Skocz do zawartości

Kilka pytań dotyczących konstrukcji 3m szybowca.


khertal

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

Zaczynam budowę szybowca około 3m rozpiętości. Konstrukcje skrzydła jak i stateczników, zakładam klasyczną (konstrukcyjną),pokrytą skorupą balsową (1,5 mm skrzydło i 1mm stateczniki). Układ skrzydła :centropłat prostokątny w 1 kawałku cięciwa 230mm długość około 1050mm i uszy 2 trapezy po 900 mm cięciwa zbieżna z 230 mm do 200.Dźwigar planuje węglowy w układzie „piramidy” . kadłub laminatowy, dziób węgiel lub kevlar + szkło rura stożkowa raczej kevlarowa(zaraz pewnie podniosą się głosy ze węgiel lepszy sztywniejszy itp.),ale rozważam też węglową .Nie planuje pełnej mechanizacji płata sterowanie za pomocą :wysokości, kierunku, lotek. Profil MH 32 chyba, że polecicie coś innego zaznaczam ze model ma być typowo termiczny. Zakładana waga ok. 1600 g.

 

Pisze temat ponieważ mam kilka pytań :

 

-Jaka tkanina węglowa na dźwigar, jednokierunkowa ale jaka gramatura 200 g/m2?Ile warstw?

 

-Jaka tkanina węglowa na kadłub oraz stożek(jeśli zdecydowałbym się jednak na węgiel, to informacje zawsze się przydadzą)

 

-Jaka żywica w miarę rozsądnej cenie przyjemna w pracy nie śmierdząca itp.( L285)?Ile mniej więcej potrzeba żywicy na wylaminowanie dźwigarów, do uszu i centropłata oraz dziobu i stożka długości ok. 70 cm i śr. około 3,5 cm zbieżnego do ok. 2 cm?

 

-Produkty możliwie z Havla :P

 

-Ewentualne wskazówki odnośnie zmiany profilu lub technologii mile widziane, ale jestem raczej przekonany co do powyższych założeń.

 

Użyłem opcji szukaj, lecz większość informacji dotyczyła szybowców DLG a to jednak co innego niż 3m F3J.

 

EDIT:Podzieliłem tekst w celu większej przejrzystości. :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok, świetnie. W takim razie:

 

- węgiel jednokierunkowy na dźwigar 200 jest jak najbardziej odpowiedni. Jeśli wychodziłoby Ci po przeliczeniach bardzo dużo warstw możnaby rozważyć 300. Niestety im grubszy węgiel tym trudniej go prawidłowo przesycić i może mieć mniejszą wytrzymałość.

Ile warstw? To zależy od tego jaki musi Być przekrój pasa w dźwigarze. Udostępniałem w necie kiedyś arkusz kalkulacyjny do szacowania tych wymiarów, ale gdzieś mi się to zapodziało. Może ktoś podpowie link?

Jak już będziesz miał wymiar dźwigara, to ze strony r-g.de weźmiesz sobie grubość jednej warstwy wylaminowanego węgla i przeliczysz ilość warstw.

 

-Tkanina na kadłub, klasyczna w okolicach 160. Gramatura odpowiednia, a najtańsza. Choć na kadłub lepszy kevlar, mniej kruchy, lepiej znosi lądowania.

Na stożek węgiel kierunkowy w okolicach 100. Do tego na kopertowanie tkanina szklana 50, lub rękaw węglowy.

 

- żywica L285, lub jej tańsze odpowiedniki LH160, lub LG285. Ta ostatnia do dostania na surfpol.pl

 

Profil fajny, nie zmieniaj.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.