Skocz do zawartości

OS 46 AX - pomiar ciągu


fredek

Rekomendowane odpowiedzi

Zamówiłem Bossanovę 3D. Aby się dowiedzieć czy OS 46AX da radę, zrobiłem takie oto doświadczenie. Paliwo Meccamo Excel Fuel, 15% nitro, 12% oleje.

Belka o wadze 4 kg długa na metr w pionie, na czterech poziomych odciągach stoi na elektronicznej wadze kuchennej, która pokazuje również na minus. Na belce silnik i zbiornik.

Całość mniej niż 5 kg bo waga do 5, ale więcej niż 4, bo jak się później okazało pofrunęłoby moje "doświadczenie" :shock: . Śmigła różne, takie jakie miałem.

A oto wyniki :

ŚMIGŁO / ROZMIAR / SIŁA CIĄGU (g) / OBROTY

 

MARO (drewn) / 12x8 / 2400 / 10300

PRO (drewn) / 12x6 / 2700 / 10600

APC / 12x6 / 3000 / 10600

Bambula (drewn) / 12x4 / 3300 / 11700

APC / 12,25x3,75 / 3350 / 12300

Master Airscrew / 12x4 K / 3600 / 12800

Master Airscrew / 13x4 K / 3750 / 11800

 

Iglica paliwa odkręcona na 1,2 obr. ze śmigłami Master, 1,4 obr. APC, do 1,6 obr. drew.

 

Zakładam że model do startu będzie ważył 2000-2100.

Wyniki, zaskakujące z resztą, pokazują że silnik da radę :D

Gdzieś, kiedyś na forum czytałem, że najlepsze osiągi są na śmigłach Airscrew (kupiłem je dopiero niedawno - do pomiarów), a latałem na APC.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim skromnym zdaniem odpowiednim smiglm do tego silnika (ktroy z reszta sam z powodzeniem uzytkiuję ) jest APC 11/6 lub 12/6 z przewaga na to pierwsze. Na tych smigielkach silniczek zbiera sie jak nalezy , potrafi sie wyregulowac doskonale no i pracuje w przedziale obrotow jak mi tlumaczono przy ktorych ma swoj najlepszy moment obrotowy. Predkosc obrotowa mam dokl taka sama jak z twoich wynikow +- 70 obr/min.

To ze obroty podczas pomiaru nie osiagaja katalogowych to nie znaczy ze motorek pracuje w niewlasciwych. Po prostu jest to statyczny pomiar ktory nie ma za wiele wspolnego z warunkami w jakich faktycznie pracuje silnik (obroty podczas lotu sa wyzsze ).

Pokombinowalbym za to z innymi producentami ale poruszajac sie wlasnie w tych wartosciach. Sam stosuje 12/6 APC do trenerka klasy 60 po to aby latal mi jak by to powiedziec , bardziej "gently" na pol gazu , bo chodzi o oszczednosc paliwa w locie z kamerką.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja latałem Funtaną rozp. 146 cm na drewnianych, bo są lżejsze i silnik szybciej wchodził na obroty. Później kupiłem APC. Od razu było widać w locie że silnik na APC lepiej ciągnie.

Nie latałem na Masterach. Podczas w/w testów każdego śmigła sporo kręciłem iglicą w obie strony. Zaskakujące jest to, że na Masterach uzyskałem najlepszy ciąg przy najmocniej wkręconej iglicy i myślę że to się przełoży na zużycie paliwa w locie. Próby powtarzałem dwa, trzy razy, więc nie ma mowy o błędzie.

Na max. obrotach czasem silnik trochę falował o 100-300 obrotów w cyklu ok. 5 sekund.

Myślę że łatwość i prawidłowość regulacji wynika z jakości silnika i gaźnika, a nie rodzaju i wielkości śmigła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Master airscrew jest dosc miekkim smiglem w porownaniu do APC . Nie wiem czy to jest wadą ale lubia sie te smigielka odksztalcac podczas wchodzenia na obroty , oczywiscie nawet po odpowiednim wywazeniu. Mam tu na mysli takie smieszne falowanie po dodaniu gazu . W APC ktore jest twarde jak beton nic takiego nie ma miejsca. Latam z powodzeniem na obydwu a z racji tego ze niedawno zaczolem przygode ze spalinami stosowalem najpierw APC ktore przy blizszych kontaktach z mateczką ziemią przy twardych ladowaniach sie po prostu ukruszalo . Natomiast w wypadku Master-a mialem ewentualne zarysowania i to wszystko . Za jakis czas znowu wrocielm do APC mimo tego ze jest bardziej "urazowe" ale chyba konstrukcyjnie doskonalsze

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 lata później...

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.