Skocz do zawartości

regulator AVT5190 a silnik 540


karambolis8

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

 

Mam model samochodu 1:10 z silnikiem klasy 540 na 7.2V. Fabrycznie był w nim zamontowany regulator mechaniczny i chciałbym go wymienić na elektroniczny. Przeszukałem cały dział o regulatorach i nie znalazłem żadnej opinii o tym regulatorze: regulator AVT5190. Lutownicy się nie boję i wydaje mi się, że to całkiem fajna opcja. Jednak w instrukcji jest napisane, że wytrzymuje natężenie 40A i że nie należy stosować go z silnikami mocniejszymi niż klasy 550. Nie mam żadnego doświadczenia ani z silnikami, ani tym bardziej regulatorami dlatego chciałbym poznać wasze opinie na temat takiego zespołu napędowego. Czy w razie czego można w jakiś sposób zwiększyć wydajność prądową tego regulatora?

 

Pozdrawiam

 

EDIT:

Doczytałem w instrukcji, że można zwiększyć wydajność dołączając dodatkowe tranzystory równolegle. Oporniki i kondensatory umiałbym podłączyć, ale jak się łączy tranzystory? Wlutować dwa takie same tranzystory w to samo miejsce?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wytrzymuje natężenie 40A

jest to maksymalny prąd chwilowy, prąd pracy ciągłej to 20A. Uważam, że za tą cenę warto zaryzykować, może nawet czegoś się nauczysz o konstrukcji takiego regulatora :)

 

Łączenie równoległe tranzystorów MOSFET jest stosunkowo proste i powszechnie stosowane w regulatorach silników 3-fazowych. Łączysz źródło ze źródłem (Source), dren z drenem i bramkę z bramką (Gate), najlepiej gdyby były to takie same tranzystory. W ten sposób zmniejsza się rezystancja w stanie przewodzenia (Rds_on) a co za tym idzie wytrzymałość prądowa, niestety rośnie pojemność złącza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ma to wpływ na czasy przełączania tranzystora i ogranicza maksymalną częstotliwość pracy. Tranzystory dobiera się nie tylko pod względem napięcia i prądu ale także szybkości przełączania. Czasami lepiej zastosować właśnie kilka połączonych równolegle tranzystorów o mniejszym prądzie zamiast jednego o dużym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

karambolis8 regulator z linku który podałeś to chyba bardzo udana konstrukcja jednego z forumowiczów ale chyba nie tego forum.

Sam ma takich 2 tylko własnej roboty.

Działają rewelacyjnie, autor udostępnia nowe softy, ma szerokie mozliwosci programowania, obsługuje lipole i wodorki.

 

Jeśli to ten a na 99% to ten to warto brać

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Regulator zlutowałem, działa z drobnym problemem z resztą. Między dwiema płytkami jest pełno kabelków i jak poruszę regulatorem, to mi czasem przestaje działać. Muszę pewnie poprawić jakieś luty. Ale nie o tym chciałem. Na małych obrotach, w zasadzie kiedy jeszcze silnik się nie kręci, ale drążek już jest poza neutrum, silnik głośno piszczy. To normalne? Wymyśliłem, żeby przykręcić wiatraczek komputerowy 4cm do radiatora. Zasilał go będę z głównego pakietu 7,4V. Zwiększy to tolerancję na duże prądy?

 

EDIT:

Problem ze złym zlutowaniem kabelków jednak nie występuje. Po prostu za szybko machałem drążkiem gazu i wtedy regulator nie włącza silnika. Wygląda to na jakieś zabezpieczenie po prostu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na małych obrotach, w zasadzie kiedy jeszcze silnik się nie kręci, ale drążek już jest poza neutrum, silnik głośno piszczy.

Jest to normalne, po prostu słychać częstotliwość nośną PWM, lecz wypełnienie jest na tyle małe, że silnik się nie ma siły się obrócić.

Wymyśliłem, żeby przykręcić wiatraczek komputerowy 4cm do radiatora.

Można spróbować, ale nie wiem czy warto. Pole powierzchni radiatora jest dosyć małe jak na taką ilość tranzystorów...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Za mały na 4 tranzystory czy na 8? Na razie jednak nie planuję dodawać tranzystorów, wykorzystałem tylko te "fabryczne". W instrukcji jest napisane:

 

"Mimo iż producent za-

stosowanych tranzystorów MOSFET podaje,

że nominalnie wytrzymują one prąd ciągły

ponad 70 A, to maksymalny prąd ciągły re-

gulatora jest o wiele mniejszy ze względu na

wydajność chłodzenia i niepotrzebne straty

mocy. Nie zaleca się stosowania regulatora

do silników większych niż klasy 550",

 

dlatego wymyśliłem ten wiatraczek. Mam silnik 540, więc na styk i chcę zwiększyć jakość chłodzenia, a nie mam na razie pod ręką jakiegoś sensownego radiatora.

 

W tym układzie jest czujnik temperatury pod postacią termistora. Procesorek jest zaprogramowany tak, żeby ograniczać, a potem wyłączać silnik przy zbyt dużej temperaturze. Czy chroni mnie to w jakiś sposób przed za dużym prądem, czy to bardziej zabezpieczenie na wzrost temperatury wynikający z długotrwałości pracy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Za mały na 4 tranzystory czy na 8?

