khertal Posted October 30, 2009 Posted October 30, 2009 Witam. Zaczynam budowę szybowca około 3m rozpiętości. Konstrukcje skrzydła jak i stateczników, zakładam klasyczną (konstrukcyjną),pokrytą skorupą balsową (1,5 mm skrzydło i 1mm stateczniki). Układ skrzydła :centropłat prostokątny w 1 kawałku cięciwa 230mm długość około 1050mm i uszy 2 trapezy po 900 mm cięciwa zbieżna z 230 mm do 200.Dźwigar planuje węglowy w układzie „piramidy” . kadłub laminatowy, dziób węgiel lub kevlar + szkło rura stożkowa raczej kevlarowa(zaraz pewnie podniosą się głosy ze węgiel lepszy sztywniejszy itp.),ale rozważam też węglową .Nie planuje pełnej mechanizacji płata sterowanie za pomocą :wysokości, kierunku, lotek. Profil MH 32 chyba, że polecicie coś innego zaznaczam ze model ma być typowo termiczny. Zakładana waga ok. 1600 g. Pisze temat ponieważ mam kilka pytań : -Jaka tkanina węglowa na dźwigar, jednokierunkowa ale jaka gramatura 200 g/m2?Ile warstw? -Jaka tkanina węglowa na kadłub oraz stożek(jeśli zdecydowałbym się jednak na węgiel, to informacje zawsze się przydadzą) -Jaka żywica w miarę rozsądnej cenie przyjemna w pracy nie śmierdząca itp.( L285)?Ile mniej więcej potrzeba żywicy na wylaminowanie dźwigarów, do uszu i centropłata oraz dziobu i stożka długości ok. 70 cm i śr. około 3,5 cm zbieżnego do ok. 2 cm? -Produkty możliwie z Havla -Ewentualne wskazówki odnośnie zmiany profilu lub technologii mile widziane, ale jestem raczej przekonany co do powyższych założeń. Użyłem opcji szukaj, lecz większość informacji dotyczyła szybowców DLG a to jednak co innego niż 3m F3J. EDIT:Podzieliłem tekst w celu większej przejrzystości. :wink:
tom000 Posted October 31, 2009 Posted October 31, 2009 Jeśli ci to pomoże to robiłem kiedyś projekt i wykonywałem skrzydło szybowca 3m.Sterowanie też tylko lotkami .Profil SD7037 .Jak chcesz podeśle formatki pod laser i rysunek(oczywiście do użytku własnego)
khertal Posted October 31, 2009 Author Posted October 31, 2009 Dziękuje chętnie skorzystam ,ale raczej w celu spojrzenia na ogólny wygląd konstrukcji ,ponieważ mam dwa mniejsze szybowce na SD7037,więc teraz chce spróbować czegoś innego.E-mail poszedł na PW.
Czaro Posted October 31, 2009 Posted October 31, 2009 A dlaczego nie pójdziesz do którejś z modelarni? Macie tam na Śląsku kilka dobrych ośrodków, gdzie wszystkiego by Cie nauczyli.
khertal Posted October 31, 2009 Author Posted October 31, 2009 Chodzę na modelarnie już 7 rok ,ale doświadczenie z laminatami węglowymi mam raczej nikłe,poza tym u mnie na modelarni wszystkie laminaty robi się z kevlaru lub szkła,dlatego pytałem się o szczegóły dotyczące tkanin węglowych.
Czaro Posted November 1, 2009 Posted November 1, 2009 Ok, świetnie. W takim razie: - węgiel jednokierunkowy na dźwigar 200 jest jak najbardziej odpowiedni. Jeśli wychodziłoby Ci po przeliczeniach bardzo dużo warstw możnaby rozważyć 300. Niestety im grubszy węgiel tym trudniej go prawidłowo przesycić i może mieć mniejszą wytrzymałość. Ile warstw? To zależy od tego jaki musi Być przekrój pasa w dźwigarze. Udostępniałem w necie kiedyś arkusz kalkulacyjny do szacowania tych wymiarów, ale gdzieś mi się to zapodziało. Może ktoś podpowie link? Jak już będziesz miał wymiar dźwigara, to ze strony r-g.de weźmiesz sobie grubość jednej warstwy wylaminowanego węgla i przeliczysz ilość warstw. -Tkanina na kadłub, klasyczna w okolicach 160. Gramatura odpowiednia, a najtańsza. Choć na kadłub lepszy kevlar, mniej kruchy, lepiej znosi lądowania. Na stożek węgiel kierunkowy w okolicach 100. Do tego na kopertowanie tkanina szklana 50, lub rękaw węglowy. - żywica L285, lub jej tańsze odpowiedniki LH160, lub LG285. Ta ostatnia do dostania na surfpol.pl Profil fajny, nie zmieniaj.
khertal Posted November 1, 2009 Author Posted November 1, 2009 Dziękuje bardzo,właśnie takiej odpowiedzi oczekiwałem.
Czaro Posted November 8, 2009 Posted November 8, 2009 Właśnie Patryk przypomniał ten zapomniany link http://www.szybowce.cba.pl/przekroje_pasa.xls
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.