Skocz do zawartości

Kilka pytań dotyczących konstrukcji 3m szybowca.


khertal

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam.

Zaczynam budowę szybowca około 3m rozpiętości. Konstrukcje skrzydła jak i stateczników, zakładam klasyczną (konstrukcyjną),pokrytą skorupą balsową (1,5 mm skrzydło i 1mm stateczniki). Układ skrzydła :centropłat prostokątny w 1 kawałku cięciwa 230mm długość około 1050mm i uszy 2 trapezy po 900 mm cięciwa zbieżna z 230 mm do 200.Dźwigar planuje węglowy w układzie „piramidy” . kadłub laminatowy, dziób węgiel lub kevlar + szkło rura stożkowa raczej kevlarowa(zaraz pewnie podniosą się głosy ze węgiel lepszy sztywniejszy itp.),ale rozważam też węglową .Nie planuje pełnej mechanizacji płata sterowanie za pomocą :wysokości, kierunku, lotek. Profil MH 32 chyba, że polecicie coś innego zaznaczam ze model ma być typowo termiczny. Zakładana waga ok. 1600 g.

 

Pisze temat ponieważ mam kilka pytań :

 

-Jaka tkanina węglowa na dźwigar, jednokierunkowa ale jaka gramatura 200 g/m2?Ile warstw?

 

-Jaka tkanina węglowa na kadłub oraz stożek(jeśli zdecydowałbym się jednak na węgiel, to informacje zawsze się przydadzą)

 

-Jaka żywica w miarę rozsądnej cenie przyjemna w pracy nie śmierdząca itp.( L285)?Ile mniej więcej potrzeba żywicy na wylaminowanie dźwigarów, do uszu i centropłata oraz dziobu i stożka długości ok. 70 cm i śr. około 3,5 cm zbieżnego do ok. 2 cm?

 

-Produkty możliwie z Havla :P

 

-Ewentualne wskazówki odnośnie zmiany profilu lub technologii mile widziane, ale jestem raczej przekonany co do powyższych założeń.

 

Użyłem opcji szukaj, lecz większość informacji dotyczyła szybowców DLG a to jednak co innego niż 3m F3J.

 

EDIT:Podzieliłem tekst w celu większej przejrzystości. :wink:

Opublikowano

Jeśli ci to pomoże to robiłem kiedyś projekt i wykonywałem skrzydło szybowca 3m.Sterowanie też tylko lotkami .Profil SD7037 .Jak chcesz podeśle formatki pod laser i rysunek(oczywiście do użytku własnego)

Opublikowano

Dziękuje chętnie skorzystam :D ,ale raczej w celu spojrzenia na ogólny wygląd konstrukcji ,ponieważ mam dwa mniejsze szybowce na SD7037,więc teraz chce spróbować czegoś innego.E-mail poszedł na PW.

Opublikowano

Chodzę na modelarnie już 7 rok :P,ale doświadczenie z laminatami węglowymi mam raczej nikłe,poza tym u mnie na modelarni wszystkie laminaty robi się z kevlaru lub szkła,dlatego pytałem się o szczegóły dotyczące tkanin węglowych.

Opublikowano

Ok, świetnie. W takim razie:

 

- węgiel jednokierunkowy na dźwigar 200 jest jak najbardziej odpowiedni. Jeśli wychodziłoby Ci po przeliczeniach bardzo dużo warstw możnaby rozważyć 300. Niestety im grubszy węgiel tym trudniej go prawidłowo przesycić i może mieć mniejszą wytrzymałość.

Ile warstw? To zależy od tego jaki musi Być przekrój pasa w dźwigarze. Udostępniałem w necie kiedyś arkusz kalkulacyjny do szacowania tych wymiarów, ale gdzieś mi się to zapodziało. Może ktoś podpowie link?

Jak już będziesz miał wymiar dźwigara, to ze strony r-g.de weźmiesz sobie grubość jednej warstwy wylaminowanego węgla i przeliczysz ilość warstw.

 

-Tkanina na kadłub, klasyczna w okolicach 160. Gramatura odpowiednia, a najtańsza. Choć na kadłub lepszy kevlar, mniej kruchy, lepiej znosi lądowania.

Na stożek węgiel kierunkowy w okolicach 100. Do tego na kopertowanie tkanina szklana 50, lub rękaw węglowy.

 

- żywica L285, lub jej tańsze odpowiedniki LH160, lub LG285. Ta ostatnia do dostania na surfpol.pl

 

Profil fajny, nie zmieniaj.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.