Jump to content

POMOCY ! Nie potrafię dać sobie rady z montażem silnika!


dlmtb

Recommended Posts

Panowie! Walczę z tym już kilka dni i ciągle brakuje mi śmiałości by wywiercić otwory i przykręcić łoże z silnikiem. :(

 

Cała afera dotyczy montażu silnika w modelu AT6 Texan firmy CmPro. http://www.cmpairplane.com/warbird/AT-6%20%20160%20Size.html Niby wszystko w instrukcji obrysowane i na ściance montażowej jest krzyż, który wyznacza środek osi silnika, ale jak się to wszystko zaczyna zgrywać to już takie proste nie jest. Dodam ze jest to moja pierwsza spalina i nigdy nie miałem takiego modelu gdzie trzeba zamontować coś, co nie wskakuje samo w odpowiedni otwór plus dwie śrubki i po krzyku. :mrgreen: Innymi słowy jak ten silnik „wycyrklować żeby było dobrze” :|

Oczywiście takie rzeczy jak wykłon w dół już ustawiłem dodając specjalnie podkładki miedzy łoże a silnik zostało powtórzyć tę operacje przy montażu łoza do przegrody anty ogniowej w modelu. I tu problem, bo nie mogę złapać punktów odniesienia żeby os silnika była centralnie do osi modelu. Już wydaje mi się, że jest dobrze a po przyłożeniu maski oś wypada za nisko lub wyraźnie nie centralnie. :?

Czy może jest jakiś „patent modelarski” jak ustawić prawidłowo silnik posiadający wykłon 2 stopnie w dół i 2 stopnie w prawo? :|

Ratunku! Pomocy! Bez tego nie ulotnie mojego Texana. :(

Link to comment
Share on other sites

najpierw trzeba sprawdzić, gdzie wypada środek osłony przymierzonej do kadłuba, i ten punkt sobie oznaczasz na firewallu. Potem trzeba zmierzyć odległość od wierzchu osłony do firewalla i przemnożyć przez sinus kąta skłonu , i tę wartość odłożyć w górę jako poprawkę (zakładając że skłon masz w dół) i to samo zrobić dla wykłonu. (sinus 2st to 0,0349 czyli dla odległości przydkładowo 200 mm od maski do firewalla będziesz miał 7 mm poprawki). Jeśli nie chce Ci się liczyć, dla małych kątów sinus = kątowi w mierze kątowej czyli dzielisz przez 57,3 i masz wartość sinusa.

Potem wiadomo, od tych odłozonych z poprawkami punktów trasujesz otwory na łoże i wiercisz.

Link to comment
Share on other sites

Jak pierwszy raz się za taką operację brałem (i jak na razie jedyny), to wyznaczyłem najpierw środek na wrędze silnikowej. To rzut miejsca w osi samolotu gdzie ma być oś silnika. W Texanie to będzie środek geometryczny wręgi, bo ona jak i maska są okrągłe. Po zaznaczeniu patrzę, na wszystkie sposoby czy to się zgadza. Spoglądam po osi samolotu, przykładam długą linijkę, zakładam maskę i patrzę czy oś wypadnie w środku. Na razie bez uwzględnienia żadnych kątów.

Następnie obliczasz ile trzeba ten punkt przesunąć w lewo i do góry (patrząc od ogona), tak żeby po zastosowaniu skłonu i wykłonu oś silnika dalej była w założonym miejscu (czyli w środku otworu w masce).

To proste obliczenia. 2 stopnie to ok 3.5% czyli jeśli oś obrotu następuje w odległości 10cm od śmigła to trzeba przesunąć ok 3.5mm

dokładny wzór: kąt [%] = tg (kąt [stopnie])*100

To samo dla skłonu i wykłonu, pamiętając, że jeśli skłon zrobiłeś na mocowaniu silnika, a wykłon przy wrędze, to będzie inne ramię.

Później podobne przeliczenia ułatwią dobór grubości podkładek.

Teraz część praktyczna:

ponieważ w łożu silnikowym środek wypada w powietrzu, to wyciąłem ze sklejki cienką podkładkę, którą przykleiłem tymczasowo do łoża i w niej wywierciłem dziurkę dokładnie na przedłużeniu osi silnika (bez skłonu).

Teraz wystarczyło trafić tą dziurką we wcześniej zaznaczony środek na wrędze (po przesunięciu w lewo i do góry) i zaznaczyć gdzie trafiają śruby łoża.

 

Taki pomysł. Mnie się sprawdził. Ale nie wiem czy tak robią doświadczeni modelarze.

Link to comment
Share on other sites

Teraz część praktyczna:

ponieważ w łożu silnikowym środek wypada w powietrzu, to wyciąłem ze sklejki cienką podkładkę, którą przykleiłem tymczasowo do łoża i w niej wywierciłem dziurkę dokładnie na przedłużeniu osi silnika (bez skłonu).

Teraz wystarczyło trafić tą dziurką we wcześniej zaznaczony środek na wrędze (po przesunięciu w lewo i do góry) i zaznaczyć gdzie trafiają śruby łoża.

Dzięki zzradek. Pomysł dobry, ale w Texanie w miejscu gdzie można by oznaczyć środek osi silnika na ścianie ogniowej jest piękna okrągła dziura przewidziana na wyprowadzenie instalacji paliwowej i korek od baku. :(

Link to comment
Share on other sites

To teraz może nieco prostrzy sposób bez liczenia, którego ja używam do swoich modeli i jak dotąd się nie zawiodłem. Skoro już masz przygotowane łoże z silnikiem i ustowiony skłon i wykłon i teraz tylko brakuje wytrasowania otworów, to można sobie poradzić tak: wiercisz otwory w masce tak aby można ją zamocować w docelowym miejscu, stawiasz kadłub w pionie (maską do góry) proponuję oprzeć na ścianie podkładając kawałek gąbki między ścianę i kadłub, stawiasz silnik na wrędze wraz z łożem na którym są już zamontowane stosowne podkładki do skłonu i wykłonu, przykręcasz maskę do kadłuba i teraz trzymając za oś silnika możesz przesuwać silnik wraz złożem po wrędze i dopasować do środka maski. Kiedy już będziesz miał środek ustalony, zdejmujesz delikatnie maskę i trasujesz otwory. Do tej operacji czasem przydaje się trzecia ręka kolegi ;-). Powodzenia

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.