Skocz do zawartości

CX 450 Jak zmniejszyć zużycie energii/wydłużyć czas lotu?


KrzySzel

Rekomendowane odpowiedzi

Dokładnie.W moim modelu wirnik pracował na zbyt duzych kątach natarcia.W książce 'Aerodynamika modeli latjących" znalazłem taki wykres, po przekroczeniu pewnej wartości kąta natarcia następuje spadek siły nośnej i wzrost oporów aerodynamicznych ( liczba Re, wsp. Cx, przepływ burzliwy i takie tam, jeśli to komuś coś coś mówi).A że mam kiepską aparaturę ( na razie :( ) Musiałem kręcić śrubkami.

POZDRO K

KURCZE NIE MAM CZASU LATAĆ :cry:

PS

Piotrek SGM jak tam Twój model?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

chyba chodzilo przez to o zmniejszenie kątów łopat

:shock: :shock: to można zmienić w apce
Tak, ale co możesz ustawić najpierw mechanicznie zrób to, a potem grzeb w apce... :jupi:

 

Krzysiek, to z czym ty masz problem to temat na długą pogawędkę ;)

Sam grzebię w modelach od wieków i co ciekawe, zawsze coś jest do poprawienia.

 

Dla przykładu podam ci parę miejsc, gdzie można szukać strat energii:

- Pasek. O tym już kolega napisał. Pasek zbytnio napięty daje niepotrzebny opór. Zbyt luźny - gubi zęby albo ogon śmiesznie zaczyna uciekać. Śmiesznie, bo kiedy pierwszy raz to widziałem zdurniałem. Wyglądało to tak, jakby magiczna ręka go przytrzymywała i ściągała w jedną stronę.

- Smarowanie. Są różne opinie nt. temat. Ja jestem ze starej szkoły technicznej, więc smaruję... Suche łożyska trą, grzeją się tak że potrafią wytopić gniazdo w kadłubie, ślizgacz stawia opór itd.

- Pinion. Tu chyba jest najwięcej do sprawdzenia. Generalnie używasz kalkulatora do obliczenia optymalnych obrotów, ale wart sprawdzić dany silnik z "ciut" większym i mniejszym pinionem (zębatką atakującą na osi silnika - żeby nie było że ktoś nie wie :))

- Timing. Nie znam twojego ESC, ale źle dobrany timing do silnika potrafi zniweczyć wszystko co wyżej napisane. W niektórych modelach nawet słychać, że chwilami silnik wydaje dźwięk jakby metal o metal... Dlatego warto przetestować model na innych ustawieniach (za każdym razem porównaj temp. silnika)

- Łopaty. Każdy ma swoje preferencje latania, jednak powtórzenie lotu po zmianie łopat daje bezpośredni pogląd, z którymi lepiej się czujemy. Generalnie sztywniejsze łopaty węglowe są bardziej ekonomiczne (min. cieńszy profil). Poza tym warto spróbować latać z innymi, nawet z węglami za 12% z HK (i okazuje się że są niezłe). Jedne łopaty nic ci nie powiedzą, a mogą po prostu nie pasować do twojego stylu latania. Np. te co mają Ś.C. dalej są doskonałe do F3C i autosów, ale kompletnie złe do 3D (straty na impulsowej zmianie obrotów)

- Ustawy w apce. Tu też kolega wspomniał o zakresie kątów. Poza tym krzywa gazu. Po to w apkach mamy Idle 1 i 2 żeby móc testować różne ustawy. Np. dajesz w 1 stałą linię Throttle na 85%, a w 2 na 95% czy 100% i porównujesz, o ile zmienił się czas.

Może się okazać, że różnica będzie symboliczna (trafisz w najlepszą sprawność silnika).

 

Nie wyczerpię tematu, ale może coś zatrybi ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

chyba chodzilo przez to o zmniejszenie kątów łopat

:shock: :shock: to można zmienić w apce
Tak, ale co możesz ustawić najpierw mechanicznie zrób to, a potem grzeb w apce... :jupi:

tez wyznaje taka zasade..

 

zawsze wtewdy mam wieksze oole manewru w aparaturze..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I D..a :cry: .Belt na ustawieniach fabrycznych (RTF) latał 15 min CX 7,5 min. pakiet i kable silnika ciepłe, a w Belcie nic ?. Co ciekawe CX na początku ma jakieś drgania, które ustają w miarę zużywania się pakietu, pod koniec lata zupełnie płynnie.

Ze smarowanie to wiadomo " kto smaruje ten jedzie", łożyska, suwaki smarować należy i koniec.

Pasek naciągnięty jest OK, to już przerabiałem.

Z apararurą niestety nie powalczę bo mam narazie E-sky bez żadnych"bajerów".

Natomiast co to jest ten timing ? W/g mnie jest on związany z ilością biegunów ( ang. pole ) wirnika silnika. Jak obracam wirnik, "przeskakuje" 24 razy na obrót, stator jest potrójny, 3x8 =24, tak to wychodzi.

Widzę że optymalizacja ustawień to trochę narazie jest terra incognita, w zasadzie każdy ma jakieś swoje przemyślenia i doświadczenia, a brak jest danych podstawowych w postaci charakterystyk napędu, doboru przełożeń itp. a modele "jakoś tam" latają.

Wnioski;Spróbuję zmienić jeszcze timing i "throttle setting"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piotrek SGM jak tam Twój model?

Z modelem kiepsko, z relacją na forum jeszcze gorzej. Mam ostatnio straszny deficyt czasu.

Model już latał, zaliczyłem poważną kraksę, po naprawie mam problemy z ogonem. Wymieniłem już pół heli i dalej to samo... Jak będę miał trochę więcej czasu to dokończę relację na forum i na naszej stronce.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.