Skocz do zawartości

Powitanie i pierwsze pytania.


WoZnY

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich użytkowników forum.

 

Przebywam tu i sobie czytam od ok 3 miesięcy. W końcu postanowiłem się zgłosić po porady do bardziej doświadczonych. Moje modelarstwo rozpocząłem od modeli jeżdżących, potem przyszła ochota na pływające, teraz wgryzam się w lotnictwo. Jakiś czas temu nabyłem używany model motoszybowca (w zasadzie w celu pozyskania aparatury do łodzi) teraz go odgrzebałem, trochę ponaprawiałem i staram się latać. Motoszybowiec to jakiś stary model, jak pisze na skrzydle klasa F1A o ile to prawda. Model miał na skrzydłach naklejki z czeskich zawodów z roku '82. Rozpiętość 180cm, poszycie skrzydła oraz usterzenie ogonowe z balsy. Kadłub laminat. Do tego wszystkiego stara ale działająca w pełni aparatura SIMPROP STAR8. Pokryłem poszycie folią modelarską aby je wzmocnić. Wyważyłem model według programu ze strony Piotra. O dziwo musiałem wpakować nieco cięższy pakiet niż był z modelem aby go wyważyć. Model gotowy do lotu waży ok 1,6kg.

 

Pierwsze próby to wyrzucenie modelu z lotkami w pozycji neutralnej w wysoką trawę, jak dla mnie model przepada prawie bez lotu ślizgowego.

Potem próba z włączonym na maksa silnikiem, i tu już lepiej po delikatnym wytrymowaniu leci sobie płasko i prosto.

Problem pojawia się gdy staram się wznieść, model jest łatwo przeciągnąć (choć wznoszenie staram się wykonywać łagodnie). I tu moje pytanie czy model po prostu nie jest za ciężki? Takie odnoszę wrażenie, ale nie mam porównania bo nigdy nie latałem ani nie obserwowałem innego modelu.

 

Aha model nie ma lotek, zwyczajny ster kierunku i wysokości. Zdarzyło mi się, że model przechylił się na skrzydło choć było bezwietrznie - jaki błąd popełniłem? no i oczywiście zaliczył przyziemienie. trzeba statecznik pionowy przykleić bo nie wytrzymał wstrząsu :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdyby były lotki to mógłbyś z łatwością wyrównać lot. I to kolejny argument za tym by lotki były :rotfl: Nie znam sie na klasach modeli szybowców ale mój o rozp. 200cm poczatkowo do lotu ważył lekko ponad kilogram - to wersja spalinowa s silnikiem 2cm. Po kilku kretach model ważył już 1,4kg ale nadal latało sie dobrze. Dobrze tzn silnik radził sobie spokojnie. Jednak szybowanie to już inna bajka - bardzo szybko opadał.

Moim zdaniem Twoje 1,8kg to duzo. Oblicz pow płata. Potem masę modelu gotowego do lotu( w kg) podziel przez powierzcnię. Wskażnik ten powinien być jak najmniejszy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Przy tej rozpiętości i tej wadze modelu zalecam zastosowanie silnika rakietowego.

Do poprawnego lotu potrzebujesz dużej prędkości albo... wyślij model do SPA na odchudzanie (jacuzzi, sauna, masaż itd.)

Modele o tej rozpiętości mają wagę około 1000g = 1kg

Zrób tak jak pisał Irek oblicz powiedzchnię płata w dm? (1 decymetr=10centymetrów) i podziej ją przez wagę modelu w gramach. Otrzymasz tak obciążenie w gramach na decymert kwadratowy. Dobrze będzie jak zmieścisz się w przedziałe 30-35g/dm?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedzi

 

:arrow: meloow

 

Co do kąta zaklinowania, skłonu silnika to pozostawiłem "fabryczne" - wychodzę z założenia, że ktoś tym kiedyś latał i jest ok.

 

:arrow: Fokker

 

Co do lotek to pewnie masz rację, ale taki model mam w "spadku" i nim chciałem naumieć się latać :D

 

:arrow: wojcio69

 

Sama waga też mnie nieco wystrasza, ale w sumie prócz polaminowania kawałka płata i oblepieniu folią wagowo jak w oryginale. Dołożyłem cięższy akku, a to z racji niemożności wyważenia tak jak wylicza program - może ść powinien być jednak w innym miejscu?

Silnik rakietowy to czytam z uśmiechem, bo wątpię aby model szybowca był w stanie wznosić się pionowo, zresztą nie jest do tego przeznaczony. Moim mogę wznosić się jakieś 15-20 stopni - nie wiem czy to typowo czy nie. Tak samo model lata z prędkością tak na oko 10 może 15km/h tez nie wiem czy wolno czy szybko? Odchudzić to mogę wyłącznie przez zmianę pakietu na mniejszy, ale to wyważenie wtedy nie jest takie jak wylicza program. Może jutro naładuję ten mniejszy pakiet i zrobię jakieś próby.

 

 

Na razie starałem się nauczyć lądowań i moje loty były na pułapie do 5m

Sama waga modelu może być nieco inna bo ważyłem go na zwykłej "łazienkowej" raz sam raz z modelem i tyle wyszło. Ale jutro postaram się zważyć model na dokładniejszej kuchennej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

W moim podpisie jest link do filmu. Proxima II ma rozpiętość 2,78m, waży ok. 2kg. Wyniesienie jej na pułap ok. 300m zajmuje mi kilkanaście sekund. Może silnik warto by zmienić w Twoim modelu i dopasować do niego łopatki. Ja w swojej Proxima II mam silnik RAY 3542 i łopatki 12x6 oraz regulator 60A ale sądze, że Tower Pro 50A też da radę. Zalecam dla niego zewnętrzny układ BEC.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obejrzałem Twoje filmy wojcio69. Twoje modele przy moim to jak piórka. W żadnym wypadku mój nie pójdzie tak w górę jak Twoje modele. Muszę pomyśleć o mocniejszym silniku lub o innym modelu. Dzisiaj zważę mój dokładnie, ale rewelacji nie będzie. Do tego mam silnik szczotkowy chyba 500 (nie wiem jak to określić a naklejek nie ma na nim) z łopatkami 6x4 bodaj (też nie wiem jak to się określa,a dawno temu je kupowałem, bo oryginalne rozleciane było - kupiłem takie jak było)

 

Aha nie wiem dlaczego ale nie mogę założyć tematu w odpowiednim dziale - nie mam uprawnień czy coś tam.

 

Dobra jestem po ważeniu. Z oryginalnym pakietem masa modelu gotowego do lotu to 1190g, po przeliczeniu wychodzi obciążenie skrzydła blisko 37g, chyba nie najgorzej. Z pakietem który wczoraj oblatywałem waga wynosi już 1380g więc sporo więcej (pakiet wykonany z baterii od laptopa, NiMh objętościowo i wagowo 1,5 raza większy od oryginału ale nie 1800mAh jak oryginał lecz 3800mAh). Dzisiaj obleciałem sobie ten oryginalny pakiet środek ciężkości poza wartością przy sterowności 8%. Model miał tendencję do pompowania, szczególnie na początku gdy lot wykonywałem na ustawieniach do wczorajszej cięższej baterii, potem nieco lepiej. Polatam sobie jeszcze w przyszłym tyg na tej lżejszej baterii choć dla mnie model jest jakby nadsterowny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.