Skocz do zawartości

szybowiec Pelikan 2m


tom-ek

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich,

 

Przymierzam sie do budowy dwumetrowego Pelikana projektu pana Opoczki. Ma to byc jeden z moich pierwszych modeli, do nauki budowy i latania.

 

W planach jakie posiadam jedyna informacja o profilu to przekroj plata w rzucie bocznym kadluba. Z tego co widze to profil jest plasko-wypukly, grubosc 10% i nic wiecej. Wydaje mi sie ze gdzies na forum widzialem ze jest to SD 7021. Niestety nie widze tego profilu w darmowych wersjach Profili ani Winfoila, wiec nie mam jak porownac z planami. Ktos moze potwierdzic czy to ten profil ? Ewentualnie zaproponowac jakis inny, latwy do odwzorowania dla poczatkujacego ? Przypominam ze chodzi o plat z podwojnym wzniosem, bez lotek, 20cm cieciwy na cetroplacie, zwezajace sie do 12cm na koncowce ucha.

 

Dziekuje z gory za wszelka pomoc :)

 

Pozdrawiam,

Tomek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 65
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

No wlasnie Piotrze, przypomniales mi o kolejnym pytaniu.

 

W moich planach skrzydlo jest bez kesonu. Dzwigar glowny to dwa razy sosna 3x8mm z przekladka balsowa i do tego dwa dzwigarki pomocnicze z balsy 3x5mm miedzy glownym a natarciem.

 

Warto wyrzucic te dzwigarki balsowe i dac od dzwigara do natarcia keson z balsy 1,5mm czy nie kombinowac i zostawic jak jest w planach ? Co wy na to ?

 

Tomek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja sie upieram i upierac sie bede ze dobrym profilem jest epler 193 (nie mowie ze inne nie sa)- bardzo dobry do latania w termice stosunkowo szybki mało wrazliwy na niedokładna obrobke skrzydła i troche zapomniany przez modelarzy. Mam na tym profilu 2 modele i jestem z profilu bardzo zadowolony i z czystym sumieniem moge polecic.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O ile sie nie myle i SD 7037 i e193 sa wkleslo-wypukle, co mnie na razie nieco przeraza... Myslalem raczej o czyms plaskim na poczatek. A ewentualnie pozniej chcialbym dorobic drugi plat bez uszu i z lotkami, z "trudniejszym" profilem, bardziej do lotek przystosowanym.

 

No ale coz, jesli trzeba od razu atakowac wklesly spod, to najwyzej bedziecie musieli mi pomoc w trakcie budowy :) Kiedys i tak trzeba bedzie sie z tym pewnie zmierzyc.

 

Tomek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli znajde gdzies wspolrzedne e193 splaszczonego ?

 

A jesli nie to jak go splaszczyc ? Pociagnac linie prosta od najgrubszego miejsca profilu do koncowki i juz ? Czy to bardziej skomplikowane ?

 

I jeszcze jedno pytanie laika co do profilu wkleslo-wypuklego. Jak wyznacza sie plaszczyzne plata ? Tzn przy plaskim spodzie mozna plat po prostu polozyc na stole i gotowe. A przy spodzie wkleslym ? Jak zmierzyc kat zaklinowania w tym wypadku ?

 

Tomek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok, wycofuje moje pytanie z postu wyzej. Juz doczytalem ze kat zaklinowania wyznacza sie w stosunku do cieciwy profilu a nie jego spodniego obrysu. Lepiej pozno niz wcale :oops:

 

A co do S 7055 to jest to ciekawa propozycja, z opisu wynika ze profil powstal z mysla o poczatkujacych szybownikach, czyli do pelikana powinien sie nadac. Poszukam opisu modeli z tym profilem, poczytam i moze sie na niego skusze.

 

Jeszcze jedno pytanie : czy przy rozrysowywaniu zeberek pod zbiezne ucho wystarczy wszystko po prostu przeskalowac na odpowiednia dlugosc ? Czy tez trzeba cos kombinowac z gruboscia profilu w miare zwezania cieciwy ?

 

Tomek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok, dzieki za pomoc.

