Skocz do zawartości

szybowiec Pelikan 2m


tom-ek

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam wszystkich,

 

Przymierzam sie do budowy dwumetrowego Pelikana projektu pana Opoczki. Ma to byc jeden z moich pierwszych modeli, do nauki budowy i latania.

 

W planach jakie posiadam jedyna informacja o profilu to przekroj plata w rzucie bocznym kadluba. Z tego co widze to profil jest plasko-wypukly, grubosc 10% i nic wiecej. Wydaje mi sie ze gdzies na forum widzialem ze jest to SD 7021. Niestety nie widze tego profilu w darmowych wersjach Profili ani Winfoila, wiec nie mam jak porownac z planami. Ktos moze potwierdzic czy to ten profil ? Ewentualnie zaproponowac jakis inny, latwy do odwzorowania dla poczatkujacego ? Przypominam ze chodzi o plat z podwojnym wzniosem, bez lotek, 20cm cieciwy na cetroplacie, zwezajace sie do 12cm na koncowce ucha.

 

Dziekuje z gory za wszelka pomoc :)

 

Pozdrawiam,

Tomek

  • Odpowiedzi 65
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi
Opublikowano

Właśnie wraz z kolegą mamy zamiar robić pelikany ale z innymi skrzydłami mocniejszymi(keson) i tez mieliśmy problem z problem (ja proponowałem mh32 sd7037), ale i tak wyszło ag-24 ale na początek chyba najlepiej SD7037 albo s3024

Opublikowano

No wlasnie Piotrze, przypomniales mi o kolejnym pytaniu.

 

W moich planach skrzydlo jest bez kesonu. Dzwigar glowny to dwa razy sosna 3x8mm z przekladka balsowa i do tego dwa dzwigarki pomocnicze z balsy 3x5mm miedzy glownym a natarciem.

 

Warto wyrzucic te dzwigarki balsowe i dac od dzwigara do natarcia keson z balsy 1,5mm czy nie kombinowac i zostawic jak jest w planach ? Co wy na to ?

 

Tomek

Opublikowano

Daj SD 7037, dobry profil, w termice polatasz, i zrób w nim keson oraz wypełnienia między dźwigarami, a co do pelikana fajny modelik szkoda, że go w Gliwicach poskładałem :P

Opublikowano

A ja sie upieram i upierac sie bede ze dobrym profilem jest epler 193 (nie mowie ze inne nie sa)- bardzo dobry do latania w termice stosunkowo szybki mało wrazliwy na niedokładna obrobke skrzydła i troche zapomniany przez modelarzy. Mam na tym profilu 2 modele i jestem z profilu bardzo zadowolony i z czystym sumieniem moge polecic.

Opublikowano

O ile sie nie myle i SD 7037 i e193 sa wkleslo-wypukle, co mnie na razie nieco przeraza... Myslalem raczej o czyms plaskim na poczatek. A ewentualnie pozniej chcialbym dorobic drugi plat bez uszu i z lotkami, z "trudniejszym" profilem, bardziej do lotek przystosowanym.

 

No ale coz, jesli trzeba od razu atakowac wklesly spod, to najwyzej bedziecie musieli mi pomoc w trakcie budowy :) Kiedys i tak trzeba bedzie sie z tym pewnie zmierzyc.

 

Tomek

Opublikowano

Czyli znajde gdzies wspolrzedne e193 splaszczonego ?

 

A jesli nie to jak go splaszczyc ? Pociagnac linie prosta od najgrubszego miejsca profilu do koncowki i juz ? Czy to bardziej skomplikowane ?

 

I jeszcze jedno pytanie laika co do profilu wkleslo-wypuklego. Jak wyznacza sie plaszczyzne plata ? Tzn przy plaskim spodzie mozna plat po prostu polozyc na stole i gotowe. A przy spodzie wkleslym ? Jak zmierzyc kat zaklinowania w tym wypadku ?

 

Tomek

Opublikowano

Ok, wycofuje moje pytanie z postu wyzej. Juz doczytalem ze kat zaklinowania wyznacza sie w stosunku do cieciwy profilu a nie jego spodniego obrysu. Lepiej pozno niz wcale :oops:

 

A co do S 7055 to jest to ciekawa propozycja, z opisu wynika ze profil powstal z mysla o poczatkujacych szybownikach, czyli do pelikana powinien sie nadac. Poszukam opisu modeli z tym profilem, poczytam i moze sie na niego skusze.

 

Jeszcze jedno pytanie : czy przy rozrysowywaniu zeberek pod zbiezne ucho wystarczy wszystko po prostu przeskalowac na odpowiednia dlugosc ? Czy tez trzeba cos kombinowac z gruboscia profilu w miare zwezania cieciwy ?

