Skocz do zawartości

delta tandem


Rekomendowane odpowiedzi

Witam !

W niektórych odrzutowych myśliwcach stosowane są skrzydełka przed płatem głównym mające poprawić manewrowość szczególnie przy małych prędkościach i dużych kontach natarcia. A jak to jest w modelach ? czy skrzydełka są tylko dla picu/oka czy też może nimi się posługujemy do sterowania. Pytam się bo ujeżdżam Mirage 2000 co prawda jeszcze ze śmigiełkiem w :ass: i korci mnie aby przerobić ją na Rafale albo Eurofighter'a tudzież od biedy Grippena.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na niektórych odmianach Mirage też montowano te tzw. canardy (izraelski Kfir, który z Mirage-a wyewoluował, też je posiada).

Dołączona grafika

:)

 

Więc zostaw biednego Mirage-a w spokoju zamiast przerabiać na inny model, a canardy dodaj, i sprawdź co się zmieni ;)

 

PS.: Są różne konfiguracje canardów - czasem są stałe (np. Kfir), czasem wyposażone w sterowany element na powierzchni spływu (np. Viggen), czasem całe są sterowane (np. F-15 S/MTD) i w zasadzie od tego zależy też rola jaką pełnią w danym samolocie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A mogę pomarudzić i to w dodatku troszkę nie na temat.

 

Te różne dodatki są pewnie bardzo przydatne, ale najsampierw :lol: trzeba się jakoś wzbić w powietrze.

W przypadku EDF jest to dosyć energochłonne przedsięwzięcie i warto wiedzieć na czym się skupić.

 

Przybliżone dobieranie mocy silników w stosunku do wagi (dziwne jednostki W/lb = W/450g wynikają z zamiany funta na gramy).

Źródło rcgroups.

 

Modele z napędem śmigłowym:

50-70W/lb - Minimum level of power for decent performance, park flyer/slow flyer models

70-90W/lb - Trainers and slow flying scale models

90-110W/lb - Sport aerobatic and fast flying scale models

110-130W/lb - Advanced aerobatic and high-speed models

130-150W/lb - Lightly loaded 3D models and ducted fans

150-200+ W/lb - Unlimited performance 3D and aerobatic models

 

Założenia dla turbinek EDF:

150W/lb Fair EDF performance

200W/lb Good EDF performance

250W/lb Great EDF performance

300W/lb (or greater) for Extreme EDF performance

 

Jak widać, ledwo poprawne osiągi modeli EDF zaczynają się na poziomie mocy stosowanych dla nieograniczonych możliwości śmigłowych modeli 3D :]

 

Mam nadzieję, że swoim pesymizmem tylko zachęciłem do zgłębiania tematu EDF.

Jak już będziemy w powietrzu, możemy pomyśleć o tych wszystkich dodatkach niezbędnych prawdziwym odrzutowym maszynom.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za szeroki odzew

cytat

Jak widać, ledwo poprawne osiągi modeli EDF zaczynają się na poziomie mocy stosowanych dla nieograniczonych możliwości śmigłowych modeli 3D :]

 

Ano właśnie i dlatego swojego Mirage popędzam oryginalnym Tower Pro (dzwonek o kv 1450)i śmigiełkiem Gunter125/110 no kto je jeszcze pamięta 8)

Muszę się powiedzieć że to dość sensowny napęd do tego modelu , pionowe wznoszenie a i szybkość jak na małego styropianowego bzika całkiem znośna - model ma ok 70 cm rozpiętości - wytworzyła go firma Robbe z myślą o napędzie 400 i wodorkach. ja latam na pakietach 1000mAh 3s i 2s i na tym 2s oczywiście jest wolniejszy, ale za to fajnie lata na dużych kątach natarcia ale ponieważ wydaje mi się, że można by go namówić na więcej to drążę temat. Oczywiście rozważam też zmienny wektor ciągu ale canardy (nowe trudne słowo)po pierwsze wyglądają jeszcze bardziej chojracko niż nowy szpojler na Kadecie sąsiada a po drugie przy tych dużych kątach i małej prędkości można odbyć bardzo widowiskowy płaski korkociąg i coś mi się wydaje, ze po to je wymyślili, aby tego uniknąć. Nie wiem jeno jak nimi sterować to znaczy brakuje mi drążków, mikserów albo wyobraźni, dlatego jutro wystrugam z depronu nie za duże skrzydełka tak na 20 % rozpiętości i dokonam oblotu. Kąt natarcia canardów ... no to jest zagwozdka pewnie musi być na + przecież wszystkie kaczki mają na + na razie będzie niesterowane, bo w mojej przedpotopowej aparaturze nie da się wyłączyć miksera.

Jutro pstryknę jakieś fotki, żeby szanowni koledzy wiedzieli o jakim to potworze mowa.

Co do turbiny EDF, to owszem kręcą mnie i to bardzo i mam nadzieję, że w nowym sezonie też sobie trochę pogwiżdżę, może nawet jakieś obserwacje wpływu tunelu na ich pracę poczynię.

Odnosząc się do przytoczonych danych to widział bym swój model gdzieś w tym zakresie

 

90-110W/lb - Sport aerobatic and fast flying scale models

110-130W/lb - Advanced aerobatic and high-speed models

 

Niestety jakoś nie wpadło mi do głowy aby go ważyć a jeszcze dalej byłem od pomysłu na pomiar prądu ale coś tak 10A x 11 V i na te 450 -500 gram też bym się zgodził. Ciekawie wypada funkcja mocy potrzebnej do lotu w zależności od kąta natarcia oraz mocy potrzebnej do przejścia z dużych kątów do lotu normalnego bez straty wysokości. Niestety nie mam jak tego obiektywnie pomierzyć i pozostają jedynie organoleptyczne obserwacje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
  • 1 miesiąc temu...

wbrew pozorom, widzicie nie jedno a dwa wręcz skrajnie różne rozwiązania i zastosowania przednich skrzydełek:

 

1. skrzydełka ustateczniające , przeważnie sterowane jako ster wysokości, czyli klasyczna kaczka, np. Vigen, Gripen itp.,

 

2. skrzydełka destabilizujące, używane dokładnie do odwrotnego celu czyli do pozbycia się nadmiernej stateczności samolotu, bardzo często są niesterowane czyli stałe (nie wiem , które samoloty maja stałe kanardy , ale chyba np. Kfir ma takie, choć nie jestem na 100% pewny),

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do kanardów, to moje na pewno nie będą tak chodziły jak w tym Berkucie, trzeba jakiegoś żyro i innych szpejów aby zmusić je aby wychylały się z sensem w takim zakresie. To nie na model który waży 400 g. Moje w ogólnym zarysie miały umożliwić lot z kątem natarcia ok. 45 stp. Gdyby z nimi nie poszło to wypróbuję zmianę kierunku ciągu.

A tymczasem byle do wiosny !

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.