karambolis8 Opublikowano 8 Lutego 2010 Opublikowano 8 Lutego 2010 Witam. Mam model samochodu 1:10 z silnikiem klasy 540 na 7.2V. Fabrycznie był w nim zamontowany regulator mechaniczny i chciałbym go wymienić na elektroniczny. Przeszukałem cały dział o regulatorach i nie znalazłem żadnej opinii o tym regulatorze: regulator AVT5190. Lutownicy się nie boję i wydaje mi się, że to całkiem fajna opcja. Jednak w instrukcji jest napisane, że wytrzymuje natężenie 40A i że nie należy stosować go z silnikami mocniejszymi niż klasy 550. Nie mam żadnego doświadczenia ani z silnikami, ani tym bardziej regulatorami dlatego chciałbym poznać wasze opinie na temat takiego zespołu napędowego. Czy w razie czego można w jakiś sposób zwiększyć wydajność prądową tego regulatora? Pozdrawiam EDIT: Doczytałem w instrukcji, że można zwiększyć wydajność dołączając dodatkowe tranzystory równolegle. Oporniki i kondensatory umiałbym podłączyć, ale jak się łączy tranzystory? Wlutować dwa takie same tranzystory w to samo miejsce?
grabo Opublikowano 8 Lutego 2010 Opublikowano 8 Lutego 2010 wytrzymuje natężenie 40A jest to maksymalny prąd chwilowy, prąd pracy ciągłej to 20A. Uważam, że za tą cenę warto zaryzykować, może nawet czegoś się nauczysz o konstrukcji takiego regulatora Łączenie równoległe tranzystorów MOSFET jest stosunkowo proste i powszechnie stosowane w regulatorach silników 3-fazowych. Łączysz źródło ze źródłem (Source), dren z drenem i bramkę z bramką (Gate), najlepiej gdyby były to takie same tranzystory. W ten sposób zmniejsza się rezystancja w stanie przewodzenia (Rds_on) a co za tym idzie wytrzymałość prądowa, niestety rośnie pojemność złącza.
karambolis8 Opublikowano 9 Lutego 2010 Autor Opublikowano 9 Lutego 2010 Sprawdzałem na Wikipedii co to takiego jest ta pojemność złącza. Są jakieś wzorki, trochę teorii... Jakie negatywne skutki może mieć zwiększenie pojemności (bo chyba ma, skoro napisałeś "niestety")?
grabo Opublikowano 9 Lutego 2010 Opublikowano 9 Lutego 2010 Ma to wpływ na czasy przełączania tranzystora i ogranicza maksymalną częstotliwość pracy. Tranzystory dobiera się nie tylko pod względem napięcia i prądu ale także szybkości przełączania. Czasami lepiej zastosować właśnie kilka połączonych równolegle tranzystorów o mniejszym prądzie zamiast jednego o dużym.
slawko_k Opublikowano 9 Lutego 2010 Opublikowano 9 Lutego 2010 karambolis8 regulator z linku który podałeś to chyba bardzo udana konstrukcja jednego z forumowiczów ale chyba nie tego forum. Sam ma takich 2 tylko własnej roboty. Działają rewelacyjnie, autor udostępnia nowe softy, ma szerokie mozliwosci programowania, obsługuje lipole i wodorki. Jeśli to ten a na 99% to ten to warto brać
Gość Kuba.K Opublikowano 9 Lutego 2010 Opublikowano 9 Lutego 2010 karambolis8, pogadaj z HubertFab, on buduje regulatory
karambolis8 Opublikowano 19 Lutego 2010 Autor Opublikowano 19 Lutego 2010 Regulator zlutowałem, działa z drobnym problemem z resztą. Między dwiema płytkami jest pełno kabelków i jak poruszę regulatorem, to mi czasem przestaje działać. Muszę pewnie poprawić jakieś luty. Ale nie o tym chciałem. Na małych obrotach, w zasadzie kiedy jeszcze silnik się nie kręci, ale drążek już jest poza neutrum, silnik głośno piszczy. To normalne? Wymyśliłem, żeby przykręcić wiatraczek komputerowy 4cm do radiatora. Zasilał go będę z głównego pakietu 7,4V. Zwiększy to tolerancję na duże prądy? EDIT: Problem ze złym zlutowaniem kabelków jednak nie występuje. Po prostu za szybko machałem drążkiem gazu i wtedy regulator nie włącza silnika. Wygląda to na jakieś zabezpieczenie po prostu.