 

Pozostane wiec chyba przy propozycji S7055. Skoro mam wspolrzedne do grubosci 10,5% to i taka grubosc zostawie, szczegolnie ze w opisie tego profilu zalecane jest 10-11%. Zachowuje jednak w pamieci E193 na przyszlosc, moze w oryginalnej formie wkleslo-wypuklej.

 

Mysle ze zrobie keson od dzwigara do natarcia. Waga plata wzrosnie, ale mysle ze w sumie nieznacznie przy tym rozmiarze modelu. A zyskam na sztywnosci.

 

Mysle ze temat odzyje jak ruszy budowa. Na pewno powroce z cala masa pytan do szanownych kolegow :)

 

Jeszcze raz dziekuje,

Tomek

 

EDIT : Juz powracam :wink: Majac "goly" obrys s7055, jak wyznaczyc polozenie glownego dzwigara ? Pewnie gdzies w okolicy najgrubszego miejsca pofilu, ale jak je dokladnie znalezc ? Moznaby pobawic sie w dokladniejsza analize wspolrzednych, ale moze ktos z kolegow po prostu wie gdzie to miejsce wypada dla tego profilu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dźwigar w ok 30 - 35% sosna 10x3 góra-dół, krawędź natarcia sosna 3x6 pionowo później balsa 8x10, krawędź spływu 30x6 i szlif :devil: . Keson na górnej części profilu do dźwigara, przy tej konstrukcji powinien znieść holowanie, keson na górnej powierzchni ma za zadanie zapewnić niezaburzony opływ powietrza, górne 35% profilu i nosek powinny być jak najdokładniej odwzorowane! Do noska wycinasz sobie ze sklejki przymiar który jest negatywem obrysu profilu. Aha, pierwsze 3 żebra od strony centropłata sklejka lotnicza 2 mm, reszta żeber 2 mm balsa, żebra łączniki uszu balsa 8 mm, łączniki dźwigarów uszu sklejka 2 mm. Ew. geometria wznios połowy centropłata 20 mm wznios uszu 100 mm przy podziale 60 % centropłat 40 % uszy (580 mm - 420 mm). Apropo końcówki proponuje zostawić jakieś 15 cm cięciwy, ale zrobisz jak uważasz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzieki za tak obszerna odpowiedz, to wiele wyjasnia. Ta kanapka balsa/sosna na natarciu to taki "zderzak" ma byc ? Musze sie dokladniej planom przyjrzec.

 

Na razie przygotowalem sobie pliki zeberek s7055, sprobuje podrukowac w srode. Najbardziej obawiam sie wlasnie szlifowania natarcia. Nie dosc ze najtrudniejsza robota to jeszcze ma byc jak najdokladniej odwzorowane. Hmmm, zobaczymy....

 

I pytanie nurtujace mnie juz od jakiegos czasu : czym wlasciwie rozni sie "sklejka lotnicza" od "po prostu sklejki" ? Ciezarem, twardoscia ? Bo cena to na pewno :D

 

Pozdrawiam,

Tomek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sklejka lotnicza zawsze wykonywana jest z większą dokładnością klejona klejem wodoodpornym w sposób zabezpieczający ją przed wypaczeniem czy wichrowaniem na skutek zmian wilgotności powietrza

 

natomiast sklejka "gospodarcza" albo inaczej zwana suchotrwała to już przypadek losowy z jakością mocno zależy od renomy wytwórcy ,humoru pracowników na zmianie ,ceny i miliona innych czynników - bywa że już na palecie taka sklejka zwija się w jedną stronę

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzieki za tak obszerna odpowiedz, to wiele wyjasnia. Ta kanapka balsa/sosna na natarciu to taki "zderzak" ma byc ? Musze sie dokladniej planom przyjrzec.

Kanapka na natarciu ma zapewnić odporność skrętną płata wzdłuż osi skrzydła. W zasadzie sprawą wtórną jest wzmocnienie samej krawędzi natarcia.

 

Na razie przygotowalem sobie pliki zeberek s7055, sprobuje podrukowac w srode. Najbardziej obawiam sie wlasnie szlifowania natarcia. Nie dosc ze najtrudniejsza robota to jeszcze ma byc jak najdokladniej odwzorowane. Hmmm, zobaczymy....

Powoli i dokładnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.