Jump to content

Pitts Va-Models- problemy


Recommended Posts

Witam. Jakoś tak wyszło że Pittsa z VaModels kończę dopiero teraz. Zostało mi już tylko wyważenie i oblatanie ale tu pojawia się problem.

W instrukcji pisze że model należy wyważyć w punkcie 30-40mm od krawędzi natarcia dolnego skrzydła dla początkujących lub 45-55mm dla zaawansowanych. Po chwili kombinowania (stary dwupłat zawsze wyważałem za górny płat) podwiesiłem model w punkcie 40mm do góry nogami i tu niespodzianka i to dość nie miła, przód za lekki. Udało mi się go dopiero jako tako wyważyć przesuwając wszystko co się da maksymalnie do przodu i zmieniając ść na 50mm, a i tak przy dłuższych pakietach dziób lekko się wznosi i przydałoby się kilka gram extra na dziób. Żeby wyważyć do 40mm musiałbym dołożyć jakieś 50g na dziób (sprawdzone za pomocą monet). Nie wiem czy podwieszanie modelu do góry nogami to nie błąd i nie fałszuje wyników.

Nie czuję się pewnie wiedząc że 50mm to dla bardziej zaawansowanych i model może mi zadzierać nosa.

 

Mam też pytanie co do pierwszych oblotów. Jak powinny one wyglądać? Jak ustawić i sprawdzić nowy model? Poszukać jakiegoś kawałka asfaltu do startu z ziemi czy normalnie puszczać z ręki?

Link to comment
Share on other sites

Nie wiem czy podwieszanie modelu do góry nogami to nie błąd i nie fałszuje wyników.

To nie ma prawa fałszować wyników, a nawet gdzieś czytałem, że lepiej akrobaty wyważać "do góry nogami"

 

Nie czuję się pewnie wiedząc że 50mm to dla bardziej zaawansowanych i model może mi zadzierać nosa.

A to może dlatego, że do 3D się wyważa bardziej na tył...

Link to comment
Share on other sites

Nie znałem stronki Depronowej Elity :-) Dzięki że podałeś. Wolałbym go wyważyć do zwykłej akrobacji niż 3D

Podaje wyniki z programu

Aeorydnamic center: 99,3mm

Recomendet center of gravity = 16% 61,7mm

Recomendet center of gravity = 8% 81,7mm

Z czego jest to mierzone od górnego bardziej wysuniętego płata, dla dolnego to będzie 16%-36mm i 8%-56mm to znaczy ze w instrukcji wszystko zostało podane prawidłowo.

Spróbuje go wyważyć na 50mm tak żebym nie musiał dokładać żadnego ciężaru.

Pogoda na razie nie sprzyja oblatywaniu, jednak jak "najbezpieczniej" wykonać pierwsze oblot? Na co zwrócić uwagę (jak na razie oblatywałem tylko szybowca, pierwsze obloty mojego starego Pittsa wykonał ktoś inny potem uczyłem się na nim latać metodą od skoku do lotu :-P)

 

PS: Program nadaje się tylko do dwu płatów. Tylni statecznik liczy się jako 3skrzydło.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Kupiłem właśnie ten model i zaczynam składanie - czy te problemy z wyważeniem były wynikiem osadzenia serw w części ogonowej modelu jak radzi producent?

 

Zależy mi na maksymalnym zmniejszeniu wagi dlatego wolałbym uniknąć takiego doważania przodu. Zamierzam umieścić serwa w środkowej części kadłuba ale wolałbym się upewnić na ile zmieni to ustawienie środka ciężkości.

 

Czy Twój model został obalatany?

Jak wrażenia i jaki zastosowałeś silnik?

 

ms

Link to comment
Share on other sites

Zalecenia producenta są jednak poprawne. Trzeba tylko pamiętać że cała reszta powinna być z przodu. Na początku umieściłem odbiornik z tyłu i stąd moje problemy. Użyłem silnika Turnigy 3530-1100, śmigło APC 11x4,7 i oblatywałem go na LiPolach 2200 i LiFe 1100 (w sumie ta sama masa). Nie musisz się martwić o wagę modelu (chyba że bardzo ci zależy na 3D). Mój przekroczył wagę producenta o ponad 120g a i tak w czasie lotu wydaje mi się jakby był pusty w środku (wiecie to wrażenie małej bezwładności, choć to może wynikać bardziej ze śmigła). Model w powietrzu jest powolny, dobrze reaguje na stery (zmniejszyłem zakres wychyłów na pierwsze loty). W sumie lata bardzo przyjemnie. Co do akrobacji to zbyt dużo nie ich nie robiłem (kilka pętli i beczek), na pionową wspinaczkę jest dość mocy (niestety jeszcze zawisu nie opanowałem)