 

Tomek

Opublikowano

Zeby nie bylo watpliwosci : grubosc w % zostaje ta sama, w zwiazku z czym grubosc w mm sie zmniejsza wraz z rozmiarem zebra ? Po prostu jakbym caly obrazek zmniejszyl na ksero w jakiejs tam skali - tak mam to rozumiec ?

Opublikowano

Ok, dzieki za pomoc.

 

Pozostane wiec chyba przy propozycji S7055. Skoro mam wspolrzedne do grubosci 10,5% to i taka grubosc zostawie, szczegolnie ze w opisie tego profilu zalecane jest 10-11%. Zachowuje jednak w pamieci E193 na przyszlosc, moze w oryginalnej formie wkleslo-wypuklej.

 

Mysle ze zrobie keson od dzwigara do natarcia. Waga plata wzrosnie, ale mysle ze w sumie nieznacznie przy tym rozmiarze modelu. A zyskam na sztywnosci.

 

Mysle ze temat odzyje jak ruszy budowa. Na pewno powroce z cala masa pytan do szanownych kolegow :)

 

Jeszcze raz dziekuje,

Tomek

 

EDIT : Juz powracam :wink: Majac "goly" obrys s7055, jak wyznaczyc polozenie glownego dzwigara ? Pewnie gdzies w okolicy najgrubszego miejsca pofilu, ale jak je dokladnie znalezc ? Moznaby pobawic sie w dokladniejsza analize wspolrzednych, ale moze ktos z kolegow po prostu wie gdzie to miejsce wypada dla tego profilu.

Opublikowano

Dźwigar w ok 30 - 35% sosna 10x3 góra-dół, krawędź natarcia sosna 3x6 pionowo później balsa 8x10, krawędź spływu 30x6 i szlif :devil: . Keson na górnej części profilu do dźwigara, przy tej konstrukcji powinien znieść holowanie, keson na górnej powierzchni ma za zadanie zapewnić niezaburzony opływ powietrza, górne 35% profilu i nosek powinny być jak najdokładniej odwzorowane! Do noska wycinasz sobie ze sklejki przymiar który jest negatywem obrysu profilu. Aha, pierwsze 3 żebra od strony centropłata sklejka lotnicza 2 mm, reszta żeber 2 mm balsa, żebra łączniki uszu balsa 8 mm, łączniki dźwigarów uszu sklejka 2 mm. Ew. geometria wznios połowy centropłata 20 mm wznios uszu 100 mm przy podziale 60 % centropłat 40 % uszy (580 mm - 420 mm). Apropo końcówki proponuje zostawić jakieś 15 cm cięciwy, ale zrobisz jak uważasz.

Opublikowano

Dzieki za tak obszerna odpowiedz, to wiele wyjasnia. Ta kanapka balsa/sosna na natarciu to taki "zderzak" ma byc ? Musze sie dokladniej planom przyjrzec.

 

Na razie przygotowalem sobie pliki zeberek s7055, sprobuje podrukowac w srode. Najbardziej obawiam sie wlasnie szlifowania natarcia. Nie dosc ze najtrudniejsza robota to jeszcze ma byc jak najdokladniej odwzorowane. Hmmm, zobaczymy....

 

I pytanie nurtujace mnie juz od jakiegos czasu : czym wlasciwie rozni sie "sklejka lotnicza" od "po prostu sklejki" ? Ciezarem, twardoscia ? Bo cena to na pewno :D

 

Pozdrawiam,

Tomek

Opublikowano

Sklejka lotnicza zawsze wykonywana jest z większą dokładnością klejona klejem wodoodpornym w sposób zabezpieczający ją przed wypaczeniem czy wichrowaniem na skutek zmian wilgotności powietrza

 

natomiast sklejka "gospodarcza" albo inaczej zwana suchotrwała to już przypadek losowy z jakością mocno zależy od renomy wytwórcy ,humoru pracowników na zmianie ,ceny i miliona innych czynników - bywa że już na palecie taka sklejka zwija się w jedną stronę

Opublikowano

No to juz wiem ze sklejka ktora mam w domu lotnicza nie jest, mimo ze kupowana w sklepie modelarskim. Pracownicy na zmianie musieli miec bardzo kiepski dzien. :D

 

Tomek

Opublikowano

Dzieki za tak obszerna odpowiedz, to wiele wyjasnia. Ta kanapka balsa/sosna na natarciu to taki "zderzak" ma byc ? Musze sie dokladniej planom przyjrzec.

Kanapka na natarciu ma zapewnić odporność skrętną płata wzdłuż osi skrzydła. W zasadzie sprawą wtórną jest wzmocnienie samej krawędzi natarcia.

 

Na razie przygotowalem sobie pliki zeberek s7055, sprobuje podrukowac w srode. Najbardziej obawiam sie wlasnie szlifowania natarcia. Nie dosc ze najtrudniejsza robota to jeszcze ma byc jak najdokladniej odwzorowane. Hmmm, zobaczymy....

Powoli i dokładnie.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.