Skocz do zawartości

DHC-2 Beaver wersja styrodurowa - budowa


Rekomendowane odpowiedzi

Od dłuższego czasu chodził mi po głowie DHC-2 Beaver projekt był już gotowy prawie dwa lata temu jednak przeleżał na dysku ten czas aż dzisiaj zabrałem sie za model.

 

:)

 

 

Rozpiętość : 110 cm

Długość : 68,5 cm

 

Do budowy modelu użyłem głownie kleju firmy Dragon, koszt okolo 5 PLN .

 

Dołączona grafika

 

Do szpachlowania ubytków i połączeń zwykła szpachlówka ACRYL_PUTZ FINISZ firmy "Śnieżka" koszt około 6 PLN > Doskonale nadaje się do tego typu modeli :)

 

Dołączona grafika

 

oraz odrobine żywicy 10 min.

 

 

Składanie rozpoczynamy od przymierzenia pierwszych trzech segmentów kadłuba

 

Dołączona grafika

 

jednoczesnie odrysowujemy oslone silnika na drugim sektorze kadłuba tak by od dolu i boków wystawała ~ 2 mm.

 

 

Dołączona grafika

 

obcinamy rogi nozem i szlifujemy tak by uzyskac przejscie z okregu do kwadtaru po drugiej stronie sektora

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

 

 

przymierzam oszlifowany sektor do nastepnego i wklejam element imitujacy szybę.

 

Dołączona grafika

 

zaznaczamy zaokraglenie na drugim sektorze

 

Dołączona grafika

 

i sklejamy pierwsze sektory kadłuba , po sklejeniu szlifujemy sektor zaokrąglając rogi kabiny i łaczenie sektora pierwszego z drugim.

 

Dołączona grafika

 

doklejamy koncówkę ogona i znów parę ruchów gąbka z papierem sciernym.

(podczas sklejania miałem małą katastrofę stąd to łączenie SOUDAL'em 66A na ogonie :(

 

W budowanym modelu oslona silnika została sklejona z dwóch części tylko po to by sprawdzić klej SOUDAL 66A niestety ja go nie polecam schnie na kamień. Nie jest łatwy w obróbce. )

 

 

Dołączona grafika

 

po sklejeniu kadbłuba przymierzamy osłone silnika

 

Dołączona grafika

 

odrysowany orkrąg samrujemy klejem ( dzięki temu nie będziemy mieli kleju na brzegach) i łączymy osłonę silnika z kadłubem.

 

Dołączona grafika

 

Po wyschnięciu szlifujemy połączenia , podczas klejenia usuwam nadmiar kleju !!!

 

 

Teraz stery

 

Najpierw wklejamy statecznik poziomy i zawiasy ja uzyłem listewki ale można połączyć stery wysokości drutem w kształcie litery U i wkleic go w stateczniki na żywicę.

 

Dołączona grafika

 

Przed klejeniem steru kierunku przez część ogonową rysujemy linie osi i na niej kleimy ster kierunku.

 

Dołączona grafika

 

a to efekt na dzisiaj .

 

Dołączona grafika

 

Sklejony kadłub na chwilę obecną waży 88 gram.

 

 

Teraz czas na podwozie w/g formatek do modelu z drutu 1,5 mm - 2 mm . Ja użyłem na głowne podwozie 1,5 mm i tylna ramke 1 mm.

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

 

Odrobina cyny i kawałek krosówki , liniówki lub innego cienkiego drutu i lutujemy po owinięciu łączenia i podwozie gotowe.

 

Podwozie można zamocować na wiele sposobów naprzykład tak jak zrobił to skazoo w swoim RWD :

 

cytuję:

Wykonujemy nacięcia dołu kadłuba tak jak na poniższej fotografii umożliwiające montaż podwozia w dwóch miejscach mocowania drutu 2mm i 1,5mm. Dodatkowo wiercimy otwory pod wkręty do drewna tak by łby wkrętów stykały się ze sobą w osi drutu.

 

Dołączona grafika

 

Dodatkowa poprzeczka z listwy 6x2 umożliwiająca pewne wkręcenie i trzymanie się wkrętów.

 

Dołączona grafika

 

 

Ja troszkę to uprościłem stosując resztki listew wykorzystanych na dźwigary skrzydeł.

Kadłub ma grubośc 9 mm więc jest bardzo solidny.

 

Podwozie głowne 20 mm od łączenia sektora a drugi drut podwozia to 85 mm od łączenia

 

Dołączona grafika

 

Robimy nacięcia tak by ciasno weszły listewki i odrysowujemy zaokrąglenia kadłuba.

