milo Opublikowano 28 Lutego 2010 Opublikowano 28 Lutego 2010 Chciałbym zaprezentować na forum swój nowy model pod nazwą "38". http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4169 Opis konstrukcji: rozpiętość - 1660 mm pow. nośna - 25,6 dm profil Aquila 9,3% sm Konstrukcja standartowa balsowo - sosnowa Kadłub z balsy oszlifowany i prtzelaminowany tkaniną 160g Wyposażenie: serwo SK i SW Turnigy 1160a , lotki 2 x HXT 900 silnik COX 0.49 śmigło 6x3 i 6x4 zbiornik paliwa na ok 10 minut pracy przewidywane obciążenie powierzchni nośnej ok 30g/dm- jest to to moim zdaniem wartość naj niższa jaką jestem w stanie osiągnąć. Przewiduję możliwość latania w wersji szybowcowej - na zdjęciu - lub moto, mam wykonane dwa rodzaje przodu kadłuba. Model wywodzi się koncepcyjnie od moich wcześniejszych konstrukcji, nowością w 38 było dla mnie usterzenie "T" i skrzydła z lotkami. Zamierzam tym modelem nauczyć sie sterowania we wszystkich trzech płaszczyznach. Tyle opisu więcej szczegółów postaram sie zamieścić w najbliższych dniach. Jeszcze jedna prośba : czy ktoś z szanownych Forumowiczów jest w posiadaniu instrukcji po polsku do Hitec Optic6 Sport - tylko proszę, szukałem już na forum i w googlach są ale do Optica6 miernej jakości i mało czytelne.
Janosik72 Opublikowano 28 Lutego 2010 Opublikowano 28 Lutego 2010 Fajny modelik , mogles dac fotki z innych ujec Ile wazy sama konstrukcja ? Cox bedziesz montowal w dziobie? tak zrozumialem Moze tez jakas fotka tej drugiej wersji ? Jan
milo Opublikowano 28 Lutego 2010 Autor Opublikowano 28 Lutego 2010 Oto kilka dalszych zdjęć: http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4170 http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4174 oraz mocowanie silnika: http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4172 http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4173 obecna waga modelu ok 500g
milo Opublikowano 10 Marca 2010 Autor Opublikowano 10 Marca 2010 Oto kolejna garść szczegółów mojej konstrukcji - niestety nie robiłem zdjęć w trakcie budowy. Skrzydło: profil Aquila 9,3% sm , może nie bardzo wyczynowy ale ma dwa ogromne plusy tj płaski dolny obrys i co sprawdziłem w moim poprzednim modelu nie zwija się w korek przy dużym spadku prędkości. Konstrukcja balsowo sosnowa - dźwigary 5x2 sosna z przekładką /1,5 mm balsa/ między górnym a dolnym pasem dźwigara. http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4277 http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4279 http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4278 mocowanie skrzydeł - pręt stalowy 4 mm średnicy osadzony w kadłubie i w skrzydłach w rurce aluminiowej kołki ustalające pręt stalowy 3mm. http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4276
PawełG Opublikowano 10 Marca 2010 Opublikowano 10 Marca 2010 Witam Przepiękny motoszybowiec. Porządna robota :wink: . Czy dysponuje Pan może jakimiś rysunkami wręg, bo bardzo mi się kadłub spodobał ;D
milo Opublikowano 11 Marca 2010 Autor Opublikowano 11 Marca 2010 Czy dysponuje Pan może jakimiś rysunkami wręg, bo bardzo mi się kadłub spodobałKadłub został zaprojektowany tak aby wręg było jak najmniej. Starałem się uprościć konstrukcję tego elementu maksymalnie. Szkoda że nie mam zdjęć kolejnych etapów budowy, ale jutro postaram się dokładnie opisać i zamieścić kilka zdjęć gotowego prawie już kadłuba.