Jeśli masz taką możliwość to zobacz w jakimś tranzystorowym wzmacniaczu audio jaką powierzchnię mają radiatory :) Wszystko zależy od strat mocy, które są bezpośrednio związane z parametrem Rds_on oraz prądem. W przypadku regulatora, trzeba iść na kompromis ze względu na wzrost masy wraz ze zwiększaniem powierzchni radiatora. Może zamiast tego lepiej dołożyć dodatkowe tranzystory?

 

W tym układzie jest czujnik temperatury pod postacią termistora. Procesorek jest zaprogramowany tak, żeby ograniczać, a potem wyłączać silnik przy zbyt dużej temperaturze. Czy chroni mnie to w jakiś sposób przed za dużym prądem, czy to bardziej zabezpieczenie na wzrost temperatury wynikający z długotrwałości pracy?

Widzę, że kolega nie tylko pyta ale też myśli i to w dobrą stronę :) Raczej jest to zabezpieczenie przed drugim z przypadków. Przy zbyt dużym prądzie tranzystor nagrzewa się tak szybko, że nawet nie zdąży oddać tego ciepła do radiatora, do tego dochodzi jeszcze bezwładność termistora. Do pomiaru prądu używa się niewielkiej rezystancji włączonej szeregowo i dokonuje się pomiarów spadku napięcia na niej.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wielkie dzięki za cierpliwość i wszystkie wyjaśnienia.

 

Jeszcze jedno pytanie. Mam odbiornik Hitec HFS-06MT. Ma on 6 kanałów. Jego gniazda opisane są tak:

 

CH1

CH2

CH3

CH4

CH5

BATT/CH6

 

I zgodnie z tymi oznaczeniami zawsze pakiet odbiornika podłączałem pod 6 kanał. W opisie regulatora była wzmianka o BEC, ale na schemacie nie ma miejsca na wyprowadzenie kabelków do zasilania. Zasilanie procesora jest realizowane przez scalak LM2940. Popatrzyłem na której nóżce jest wyprowadzane 5V, a na której uziemienie i dolutowałem tam swoje kabelki. Sprawdziłem miernikiem, rzeczywiście na tak przygotowanym kablu jest 5V. Wszystko fajnie, do odbiornika podłączałem w takim układzie 3 kabelki: serwo skrętu, regulator i mój BEC. Ale dzisiaj przeanalizowałem schemat i okazało się, że obok odbierania sygnału od nadajnika, kabel regulatora WYPROWADZA napięcie właśnie z tego scalaka, zamiast przyjmować jak serwo. Odłączyłem od odbiornika mój BEC i wszystko dalej działa. Ale nasuwa się pewna wątpliwość. To kanał 6 jest w odbiorniku oznaczony jako BATT. Czy to nie będzie problem jak będę go zasilał z kanału 3?

 

Nie wiem, może komuś to przeszkadza, że tak dużo piszę, ale po prostu chcę wszystko dokładnie opisać, żeby uniknąć nieporozumień.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To kanał 6 jest w odbiorniku oznaczony jako BATT. Czy to nie będzie problem jak będę go zasilał z kanału 3?

Wszystkie piny masy i wszystkie piny zasilania są wewnątrz połączone, więc obojętnie gdzie podepniesz zasilanie. Złącze BATT jest przewidziane do podłączenia zasilania w sytuacjach:

- gdy regulator nie ma BEC lub jest on mało wydajny => podłączasz drugi pakiet lub zewnętrzny BEC/UBEC

- gdy sterujesz model z silnikiem spalinowym i na kanale THROTTLE masz serwo => j/w

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzisiaj znalazłem kawałek suchego parkingu i trochę pojeździłem. Wszystko pięknie śmiga, polecam ten regulator.

 

Zaraz po jeździe sprawdziłem radiator - letni. Może to zasługa mojego wiatraczka, może niskiej temperatury na dworze, a może jeszcze coś innego? W domu sprawdziłem amperomierzem (szeregowo w obwód) jaki prąd silnik bierze. Sprawdzałem cały zakres wychyleń drążka, koła w powietrzu i koła zablokowane. Nie dochodził do 8A. Chyba trochę mało jak na silnik 540?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

Ja miałem problem z wlutowaniem przycisku do kalibracji - miał 4 nóżki i cały czas się myliłem które dwie są w parze. Montowałem go kilka razy aż się zepsuł od nagrzewania i przewodził cały czas. Póki go nie wymieniłem regulator nie działał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jak prostego switcha potrafisz źle wlutować to i inne element tez mogłeś zmaścić.

nie mając tego w rękach trudno stwierdzić co zepsute.

sprawdź:

-zasilanie proca

-sygnał reset

-polaryzację diod świecących

-kabel do odbiornika

 

jeżeli te obwody są ok to jedna z diod powinna migać przy włączeniu zasilania

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

do procka napięcie idzie, po włączeniu nic nie mruga, muszę sprawdzić czy proc odpala i z czytać soft z niego. diody działają prawidłowo.

czy koniecznie musi być ten opornik 1kom na wejściu sygnału, sprawdzałem na innych regulatorach i takiego nie znalazłem sprawdzałem w 4 regulatorach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.