Skocz do zawartości

Mechanika lotniczych modeli zdalnie sterowanych


Ragi

Rekomendowane odpowiedzi

Witam!

Jak każdy uczeń klasy trzeciej muszę zrobić projekt.

Jedni wybierali żarówkę, inni żelazko lub lampę naftową, a ja chcę mieć oryginalnie :lol:

Niestety nie pomyślałem, że lotniczym modelem zdalnie sterowanym jest też śmigłowiec, tak więc po feriach będę negocjował zmianę na 'mechanika zdalnie sterowanych płatowców'.

Do projektu wykonanego pismem technicznym ( :evil: ) można dołączyć eksponat. Dla mnie jest to element obowiązkowy :wink:

Będą także dołączone zdjęcia i ryciny, ale to już na papierze.

 

 

Nie rozpisywałem się zbytnio, ze względu na konieczność przepisania tego na blok milimetrowy.

Oparte o moją skromną wiedzę, więc proszę o wskazanie/ewentualne poprawienie błędów.

To niebieskie to moje komentarze.

 

Powierzchnie sterowe i mechanika płata.

Powierzchnie sterowe w modelu zdalnie sterowanym – tak jak w samolocie - służą do wykonywania obrotu w osi:

a) pionowej – ster kierunku przymocowany do statecznika pionowego

B) poprzecznej – ster wysokości przymocowany do poziomego

c) podłużnej – lotki przymocowane do płata

^Z Wikipedii, ja tego nie ogarniam.^

Elementami mechaniki płata są również hamulce aerodynamiczne, klapy, sloty (zwane również skrzelami).

\/Tu raczej nie wszystko będzie się zgadzać.\/

Zadaniem hamulców aerodynamicznych jest zwiększenie oporu co powoduje wytracenie prędkości. Stosowane głównie w dużych modelach szybowców przy lądowaniu.

 

Klapy wychylane do dołu zwiększają silę nośna oraz opór płata co powoduje zmniejszenie prędkości. Stosowane przy startach oraz lądowaniach, a w przypadku szybowców również podczas lotów termicznych.

 

Sloty poprzez zmianę geometrii krawędzi natarcia poprawiają właściwości aerodynamiczne przy locie z małą prędkością przez co zwiększona zostaje siła nośna. W modelarstwie stosowane w makietach podczas startów i lądowań.

________________________________

 

Napęd powierzchni sterowych.

 

Za napęd powierzchni sterowych odpowiadają serwomechanizmy potocznie zwane serwami.

\/ Trochę trzeba błysnąć 8) \/

Serwomechanizm przetwarza sygnał cyfrowy z odbiornika poprzez układ elektroniczny na pracę silnika elektrycznego, który za pomocą zębatek porusza orczykiem serwa.

Serwo posiada trzy przewody: dwa zasilające oraz sygnał.

 

Praca serwa jest przekazywana na powierzchnie sterową za pomocą bowdena.

Jest to pręt stalowy o średnicy najczęściej 0,8mm oraz jeden lub dwa dopasowane do siebie pancerzyki z tworzywa sztucznego. Tam, gdzie pancerzyki muszą być wygięte pod dużym kątem dla zmniejszenia oporów stosuje się linki salowe.

 

Bowden porusza powierzchnią sterową przy pomocy orczyka, do którego jest przymocowany poprzez zagięcie jego w literę Z lub poprzez snap.

 

Elementami umożliwiającymi ruch powierzchni sterowych są zawiasy. W przypadku lekkich modeli najczęściej stosuje się zawiasy z taśmy klejącej, sylikonu lub z cienkiego tworzywa sztucznego. Jeśli na powierzchnie sterową będzie oddziaływać znaczna siła stosuje się zawiasy z tworzyw sztucznych lub metalowe, swoja konstrukcja przypominające zawiasy w drzwiach.

Połączenia powierzchni sterowych można wykonać:

-szczelinowo, czego konsekwencją jest zaburzenie przepływu powietrza

-bezszczelinowo; powietrze przepływa swobodnie

Najczęstszym sposobem maskowania szczeliny jest przyklejenie na krawędzi statecznika lub płata folii, która nachodzi na powierzchnie sterową.

 

 

 

Napęd.

