tomekr Opublikowano 20 Czerwca 2007 Opublikowano 20 Czerwca 2007 Właśnie uruchomiłem zakupiony w zeszłym roku szybowiec, rozpiętość 2,4m (bez uszu na końcach skrzydeł), cienki profil, dosyć wklesły, jak rozdzielę płaty to zrobię zdjęcie profilu. Waga do lotu ok. 1350-1450g w zależności od pakietu. Teraz pare zdjęć. cały szybowiec kabina - widok z góry napęd steru wysokości mocowanie silnika - widać pakiet napedowy NiMh 7,2V 3000mAh baterie liion 2S4P 8000mAh - ogniwa laptopowe po 10zl/szt Smigło napędowe 13*7 Graupner, pobór pradu ok. 33A, na powyższej baterii lion bez termiki wystarczało na ponad godzinę lotu - wyzarło ok. 5,5Ah. Wznoszenie niezbyt agresywne - pod kątem 20-30 stopni w zależności od stopnia rozładowania pakietu, ale w akceptowalnym czasie (150-200m wysokości w ok. 40-60sek). Mało brakowało ostatnio, a bym stracił modej, w pakiecie odbiornika zostało ok. 40mAh. później trochę szczegółów budowy cnd dodałem ikony nad odnośnikami do zdjec w wyższej rozdzielczościv - szybciej ładują się strony
motyl Opublikowano 20 Czerwca 2007 Opublikowano 20 Czerwca 2007 baterie liion 2S4P 8000mAh - ogniwa laptopowe po 10zl/szt A napewno 2s4p?? czy może 4s2p ??
majek Opublikowano 20 Czerwca 2007 Opublikowano 20 Czerwca 2007 Wygląda, że 2s4p, bo inaczej z laptopowych nie wydolisz 8Ah. Nie mówiąc o 33A
Artur z kołobrzegu Opublikowano 20 Czerwca 2007 Opublikowano 20 Czerwca 2007 rozumiem że s to liczba ogniw li pol w pakiecie ( przynajmniej tak podają w sklepach modelarskich o co chodzi z tym 4p ? co oznacza ta liczba i p ?
mariaczi__21 Opublikowano 20 Czerwca 2007 Opublikowano 20 Czerwca 2007 Bardzo zagrabny szybowiec, podoba mi sie. Napisz jak sie sprawuje po wylączeniu silnika, ladnie krazy w kominach?? Raczej wyglada ze to szybszy model, ale nie bede wnioskowal nic nie znajac nawet profilu. Pochwal sie gdzie takie ustronstwo nabyles.
Rafal B. Opublikowano 20 Czerwca 2007 Opublikowano 20 Czerwca 2007 rozumiem że s to liczba ogniw li pol w pakiecie ( przynajmniej tak podają w sklepach modelarskicho co chodzi z tym 4p ? co oznacza ta liczba i p ? To oznacza że są dwa ogniwa połączone szeregowo z czego każde z tych ogniw składa się z 4 połączonych równolegle
tomekr Opublikowano 20 Czerwca 2007 Autor Opublikowano 20 Czerwca 2007 Kolejne zdjęcia profil skrzydła, wlaściwie centropłatu skrzydło i kadłub w widoku z gory wnętrze kadłuba z wyposażeniem Widać wręgę ze sklejki 2 mm przykręconą wkrętemi do wklejonych kołków - montaż serwa i odbiornika, a w szczególności gumki trzymającej odbiornik jest bardzo trudny wewnątrz kadłuba, odbiornik poza tym jest przymocowany na rzep, tak samo bateria do rzepa wzdłuż wręgi. wnetrze kadluba z zamontowana bateria Bateria przymocowana jest na rzep od spodu i dodatkowo opasana tasiemką zapinaną na rzep - mocowanie takie umożliwia zmianę położenia bateri, a tym samym wybranie jej wlaściwego położenia. Niestety przy robieniu tasiemki musiałem zapoznać się z obsługą maszyny do szycia. Patent na takie mocowanie baterii zaczerpnąlem z formosy. Odnośnie bateri kolega Rafał słusznie wyjaśnił, że liczba przed literką S (serial - szeregowo) oznacza ile jest ogniw polączonych szeregowo, a liczba przed literką P (parell - równolegle) ile ogniw jest polączonych równolegle, moja bateria wykonana jest z 8-miu ogniw. Przy okazji praktyczna uwaga ogniwa powinny być najpierw łączone równolegle, a potem szeregowo. (broń boże żebym się wymądrzał ) Dziś latałem cały dzień na tej jednej "bakterii" , w sumie ze 2,5 godziny lotów, wygląda, że prądu w nich zostało jeszcze na kilka windowań do góry - nie wiem ile bo ładuję pakiet. Kolejny wniosek z oblotów - muszę koniecznie pomyśleć o spoileronach, bo gadzina potrafi przelecieć 1m nad ziemią ze 30m albo i lepiej - od razu chcę zaznaczyć, że nie chcę powiedzieć, że doskonałość szybowca jest 30 lub więcej, szacuję ją na 15-20, a na takiej wysokości zupełnie inaczej zachowuje się skrzydło.