Jeśli jesteś dobry w układaniu bowdenów to możesz spróbować z umieszczeniem serw w środku ale nie widzę w tym większego sensu, fakt faktem aku jest maksymalnie z przodu ale wyważenie jest poprawne, no i pamiętaj o minusach bowdenów. Ciężki przód może ci się przydać jedynie kiedy będziesz kogoś uczył (ale wtedy dociążenie przodu to żaden problem)

 

W moim modelu miałem kilka modyfikacji- węgiel zamiast alu, wzmocniłem statecznik pionowy węglem i dałem 2 serwa na lotki zamiast jednego.

 

Pozdrawiam

 

PS: Jeśli bardzo ci zależy na wadze to może pozbądź się podwozia (i tak powoli ląduje), minusem tego będzie przeniesienie serwa do środka modelu gdzie nie będziesz miał dostępu lub zastosowanie 2 serw montowanych poza obrysem kadłuba od góry.

Link to comment
Share on other sites

Dziękuję za pomocne uwagi.

Planowałem przesunięcie serw z uwagi na nieco mniejsze pakiety jakimi dysponuję w stosunku do tego co zaleca producent. Mam pakiety li-po po 1500 mAh a powinny być 2000 lub 2200. Po przeczytaniu Twoich uwag o wyważeniu miałem watpliwości co do lokalizacji serw co mogłoby spowodować pogłębienia problemu. Jeżeli jednak model wyważyłeś to pozostawię serwa na ogonie. Ten model właśnie ma służyć do 3D.

Na lotki oczywiście dwa serwa które zamierzam umieścić w boku kadłuba i węgiel w na wzmocnienia płatów. Pomiędzy płatami planowałem pozostawić jednak pręty aluminiowe .... możliwe są wtedy większe odkształcenia płatów a węgiel pęka od razu.

 

Czy nie miałes problemu z pękaniem prętów węglowych które wprowadziłeś zamiast oryginalnych pomiędzy płatami?

Na mostek pod oparcie górnego płata i tak musi pozostać Al - zmieniłeś pręty też w tym miejscu?

ms

Link to comment
Share on other sites

Skrzydła połączyłem węglem (2 równoległe o dł. ok 30cm), pomiędzy płatami dałem też pręty węglowe, tak samo jak pod statecznikiem poziomym, w statecznik pionowy tez wbiłem dwa pręty (był straszne wiotki) i poprzeczne wzmocnienie w mostku (oczywiście te el. które trzeba było wygiąć są z alu). Nie brałem pod uwagę kruchości węgla (jest przecież wytrzymalszy od alu). Z mniejszym aku możesz mieć drobne problemy, przypomniało mi się że mam dość ciężki regulator obrotów TP40A acro (40g) i dodatkowy układ BEC (to już trochę lżejsze) w dziobie. W razie jakiś ogromnych problemów z wyważeniem możesz spróbować wyciąć kawałek górnego pokładu i wkładać pakiety pionowo (1500 chyba tak wejdzie)

Link to comment
Share on other sites

W przypadku problmów z wyważeniem wysunę nieco silnik do przodu. Mam przygotowany raczej dośc konkretny napęd RAY 3530/014 i można nim nieco regulować środek ciężkości choć to zawsze nieco wytęża wręgę czołową. Jak problem będzie większy niż przewiduję to będę musiał zmienić pakiet :-)

 

Wegiel w stateczniki i ogon oczywiście konieczny, elementy są "wątłe" choć to cecha tego materiału który i tak ma dużo większą wytrzymałość niż się pierwotnie wydaje.

Z tym dodatkowym stężeniem mostka to dobry pomysł - zrobię podobnie.

 

ms

Link to comment
Share on other sites

Prześlij na priv-a kilka zdjęć albo wrzuć na forum. Model jest banalnie prosty ale zawsze dobrze podpatrzeć jak robią to inni :-)

Przemyślałem jeszcze raz rozmieszczenie serw ogona i jednak zdecydowałem się umieścić je bliżej przodu. Serwa TP MG90 są mocne ale ciężkie, umieszczenie ich w okolicy usterzenia zwiększyłoby problem z wyważeniem. Dostęp do regulacji jest dogodny a osadzone popychacze są prawie niewidoczne.

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=2919

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=2920

Link to comment
Share on other sites

Nie widać moich zdjęć? I tak nie ma tam nic ważnego (nie ma zdjęć konkretnych elementów a do aparatu nie ma dostępu). Jak przykleiłeś bowdeny w środku kadłuba? Właśnie to mnie zniechęciło obawiałem się że mogą się odkleić i wyginać, a we wnętrzu kadłuba nie ma zbyt dobrego dojścia.