Do napędu modeli zdalnie sterowanych stosuje się silniki:

a) elektryczne:

- trójfazowe

- dwufazowe

B) spalinowe:

- dwusuwowe

- czterosuwowe

- odrzutowe

 

 

 

Silnik trójfazowy od dwufazowego - poza całkiem odmienną konstrukcją - różni się głównie brakiem szczotek, stąd zwany jest również bezszczotkowym. Obecnie ze względu wydajności najczęściej stosuje się napęd bezszczotkowym.

Regulacja obrotów odbywa się poprzez regulator. <- trochę takie masło maślane, ale cóż... :crazy:

 

O silnikach spalinowych nie wiem zbyt wiele, stąd tak skromnie.

Silniki spalinowe pracują dokładnie tak samo jak ich duże odpowiedniki.

Ilość paliwa jaka przepływa przez przepustnice, a tym samym obroty reguluje serwomechanizm.

 

Do napędu elektrycznego stosuje się śmigła wykonane z tworzyw sztucznych. W przypadku elektroszybowców używa się śmigieł składanych dla zmniejszenia oporu powietrza. Łopaty śmigieł składanych chowają się od działającego na nie pędu powietrza, a rozkładają podczas gdy silnik pracuje od siły odśrodkowej.

Do napędu spalinowego stosuje się śmigła drewniane lub z tworzyw sztucznych.

 

Śmigło do osi silnika przymocowane jest poprzez piastę. Może ono być zamocowane na sztywno lub na prop-saver (w wolnym tłumaczeniu: zabezpieczenie śmigła). Podczas gdy na prop-saverze śmigło zamocowane jest na gumce i podczas kraksy ugina się na niej, w przypadku piasty stałej śmigło łamie się lub nawet uszkodzony zostaje silnik.

Prop-saver stosowany jest tylko do napędu elektrycznego.

 

Dość takie pobieżne, proszę pamiętać, że nie jest to praca naukowa :wink:

Mam także nadzieję, ze nie uśmialiście się zbytnio :oops:

 

Edit: błędy.

Edit2: literówka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Siadaj pała!

 

W serwie nie ma zębatek a przez przepustnice nie przepływa paliwo w spalinowym silniku.

 

A do czego te szczotki w tym silniku były, dlaczego ich teraz nie ma? Myślę, że warto było by to też napisać.

 

Ogólnie strasznie pobieżnie, żadnego wstępu. Jakieś wolne hasła niektóre nawet nierozwinięte. Oj słabo słabo ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

popłakałem się

w XXI wieku w środku tzw. cywilizowanej Europy każe się dzieciom pisać coś pismem technicznym odręcznym. Wasz pan od techniki musi być naprawdę mocno wiekowy albo niereformowalny.

 

IMHO, to jest tak:

całe te prace są bez sensu. Nikt tego nie czyta, nikt z tego nie ma żadnych korzyści. Jedyna korzyść jest wtedy, gdy Ty się czegoś nauczysz przy okazji robienia takiej pracy. Wybierz coś co Cię NAPRAWDĘ interesuje i o czym masz JAKO TAKIE pojęcie, a nie przepisuj z wiki bo to żaden wysiłek intelektualny, to tak jakbyś szedł do kurnika na polowanie.

Napisałeś "PROJEKT" - jeśli ma być to projekt na zasadzie demonstracji wiedzy, skup się na jednym elemencie. Przykładowo, ta nieszczęsna mechanika modeli latających.

Począwszy od kinematyki napędów, reguł prowadzenia i mocowania, sposoby ukrycia napędów w modelach makiet, doboru mocy serw do masy modelu, jego prędkości i rodzaju, doboru wielkości elementów (kiedy M2, kiedy M3 na popychacze), znanych problemach z działaniem napędów etc etc- z tego możesz napisać pracę doktorską, jeśli tylko przejrzysz modele robione z tego forum.

Jeśli to ma być projekt na zasadzie pomysłu na działające urządzenie- to nic prostszego - wymyśl ładny kształt deproniaka do 3D wzorowany na jakims latającym dobrze, narysuj w autocadzie czy solidworksie i będziesz miał 2 w jednym- zaliczoną pracę i fajny model do latania, jak go wytniesz i posklejasz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

rabbitlkr to się jeszcze rozwinie ;)

Tak nieśmiało zapytam, z tym serwem i silnikiem to ironia? :roll:

barton3 każda ( :oops: ) uczeń naszej szkoły.

Zapomniałem jeszcze dodać...