tomekr Opublikowano 21 Czerwca 2007 Autor Opublikowano 21 Czerwca 2007 Dziś zakonczylo się ładowanie pakietu (ładowałem 1A) i władowałem w niego 8300mAh, po dokladniejszym przyjrzeniu się ogniwom wygląda że są to 2200mAh, czyli caly pakiet ma 8800mAh. Dla ciekawskich ogniwa mają nast. oznaczenia ICR18650-22B, SAMSUNG SDI, na podobnych latałem kiedyś formosą I ponad 40min - pakiet 2S2P.
M.Ż. Opublikowano 21 Czerwca 2007 Opublikowano 21 Czerwca 2007 Ten profil wygląda mi na hn1033 (może się myle).
mariaczi__21 Opublikowano 21 Czerwca 2007 Opublikowano 21 Czerwca 2007 Tez mam takie wrazenie, ze to HN 1033. Sam używam takiego profilu, ale w małym modelu (V_mini) i nie bede sie wypowiadał na jego temat, bo zakladam ze nie jest idealnie odwzorowany. Natomiast wsrod kolegów na forum profil cieszy sie dobrymi opiniami, Malinn napewno moze powiedziec o nim cos wiecej. Proponuje wymyslic nazwe dla szybowca, bo taka konstrukcja zasługuje na cos lepszego niz NO_NAME. Moja propozycja to SKY EXPERT. (sky - niebo, expert to wiadomo). I jak Tomek, ochrzcisz go jakos?? I ponawiam pytanie, gdzie go kupiles i jesli mozna wiedziec ile $$$ kosztowal ??
tomekr Opublikowano 21 Czerwca 2007 Autor Opublikowano 21 Czerwca 2007 zapomniałem powiedzieć o miejscu nabycia, kupiłem go na Bitwy Warszawskiej, wyprzedawane były oddzielnie kadłub i platy. Kadłub chyba 120zł, płaty 3 po 70zł, ster wysokości byl dorabiany. Ale zakupu dokonałem w zeszłym roku i ostatnio nie widziałem już go. Wszyscy mi mówią, że ster wysokości jest za maly, ale z obliczeń wyszedl jeszcze mniejszy, wymiarami powiększylem go o ok. 15% w stosunku do wyliczeń. Odnosnie nazwy Sky Expert wydaje mi sie trochę trywialne i nic nie mówi że jest to szybowiec, nie mniej muszę pomyśleć o jakimś logo dla tejeże gadziny, która nie chce lądować. Przy okazji pytanie o spoilerony, jakie powinno być ich wychylenie ( przypuszczam, że u mnie max czyli ok. 40° do góry), przy wychylaniu lotek do góry (na razie na pokretle mogę je wychylać w dół i wgórę) model reaguje tak jakby SC był za daleko z tyłu staje się malo stabilny i kontrowanie sterem wysokości jest bardzo trudne bo brak mu stateczności. Czy przy wiekszym wychyleniu i oderwaniu strug powietrza od skrzydła (jak przypuszczam) ustateczni się model, jak na razie wychylałem lotki o maksymalnie 20-25°.
M.Ż. Opublikowano 21 Czerwca 2007 Opublikowano 21 Czerwca 2007 przy wychylaniu lotek do góry (na razie na pokretle mogę je wychylać w dół i wgórę) model reaguje tak jakby SC był za daleko z tyłu staje się malo stabilny Jak dla mnie to dość dziwna sprawa bo teoretycznie przy wychyleniu lotek do góry model powinien być szybszy i bardziej stateczny (może to kwestia zbyt dużego wychylenia) a te objawy bardziej mi pasują do wychylanie lotek w dół. A może po prostu środek ciężkości jest za bardzo z tyłu?
