pixel Opublikowano 18 Marca 2010 Udostępnij Opublikowano 18 Marca 2010 Witam! Mimo, że elektronika jest moim podstawowym hobby, modelarstwo było wcześniej ale mniej intensywnie rozwijanym zajęciem. Ze względu na słabsze umiejętności budowania modeli, stworzyłem depronowego RWD5 którego budowę obecnie kończę. Ma stać się egzemplarzem testowym. Chciałbym przedstawić projekt urządzenia - układu, który będzie miał możliwość przesyłu danych z pokładu samolotu na ziemię: 1. Złącze I/O - wejście do pomiaru napięć (3), wyjścia typu ON/OFF (2) lub UART do np.: odbiornika GPS lub innych urządzeń. 2. Złącze do podłączenia odbiornika - możliwość sterowania ON/OFF pinów na wyjściu (odczyt danych w pełni proporcjonalny) 3. Czujnik ciśnienia wraz z 16 bit przetwornikiem A/D rozdzielczość przy pomiarze wysokości 20 cm, możliwość kalibracji. 4. Akcelerometr 3-osiowy - do pomiaru położenia lub przeciążeń. 5. Mikrokontroler - układ sterujący pracą całego układu 6. Transceiver - moduł komunikacji w obie strony. Pracuje na cz. 868MHz, zasięg kilkaset metrów, antena długości ok 9 cm (Niektórych układów na płytce nie ma ze względu na brak bibliotek w Eagle) Na ziemi będzie znajdował się odbiornik wraz z wyświetlaczem (obecnie w fazie projektu). Dane przesyłane w postaci paczki, wraz z CRC, prędkość transmisji nawet do 115 kB/s. Pobór prądu przez nadajnik w granicach 30 mA. Proszę o sugestie dotyczące rozbudowy układu. Co można dodać lub co nie potrzebne. Możliwości są duże. Potrafię biegle pisać programy na mikroprocesory. Istnieje możliwość podpięcia np kart mikroSD do zbierania danych. Odbiornik posiadać będzie złącze USB do komunikacji z PC - przesyłanie danych, zapis do excell itp. Można dodać jeszcze układ optoelektroniczny do pomiarów obrotu śmigła. Pozdrawiam, Piotr Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Anonymous Opublikowano 18 Marca 2010 Udostępnij Opublikowano 18 Marca 2010 Jaki przewidujesz zasięg takiego zestawu? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
pixel Opublikowano 18 Marca 2010 Autor Udostępnij Opublikowano 18 Marca 2010 Znam przypadki, gdzie te transceivery komunikowały się ponad 1 km ale na kierunkowych antenach typu yagi. Na zwykłych zysk jest dużo mniejszy ale skuteczny zasięg 300 m jest do osiągnięcia. Przy dobrych warunkach może i 500 m. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Wiesiek Opublikowano 20 Marca 2010 Udostępnij Opublikowano 20 Marca 2010 Witam Bardzo ciekawe urzadzenie.Widze Piotr ze budujesz Weatronica Made in Poland Jak tutaj mowia:Respeckt!Mnie jako szybownika martwi zasieg, jak piszesz 500m to niewiele 1km jest od biedy do przyjecia(Weatronic-3000m przy ziemi).Ale i tak projekt jak dla mnie bardzo ciekawy . Ps:Polecam strone Weatronic.com. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dobiecki Opublikowano 20 Marca 2010 Udostępnij Opublikowano 20 Marca 2010 W jaki sposób będą przedstawiane pomiary w czasie lotu ? Z doświadczenia wiem , ze odwracanie wzroku od modelu grozi śmiercią lub kalectwem. Zbieranie danych w celu przeanalizowania po locie jak najbardziej, myślę, że ciekawa była by możliwość nałożenia pomiarów na obraz kamerki FPV Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
