Skocz do zawartości

TS-11 Iskra EDF


false

Rekomendowane odpowiedzi

Od dłuższego czasu przymierzałem się do tunelowej Iskry. Zniechęcony niezbyt pozytywnymi opiniami i kiepskim wyglądem Iskry z Cyber Fly, postanowiłem sam coś zmajstrować. Niestety planów żadnych nie znalazłem, dlatego jedyne co mi posłuży w konstrukcji to te rzuty i przekroje:

http://www.airwar.ru/other/draw/ts11iskra.html

 

Model ma mieć docelowo ok. 115 cm rozpiętości i ok. 130 cm długości. Konstrukcja to ażurowane wręgi ze sklejki 4mm, listewki sosnowe 4x7mm, konstrukcyjne balsowe stateczniki, żeberka planuje z balsy 3-4mm, dźwigar węglowy, kadłub i skrzydła kryte balsą 0,8mm. Początkowo planowałem pokrycie wyłącznie folią, ale wtedy kadłub i skrzydła byłyby zbyt kanciaste.

Dziś wyciąłem wręgi, jutro kupuje listewki i zaczynam sklejać kadłub. Ale potrzebuje pomocy w paru kwestiach:

-w jakiej wadze powinienem się zmieścić z konstrukcja o takich wymiarach?

-jaki napęd zastosować? Myślałem nad:

http://hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5484 do tego pakiet 4s i regulator jakieś 70A. Czy ta turbinka nie bedzie za słaba? Jeśli tak to jaka inna w rozsądnej cenie i rozmiarze obudowy ok. 70-90mm, zasilanej z 4s? Nie zależy mi na prędkości, model ma być jak najwolniejszy (mało miejsca do latania)

-chowane podwozie. Na początku chciałem zastosować to od GWS bo jest małe i lekkie, ale ono jest tylko do masy max 1kg, a model wyjdzie ciężej. Następne jakie znalazłem waży prawie 100g a to już za dużo jak na taki model. Czy jest coś pośrodku? Chowane bedzie zarówno przednie jak i główne podwozie.

Chciałbym żeby to było coś w rodzaju półmakiety, mniej lub bardziej szczegółowej, z checią posłucham waszych uwag na ten temat.

Zastanawiam się także nad oświetleniem. Czy w i tak ciężkiej konstrukcji jest sens dodawać jeszcze wagi?

Oczekuje waszych porad i uwag, śmiało rzucajcie pomysłami, model ma być zajęciem na zimę, więc chciałbym żeby wyszedł jak najlepiej.

Jutro postaram się wrzucić zdjęcia pierwszych elementów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Turbinka, którą linkujesz pojawiała się na forum, ale nie mogę znaleźć :?

Gdyby opis i dane były rzeatelne, to pewnie do Twoich zastosowań byłaby dobra.

Ale.... jedno mnie zastanawia: zastosowany silnik, wg chińskiej nomenklatury ma stator jak zwykły dzwonek 2409-x i jego klony w różnych obudowach.

Jak takie maleństwo (nawet dobrze chłodzone w turbinie) ma wytrzymać ponad 800W i jeszcze wytworzyć ponad 800g ciągu :shock:

Moim zdaniem coś przesadzają, ale chętnie wysłucham opinii osoby, która takowy zestawik testowała.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie nad środkiem kadłuba najbardziej sie zastanawiam. Najprawdopodobniej utnę te obrysy wlotów od wręgi, a wloty zrobię jako całość i przykleje do kadłuba. Turbina będzie mocowana przy 5 wrędze, wylot powiększę ile się da, bo aktualnie jest dość niewielki. Nie wiem jak z mocowaniem skrzydeł, czy 6mm rurka umieszczona kilka-kilkanaście cm przed turbinką będzie miała duży wpływ na jej pracę? I wciąż nie mam pojęcia jaką turbinę zastosować, ta TP ma całkiem pochlebne opinie, ale nie ma nic podobnego?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zakładając użycie turbinki 70mm powinieneś mieć sumaryczną pow. wlotów podobną, albo wiekszą od pow. wlotu turbiny (temat przerabiałem w F4D i to jest trudno przeskoczyć).

Czyli trzeba policzyć i sprawdzić.

To jest bardzo ważne, bo tłumienie przez małe wloty jest ogromne.

W tej sytuacji wylot to już drobiazg, wystarczy dziura trochę mniejsza niż fi 70mm :lol: (przekrój wylotu równy, ale najczęściej mniejszy niż prześwit turbinki - pow. całkowita odjąć pow. statora/silnika).