Patryk Sokol Opublikowano 21 Czerwca 2007 Opublikowano 21 Czerwca 2007 Wychylenie lotek do góry powoduje przesunięcie środka parcia skrzydła do tyłu i w konsekwencji zadzieranie, dlatego powinno się to kompensować wychyleniem sw do dołu.
tomekr Opublikowano 21 Czerwca 2007 Autor Opublikowano 21 Czerwca 2007 Patryk, nie wiem czy zwróciłeś uwagę, że napisałem iż model staje się niestabilny, drobny ruch steru wysokości powoduje b. duże zmiany, tak że kompensacja sterem wysokosci to nie wszystko i nie o to mi chodzilo w pytaniu. Dodatkowo powiem, że wychylenie lotek w dół powoduje zwiększenie jego prędkości, ale model jest stabilny, daje się wytrymować tak aby leciał poprawnie. Michał i Patryk z punktu widzenia mechaniki wychylenie lotek do góry powoduje powstanie dodatkowego momentu obracającego skrzydło do góry, tak jakby powstala dodatkowa sila podnosząca skrzydło z przodu, tak więc wypadkowe położenie środka siły nośnej przesuwa się do przodu, i zbliża się do środka ciężkości i model staje się mniej stabilny, patrząc z innego punktu odniesienia środek ciężkości przesunął się do tył względem środka sily nośnej. W takiej sytuacji zachowanie modelu zależy od tego gdzie przesunie się środek sły nośnej i jak się zmieni jego wartość w wyniku zmiany profilu skrzydła (przecież wychylając lotki znienia się profil skrzydła). Co do jednego możemy mieć pewność, wychylając lotki w dół siła nośna zwiększa się i odwrotnie przy wychyleniu w górę - wynika to z tego, że model prawidłowo reaguje na wychylenie drąga od lotek w lewo i prawo. Wniosek jest jeden moment obrotowy na skrzydle od wychylenia lotki w górę nie jest wystarczająco kompensowane przez zmianę położenia środka siły nośnej reszty platu. W modelu zazwyczaj w takiej sytuacji, przy spadku siłu nośnej ciężar jego na tyle pochyla model na dziób, że wzrasta jego prędkość, wzrasta siła nożna, i całość stabilizuje się w równowadze, w moim przypadku tak nie jest
Patryk Sokol Opublikowano 21 Czerwca 2007 Opublikowano 21 Czerwca 2007 Jak dla mnie to nowość. Z takim zachowaniem się jeszcze nie spotkałem. Może lepiej jak powie co robić ktoś bardziej doświadczony.
M.Ż. Opublikowano 21 Czerwca 2007 Opublikowano 21 Czerwca 2007 Dodatkowo powiem, że wychylenie lotek w dół powoduje zwiększenie jego prędkości, Może nie jestem bardziej doświadczony ale powiem- Tomku, to jest nie możliwe (przynajmniej ja tak uważam), model na pewno nie przyspieszy gdy wykorzystamy lotki jako klapy wychylane w dół. Ja bym sprawdził to pokrętło -może jest źle ustawione.
tomekr Opublikowano 21 Czerwca 2007 Autor Opublikowano 21 Czerwca 2007 a może po prostu mam za mały ster wysokości ???
tomekr Opublikowano 21 Czerwca 2007 Autor Opublikowano 21 Czerwca 2007 Może nie jestem bardziej doświadczony ale powiem- Tomku, to jest nie możliwe (przynajmniej ja tak uważam), model na pewno nie przyspieszy gdy wykorzystamy lotki jako klapy wychylane w dół. Ja bym sprawdził to pokrętło -może jest źle ustawione. Niestety ja to widziałem i widzę naocznie, podejrzenia, że odwrotnie działa regulacja klap wykluczyłem już dawno.
M.Ż. Opublikowano 21 Czerwca 2007 Opublikowano 21 Czerwca 2007 No to rzeczywiście dziwna sprawa. Możliwe że to jednak chodzi o za mały statecznik poziomy ale nie jestem pewien...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.