Yahoon Posted July 8, 2007 Share Posted July 8, 2007 Witam, w jednym z numerów czasopisma "Wiedza i Życie" znalazłem dość ciekawy temat o teoriach powstawania siły nośnej. Artykuł opowiada o kilku rozpowszechnionych tezach o powstawaniu tej siły. Większość informacji zawarta jest na stronach, do których linki podam poniżej. Sam spotkałem się z różnymi tłumaczeniami tego zjawiska. Ciekawe jest to, że wszystkie z nich brzmią bardzo naukowo i nie wiadomo w co wierzyć. Poniżej podaje trzy adresy stron, na których są opisane błędne teorie. Strony niestety w języku angielskim: http://www.grc.nasa.gov/WWW/K-12/airplane/wrong1.html http://www.grc.nasa.gov/WWW/K-12/airplane/wrong2.html http://www.grc.nasa.gov/WWW/K-12/airplane/wrong3.html A tu strona prawidłowo opisująca powstawanie siły nośnej: http://www.grc.nasa.gov/WWW/K-12/airplane/right2.html Mój angielski nie jest wielce zaawansowany i nie wiem jak dokładnie przetłumaczyć to najważniejsze zdanie napisane na czerwono w piątej linijce pod pierwszym obrazkiem. Prosiłbym, żeby ktoś "obcykany" przetłumaczył to zdanie jak najdokładniej się da po polsku. Tak naprawdę to zdziwiła mnie ta teoria, którą uznaje się za prawdziwą. Nie jestem pewny czy dobrze wszystko rozumiem, ale trzymając się tej tezy to stosowanie profilu skrzydła nie jest wcale konieczne :?: Po co w takim razie używać najróżniejszych profili? Jeśli źle to rozumiem to proszę o wyjaśnienie, bo do tej pory nadal nie umiem sobie wyobrazić tego, jak ta siła powstaje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mammuth Posted July 8, 2007 Share Posted July 8, 2007 edit W protescie przeciw durnemu zachowaniu Marcina133 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam P. Posted July 8, 2007 Share Posted July 8, 2007 Poniżej podaje trzy adresy stron, na których są opisane błędne teorie. Strony niestety w języku angielskim: http://www.grc.nasa.gov/W...ane/wrong1.html wg tego co uslyszalem na lekcji fizyki to ta teoria jest prawidlowa-powietrze pod skrzydlem porusza sie wolniej czyli wywiera na skrzydlo wieksze cisnienie niz to nad skrzydlem Link to comment Share on other sites More sharing options...
gregwait Posted July 8, 2007 Share Posted July 8, 2007 Witam poprzez plyn mozna zdaje sie rozumiec otoczenie w jakim sie znajduje to cos co go skreca :roll: Płyn to substancja która przyjmuje kształt naczynia w którym się znajduje. Płynami są więc gazy i ciecze Link to comment Share on other sites More sharing options...
mammuth Posted July 8, 2007 Share Posted July 8, 2007 edit W protescie przeciw durnemu zachowaniu Marcina133 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter Posted July 8, 2007 Share Posted July 8, 2007 Obcykasz sie. Jak ja dostalem pierwsza job karte- znaczy sie z elementow zlozyc cos co bedzie dzialac w mikrofalach,potem zrobic testy i opisac w zadanym formacie arkusza ewentualne niuanse (wady) w typowanym zakresie F,zwatpilem :oops: . Twoje tlumaczenie jest ok. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yahoon Posted July 8, 2007 Author Share Posted July 8, 2007 wg tego co uslyszalem na lekcji fizyki to ta teoria jest prawidlowa-powietrze pod skrzydlem porusza sie wolniej czyli wywiera na skrzydlo wieksze cisnienie niz to nad skrzydlem Właśnie o tym mówił również artykuł. Usłyszysz coś z ust wykładowcy, który ubierze wypowiedź w mądre słowa i wydaje Ci się, że jest to najprawdziwsza prawda. Tymczasem może to być bzdura, ale pięknie opowiedziana. Było jeszcze kilka innych przykładów, ale mnie interesował tylko ten Jeśli mammuth pisze dobrze to mogę sobie to już wyobrazić i mniej więcej jarzę o co chodzi 8) A tak naprawdę to najwięcej osłuchałem się do tej pory o różnicy ciśnień nad i pod skrzydłem Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam P. Posted July 8, 2007 Share Posted July 8, 2007 Właśnie o tym mówił również artykuł. Usłyszysz coś z ust wykładowcy, który ubierze wypowiedź w mądre słowa i wydaje Ci się, że jest to najprawdziwsza prawda nie do konca.. moj "wykladowca" wrecz przeciwnie-ubieral to w slowa proste do bolu-zacytuje fragment: "...powietrze nad skrzydlem przelatuje szybciej i nie ma czasu naciskac na skrzydlo..." juz banalniej sie nie da :wink: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ładziak Posted July 8, 2007 Share Posted July 8, 2007 http://pl.wikipedia.org/wiki/Si%C5%82a_no%C5%9Bna Link to comment Share on other sites More sharing options...