Link to comment
Share on other sites

Bowdeny przykleiłem kilkoma kroplami gęstego CA któremu pozwoliłem powoli spłynąć wzdłuż "osłonki" cięgna po ściance kadłuba. Jak klej się rozlał po długości to położyłem kadłub na boku, docisnąłem bowden długim śrubokrętem i prysnąłem do wnętrza przyspieszacza. Trzyma bardzo mocno i prawie na całej długości - raczej nie ma możliwości by połączenie się rozkleiło .... chyba, że rozleci się z całym kadłubem :-)

 

Otworzyłem Twoją wiadomość na innym komputerze i teraz zobaczyłem Twój model - ładnie się prezentuje ale nie widać wzmocnień w płatach?

Ja w górny płat założyłem trzy pręty węglowe a dolny płat dwa - zrobiły się bardzo sztywne.

Czy Twój model tak dobrze wyglądał zaraz po złożeniu ..... czy również po lotach? :-)

ms

Link to comment
Share on other sites

Wzmocnień nie widać bo dałem je tylko od dołu (2 równoległe pręty 30cm długości), a statecznik pionowy wzmocniłem pionowo wbitymi prętami). Nie usztywniałem jeszcze powierzchni sterowych, ale mam to w planach Wykonałem nim dopiero jakieś 5 lotów, na zmniejszonych wychyłach wcale nie jest nerwowy ale nadal bardzo zwrotny, lądowanie nim jest łatwiejsze niż moim szybowcem więc jeszcze kraksy nie było :-P

Na LiFe 1000mAh lata około 3minut na LiPol 2200 około 5.

 

PS: Niebieska wersja jest ładniejsza, szkoda że ich brakło kiedy zamawiałem model.

Link to comment
Share on other sites

Jakie masz założone śmigło skoro na pakiecie 2200 mAh silnik ciągnie tylko 5 minut?

Regulator chyba rozgrzewa sie do czerwoności :-)

 

W innym modelu na pakiecie ESky 2100 mAh z silnikiem RAY 2836, 18A reglem i śmigłem 10x4,7 latałem spokojnie 15 minut. Początkowo miałem ustawiony timer na 10 minut i nigdy z pełnym gazem nie brakło mi prądu.

ms

Link to comment
Share on other sites

Turnigy 3530-1100, śmigło APC 11x4,7

napisałem to już wcześniej, jak mówiłem wykonałem nim dopiero kilka lotów i jeszcze się z nim całkiem nie zapoznałem. Sprawdziłem na aparaturze i miałem timer na 7 i pół minuty ustawiony (na 1100mAh miałem chyba 4min). Pamięć zawodna rzecz :-P

 

 

PS:Przeczytałem specyfikacje twojego silnika RAY C 3530/14, zalecane śmigło maks to 10,5 cala, nic dziwnego że chcesz maksymalnie odchudzić ten model

Link to comment
Share on other sites

Drugie serwo na lotki i dodatkowe pręty węglowe, raczej trudno nazwać odchudzaniem :-)

 

Na dzisiaj mój model wygląda jak na zdjeciu ... dziś uzupełnię węgiel na zastrzały pomiędzy płatami i montuję silnik. Wszystko będzie jasne jaka waga i czy konieczne będzie doważenie. Jutro ma być lepsza pogoda - czas polatać :-)

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=2943

Link to comment
Share on other sites

Dokonało się .... model został szczęśliwie oblatany :-)

 

Z pakietem 3x LIpo 2100mAh waży do lotu 840g. Wyważenie odbyło się bez problemów samym pakietem który umieszczony został około 3 cm od wręgi silnika. Mniejszy pakiet jaki posiadam tj. 1500 mAh nie wyważał całkowicie modelu, powodując przesunięcie środka ciężkości o około 1 cm do tyłu. To niewiele i pewnie jak poczuję się pewniej tym modelem to własnie ten pakiet zapewni lepsze wyważenie - czyli nieco bardziej na ogon.

 

Model lata doskonale :-)

Powoli, prawie majestatycznie a na dużych obrotach pozwala też na odrobinę emocji.... Konieczne jednak wprowadzenie wykłonu silnika. Nie zwróciłem w trakcie montażu uwagi na fakt, iż wręga osadzona jest prostopadle do osi kadłuba, osadzenie silnika bezpośrednio na wręgę powoduje konieczność sporej korekcji sterem.

Drobna poprawka i jest OK :-)

ms

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.