Piotrek_SGM Posted May 30, 2010 Share Posted May 30, 2010 Witam! Składam sobie CopterX i pojawił się mały problem: Gyro HG-5000, serwo HSG-5083MG, gyro w trybie normal, ster kierunku w pozycji neutralnej i niestety orczyk nie da się założyć w taki sposób, żeby był prostopadle/równolegle do belki ogonowej/popychacza. Po przełożeniu na kolejny ząbek jest jeszcze gorzej. Do tej pory używałem badziewnych serw i nie było problemów, tutaj taki "myk". Co ciekawe w zakupionych HS-65MG w pozycji neutralnej także orczyk nie daje się założyć prostopadle do obudowy serwa... [na tarczy nie problem, jest subtrim]... W/g instukcji gyro nie wolno używać trymerów ani subtrim. Coś da się z tym zrobić czy nie przejmować się i może (bo musi) tak być? Link to comment Share on other sites More sharing options...
rafalgruszka Posted May 30, 2010 Share Posted May 30, 2010 witam serwa na tarczy ustaw za pomocą subtrim'ów a serwo na ogonie zostaw tak jak jest... można by rozebrać serwo przestawić ostatnią zębatkę o jeden, dwa ząbki ale tracisz gwarancję no i jest to strasznie pracochłonne. pozdrawiam rafal Link to comment Share on other sites More sharing options...
From_heaven Posted May 30, 2010 Share Posted May 30, 2010 W ogóle się tym nie przejmuj, a pozatym w trybie normal możesz używać trymera do woli, a nawet musisz, bo inaczej tego nie ustawisz. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piotrek_SGM Posted May 31, 2010 Author Share Posted May 31, 2010 Dzięki rafalgruszka, wprawdzie gwarancji nie mam, ale nie chce mi się rozbierać serwa. Chociaż kiedyś może wypróbuję ten pomysł. Na razie zostanie jak jest. From_heaven, w instrukcji gyro napisali coś takiego: "Caution: Do not adjust the servo horn using Sub-Trim or Transmitter trim. Always adjust the mechanical linkage, the control rod or servo horn. If you adjust the sub-trim the gyro will recognize the trim change as a signal input. Then the helicopter will rotate even if the rudder stick is at the neutral position." Link to comment Share on other sites More sharing options...
mechu Posted May 31, 2010 Share Posted May 31, 2010 Spróbuj przestawić orczyk tak aby wypróbować każde ramie. Ja zauważyłem że niektóre orczyki nie mają symetrycznie wytłoczonych ząbków i wtedy jedno z ramion można ustawić na 90 stopni, a inne lekko się mija. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piotrek_SGM Posted May 31, 2010 Author Share Posted May 31, 2010 Tak się nie da - każde z ramion ustawia się tak samo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
From_heaven Posted May 31, 2010 Share Posted May 31, 2010 "Caution: Do not adjust the servo horn using Sub-Trim or Transmitter trim. Always adjust the mechanical linkage, the control rod or servo horn. If you adjust the sub-trim the gyro will recognize the trim change as a signal input. Then the helicopter will rotate even if the rudder stick is at the neutral position." Tyle, że dotyczy to trybu head lock. W normalu i tak nigdy nie będziesz latał, więc się nie w ogóle nie przejmuj tym, że orczyk nie jest idealnie prostopadle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piotrek_SGM Posted May 31, 2010 Author Share Posted May 31, 2010 Tyle, że dotyczy to trybu head lock. No pewnie masz rację, tylko każą najpierw ustawić mechanikę ogona właśnie w trybie normal. I jeszcze podkreślają: "(This mechanical linkage set up is important for proper operation. Do not skip!)" Tak czy siak, rozumiem, że olać sprawę... Link to comment Share on other sites More sharing options...
MiQ27 Posted May 31, 2010 Share Posted May 31, 2010 Po przełożeniu na kolejny ząbek jest jeszcze gorzej. Próbowałeś obrócić o 90/180/270 stopni ? Ostatnio zauważyłem, że czasem orczyki nie w każdym położeniu są równoległe/prostopadłe do serwa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piotrek_SGM Posted May 31, 2010 Author Share Posted May 31, 2010 Po przełożeniu na kolejny ząbek jest jeszcze gorzej. Próbowałeś obrócić o 90/180/270 stopni ? Ostatnio zauważyłem, że czasem orczyki nie w każdym położeniu są równoległe/prostopadłe do serwa. Tak, próbowałem. Jest identycznie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
From_heaven Posted May 31, 2010 Share Posted May 31, 2010 Ale świrujecie chłopaki. To nie ma żadnego znaczenia. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piotrek_SGM Posted May 31, 2010 Author Share Posted May 31, 2010 Ale świrujecie chłopaki. To nie ma żadnego znaczenia. Nie świrujemy, tylko skoro sam zadałem pytanie i ktoś uprzejmie próbuje mi pomóc, to mu odpowiadam. Do mnie już dotarło - nie trzeba się tym przejmować... Link to comment Share on other sites More sharing options...
