Yahoon Opublikowano 10 Lipca 2007 Opublikowano 10 Lipca 2007 Witam, już od jakiegoś czasu planuję budowę małej Extry 105cm rozpiętości. Będzie to model konstrukcyjny, w większości balsowy. Potrzebuję samolot do ćwiczenia figur akrobacyjnych i 3D. Tymczasem latam prostym deproniakiem, ale on jest bardzo brzydki i nieco ograniczony poprzez błędy konstrukcyjne. Dlatego już czas zabrać się za coś ładnego i funkcjonalnego. Extra to bardzo oklepany model, ale to chyba przez to, że jest samolotem o ogólnie ładnym wyglądzie i dobrych właściwościach lotnych. Z tego powodu postanowiłem zbudować właśnie ten model. Przejdę jednak do rzeczy. Pytałem już kilka osób, również z tego forum o pomoc w dobraniu odpowiedniego silnika. Odpowiedzi nie były jednoznaczne, więc zwracam się do wszystkich :wink: Trochę danych o wyposażeniu, które mam: regulator 25-30A pakiet 3S 1250mAh 18-25A Całe wyposażenie modelu wraz z silnikiem będzie ważyło 260-300g (w zależności od silnika). Chciałbym zmieścić się z masą pustego modelu w 400 gramach, oczywiście im mniej tym lepiej. I tu pojawia się tytułowy problem doboru silnika. Model musi obowiązkowo wykonywać zawis (jedna z najładniejszych figur 3D wg mnie) i mieć chociaż lekki nadmiar mocy. Silnik nie może ciągnąć więcej niż 25A chwilowego. Chodzi o praktyczny prąd, nie o dane producenta, które bywają zniekształcone w stosunku do rzeczywistości. Po prostu moje zasilanie pakiet-regiel musi zaspokoić potrzeby silnika w danym modelu. W Nastiku namierzyłem 2 fajne wg mnie silniki: http://nastik.pl/silnik-bezszczotkowy-dualsky-xm3530ca14t-outrunner-p-445.html http://nastik.pl/silnik-bezszczotkowy-dualsky-xm3536ca8t-outrunner-p-418.html Który z nich bardziej się nada w moim przypadku, biorąc pod uwagę te informacje, o których napisałem? Oczywiście te 2 silniki to nie alfa i omega, inne propozycje również chętnie rozważę. Nawiasem mówiąc elektryki to jeszcze nie to, co najbardziej lubię Najlepsze są spalinki :mrgreen: i to akrobaty spalinowe. W tym roku nie kupię jeszcze odpowiedniego silnika spalinowego, bo to wydatek min. 500zł, ale za rok to już całkiem możliwe. Tym bardziej, że u mnie w najbliższej okolicy, w terenie pagórkowato-górzystym ciężko o odpowiednio długi i bezludny pas, robiący za lotnisko. Jako, że muszę latać i ćwiczyć, w tym roku pozostanę jeszcze przy elektryku, dlatego ważna jest dla mnie kwestia silnika 3f, o którym miał być cały ten post :wink: a tak naprawdę nie bardzo interesowałem się do tej pory elektrykami, większość mojej jakże skromnej praktyki i teorii opiera się na spalinach. Koniec, nie przynudzam już
slawko_k Opublikowano 11 Lipca 2007 Opublikowano 11 Lipca 2007 a nie prosciej kupic tego extrima. rozpietosc ciut mniejsza niz zakladasz, waga znacznie mniejsza i spokojnie na twoim wyposazeniu polatasz i silnik tanszy i slabszy mozesz kupic.
Yahoon Opublikowano 11 Lipca 2007 Autor Opublikowano 11 Lipca 2007 a nie prosciej kupic tego extrima. rozpietosc ciut mniejsza niz zakladasz, waga znacznie mniejsza i spokojnie na twoim wyposazeniu polatasz i silnik tanszy i slabszy mozesz kupic. skoro zrobię model podobny do exTrima, to i masa będzie pewnie zbliżona. Nie robiłem jeszcze konstrukcyjnego elektryka, więc nie wiem jakiej masy mogę się spodziewać. Założyłem więc te 700g. Przecież pierwszy exTrim ważył nie wiele mniej. A kto wie, czy nie zmieszczę się w jeszcze mniejszej wadze. Dodatkowo ja nie trawię zestawów. Wolę budować samemu od zera, wyłącznie z planów i materiałów. Po prostu bardziej mi się to podoba niż kupienie "puzzli" i sklejenie ich w całość. Wiem, że złożenie zestawu jest dużo prostsze, ale mimo to wolę posiedzieć dłużej i zrobić zupełnie wszystko własnoręcznie. Chcę podkreślić, że potrzebuję wybrać silnik, nie model.
kojot Opublikowano 11 Lipca 2007 Opublikowano 11 Lipca 2007 Ufff ile razy można wałkować temat doboru silnika na lenia :twisted: a) wejść na stronę AXI (www.modelmotors.cz) i POCZYTAĆ i ZROZUMIEĆ opisy wtedy będziesz się orientować w zależnościach - wielkość silnika/moc/śmigło/masa i charakter modelu poszukać (google) i zrozumieć zależność masa modelu/potrzebna moc napędu c) przeczytać opisy kilku podobnych modeli (extrim, miniKatana, AeroCruiser, akrobaty z TopModel (perfecthobby.pl) i wyciągnąć wnioski d) ściągnąć motocalca (trial 30 dni) i sobie sprawdzić dowolną liczbę kombinacji Jeżeli oczekujesz jednoznacznej odpowiedzi to nie dorosłeś do tego hobby. Jednoznaczna nie jest nawet konstrukcja cepa. Jeśli chcesz jednoznacznie - kup zestaw i zastosuj rekomendowany przez producenta silnik.
meteor Opublikowano 11 Lipca 2007 Opublikowano 11 Lipca 2007 co do silnika to ja bym wziął również pod uwagę ten silnik. Osiągi wg. mnie b. dobre jeśli to prawda, wtedy można zastosować lżejszy pakiet i masa wyposażenia zmaleje np. z 300 do 250g
Yahoon Opublikowano 11 Lipca 2007 Autor Opublikowano 11 Lipca 2007 Ok, poczytałem już trochę o różnych silnikach i ich zastosowaniach w modelach o danej masie. Najlepiej poczytam jeszcze trochę. A z tego co zauważyłem na forach, to człowiek, który pyta o dobór sinika i tak w rezultacie sam musi podjąć decyzję. Tak jest zazwyczaj. Więc i ja tak muszę zrobić. Proszę nie pisać, że ktoś nie dorósł do modelarstwa, bo to jest tylko zniechęcanie. Oczywiście kogoś takiego jak ja to i tak nie zniechęca, może nawet jeszcze bardziej zachęca. :wink:
kojot Opublikowano 11 Lipca 2007 Opublikowano 11 Lipca 2007 człowiek, który pyta o dobór sinika i tak w rezultacie sam musi podjąć decyzję. Niestety prawda. To na czym można polegać to opis doświadczeń z zastosowania konkretnego zespołu napędowego do konkretnego płatowca. Ponieważ "twoim płatowcem" nikt nie miał szansy latać, stąd żądanie jednoznacznych odpowiedzi było ciut na wyrost. Cieszę się, że cię nie zniechęciłem :wink:
kaczma2 Opublikowano 15 Lipca 2007 Opublikowano 15 Lipca 2007 Na stronie www.f3a.com.pl w Modele, Depronowce są kpl. dane techniczne. A na stronie sklepu Perfect Hobby przy silnikach AXI są szczegółowe opisy zastosowań tych silników (waga, rozpiętość, rodzaj)
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.