Kretobójca Posted July 10, 2007 Share Posted July 10, 2007 Witam. Buduję Wicherka15 (1400mm rozpiętość, 33dm? powierzchni i ok. 750g masy) i mam dylemacik. Czy serwa mikro o momencie 1,3kg będą się do niego nadawały, bo standardy mam w innych modelach a mikro walają się tu i tam. Link to comment Share on other sites More sharing options...
klaps6 Posted July 13, 2007 Share Posted July 13, 2007 Elektryk czy spalina? Jeśli spalina to przynajmniej mini (HS81) albo ostatecznie standardy (waga!) Do elektryka można by wpakować nawet te mikro chociaż zdecydowanie lepiej mini. Waga 750g to już dosyć sporo jednakże model lata wolno, wychylenia nie takie duże więc można zaryzykować. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kretobójca Posted July 15, 2007 Author Share Posted July 15, 2007 To będzie niestety spalina. Właśnie oto chodzi, żebym nie robił dwa razy tego samego. Spróbuję na dużym przełożeniu i minimalnych wychyleniach, a w locie wyjdzie czy jest o.k. Powierzchnie sterów są stosunkowo niewielkie, bo będzie nim latało dziecko i model ma latać powoli i majestatycznie składać się w zakręty. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Deem Posted July 15, 2007 Share Posted July 15, 2007 Spróbuj użyć jakiegoś programu do wyliczenia potrzebnego momentu np. Rudermoment, w locie doświadczenie może skończyć się kretem. Jeżeli uważasz, że konstrukcja wicherka nie „rozniesie” drgań silnika to podłuż pod mocowanie serw jakieś podkładki np. z wężyka paliwowego. Na pewno nie można zastosować takiego serwa na kierunek połączony z kołem, zerwiesz tryby przy pierwszym lądowaniu, trzeba by zabudować płozę do kadłuba. Miniserwa TP 9 używam w lotkach dwupłata napędzanego czterotaktem ASP52 i w klapach modelu napędzanym OS`em 46. Sprawują się bez problemu. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kretobójca Posted July 16, 2007 Author Share Posted July 16, 2007 No właśnie, tu odzywa się mój brak doświadczenia. Okazuje się, że program Rudermoment mam na kompie, tylko do tej pory nie wiedziałem do czego on służy No i oczywiście moja uśpiona wiedza dała się podejść przez sprzedawców internetowych. Bo moment obrotowy przecież podaje się w Nm a nie kg. Teraz muszę trochę pogłówkować jaki moment mają naprawdę te serwa. Chyba będę musiał podłączyć je pod wagę. Zakładam nowy temat, bo w internecie, to same głupoty. Nawet jakiś magister inżynier podaje moment serwa w kg/m2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Deem Posted July 16, 2007 Share Posted July 16, 2007 Teraz muszę trochę pogłówkować jaki moment mają naprawdę te serwa.Chyba będę musiał podłączyć je pod wagę. Po co? Lepiej zastosuj uproszczone przeliczenie; 1kg=0.1Nm=10Ncm. Dla bezpieczeństwa wynik pomnóż razy 2 i napewno będzie dobrze. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcin133 Posted July 16, 2007 Share Posted July 16, 2007 Bo moment obrotowy przecież podaje się w Nm a nie kg.Teraz muszę trochę pogłówkować jaki moment mają naprawdę te serwa. Dokładnie tak jak piszesz Może nie chodzi tu o "kg" (kilogram) a o "kG" (kilogram siła) jest to stara jednostka siły. Niby nie różnica a jednak 1 kG ≈ 9,81 N Więc Twoje serwa o momencie "rzekomo 1,3kg" (chodzi oczywiście o 1,3kG ∙ cm) w rzeczywistości mają ≈ 13 Ncm. 1kg=0.1Nm=10Ncm. Jako uproszczone owszem. Należy dodać jedynie iż takie równanie nie istnieje Albo rzeczywiście sklepy czy też producenci korzystają z takiego "uproszczonego" równania Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kretobójca Posted July 16, 2007 Author Share Posted July 16, 2007 O.K. Dla wyjaśnienia jeden kilogram siła (1kG) to siła z jaką ciało o masie 1kg przyciągane jest przez pole grawitacyjne Ziemi, czyli tak jak Marcin napisał: 1 kG ≈ 9,81 N Boli mnie jedynie fakt, dlaczego nigdzie nie spotkałem się z poprawną definicją momentu obrotowego serwomechanizmu przeszukując witryny poświęcone modelarstwu, a na naszym forum nikt jeszcze tego problemu nie poruszał. Jest to arcyciekawy problem, policzyć teoretycznie przy jakiej prędkości modelu, serwa przestają wychylać stery, tzn. wychylają ale o stosunkowo mniejszy kąt. Mimo wszystko, moja wrodzona ciekawość każe mi przeprowadzić doświadczenie. Mam w pracy dostęp do dosyć czułej wagi, po łikendzie zbadam wszystkie serwa jakie posiadam i podam wyniki. A cha i jeszcze jedno. Czy ktoś w ogóle podejrzewa z jaką prędkością lata Wicherek15 z silnikiem 10LA i jaki jest ciąg tego silnika na śmigle Pelikan 7x5? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kretobójca Posted September 9, 2007 Author Share Posted September 9, 2007 Po parunastu lotach muszę stwierdzić, że Wicherek15 z silnikiem O.S 10LA i serwami mikro HS55 sprawował się wyśmienicie. Serwa są jednak dosyć powolne, dla tego zamieniłem je na HS81. Teraz jest idealnie. Pięcioletnia córka radzi sobie z nim jak z zabawką. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.