milo Opublikowano 12 Marca 2010 Autor Opublikowano 12 Marca 2010 Teraz trochę o kadłubie i usterzeniu. Jak już wspomniałem kadłub jest bardzo prostej konstrukcji. Boki kadłuba zostały wycięte z balsy 6mm na krawędzi górnej obrysu przykleiłem listewki sosnowe 3x3 mm, a na dolnej listwy balsowe trójkątne 8x8 mm. Obydwa boki zostały złożone na desce montażowej między dwiema listwami z grubego mdfu nadając mu odpowiednią zbieżność. Równocześnie wkleiłem jedyną wręgę w okolicach krawędzi natarcia, a po wyschnięciu i wyprofilowaniu przedniej części wręgę do której przykręcony będzie silnik.Wręga ta to warstwa sklejki 2,5 mm, balsa 10 mm i znów sklejka 2,5 mm. Później okleiłem dół - balsa 6mm, bowdeny do środka , góra ta sama balsa. Szlifowanie mierzenie szlifowanie itd. Wszystko przelaminowane tkaniną 160g i szpachlowanie -novol-malowanie - akryl do samochodów i tak wkoło. http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4313 http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4311 http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4312 Usterzenie pionowe konstrukcji podobnej do srzydeł z kesonem dwoma dżwigarkami 5x2 mm pokryte japonką =- większa sztywność. Ster kierunku tradycyjna konstr. balsowa. http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4314 Usterzenie poziome ze sterem całkowicie z balsy profil płaska płytka.Mocowane do górnej części statecznika pionowego za pomocą śruby stalowej 3 mm. http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4315 Masy: -skrzydła 105g /1 sztuka/ bez pokrycia -kadłub 280g bez wyposarzenia -statecznik poziomy 33g bez pokrycia Model będzie pokryty folią Solarfilm st - biała oczywiście - plus jakieś elementy barwne do szybkiej identyfikacji. Oblot hmmm.. może początek kwietnia. milo
ali1983 Opublikowano 18 Marca 2010 Opublikowano 18 Marca 2010 Oblot hmmm.. może początek kwietnia.daj znać to przyjadę popatrzeć.
z.nicgorski Opublikowano 19 Marca 2010 Opublikowano 19 Marca 2010 Witam też przyjadę patrzeć na Twoje wyczyny, tym razem modelem z silnikiem ?! Tylko podaj dokładny dzień kwietnia. Już kilka razy byłem świadkiem na płycie lotniska AeroKlubuElbląskiego Twoich Lotów , jest czego gratulować ! pozdrawiam Yszek
milo Opublikowano 19 Marca 2010 Autor Opublikowano 19 Marca 2010 Napewno poinformuję o dniu dziewiczego lotu. Narazie grzebię się w tych wszystkich dźwigienkach , snapach, mocowaniach, zbiornikach, przewodach, wolałbym zrobić komplet skrzydeł - robota konkretna i widowiskowa.Ale termin początek kwietnia nadal aktualny. milo
milo Opublikowano 12 Kwietnia 2010 Autor Opublikowano 12 Kwietnia 2010 Witam. Właściwie model jest już zrobiony. Pozostało jeszcze kilka drobiazgów, polerka kadłuba , malowanie kabinki no i wyposarzenie w całą elektronikę. Oblot , wiem że nie pasuje do tematyki działu , w wersji szybowcowej z holu gumowego. Przedstawiam kilka zdjęć aktualnego wyglądu "38". http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4547 http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4546 http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4545
jakuban Opublikowano 12 Kwietnia 2010 Opublikowano 12 Kwietnia 2010 Cox 0,8 był w sam raz do szybowca o masie 550g. Cox 0,49 będzie raczej za słaby w tym modelu, raczej z pewnością. W razie czego mam coxa 0,8 do sprzedania.
Janosik72 Opublikowano 12 Kwietnia 2010 Opublikowano 12 Kwietnia 2010 Cox 0,8 był w sam raz do szybowca o masie 550g. Cox 0,49 będzie raczej za słaby w tym modelu, raczej z pewnością. W razie czego mam coxa 0,8 do sprzedania.Mozesz szerzej opisac co miales na mysli cox 0,8 i cox 0,49 i czym sie roznia?Jan
winiol8 Opublikowano 13 Kwietnia 2010 Opublikowano 13 Kwietnia 2010 Prawdopodobnie chodzi o silnik cox .049, pojemność tego silnika w cm3 wynosi właśnie 0,8. Coxy tak jak Harleye są amerykańskie więc pojemność jest wyrażana jest w calach sześciennych. Prawidłowe oznaczenie takiego Coxa to .049 a nie 0,49. Polecam stronę : http://www.mh-aerotools.de/airfoils/cox_frameset.htm
milo Opublikowano 13 Kwietnia 2010 Autor Opublikowano 13 Kwietnia 2010 Z moich doświadczeń nie jest to za mały silnik - Cox .049 czyli 0,8 cm - całkiem dobrze radzi sobie z moim wcześniejszym modelem /37/ waga do lotu ok 700g, i widać że jeszcze jest dużo mocy do wykorzystania. Zresztą niektórzy forumowicze widzieli moje loty tym modelem, może to potwierdzą. Oblot bez silnika podyktowany jest tym że nie mam jeszcze zbiornika paliwa, a sami napewno Mieliście takie uczucie - jak model gotowy to by się chciało już nim polatać , nieważne że jeszcze tego czy tamtego brakuje. No cóż, takie oto są rozterki "konstruktora" . Po oblocie silnikowym wszystko będzie jasne. Pozdrawiam milo
winiol8 Opublikowano 13 Kwietnia 2010 Opublikowano 13 Kwietnia 2010 Używałem Coxa .049 tee dee do wyciągania motoszybowca podobnego do Twojego modelu. Rozpiętość 1600mm, waga do lotu ok. 900g. Silnik zamontowany na wieżyczce radził sobie doskonale, lecz to był tee dee- najmocniejszy z Coxów 0,8. Loty tym modelem wykonywałem 15 lat temu-uczyłem się na nim pilotażu modeli rc. Model mam do dzisiaj (w świetnej kondycji) lecz silnik się już skończył.
