto zamienić go na pręt węglowy.

Ad. 5. Serwo od wysokości montujesz wewnątrz statecznika pionowego mniej więcej na wysokości belki ogonowej. Do jego montażu jest przygotowana nawet specjalna wręga ze sklejki - jeszcze raz czytaj instrukcję.

Ad. 6. Ta płytka, którą zrobiłem idzie odg góry nastatecznik poziomy, czyli pomiędzy śruby z podkładkami a statecznik.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 tygodni później...
  • 2 tygodnie później...

Ja również mam kilka dodatkowych pytań bardziej szczegółowych takich jak :

1. Czy serwa które Pan tam zamontował pasują w "otworki" fabryczne

2. Czy dziurki we wrędze silnika pasują do slinika : Ray 3542/05

3. "Telefon do specjalisty" : Według Pana czy nadaję się to wyposażenie :

http://hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=11952

http://hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7073

http://hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=2165

Ale nie jestem zdecydowany na silnik chyba wezmę ten co Pan ma ....Tutaj decydujące będzie dopasowanie go do "otworków" .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

1 - tak - ostry nóż i można powiększyć otwory i jest OK

2 - tak - otwory zawsze można podpiłować na owalne i już jest OK

3 - to wyposażenie:

- po co pakiet nanotech wystarczy zwykły 20C/30C jest tańszy

- silnik OK dla śmigła 10x5 ten co ja mam Ray 3542 jest ze śmigłem 12x6

- regulator spasowany na styk lepiej mieć trochę zapasu ja mam Turnigy Plush 60A z BEC 3A. Przy 6 serwach lepiej mieć BEC 3A.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.