Skocz do zawartości

Mój pierwszy szybowiec - nawet nie wiem jak się nazywa


tomekr

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Właśnie uruchomiłem zakupiony w zeszłym roku szybowiec, rozpiętość 2,4m (bez uszu na końcach skrzydeł), cienki profil, dosyć wklesły, jak rozdzielę płaty to zrobię zdjęcie profilu. Waga do lotu ok. 1350-1450g w zależności od pakietu. Teraz pare zdjęć.

 

Ico_PICT9420.jpg

cały szybowiec

 

Ico_PICT9421.jpg

kabina - widok z góry

 

Ico_PICT9427.jpg

napęd steru wysokości

 

Ico_PICT9429.jpg

mocowanie silnika - widać pakiet napedowy NiMh 7,2V 3000mAh

 

Ico_bat2S4P.jpg

baterie liion 2S4P 8000mAh - ogniwa laptopowe po 10zl/szt

 

Smigło napędowe 13*7 Graupner, pobór pradu ok. 33A, na powyższej baterii lion bez termiki wystarczało na ponad godzinę lotu - wyzarło ok. 5,5Ah. Wznoszenie niezbyt agresywne - pod kątem 20-30 stopni w zależności od stopnia rozładowania pakietu, ale w akceptowalnym czasie (150-200m wysokości w ok. 40-60sek).

Mało brakowało ostatnio, a bym stracił modej, w pakiecie odbiornika zostało ok. 40mAh.

 

później trochę szczegółów budowy

cnd

dodałem ikony nad odnośnikami do zdjec w wyższej rozdzielczościv - szybciej ładują się strony :D

Opublikowano

Bardzo zagrabny szybowiec, podoba mi sie. Napisz jak sie sprawuje po wylączeniu silnika, ladnie krazy w kominach?? Raczej wyglada ze to szybszy model, ale nie bede wnioskowal nic nie znajac nawet profilu.

 

Pochwal sie gdzie takie ustronstwo nabyles.

Opublikowano
rozumiem że s to liczba ogniw li pol w pakiecie ( przynajmniej tak podają w sklepach modelarskich

o co chodzi z tym 4p ? co oznacza ta liczba i p ?

 

To oznacza że są dwa ogniwa połączone szeregowo z czego każde z tych ogniw składa się z 4 połączonych równolegle

Opublikowano

Kolejne zdjęcia

 

PICT9450profil.jpg

profil skrzydła, wlaściwie centropłatu

 

Ico_PICT9438skrzydlo_z_gory.jpg

skrzydło i kadłub w widoku z gory

 

Ico_PICT9442wnetrze_kadluba.jpg

wnętrze kadłuba z wyposażeniem

Widać wręgę ze sklejki 2 mm przykręconą wkrętemi do wklejonych kołków - montaż serwa i odbiornika, a w szczególności gumki trzymającej odbiornik jest bardzo trudny wewnątrz kadłuba, odbiornik poza tym jest przymocowany na rzep, tak samo bateria do rzepa wzdłuż wręgi.

 

Ico_PICT9442wnetrze_z_bateria.jpg

wnetrze kadluba z zamontowana bateria

Bateria przymocowana jest na rzep od spodu i dodatkowo opasana tasiemką zapinaną na rzep - mocowanie takie umożliwia zmianę położenia bateri, a tym samym wybranie jej wlaściwego położenia. Niestety przy robieniu tasiemki musiałem zapoznać się z obsługą maszyny do szycia. Patent na takie mocowanie baterii zaczerpnąlem z formosy.

 

Odnośnie bateri kolega Rafał słusznie wyjaśnił, że liczba przed literką S (serial - szeregowo) oznacza ile jest ogniw polączonych szeregowo, a liczba przed literką P (parell - równolegle) ile ogniw jest polączonych równolegle, moja bateria wykonana jest z 8-miu ogniw. Przy okazji praktyczna uwaga ogniwa powinny być najpierw łączone równolegle, a potem szeregowo. (broń boże żebym się wymądrzał :D )

 

Dziś latałem cały dzień na tej jednej "bakterii" , w sumie ze 2,5 godziny lotów, wygląda, że prądu w nich zostało jeszcze na kilka windowań do góry - nie wiem ile bo ładuję pakiet.

Kolejny wniosek z oblotów - muszę koniecznie pomyśleć o spoileronach, bo gadzina potrafi przelecieć 1m nad ziemią ze 30m albo i lepiej - od razu chcę zaznaczyć, że nie chcę powiedzieć, że doskonałość szybowca jest 30 lub więcej, szacuję ją na 15-20, a na takiej wysokości zupełnie inaczej zachowuje się skrzydło.

Opublikowano

Dziś zakonczylo się ładowanie pakietu (ładowałem 1A) i władowałem w niego 8300mAh, po dokladniejszym przyjrzeniu się ogniwom wygląda że są to 2200mAh, czyli caly pakiet ma 8800mAh. Dla ciekawskich ogniwa mają nast. oznaczenia ICR18650-22B, SAMSUNG SDI, na podobnych latałem kiedyś formosą I ponad 40min - pakiet 2S2P.

Opublikowano

Tez mam takie wrazenie, ze to HN 1033. Sam używam takiego profilu, ale w małym modelu (V_mini) i nie bede sie wypowiadał na jego temat, bo zakladam ze nie jest idealnie odwzorowany.