grabo Opublikowano 19 Lutego 2010 Opublikowano 19 Lutego 2010 Na małych obrotach, w zasadzie kiedy jeszcze silnik się nie kręci, ale drążek już jest poza neutrum, silnik głośno piszczy.Jest to normalne, po prostu słychać częstotliwość nośną PWM, lecz wypełnienie jest na tyle małe, że silnik się nie ma siły się obrócić.Wymyśliłem, żeby przykręcić wiatraczek komputerowy 4cm do radiatora.Można spróbować, ale nie wiem czy warto. Pole powierzchni radiatora jest dosyć małe jak na taką ilość tranzystorów...
karambolis8 Opublikowano 19 Lutego 2010 Autor Opublikowano 19 Lutego 2010 Za mały na 4 tranzystory czy na 8? Na razie jednak nie planuję dodawać tranzystorów, wykorzystałem tylko te "fabryczne". W instrukcji jest napisane: "Mimo iż producent za- stosowanych tranzystorów MOSFET podaje, że nominalnie wytrzymują one prąd ciągły ponad 70 A, to maksymalny prąd ciągły re- gulatora jest o wiele mniejszy ze względu na wydajność chłodzenia i niepotrzebne straty mocy. Nie zaleca się stosowania regulatora do silników większych niż klasy 550", dlatego wymyśliłem ten wiatraczek. Mam silnik 540, więc na styk i chcę zwiększyć jakość chłodzenia, a nie mam na razie pod ręką jakiegoś sensownego radiatora. W tym układzie jest czujnik temperatury pod postacią termistora. Procesorek jest zaprogramowany tak, żeby ograniczać, a potem wyłączać silnik przy zbyt dużej temperaturze. Czy chroni mnie to w jakiś sposób przed za dużym prądem, czy to bardziej zabezpieczenie na wzrost temperatury wynikający z długotrwałości pracy?
grabo Opublikowano 19 Lutego 2010 Opublikowano 19 Lutego 2010 Za mały na 4 tranzystory czy na 8? Jeśli masz taką możliwość to zobacz w jakimś tranzystorowym wzmacniaczu audio jaką powierzchnię mają radiatory Wszystko zależy od strat mocy, które są bezpośrednio związane z parametrem Rds_on oraz prądem. W przypadku regulatora, trzeba iść na kompromis ze względu na wzrost masy wraz ze zwiększaniem powierzchni radiatora. Może zamiast tego lepiej dołożyć dodatkowe tranzystory? W tym układzie jest czujnik temperatury pod postacią termistora. Procesorek jest zaprogramowany tak, żeby ograniczać, a potem wyłączać silnik przy zbyt dużej temperaturze. Czy chroni mnie to w jakiś sposób przed za dużym prądem, czy to bardziej zabezpieczenie na wzrost temperatury wynikający z długotrwałości pracy? Widzę, że kolega nie tylko pyta ale też myśli i to w dobrą stronę Raczej jest to zabezpieczenie przed drugim z przypadków. Przy zbyt dużym prądzie tranzystor nagrzewa się tak szybko, że nawet nie zdąży oddać tego ciepła do radiatora, do tego dochodzi jeszcze bezwładność termistora. Do pomiaru prądu używa się niewielkiej rezystancji włączonej szeregowo i dokonuje się pomiarów spadku napięcia na niej.
karambolis8 Opublikowano 19 Lutego 2010 Autor Opublikowano 19 Lutego 2010 Wielkie dzięki za cierpliwość i wszystkie wyjaśnienia. Jeszcze jedno pytanie. Mam odbiornik Hitec HFS-06MT. Ma on 6 kanałów. Jego gniazda opisane są tak: CH1 CH2 CH3 CH4 CH5 BATT/CH6 I zgodnie z tymi oznaczeniami zawsze pakiet odbiornika podłączałem pod 6 kanał. W opisie regulatora była wzmianka o BEC, ale na schemacie nie ma miejsca na wyprowadzenie kabelków do zasilania. Zasilanie procesora jest realizowane przez scalak LM2940. Popatrzyłem na której nóżce jest wyprowadzane 5V, a na której uziemienie i dolutowałem tam swoje kabelki. Sprawdziłem miernikiem, rzeczywiście na tak przygotowanym kablu jest 5V. Wszystko fajnie, do odbiornika podłączałem w takim układzie 3 kabelki: serwo skrętu, regulator i mój BEC. Ale dzisiaj przeanalizowałem schemat i okazało się, że obok odbierania sygnału od nadajnika, kabel regulatora WYPROWADZA napięcie właśnie z tego scalaka, zamiast przyjmować jak serwo. Odłączyłem od odbiornika mój BEC i wszystko dalej działa. Ale nasuwa się pewna wątpliwość. To kanał 6 jest w odbiorniku oznaczony jako BATT. Czy to nie będzie problem jak będę go zasilał z kanału 3? Nie wiem, może komuś to przeszkadza, że tak dużo piszę, ale po prostu chcę wszystko dokładnie opisać, żeby uniknąć nieporozumień.