 

Dołączona grafika

 

Mocujemy podwozie do listewek za pomocą liniówki.

 

Dołączona grafika

 

i wklejamy w kadłub za pomoca żywicy.

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

 

nadmiar kleju rozsmarowuje na listewkach tak by zalać liniówkę.

 

 

Wręge silnika wycinamy ze sklejki np. 3 mm zaznaczamy oś i naklejamy na klocek.

 

Dołączona grafika

 

całość wklejamy w oslónę silnika dopychając do końca.

 

Dołączona grafika

 

Skrzydła:

 

wklejamy listewki i dźwigar ze sklejki. (żywica)

 

Dołączona grafika

 

Ponieważ miałem mało czasu wykorzystałem pozostałość mechanizmu z pierwszego mig-7

 

Dołączona grafika

 

a teraz mała przymiarka

 

Dołączona grafika

 

 

przed wklejeniem lotek jednak zmieniłem popychacze na takie rozwiązanie jak w drugiej wersji mig-7

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

 

na zdjęciu brak jeszcze zamontowanych popychaczy

 

Lotki wykonane z balsy grubosci 3 mm , szerokość lotki 25 mm.

 

Zastrzały i tak pełnią tu funkcje ozdobna i wykonałem je ze snapów i wykałaczek.

Całość pokryłem żywicą żeby wzmocnić wykałaczkę :) W wolnej chwili obłoże to balsa i wyszlifuje ale to już po oblocie.

 

Uchwyty na zastrzały to orczyk H6X

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

Dołączona grafika

 

na skrzydło nakleiłem sklejkę 0,7 mm wzmocni skrzydło i stanowi oparcie dla śruby mocującej skrzydło.

 

Dołączona grafika

 

 

w kadłub wkleiłem balse 5 mm w niej jest nakrętka dodatkowo dwa kawałki listewki wszystko na żywice , balse od góry pokryłem żywicą by ja wzmocnić .

Zamiast balsy można użyć cieńkiej sklejki.

 

Dołączona grafika

 

Odbiornik mocowany na rzep do ścianki kadłuba. ( w chiwili robienia zdjęcia schnie :) )

 

Serwa mocowane do ścianek na taśmę dwustronną "rollfix", jest dostępna na przykład w Castoramie. Stosuje to rozwiązanie we wszystkich swoich modelach.

 

 

i model gotowy :

 

Dołączona grafika

 

( z braku małego kółka ogonowego na czas oblotu wklejona listewka jako płoza )

 

Dołączona grafika

 

Środek ciężkości jest na wysokości dźwigara płata , zastrzałów i drugiego golenia podwozia czyli między 4 - 4,5 cm od natarcia skrzydła.

 

 

Do modelu zostały wykorzystane :

 

Silnik : Tower Pro 2410-12

Śmigło : 9*6 ( optymalny ciąg ) , po paru dniach lotów zmienione na śmigło 1047

model lepszy ciąg.

Regulator : 18 A

Bateria : Esky_ 11,1 V 1000mah

Serwa :

Tower Pro SG 90 - lotki

Tower Pro SG 51 - ster kierunku i wysokości

 

Waga modelu : 520 gram

 

 

Model powstał z myślą o początkujących.

 

Ścianki modelu mają grubość 9 mm, konstrukcję dodatkowo wzmacniają listwy podwozia i mocowanie skrzydła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mimo silnego wiatru Beaver został dzisiaj oblatany .

 

Początkowo użyte śmigło 8*6 jednak samolot mail ciut za słaby ciąg a wiało nie przyjemnie. Samolot dobrze reaguje na stery, początkowo lotki były wpięte na połowie ramion orczyka serwa jednak zmieniliśmy wpięcie popychaczy na ostatnie otwory co dało dobre rezultaty podczas lotu, ustawienie baterii można przesunąć ciut do tyłu nawet za drugie podwozie jeśli pakiet jest większy. (Takie przesunięcie było konieczne przy użyciu pakietu 11.1 V 1800 mah 12 C.)

 

Tuż przed wyjściem Beaver otrzymał małe koło ogonowe:)

 

 

Pare fotek z oblotu

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

 

 

 

Wiecej zdjęć można obejrzeć tutaj

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tez się zastanawiałem nad pływakami bo w sumie ten samolot jest z tego znany ale to jeszcze muszę przemyśleć ich mocowanie do już istniejącego podwozia.

 

Miałem już model z pływakami, ARO - czeskiej produkcji akrobacik plus zdejmowane podwozie i powiem ze pływaki do niego były naprawdę duże

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.