Jump to content

wilga jako holownik???


ali1983

Recommended Posts

witam.

 

wpadliśmy z kolega na pomysł, aby wykorzystać Wilgę jako holownik do szybowca. pomysł oczywiście super, ale z wykonaniem gorzej. mianowicie Wilga ma 120cm rozpiętości (około 0,8 kg, elektryk)... czy to nie za mało do np. 150-170cm szybowca (około 0,8-0,9kg choć pewnie mniej)???

 

pomóżcie, bo takie loty byłyby ciekawe.

Link to comment
Share on other sites

Ja holowałem 198cm szybowiec DG 1000 swoim MX-2 z Hype (140 cm rozpiętości).

 

Zwróć uwagę tylko szczególnie na miejsce zaczepu linki w holowniku. Musi być dobrze wzmocnione aby nie wyrwało pół modelu :)

Link to comment
Share on other sites

Musi być dobrze wzmocnione aby nie wyrwało pół modelu

dziś w katanie wyrwało mi pół modelu... na "szczęście" tylko przodu

 

Ja holowałem 198cm szybowiec DG 1000 swoim MX-2 z Hype (140 cm rozpiętości)

proporcje holownik-szybowiec pewnie podobne, ale rozmiar już nie ten.
Link to comment
Share on other sites

Rozmiar czego?

modeli. wiadomo małym modelem się gorzej lata i jeszcze z takim bagażem na tyłku.

 

Jeżeli ta Wilga będzie miała sporo mocy to sobie nawet z 200cm modelem poradzi spokojnie.

coś w granicach 35-30 lub 35-42??? mam 35-30/1400 wyciągający 430W (trenery do 2kg)

 

jeżeli uważasz, że da radę to gitara.

Link to comment
Share on other sites

Jeżeli ten 3542 ma około 1000-1100 kv i dasz mu śmigło 12x5 lub 13x4 to myślę że powinno być w porządku bo potrzebujesz ciągu a nie prędkości.

 

Ja teraz jako holownika używam Mentora mpx z silnikiem 4240 o kv 1400 i śmigle 11x5 i z bólem serca przyznam się, że popełniłem wielki błąd kupując średnio obrotowy silnik do holownika :( W przyszłości kupię silnik pod 900-1000kv i dam duże śmigło bo w tej chwili nie wykorzystuję potencjału tego modelu jako holownika. Zasuwamy jak błyskawica a ze wznoszeniem kiepsko.

 

Btw. Aby zapobiec uszkodzeniu modelu w razie szarpnięcia to na obu końcach linki przywiąż pentelki z żyłki tak 3-4kg max. W razie ostrego szarpnięcia urwie się żyłka zamiast zaczepu.

Link to comment
Share on other sites

Chyba ważniejszym czynnikiem jest stosunek wagi a nie rozpiętości i dobre właściwości lotne holownika tzn tolerancyjny dla niskich prędkości - nie za szybki.

 

Na naszym lotnisku latały już zestawy podobnych rozmiarów a nawet ciut mniejszych, osobiście próbowałem trochę większych.

 

Przykładowo taki zestaw:

 

Dołączona grafika

(rozp. 1,3m holownik/1,8 szybowiec waga ok: 1,2kg / 0,9kg)

 

był zdecydowanie trudniejszy niż nawet taki zestaw:

 

Dołączona grafika

(rozp. 1,6 holownik/2,6m szybowiec 1/ 1,8m szybowiec 2 waga ok: 2,5kg/1,3kg/0,9kg)

 

mimo tego że w drugim przypadku stosunek ciężaru zestawu do ciągu był większy (niemal 2:1) oraz stosunek ciężaru holownika do holowanych szybowców mniejszy (niemal 1:1).

 

Drugi holownik jest zdecydowanie "przyjaźniejszy" i to wiele pomaga, czy też ułatwia.

Jeśli taka jest Twoja wilga to będzie ok.

Link to comment
Share on other sites

Holujemy Telemasterem dwa szybowce o niemalże identycznej masie i rozpiętości a różnica w locie kolosalna.

Mówienie , że " tej " wielkości holownik poradzi sobie z "tej " wielkości szybowcem to duże uproszczenie, oprócz rozpiętości ważne są jeszcze inne parametry , na przykład doskonałość szybowca i inne.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.