madmax Opublikowano 21 Marca 2010 Udostępnij Opublikowano 21 Marca 2010 Ciekawy projekt - będę go na pewno śledził. Jak dla mnie - wystarczyłby pomiar prędkości z zapamiętaniem maksymalnej wartości, pomiar temperatury silnika i napięcie pakietu ( takie dane potrzebne mi są w ślizgach ). Zasięg wystarczy 150 - 200 metrów. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
pixel Opublikowano 22 Marca 2010 Autor Udostępnij Opublikowano 22 Marca 2010 W jaki sposób będą przedstawiane pomiary w czasie lotu ? Z doświadczenia wiem , ze odwracanie wzroku od modelu grozi śmiercią lub kalectwem. Zbieranie danych w celu przeanalizowania po locie jak najbardziej, myślę, że ciekawa była by możliwość nałożenia pomiarów na obraz kamerki FPV Mam na uwadze wyświetlacz od siemensa s65, np tak jak LINK . Myślę nad zamontowaniem go na antenie, tak by był jak najbliżej osi wzrok-samolot. W każdym razie chce by można było dane przejrzeć później. Jakby dorobić odpowiednią optykę i mały wyświetlacz, można pokusić się o zrobienie okularowego HUD-a i wtedy problem z odwracaniem wzroku nie wpływał by zupełnie. Projekt przygotowuję też do pewnej autonomiczności - czyli na podstawie wskazań GPS samolot leciałby z punktu A do B, oczywiście z czasem trasy byłby bardziej skomplikowane. Co do FPV, zastanawiam się nad tego typu rozwiązaniem - nakładanie tekstu na obraz nie jest skomplikowane i realizują to gotowe układy, nawet z własnym generatorem znaków. Obecnie jednak m in względy finansowe (kamera, nadajnik, odbiornik) i czas trochę mnie wstrzymują. Zasięg - są inne moduły radiowe które posiadają większy zasięg i ten km może i więcej dałoby radę zrealizować. Dodam do układu możliwość podłączenia czujnika temperatury - tylko w jakich zakres będzie realizowany pomiar? Ds18b20 ma zakres -85, +125 stopni C. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pitlab Opublikowano 22 Marca 2010 Udostępnij Opublikowano 22 Marca 2010 Co do FPV, zastanawiam się nad tego typu rozwiązaniem - nakładanie tekstu na obraz nie jest skomplikowane i realizują to gotowe układy, nawet z własnym generatorem znaków. Obecnie jednak m in względy finansowe (kamera, nadajnik, odbiornik) i czas trochę mnie wstrzymują.Przyjrzyj się rozwiązaniu OSD Remzibiego. Tam możesz generować napisy swoją aplikacją. Wysyłasz polecenia w stylu NMEA co i gdzie ma być napisane. To chyba najprostsza ścieżka.Oczywiście HUD jest ciekawy, ale nikt tego jeszcze nie robił (przynajmniej ja nie znam), więc albo jest to trudne, albo nikt jeszcze nie wpadł na właściwy pomysł. Nie zarzucaj pomysłu, ale zrób próby. Ciekawy jestem wyniku. Zerknij na obrazek: Tutaj widać oprócz OSD jeszcze dodatkowe nałożone na ekran znaczniki. Dodam do układu możliwość podłączenia czujnika temperatury - tylko w jakich zakres będzie realizowany pomiar? Ds18b20 ma zakres -85, +125 stopni C.Do większości rzeczy wystarczy -15..+100°C. Wyjątkiem jest pomiar temperatury głowicy silnika spalinowego. Tutaj czujniki półprzewodnikowe odpadają. Pozostają termopary, albo pomiar czujnikami na podczerwień. Nie wiem czy znasz moją stronę: www.pitlab.pl. Tam, oraz na forum opisuję projekt swojego komputera pokładowego. Jest tam wiele przemyśleń, które mogą pomóc przejść przez ścieżkę projektowania urządzenia. Edit: Aktualizacja linku Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
madmax Opublikowano 23 Lipca 2010 Udostępnij Opublikowano 23 Lipca 2010 Jak wyglądają postępy ? Mam nadzieję, że pomysł i temat nie "umarł" . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.