 

Moim zdaniem pręt węglowy przed turbiną ma jakiś wpływ na zaburzenie przepływu, ale tym bym się nie przejmował, to może być zauważalne w idealnym tunelu.

 

Gorzej z napędem, bo pochlebne opinie na HC wielokrotnie mnie zawiodły.

TP za 20$ ma podobną moc, jak 2,5x cięższa i 5x droższa aluminiowa Lander 68 http://www.pw-rc.com/product_info.php/cPath/113/products_id/1376?osCsid=ro1fipbcb81onnbprbid9b13l5

Danym z Landera też nie ufam, ale przynajmniej doceniam, żę sugerują, żeby nie ustawiać timingu na high, bo się pewnie spali (- Weight: 242g Whole Unit With Motor;

- Max Power: 800 - 880W)

 

W każdym razie w tej chwili sprawdź sobie, jaka średnica turbinki (ze względu na możliwość przekrojów układu wlot/wylot) Ci pasuje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powierzchnia wlotów wyniesie ok. 40-45ccm, niestety średnica wylotu to jakieś 5cm. Byłem praktycznie zdecydowany na ta turbinę z linku, ale jak przeglądam Hobbycity to chyba można złożyć jakiś wydajniejszy komplet, niestety 2 razy drożej, ale trudno. Wciąż szukam jakiegoś chowanego podwozia, bo ważący 150g zestaw z Hobbycity to trochę za dużo. Chyba zabiorę się za stateczniki bo ani kadłuba ani skrzydeł nie ruszę bo nie mam jeszcze pojęcia jakie wyposażenie zastosować. Aktualnie niewiele się będzie działo, bo po pierwsze zbieram fundusze, niestety okazało się że wydam wiele więcej niż sie spodziewałem, ale jak projekt już zaczęty to szkoda nie kończyć. Po drugie przez 2 tyg nie będzie mnie na modelarni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wloty spore, prawie łapią się na EDF 90mm, ale wylocik za mały.

Jak nie chcesz wydawać dużo $, to możesz pomęczyć taką turbinkę z HC - EDF Ducted Fan Unit 7 Blade 3inch

http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=4239&Product_Name=EDF_Ducted_Fan_Unit_7_Blade_3inch ).

 

Mam taką turbinkę, niestety bez wirnika, ale podam Ci średnice.

Śednica wlotowa turbinki fi 69mm, powierzchnia 37,37cm2

Średnica zewnętrzna mocowania silnika fi 34mm (wchodzi silnik fi 31mm), powierzchnia 9,07cm2

Z tego wynika, że FSA wynosi 28,3cm2, a więc średnica wylotowa tunelu powinna mieć =<60mm.

Myślę, że 50mm też dałoby radę, a i powiększenie tych 50mm o jeszcze kilka milimetrów nie powinno być na tym etapie trudne.

Jaki dać silnik i jakie bedą parametry, nie potrafię powiedzieć :?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 miesięcy temu...

Moim zdaniem pręt węglowy przed turbiną ma jakiś wpływ na zaburzenie przepływu, ale tym bym się nie przejmował, to może być zauważalne w idealnym tunelu.

Ma i to duży, powoduje podciśnienie i wzrost obrotów turbiny o jakieś 1000 rpm. Nie zanotowałem wzrostu lub spadku prądu ale wydaje się, że nie jest to zjawisko korzystne...

coś jak przytkany odkurzacz... mój pręt 4mm około 10cm od wlotu...

dodam - kanał 90 mm

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Super! Zatem czekam ze zniecierpliwieniem na wznowienie prac :)

Myślę, że niedługo i ja dołączę do Ciebie z takim projektem, więc przyznam, że z chęcią poobserwuję.

 

Pozwolę sobie zapytać - co Cię dokładnie przystawiło?

 

 

Edit:

 

Przy okazji - przy swojej Iskrze będę również wykonywał chowane podwozie, które będzie specjalnie zaprojektowane pod ów model. Będzie ono chowało się z odpowiednim tempem, a przednia goleń będzie oczywiście skrętna. Całość będzie składać się się z części elektronicznych i mechanicznych (a więc brak pneumatyki).

 

Śmigaj kolego z projektem, to myślę, że wspólnymi siłami dojdziemy do celu i będziemy mogli sobie też nieco pomóc ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szczerze mówiąc skali nie liczyłem, wydrukowałem rzuty i powiększyłem ileśtam razy na ksero, i wyszły mniej więcej takie rysunki. Teraz bardziej się zastanawiam czy zamiast na ksero, nie rozrysować tych wręg a CADzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.