khertal Opublikowano 30 Października 2009 Opublikowano 30 Października 2009 Witam. Zaczynam budowę szybowca około 3m rozpiętości. Konstrukcje skrzydła jak i stateczników, zakładam klasyczną (konstrukcyjną),pokrytą skorupą balsową (1,5 mm skrzydło i 1mm stateczniki). Układ skrzydła :centropłat prostokątny w 1 kawałku cięciwa 230mm długość około 1050mm i uszy 2 trapezy po 900 mm cięciwa zbieżna z 230 mm do 200.Dźwigar planuje węglowy w układzie „piramidy” . kadłub laminatowy, dziób węgiel lub kevlar + szkło rura stożkowa raczej kevlarowa(zaraz pewnie podniosą się głosy ze węgiel lepszy sztywniejszy itp.),ale rozważam też węglową .Nie planuje pełnej mechanizacji płata sterowanie za pomocą :wysokości, kierunku, lotek. Profil MH 32 chyba, że polecicie coś innego zaznaczam ze model ma być typowo termiczny. Zakładana waga ok. 1600 g. Pisze temat ponieważ mam kilka pytań : -Jaka tkanina węglowa na dźwigar, jednokierunkowa ale jaka gramatura 200 g/m2?Ile warstw? -Jaka tkanina węglowa na kadłub oraz stożek(jeśli zdecydowałbym się jednak na węgiel, to informacje zawsze się przydadzą) -Jaka żywica w miarę rozsądnej cenie przyjemna w pracy nie śmierdząca itp.( L285)?Ile mniej więcej potrzeba żywicy na wylaminowanie dźwigarów, do uszu i centropłata oraz dziobu i stożka długości ok. 70 cm i śr. około 3,5 cm zbieżnego do ok. 2 cm? -Produkty możliwie z Havla -Ewentualne wskazówki odnośnie zmiany profilu lub technologii mile widziane, ale jestem raczej przekonany co do powyższych założeń. Użyłem opcji szukaj, lecz większość informacji dotyczyła szybowców DLG a to jednak co innego niż 3m F3J. EDIT:Podzieliłem tekst w celu większej przejrzystości. :wink:
tom000 Opublikowano 31 Października 2009 Opublikowano 31 Października 2009 Jeśli ci to pomoże to robiłem kiedyś projekt i wykonywałem skrzydło szybowca 3m.Sterowanie też tylko lotkami .Profil SD7037 .Jak chcesz podeśle formatki pod laser i rysunek(oczywiście do użytku własnego)
khertal Opublikowano 31 Października 2009 Autor Opublikowano 31 Października 2009 Dziękuje chętnie skorzystam ,ale raczej w celu spojrzenia na ogólny wygląd konstrukcji ,ponieważ mam dwa mniejsze szybowce na SD7037,więc teraz chce spróbować czegoś innego.E-mail poszedł na PW.
Czaro Opublikowano 31 Października 2009 Opublikowano 31 Października 2009 A dlaczego nie pójdziesz do którejś z modelarni? Macie tam na Śląsku kilka dobrych ośrodków, gdzie wszystkiego by Cie nauczyli.
khertal Opublikowano 31 Października 2009 Autor Opublikowano 31 Października 2009 Chodzę na modelarnie już 7 rok ,ale doświadczenie z laminatami węglowymi mam raczej nikłe,poza tym u mnie na modelarni wszystkie laminaty robi się z kevlaru lub szkła,dlatego pytałem się o szczegóły dotyczące tkanin węglowych.
Czaro Opublikowano 1 Listopada 2009 Opublikowano 1 Listopada 2009 Ok, świetnie. W takim razie: - węgiel jednokierunkowy na dźwigar 200 jest jak najbardziej odpowiedni. Jeśli wychodziłoby Ci po przeliczeniach bardzo dużo warstw możnaby rozważyć 300. Niestety im grubszy węgiel tym trudniej go prawidłowo przesycić i może mieć mniejszą wytrzymałość. Ile warstw? To zależy od tego jaki musi Być przekrój pasa w dźwigarze. Udostępniałem w necie kiedyś arkusz kalkulacyjny do szacowania tych wymiarów, ale gdzieś mi się to zapodziało. Może ktoś podpowie link? Jak już będziesz miał wymiar dźwigara, to ze strony r-g.de weźmiesz sobie grubość jednej warstwy wylaminowanego węgla i przeliczysz ilość warstw. -Tkanina na kadłub, klasyczna w okolicach 160. Gramatura odpowiednia, a najtańsza. Choć na kadłub lepszy kevlar, mniej kruchy, lepiej znosi lądowania. Na stożek węgiel kierunkowy w okolicach 100. Do tego na kopertowanie tkanina szklana 50, lub rękaw węglowy. - żywica L285, lub jej tańsze odpowiedniki LH160, lub LG285. Ta ostatnia do dostania na surfpol.pl Profil fajny, nie zmieniaj.
khertal Opublikowano 1 Listopada 2009 Autor Opublikowano 1 Listopada 2009 Dziękuje bardzo,właśnie takiej odpowiedzi oczekiwałem.
Czaro Opublikowano 8 Listopada 2009 Opublikowano 8 Listopada 2009 Właśnie Patryk przypomniał ten zapomniany link http://www.szybowce.cba.pl/przekroje_pasa.xls
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.