rafalgruszka Posted May 31, 2010 Share Posted May 31, 2010 witam nie wiem jeszcze jakie masz inne orczyki z tym serwem ale może masz takie jak w futabie czyli okrągły który osobiście używam i można go ustawić dokładnie w pionie ale tak jak kolegaFrom_heaven pisał olej to bo to i tak nic nie zmieni pozdrawiam rafal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piotrek_SGM Posted May 31, 2010 Author Share Posted May 31, 2010 Tak, też myślałem o okrągłym orczyku. Nawet przymierzałem, ale on ma mały promień, więc "ramię" będzie krótkie. I tu nowe pytanie się narzuca - jak długie orczyki macie w "450" ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
rafalgruszka Posted May 31, 2010 Share Posted May 31, 2010 witam analogicznie: długi orczyk- dłuższa droga- większe ramię- mniejsza siła- większa precyzja- krótki orczyk- krótsza droga- mniejsze ramię- większa siła- mniejsza precyzja osobiście stosuje krótkie orczyki pozdrawiam rafal Link to comment Share on other sites More sharing options...
From_heaven Posted May 31, 2010 Share Posted May 31, 2010 długi orczyk- dłuższa droga- większe ramię- mniejsza siła- większa precyzja- krótki orczyk- krótsza droga- mniejsze ramię- większa siła- mniejsza precyzja Z tą precyzją, to jest akurat na odwrót Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gmeracz Posted May 31, 2010 Share Posted May 31, 2010 Gwiazdka kolego, gwiazdkę zawsze da się ustawić. Ja tam zawsze tak robię. Fakt, niektóre orczyki robione w Chinach mają ząbki do dupy i prawie się nie różni po obróceniu. Ale jest też i na to sposób. Ponieważ powinieneś ustawić wstępny kąt łopatek tak, aby w normalu ogon stał prosto, zazwyczaj wiąże się to z niesymetrycznym ustawieniem ślizgacza. Więc jeżeli już faktycznie nie możesz ustawić prostopadle ustaw tak, jakby ramię orczyka przesunęło ślizgacz od środka w stronę korekty. W ten sposób uzyskasz symetryczny przesuw orczyka, czyli słabiej w stronę kontry, mocniej w przeciwną. Oczywiście można to zignorować i latać na symetrycznym ruchu ślizgacza, niektóre modele wręcz zmuszają do takiej regulacji (np. Mini Titan). Ale jeżeli jest to jednak możliwe, zaleca się ustawić zero serwa ze wstępną kontrą obrotu w normalu. Pozwala to żyrku pracować względem faktycznego neutrum. Co do subtrimów itp. - latałem też z nimi i bez, da się. Jednak nie bez powodu producenci zalecają zero mechaniczne. Po prostu miksowanie programowe koliduje i "psuje" pracę oprogramowania żyra. Dużo zależy też od rodzaju żyra of course. Ale to temat na dłuższą dysputę. Ostatnie - dla 450-tki zalecana odległość kulki to 9,5-10,5 mm/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piotrek_SGM Posted June 1, 2010 Author Share Posted June 1, 2010 Dzięki Panowie, temat niby błahy a jednak można się trochę dowiedzieć. Budujące, że komuś się chce podzielić się swoimi doświadczeniami Link to comment Share on other sites More sharing options...
rafalgruszka Posted June 1, 2010 Share Posted June 1, 2010 witam Z tą precyzją, to jest akurat na odwrót mój błąd wynikający szybszego myślenia niż pisania Budujące, że komuś się chce podzielić się swoimi doświadczeniami po to jest forum i koledzy pozdrawiam rafal Link to comment Share on other sites More sharing options...
bubu2 Posted June 1, 2010 Share Posted June 1, 2010 Rafał dobrze napisał. Dłuższe ramię odziaływuje z mniejszą siłą ale z większą precyzją. Droga kątowa w obu przypadkach jest taka sama, ale liniowo, przy dłuższym ramieniu, droga ruchu jest dłuższa i da się w niej wyodrebnić więcęj drobnych kroków. Tak jak ze wskazówką miernika-im dłuższa, tym przecyzyjniej daje się jej położenie odczytać na skali. Nie odwrotnie. pozdr. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.