slawko_k Opublikowano 19 Lutego 2010 Opublikowano 19 Lutego 2010 na każdy kanał możesz podłączyć zasilanie
grabo Opublikowano 19 Lutego 2010 Opublikowano 19 Lutego 2010 To kanał 6 jest w odbiorniku oznaczony jako BATT. Czy to nie będzie problem jak będę go zasilał z kanału 3?Wszystkie piny masy i wszystkie piny zasilania są wewnątrz połączone, więc obojętnie gdzie podepniesz zasilanie. Złącze BATT jest przewidziane do podłączenia zasilania w sytuacjach:- gdy regulator nie ma BEC lub jest on mało wydajny => podłączasz drugi pakiet lub zewnętrzny BEC/UBEC - gdy sterujesz model z silnikiem spalinowym i na kanale THROTTLE masz serwo => j/w
karambolis8 Opublikowano 21 Lutego 2010 Autor Opublikowano 21 Lutego 2010 Dzisiaj znalazłem kawałek suchego parkingu i trochę pojeździłem. Wszystko pięknie śmiga, polecam ten regulator. Zaraz po jeździe sprawdziłem radiator - letni. Może to zasługa mojego wiatraczka, może niskiej temperatury na dworze, a może jeszcze coś innego? W domu sprawdziłem amperomierzem (szeregowo w obwód) jaki prąd silnik bierze. Sprawdzałem cały zakres wychyleń drążka, koła w powietrzu i koła zablokowane. Nie dochodził do 8A. Chyba trochę mało jak na silnik 540?
slawko_k Opublikowano 21 Lutego 2010 Opublikowano 21 Lutego 2010 No na pewno 8A to mało w silniku klasy 540 na zwarciu. Podejrzewam że twój amperomierz włączony w szereg spowodował spadek napięcia. Większość mierników cyfrowych ma bocznik 0,1om więc na mierniku + jego kablach miałeś spadek napięci ok 1V.
aniol310 Opublikowano 8 Maja 2010 Opublikowano 8 Maja 2010 odświeżam temat a ja mam z tym regulatorem problem, nie startuje wszystko polutowane napięcie wejściowe na procesor jest a sam regulator nie startuje nie zapala się żadna dioda. Kupiony w AVT sklep pełny zestaw
slawko_k Opublikowano 8 Maja 2010 Opublikowano 8 Maja 2010 trudno powiedzieć co mu dolega. ja składałem sam i działał od reki. kalibrowałeś drążek?
karambolis8 Opublikowano 8 Maja 2010 Autor Opublikowano 8 Maja 2010 Ja miałem problem z wlutowaniem przycisku do kalibracji - miał 4 nóżki i cały czas się myliłem które dwie są w parze. Montowałem go kilka razy aż się zepsuł od nagrzewania i przewodził cały czas. Póki go nie wymieniłem regulator nie działał.
slawko_k Opublikowano 8 Maja 2010 Opublikowano 8 Maja 2010 jak prostego switcha potrafisz źle wlutować to i inne element tez mogłeś zmaścić. nie mając tego w rękach trudno stwierdzić co zepsute. sprawdź: -zasilanie proca -sygnał reset -polaryzację diod świecących -kabel do odbiornika jeżeli te obwody są ok to jedna z diod powinna migać przy włączeniu zasilania
aniol310 Opublikowano 9 Maja 2010 Opublikowano 9 Maja 2010 do procka napięcie idzie, po włączeniu nic nie mruga, muszę sprawdzić czy proc odpala i z czytać soft z niego. diody działają prawidłowo. czy koniecznie musi być ten opornik 1kom na wejściu sygnału, sprawdzałem na innych regulatorach i takiego nie znalazłem sprawdzałem w 4 regulatorach
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.