tikicaca Posted July 8, 2007 Share Posted July 8, 2007 powietrze oplywajac profil plaskowypukly porusza sie z rozna predkoscia po obu jego stronach, spelaniajac rownanie bernouliego, wzrostu predkosci towarzyszy spadek cisnienia. Na skutek roznicy cisnien miedzy dolna a gorna powierzchnia plata występuje siła nosna, ktorej zwrot jest prostopadly do wektora sily oporu aerodynamicznego. W przypadku profili dwuwypuklych, symetrycznych sila nosna powstaje przy niezerowych katach natarcia, (cieciwa aerodynamiczna nie pokrywa sie z wektorem predkosci) nie jest to błędna teoria, wiele z jej elementow jest popranych, tylko to nie jest jej pelne rozwiniecie. Troche to dziwne ale w ksiazkach Danileckiego projektowanie samolotow, i szutkowskiego budowa i pilotaz samolotow lekkich, jest wlasnia taka definicja. Jej rozwinieciem jest rozpatrywanie zjawiska na gruncie pola predkości z istnieniem cyrkulacji Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcin133 Posted July 8, 2007 Share Posted July 8, 2007 Np. jakie bedziesz mial zakrzywienie uzywajac profilu al'a deska (?) - zakrzywienie jakies bedzie - ale identyczne po obu stronach czyli rownowazace sie czyli brak (w praktyce wplynie to na spowolnienie samolotu . Oczywiście nawet zwykła deska wytworzy siłę nośną jeśli kąt natarcia będzie różny od zera. Dokładnie na takiej samej zasadzie jak profile dwuwypukłe-symetryczne. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mammuth Posted July 8, 2007 Share Posted July 8, 2007 edit W protescie przeciw durnemu zachowaniu Marcina133 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kretobójca Posted July 8, 2007 Share Posted July 8, 2007 Tikicaca--> teoria o której wspominasz opisuje sposób znajdowania współczynnika siły nośnej. Współczynnik siły nośnej zależny jest od kształtu profilu a siła nośna zależy od tego współczynnika oraz kąta natarcia. Nim ten współczynnik jest większy, tym większą siłę nośną uda się uzyskać przy odpowiednio mniejszym kącie natarcia i mniejszej prędkości, a co za tym idzie wystąpi mniejsza siła oporu. Oczywiście, że zwykła deska wytworzy siłę nośną, z tym że współczynnik tej siły będzie porównywalny do zera, czyli kupa energii psu w :ass: Link to comment Share on other sites More sharing options...
tikicaca Posted July 9, 2007 Share Posted July 9, 2007 Tikicaca--> teoria o której wspominasz opisuje sposób znajdowania współczynnika siły nośnej. {The upper flow is faster and from Bernoulli's equation the pressure is lower. The difference in pressure across the airfoil produces the lift.} As we have seen in Experiment #1, this part of the theory is correct. In fact, this theory is very appealing because many parts of the theory are correct - fragment tekstu ze strony nasa, potwierdzajacy prawdziwosc tej teorii Wartość współczynnika siły nośnej wyznaczana jest doświadczalnie, w tunelach aerodynamicznych, przy oplywie danego profilu zamocowanego na wadze, i pomiarze występujących sił. Jest mozliwosc rowniez wyznaczenia Cz na gruncie teorii mechaniki plynow, ale jest to zagadnienie dosc skomplikowane, ze wzgledu na istnienie warstwy przysciennej. Pomijając istnienie warstwy przyściennej wartość wyliczona bedzie wyzsza od doswiadczalnej. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.