Jump to content

OS 46 AX - pomiar ciągu


fredek

Recommended Posts

Zamówiłem Bossanovę 3D. Aby się dowiedzieć czy OS 46AX da radę, zrobiłem takie oto doświadczenie. Paliwo Meccamo Excel Fuel, 15% nitro, 12% oleje.

Belka o wadze 4 kg długa na metr w pionie, na czterech poziomych odciągach stoi na elektronicznej wadze kuchennej, która pokazuje również na minus. Na belce silnik i zbiornik.

Całość mniej niż 5 kg bo waga do 5, ale więcej niż 4, bo jak się później okazało pofrunęłoby moje "doświadczenie" :shock: . Śmigła różne, takie jakie miałem.

A oto wyniki :

ŚMIGŁO / ROZMIAR / SIŁA CIĄGU (g) / OBROTY

 

MARO (drewn) / 12x8 / 2400 / 10300

PRO (drewn) / 12x6 / 2700 / 10600

APC / 12x6 / 3000 / 10600

Bambula (drewn) / 12x4 / 3300 / 11700

APC / 12,25x3,75 / 3350 / 12300

Master Airscrew / 12x4 K / 3600 / 12800

Master Airscrew / 13x4 K / 3750 / 11800

 

Iglica paliwa odkręcona na 1,2 obr. ze śmigłami Master, 1,4 obr. APC, do 1,6 obr. drew.

 

Zakładam że model do startu będzie ważył 2000-2100.

Wyniki, zaskakujące z resztą, pokazują że silnik da radę :D

Gdzieś, kiedyś na forum czytałem, że najlepsze osiągi są na śmigłach Airscrew (kupiłem je dopiero niedawno - do pomiarów), a latałem na APC.

 

Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

Moim skromnym zdaniem odpowiednim smiglm do tego silnika (ktroy z reszta sam z powodzeniem uzytkiuję ) jest APC 11/6 lub 12/6 z przewaga na to pierwsze. Na tych smigielkach silniczek zbiera sie jak nalezy , potrafi sie wyregulowac doskonale no i pracuje w przedziale obrotow jak mi tlumaczono przy ktorych ma swoj najlepszy moment obrotowy. Predkosc obrotowa mam dokl taka sama jak z twoich wynikow +- 70 obr/min.

To ze obroty podczas pomiaru nie osiagaja katalogowych to nie znaczy ze motorek pracuje w niewlasciwych. Po prostu jest to statyczny pomiar ktory nie ma za wiele wspolnego z warunkami w jakich faktycznie pracuje silnik (obroty podczas lotu sa wyzsze ).

Pokombinowalbym za to z innymi producentami ale poruszajac sie wlasnie w tych wartosciach. Sam stosuje 12/6 APC do trenerka klasy 60 po to aby latal mi jak by to powiedziec , bardziej "gently" na pol gazu , bo chodzi o oszczednosc paliwa w locie z kamerką.

Link to comment
Share on other sites

Ja latałem Funtaną rozp. 146 cm na drewnianych, bo są lżejsze i silnik szybciej wchodził na obroty. Później kupiłem APC. Od razu było widać w locie że silnik na APC lepiej ciągnie.

Nie latałem na Masterach. Podczas w/w testów każdego śmigła sporo kręciłem iglicą w obie strony. Zaskakujące jest to, że na Masterach uzyskałem najlepszy ciąg przy najmocniej wkręconej iglicy i myślę że to się przełoży na zużycie paliwa w locie. Próby powtarzałem dwa, trzy razy, więc nie ma mowy o błędzie.

Na max. obrotach czasem silnik trochę falował o 100-300 obrotów w cyklu ok. 5 sekund.

Myślę że łatwość i prawidłowość regulacji wynika z jakości silnika i gaźnika, a nie rodzaju i wielkości śmigła.

Link to comment
Share on other sites

Master airscrew jest dosc miekkim smiglem w porownaniu do APC . Nie wiem czy to jest wadą ale lubia sie te smigielka odksztalcac podczas wchodzenia na obroty , oczywiscie nawet po odpowiednim wywazeniu. Mam tu na mysli takie smieszne falowanie po dodaniu gazu . W APC ktore jest twarde jak beton nic takiego nie ma miejsca. Latam z powodzeniem na obydwu a z racji tego ze niedawno zaczolem przygode ze spalinami stosowalem najpierw APC ktore przy blizszych kontaktach z mateczką ziemią przy twardych ladowaniach sie po prostu ukruszalo . Natomiast w wypadku Master-a mialem ewentualne zarysowania i to wszystko . Za jakis czas znowu wrocielm do APC mimo tego ze jest bardziej "urazowe" ale chyba konstrukcyjnie doskonalsze

Link to comment
Share on other sites

Przy Osie 46AX rewelacyjnie sprawdza się smigło 12,25x3,75 Diablotin-szczególnie do wolniejszych modeli typu 3D

To smigło zakładałem do OS 46 LA i również latało się idealnie - właśnie modelem raczej retro. Zaraz sorawdzę jakie były obroty maxymalne.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.