Po wstępem (którego jeszcze nie ma) jest to jakby II część pracy. Tak jak pisałem będą zdjęcia i ryciny, wnioski końcowe, bibliografia i źródła oraz podziękowania.

Edit: Slawek_9000, z wiki przepisane jest tylko ten fragment o osiach.

Nasz pan od techniki nie jest zbyt wybredny, zdziwiony byłem jakie prace dostawały trzy szóstki (estetyka, pismo i treść).

Edit2:

Ogólnie strasznie pobieżnie, żadnego wstępu. Jakieś wolne hasła niektóre nawet nierozwinięte.

Jeszcze raz zaznaczę, będą zdjęcia i ryciny, które w niektórych miejscach wszystko wyjaśnią.

Dzięki za opinie, jeszcze mam ponad 2 tygodnie na dopieszczenie tego :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie to nie była ironia. Skoro piszesz projekt na technikę to zachowaj minimum technicznej poprawności. W serwie są koła zębate. Zębatka to inaczej listwa zębata.

 

Przez otwartą przepustnice w gaźniku dostarczane jest tylko powietrze, które dopiero później miesza się z paliwem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do napędu modeli zdalnie sterowanych stosuje się silniki:

a) elektryczne:

- trójfazowe

- dwufazowe

:crazy:

Bezszczotkowe (potocznie nazywane trójfazowe) i Szczotkowe

dwufazowe :?: niesłyszałem o takiej nazwie

Zamiast wikipedii to poczytaj lepiej nasze forum link

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

popłakałem się

w XXI wieku w środku tzw. cywilizowanej Europy każe się dzieciom pisać coś pismem technicznym odręcznym.

Tak jest chyba wszędzie, ja w technikum tez uczę się o rysunku technicznym odręcznym, zamiast posadzić nas przed monitorami i nauczyć rysować coś w CADzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja miałem na studiach i w średniej Rysunki na papierze .Były lamenty i narzekania ale teraz jak idę wytłumaczyć coś pracownikowi to gość w wieku 50lat po zawodówce nie śmieje się ze mnie że nie umiem zrobić prostego rysunku odręcznego.

 

Co do pracy na technikę to ciekawa praca potrafi zainteresować uczniów. W średniej na pracę dyplomową robiłem model samolotu( szkoła mi wszystko ufundowała :mrgreen: ) Koledzy z klasy nie mogli się napatrzyć na ten samolocik :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze raz bardzo dziękuję :)

Zmyliło mnie nazywanie silników bezszczotkowych jako '3f'.

 

skidan

Tak jak pisałem, z Wikipedii tylko fragment o osiach.

 

Jeszcze raz:

Oparte o moją skromną wiedzę, więc proszę o wskazanie/ewentualne poprawienie błędów.

Chciałem sprawdzić poprawność treści i dowiedzieć się czego jeszcze brakuje.

 

Pozwolę sobie na mały OT :wink:

Koledzy z klasy nie mogli się napatrzyć na ten samolocik :D

Niestety chyba nie te czasy :|

Aktualnie przez (nie wszystkich, ale przeważającą część) kolegów modelarstwo zostało nazwane "|dodawaniem pieprzu| się w styropianie". Teraz liczy się to, kto ma jaki procesor i kartę graficzną, jaki level itp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poczytałem trochę o silnikach elektrycznych. Oto efekt:

 

Silnik bezszczotkowy od szczotkowego - poza całkiem odmienną konstrukcją - różni się głównie brakiem szczotek, jak sama nazwa wskazuje.

W silnikach elektrycznych zrezygnowano ze szczotek, gdyż były najczęstszym źródłem awarii oraz najszybciej zużywającym się elementem. Eliminacja szczotek zapewnia również cichszą pracę oraz wyższą wydajność.

Silnik bezszczotkowy zamiast szczotek posiada elektrycznie sterowany komutator, który wytwarza /no właśnie tu jest problem, nigdzie nie mogę znaleźć ten informacji. Zdaje się, że wirowe pole magnetyczne/ poruszające magnesami zamieszczonymi na wirniku.

 

Tak jak poprzednio proszę o weryfikacje treści oraz sugestie :)

Zobaczę ile mi tego wyjdzie na A4, prawdopodobnie dodam jeszcze zasadę działania

silnika szczotkowego.

 

Z góry dziękuję i pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.