 

Natomiast wsrod kolegów na forum profil cieszy sie dobrymi opiniami, Malinn napewno moze powiedziec o nim cos wiecej.

 

Proponuje wymyslic nazwe dla szybowca, bo taka konstrukcja zasługuje na cos lepszego niz NO_NAME. Moja propozycja to SKY EXPERT. (sky - niebo, expert to wiadomo). I jak Tomek, ochrzcisz go jakos??

 

I ponawiam pytanie, gdzie go kupiles i jesli mozna wiedziec ile $$$ kosztowal ??

Opublikowano

zapomniałem powiedzieć o miejscu nabycia, kupiłem go na Bitwy Warszawskiej, wyprzedawane były oddzielnie kadłub i platy. Kadłub chyba 120zł, płaty 3 po 70zł, ster wysokości byl dorabiany. Ale zakupu dokonałem w zeszłym roku i ostatnio nie widziałem już go. Wszyscy mi mówią, że ster wysokości jest za maly, ale z obliczeń wyszedl jeszcze mniejszy, wymiarami powiększylem go o ok. 15% w stosunku do wyliczeń.

Odnosnie nazwy Sky Expert wydaje mi sie trochę trywialne i nic nie mówi że jest to szybowiec, nie mniej muszę pomyśleć o jakimś logo dla tejeże gadziny, która nie chce lądować.

Przy okazji pytanie o spoilerony, jakie powinno być ich wychylenie ( przypuszczam, że u mnie max czyli ok. 40° do góry), przy wychylaniu lotek do góry (na razie na pokretle mogę je wychylać w dół i wgórę) model reaguje tak jakby SC był za daleko z tyłu staje się malo stabilny i kontrowanie sterem wysokości jest bardzo trudne bo brak mu stateczności. Czy przy wiekszym wychyleniu i oderwaniu strug powietrza od skrzydła (jak przypuszczam) ustateczni się model, jak na razie wychylałem lotki o maksymalnie 20-25°.

Opublikowano
przy wychylaniu lotek do góry (na razie na pokretle mogę je wychylać w dół i wgórę) model reaguje tak jakby SC był za daleko z tyłu staje się malo stabilny

 

Jak dla mnie to dość dziwna sprawa bo teoretycznie przy wychyleniu lotek do góry model powinien być szybszy i bardziej stateczny (może to kwestia zbyt dużego wychylenia) a te objawy bardziej mi pasują do wychylanie lotek w dół. A może po prostu środek ciężkości jest za bardzo z tyłu?

Opublikowano

Patryk, nie wiem czy zwróciłeś uwagę, że napisałem iż model staje się niestabilny, drobny ruch steru wysokości powoduje b. duże zmiany, tak że kompensacja sterem wysokosci to nie wszystko i nie o to mi chodzilo w pytaniu. Dodatkowo powiem, że wychylenie lotek w dół powoduje zwiększenie jego prędkości, ale model jest stabilny, daje się wytrymować tak aby leciał poprawnie.

Michał i Patryk z punktu widzenia mechaniki wychylenie lotek do góry powoduje powstanie dodatkowego momentu obracającego skrzydło do góry, tak jakby powstala dodatkowa sila podnosząca skrzydło z przodu, tak więc wypadkowe położenie środka siły nośnej przesuwa się do przodu, i zbliża się do środka ciężkości i model staje się mniej stabilny, patrząc z innego punktu odniesienia środek ciężkości przesunął się do tył względem środka sily nośnej. W takiej sytuacji zachowanie modelu zależy od tego gdzie przesunie się środek sły nośnej i jak się zmieni jego wartość w wyniku zmiany profilu skrzydła (przecież wychylając lotki znienia się profil skrzydła). Co do jednego możemy mieć pewność, wychylając lotki w dół siła nośna zwiększa się i odwrotnie przy wychyleniu w górę - wynika to z tego, że model prawidłowo reaguje na wychylenie drąga od lotek w lewo i prawo. Wniosek jest jeden moment obrotowy na skrzydle od wychylenia lotki w górę nie jest wystarczająco kompensowane przez zmianę położenia środka siły nośnej reszty platu. W modelu zazwyczaj w takiej sytuacji, przy spadku siłu nośnej ciężar jego na tyle pochyla model na dziób, że wzrasta jego prędkość, wzrasta siła nożna, i całość stabilizuje się w równowadze, w moim przypadku tak nie jest

Opublikowano
Dodatkowo powiem, że wychylenie lotek w dół powoduje zwiększenie jego prędkości,

 

Może nie jestem bardziej doświadczony ale powiem- Tomku, to jest nie możliwe (przynajmniej ja tak uważam), model na pewno nie przyspieszy gdy wykorzystamy lotki jako klapy wychylane w dół. Ja bym sprawdził to pokrętło -może jest źle ustawione.

Opublikowano

Może nie jestem bardziej doświadczony ale powiem- Tomku, to jest nie możliwe (przynajmniej ja tak uważam), model na pewno nie przyspieszy gdy wykorzystamy lotki jako klapy wychylane w dół. Ja bym sprawdził to pokrętło -może jest źle ustawione.

Niestety ja to widziałem i widzę naocznie, podejrzenia, że odwrotnie działa regulacja klap wykluczyłem już dawno.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.