Jump to content

Telemetria + dodatki. Układ przesyłający parametry lotu


pixel

Recommended Posts

Witam!

 

Mimo, że elektronika jest moim podstawowym hobby, modelarstwo było wcześniej ale mniej intensywnie rozwijanym zajęciem.

Ze względu na słabsze umiejętności budowania modeli, stworzyłem depronowego RWD5 którego budowę obecnie kończę. Ma stać się egzemplarzem testowym.

 

Chciałbym przedstawić projekt urządzenia - układu, który będzie miał możliwość przesyłu danych z pokładu samolotu na ziemię:

 

Dołączona grafika

 

1. Złącze I/O - wejście do pomiaru napięć (3), wyjścia typu ON/OFF (2) lub UART do np.: odbiornika GPS lub innych urządzeń.

2. Złącze do podłączenia odbiornika - możliwość sterowania ON/OFF pinów na wyjściu (odczyt danych w pełni proporcjonalny)

3. Czujnik ciśnienia wraz z 16 bit przetwornikiem A/D rozdzielczość przy pomiarze wysokości 20 cm, możliwość kalibracji.

4. Akcelerometr 3-osiowy - do pomiaru położenia lub przeciążeń.

5. Mikrokontroler - układ sterujący pracą całego układu

6. Transceiver - moduł komunikacji w obie strony. Pracuje na cz. 868MHz, zasięg kilkaset metrów, antena długości ok 9 cm

 

(Niektórych układów na płytce nie ma ze względu na brak bibliotek w Eagle)

Na ziemi będzie znajdował się odbiornik wraz z wyświetlaczem (obecnie w fazie projektu). Dane przesyłane w postaci paczki, wraz z CRC, prędkość transmisji nawet do 115 kB/s.

 

Pobór prądu przez nadajnik w granicach 30 mA.

 

Proszę o sugestie dotyczące rozbudowy układu. Co można dodać lub co nie potrzebne.

Możliwości są duże. Potrafię biegle pisać programy na mikroprocesory. Istnieje możliwość podpięcia np kart mikroSD do zbierania danych. Odbiornik posiadać będzie złącze USB do komunikacji z PC - przesyłanie danych, zapis do excell itp. Można dodać jeszcze układ optoelektroniczny do pomiarów obrotu śmigła.

 

Pozdrawiam,

Piotr

Link to comment
Share on other sites

Znam przypadki, gdzie te transceivery komunikowały się ponad 1 km ale na kierunkowych antenach typu yagi. Na zwykłych zysk jest dużo mniejszy ale skuteczny zasięg 300 m jest do osiągnięcia. Przy dobrych warunkach może i 500 m.

Link to comment
Share on other sites

Witam

Bardzo ciekawe urzadzenie.Widze Piotr ze budujesz Weatronica Made in Poland :D Jak tutaj mowia:Respeckt!Mnie jako szybownika martwi zasieg, jak piszesz 500m to niewiele :( 1km jest od biedy do przyjecia(Weatronic-3000m przy ziemi).Ale i tak projekt jak dla mnie bardzo ciekawy .

 

Ps:Polecam strone Weatronic.com.

Link to comment
Share on other sites

W jaki sposób będą przedstawiane pomiary w czasie lotu ?

Z doświadczenia wiem , ze odwracanie wzroku od modelu grozi śmiercią lub kalectwem.

Zbieranie danych w celu przeanalizowania po locie jak najbardziej, myślę, że ciekawa była by możliwość nałożenia pomiarów na obraz kamerki FPV

Link to comment
Share on other sites

Ciekawy projekt - będę go na pewno śledził. Jak dla mnie - wystarczyłby pomiar prędkości z zapamiętaniem maksymalnej wartości, pomiar temperatury silnika i napięcie pakietu ( takie dane potrzebne mi są w ślizgach ). Zasięg wystarczy 150 - 200 metrów.

Link to comment
Share on other sites

W jaki sposób będą przedstawiane pomiary w czasie lotu ?

Z doświadczenia wiem , ze odwracanie wzroku od modelu grozi śmiercią lub kalectwem.

Zbieranie danych w celu przeanalizowania po locie jak najbardziej, myślę, że ciekawa była by możliwość nałożenia pomiarów na obraz kamerki FPV

Mam na uwadze wyświetlacz od siemensa s65, np tak jak LINK . Myślę nad zamontowaniem go na antenie, tak by był jak najbliżej osi wzrok-samolot. W każdym razie chce by można było dane przejrzeć później. Jakby dorobić odpowiednią optykę i mały wyświetlacz, można pokusić się o zrobienie okularowego HUD-a i wtedy problem z odwracaniem wzroku nie wpływał by zupełnie.

Projekt przygotowuję też do pewnej autonomiczności - czyli na podstawie wskazań GPS samolot leciałby z punktu A do B, oczywiście z czasem trasy byłby bardziej skomplikowane.

 

Co do FPV, zastanawiam się nad tego typu rozwiązaniem - nakładanie tekstu na obraz nie jest skomplikowane i realizują to gotowe układy, nawet z własnym generatorem znaków. Obecnie jednak m in względy finansowe (kamera, nadajnik, odbiornik) i czas trochę mnie wstrzymują.

 

Zasięg - są inne moduły radiowe które posiadają większy zasięg i ten km może i więcej dałoby radę zrealizować.

 

Dodam do układu możliwość podłączenia czujnika temperatury - tylko w jakich zakres będzie realizowany pomiar? Ds18b20 ma zakres -85, +125 stopni C.

Link to comment
Share on other sites

Co do FPV, zastanawiam się nad tego typu rozwiązaniem - nakładanie tekstu na obraz nie jest skomplikowane i realizują to gotowe układy, nawet z własnym generatorem znaków. Obecnie jednak m in względy finansowe (kamera, nadajnik, odbiornik) i czas trochę mnie wstrzymują.

Przyjrzyj się rozwiązaniu OSD Remzibiego. Tam możesz generować napisy swoją aplikacją. Wysyłasz polecenia w stylu NMEA co i gdzie ma być napisane. To chyba najprostsza ścieżka.

Oczywiście HUD jest ciekawy, ale nikt tego jeszcze nie robił (przynajmniej ja nie znam), więc albo jest to trudne, albo nikt jeszcze nie wpadł na właściwy pomysł.

Nie zarzucaj pomysłu, ale zrób próby. Ciekawy jestem wyniku.

Zerknij na obrazek:

Dołączona grafika

Tutaj widać oprócz OSD jeszcze dodatkowe nałożone na ekran znaczniki.

 

Dodam do układu możliwość podłączenia czujnika temperatury - tylko w jakich zakres będzie realizowany pomiar? Ds18b20 ma zakres -85, +125 stopni C.

Do większości rzeczy wystarczy -15..+100°C. Wyjątkiem jest pomiar temperatury głowicy silnika spalinowego. Tutaj czujniki półprzewodnikowe odpadają. Pozostają termopary, albo pomiar czujnikami na podczerwień.

 

Nie wiem czy znasz moją stronę: www.pitlab.pl. Tam, oraz na forum opisuję projekt swojego komputera pokładowego. Jest tam wiele przemyśleń, które mogą pomóc przejść przez ścieżkę projektowania urządzenia.

 

Edit: Aktualizacja linku

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.