Skocz do zawartości

BEC dla odzyskanych Li-Ion


Gites

Rekomendowane odpowiedzi

Odzyskałem 6 ogniw Li-Ion ze starego akumulatora laptopowego. Większość opinii mówi o użyciu takowych ogniw do złożenia pakietu do zasilania aparatury. Tak się składa że do swojej mam już dedykowany Li-Pol. Dlatego też myślę o użyciu tych ogniw do zasilania odbiornika i serw w modelu AXN. Niby proste ale jak zacząłem praktyczne podejście do tematu to poległem (wychodzi brak doświadczenia). Parę pytań / problemów do wyjaśnienia:

- czy mogę zasilać z LiPol'a ESC z silnikiem i jednocześnie zasilać z Li-Ion odbiornik + serwa? (przez BEC?)

- czy ktoś mógłby mi wskazać BEC, który łyknie pakiet-samoróbkę Li-Ion 2-3S? (nie musi być wysokoprądowy)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

- czy mogę zasilać z LiPol'a ESC z silnikiem i jednocześnie zasilać z Li-Ion odbiornik + serwa? (przez BEC?)

Jeśli BEC zewnętrzny, to czemu nie? Nie lepiej wykorzystać BEC z regulatora i LiPo? Będzie lżej.

- czy ktoś mógłby mi wskazać BEC, który łyknie pakiet-samoróbkę Li-Ion 2-3S? (nie musi być wysokoprądowy)

Takiego BECa to sam możesz sobie zrobić. Np z tego: LM2940-5V lub mocniejszego stabilizatora LDO 5V.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

- czy mogę zasilać z LiPol'a ESC z silnikiem i jednocześnie zasilać z Li-Ion odbiornik + serwa? (przez BEC?)

Jeśli BEC zewnętrzny, to czemu nie? Nie lepiej wykorzystać BEC z regulatora i LiPo? Będzie lżej.Tak, chodzi o zewnętrzny BEC. I tu jest pytanie / problem. W normalnym ukladzie ESC dostarcza zasilania do całej elektroniki poprzez podłączenie go do jednego z kanałów odbiornika. Co się stanie jeśli do tego podłączę zewnętrzny BEC do pinów odbiornika oznaczonych zwykle jako BAT - chyba wiadomo. No chyba, że jest jakaś programowa opcja ESC, żeby podawało zasilanie TYLKO na silnik? A może się mylę i można podłączać do odbiornika dwa źródła zasilania na raz?

Co do "lekkości" tego rozwiązania. Wiem, że będzie ciężej ale powiedzmy, że chciałbym mieć niezależne zasilanie całej elektroniki i silnika (w tym przypadku Li-Pol dla silnika i Li-Ion dla reszty)

 

- czy ktoś mógłby mi wskazać BEC, który łyknie pakiet-samoróbkę Li-Ion 2-3S? (nie musi być wysokoprądowy)

Takiego BECa to sam możesz sobie zrobić. Np z tego: LM2940-5V lub mocniejszego stabilizatora LDO 5V.To są chyba układy liniowe więc duże straty jeśli to ma zbijać z 8.4V-11.1V na 5V. Wolałbym coś kluczującego. I dlatego szukam gotowca do kupienia bo na konwerterach DC-DC to trzeba się znać a poza tym nie ma co wyważać otwartych drzwi ;)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gites, ale żadne z proponowanych rozwiązań nie zabezpiecza pakietu (bez różnicy czy Li-pol, czy Li-ion) przed nadmiernym rozładowaniem.

Może źle zrozumiałem, ale chyba o to Ci chodziło?

No to już wyjaśniam.... Generalnie wolałbym gotowy BEC, najlepiej konfigurowalny:

- rodzaj pakietu, t.j. 2S, 3S może nawet 4S

- ustawianie napięcia odcięcia (zabezpieczenie przed nadmiernym rozładowaniem) - tak, wiem, że to jest na podstawie pomiaru sumarycznego napięcia pakietu a nie każdego ogniwa z osobna. Ale mogę sobie ustawić ciut wyżej niż 3x3V i powinno być ok nawet jeśli któreś z ogniw będzie szybciej traciło energię.

- zabezpieczenie przed nadmiernym poborem prądu.

Czy ten BEC, który zaproponowałeś ma takie "bajery"?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Układ odcinający napięcie jest bardzo prosty. Można na prawdę samemu zbudować i zastosować do własnego/kupnego BECa. Tutaj ładnie opisany, sam go testowałem: Cut-off. Odpowiednim potencjometrem z wykorzystaniem woltomierza możesz sobie ustawić odpowiednie napięcie pracy.

 

Co do zbijania z 8.4 do 5 to nie jest z tym aż tak źle. Mam ESC, który właśnie wykorzystuje taki liniowy stabilizator i nie mam z tym żadnych problemów. Przy trzech celach może się trochę grzać, ale skoro masz zasilać nimi sam odbiornik i serwa, to po co tam 3 cele?

 

Swoją drogą widziałem w Hobbycity przetwornicę czy cuś, które robi z jednej celi 5V. Kosztowało 2 czy 3$, a nazywa się power boost czy jakoś tak.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odcięcie stosuje się tylko w regulatorach. Odcinają one zasilanie silnika, by zabezpieczyć pakiet, ale nie odłączają odbiornika. BECe zewnętrzne, obecnie najczęściej impulsowe, nie tracą energii na grzanie samego siebie, czyli są sprawniejsze (za to trochę mogą zakłócać). Jeśli chcesz liniowego, to już masz w regulatorze. Po co to samo dublować. Odbiornik zasilamy tylko z jednego źródła. Jeśli zastosujemy zewnętrznego BECa, we wtyku regulatora do odbiornika należy odłączyć środkowy, czerwony wtyk. Nie będzie zasilał odbiornika, nie będzie się tym samym dodatkowo siebie ogrzewał obciążonym BECem. W zewnętrznych BECach nie stosuje się odcinania-chyba, ze chcesz, by model po odcięciu spadł. Stosuję zewnętrzne zasilania BECem w większosci modeli motoszybowców. Nigdy nie było sytuacji, by się pakiet rozładował. Jeśli nawet trochę zjedziesz z napięciem (po naprawde długim użytkowaniu), to nic sie ogniwom nie stanie-byle nie do zera. Mozna się raczej bać złego działania odbiornika, serw, niz wyładowania ogniw do końca. Nie wyobrażam BECa z odcinaniem (choć łatwe do zrobienia), bo co? ma wyłączyć odbiornik w czasie lotu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

bubu2, przekonałeś mnie w jednej kwestii, mianowicie co do uzasadnionego braku funkcji odcinania w BECu. I dzięki za info o modyfikacji wtyczki.

 

Czy orientujecie się ile mA weźmie odbiornik + 4 serwa (takie zwykłe, analogowe 9g)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.