jakuban Opublikowano 13 Kwietnia 2010 Opublikowano 13 Kwietnia 2010 Rzeczywiście, mój błąd. Nidy nie posługiwałem się tym oznaczeniem i sądziłem że 0.49/.049 odnosi się do mniejszego coxa. Nie mniej wydaje mi się że 0,8/.049 może być za słaby w tym modelu. Mój ważył 550-600 i z doświadczenia wiem, że była to waga maxymalna dla tego malucha,
milo Opublikowano 13 Kwietnia 2010 Autor Opublikowano 13 Kwietnia 2010 No i po oblocie. Po kilkunastu rzutach z "ręki" i dobnych regulacjach przyszedł czas na lot wysoki. Hol gumowy fi 8mm trymer na 0 naciąg i wio w górę. Dość szybko model wszedł na pułap wyczepienie , lot swobodny. Reakcja na stery prawidłowa, może trochę słaba na kierunek , ale zaznaczam jest to mój pierwszy szybowiec z lotkami, sk i tak trochę powiększony w stosunku do projektu, zganiam to na moje przyzwyczajenia. Kilka kółek nad głową odejście z wiatrem i prosta do lądowania. Szybowiec dość szybko się rozpędza na stosunkowo małch kątach natarcia. Zauważyłem zbyt tylne wyważenie trmer na "mordę" i już jest lepiej, oczywiście wyważenie do poprawki. Lądowanie bez problemu. Następne loty już z większym napięciem gumy i trymerem bardziej na "ogon"- oczywiście co za tym idzie większa wysokość. Można popróbować z innymi elementami lotu. A wiaterek coraz silniejszy - sławna elbląska bryza. Przeciągnięcie w miarę spokojne, model zwala się na skrzydło z niewielką utratą wysokości. Cały czas odczuwalne nizbyt precyzyjne wyważenie, trymer dość mocno na "mordę". Stasznie się "męczę" z koordynacją lotek z kierunkiem - przyzwyczajenia robią swoje. Przy jednym z lądowań silny podmuch wiatru z boku lotki w jedną stronę kierunek w drugą na małej wysokości, uderzenie jednym ze skrzydeł w ziemię, uszkodzenie końcówki lewego skrzydła /już naprawione/. Podsumowując szybowiec ładnie lata, reakcja na lotki szybka wysokość bardzo szybka, w powietrzu wygląda wydje mi się, drapierznie, do poprawki wyważenie i kąty zaklinowania statecznika poziomego. Latam w mode 2 różnicowość wychylenia lotek 10/5, obciążenie powierzchni nośnej w opisywanych lotach 34g/dm. milo
milo Opublikowano 22 Lipca 2010 Autor Opublikowano 22 Lipca 2010 Temacik troszeczkę przycichł, ale postaram sie go odświerzyć. Po opisywanym oblocie było jeszcze parę dni lotnych i któregoś z nich nastąpiła katastrofa. Podmuch wiatru przy podejściu do lądowania, a może i brak umiejętności, szybowiec uderza skrzydłem w ziemię, efekt, złamany statecznik pionowy i drobne uszkodzenia prawego skrzydła. Model odmaszerował na półkę, w pełnej gotowości do lotów miałem jeszcze dwa modele. Nastały upały i urlop. Przypomniałem sobie o moim "38". Przesiadywanie na lotnisku przy 40 stopniowych upałach nie należy do rzeczy przyjemnych, więc piłka i pilniki w ruch. Przekonstruowałem cały pionowy, poziomy został ten sam. A tak to wygląda. http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=5073 Statecznik pionowy po montażu do kadłuba został przelaminowany łącznie z górną częścią kadłuba. Na szczycie pionowego przykręcony jest statecznik poziomy, usterzenie w układzie ,powiedzmy krzyżowym, ster kierunku z dość pokaźnym wywarzeniem rogowym. Nie będzie wersji szybowcowej, tylko wersja moto, oczywiście cox .049. Reszta bez zmian.No i może jeszcze jedno zdjęcie. http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=5074
milo Opublikowano 25 Lipca 2010 Autor Opublikowano 25 Lipca 2010 Model zasadniczo ukończony. Pozostało jeszcze do zrobienia zbiornik paliwa i podłączenie silnika, plus drone regulacje, wyważenie i poprawki estetyczne. Waga modelu bez zbiornika, zasilania i wyważenia 790g. Teraz poczekać na właściwą pogodę i w górę. A wygląda on tak. http://www.pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=5079 http://www.pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=5081 http://www.pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=5080
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.