Jump to content

Pomoc w doborze silnika


Yahoon

Recommended Posts

Witam,

już od jakiegoś czasu planuję budowę małej Extry 105cm rozpiętości. Będzie to model konstrukcyjny, w większości balsowy. Potrzebuję samolot do ćwiczenia figur akrobacyjnych i 3D. Tymczasem latam prostym deproniakiem, ale on jest bardzo brzydki i nieco ograniczony poprzez błędy konstrukcyjne. Dlatego już czas zabrać się za coś ładnego i funkcjonalnego. Extra to bardzo oklepany model, ale to chyba przez to, że jest samolotem o ogólnie ładnym wyglądzie i dobrych właściwościach lotnych. Z tego powodu postanowiłem zbudować właśnie ten model.

 

Przejdę jednak do rzeczy.

Pytałem już kilka osób, również z tego forum o pomoc w dobraniu odpowiedniego silnika. Odpowiedzi nie były jednoznaczne, więc zwracam się do wszystkich :wink:

 

Trochę danych o wyposażeniu, które mam:

 

regulator 25-30A

pakiet 3S 1250mAh 18-25A

 

Całe wyposażenie modelu wraz z silnikiem będzie ważyło 260-300g (w zależności od silnika). Chciałbym zmieścić się z masą pustego modelu w 400 gramach, oczywiście im mniej tym lepiej. I tu pojawia się tytułowy problem doboru silnika. Model musi obowiązkowo wykonywać zawis (jedna z najładniejszych figur 3D wg mnie) i mieć chociaż lekki nadmiar mocy. Silnik nie może ciągnąć więcej niż 25A chwilowego. Chodzi o praktyczny prąd, nie o dane producenta, które bywają zniekształcone w stosunku do rzeczywistości. Po prostu moje zasilanie pakiet-regiel musi zaspokoić potrzeby silnika w danym modelu.

 

W Nastiku namierzyłem 2 fajne wg mnie silniki:

http://nastik.pl/silnik-bezszczotkowy-dualsky-xm3530ca14t-outrunner-p-445.html

http://nastik.pl/silnik-bezszczotkowy-dualsky-xm3536ca8t-outrunner-p-418.html

 

Który z nich bardziej się nada w moim przypadku, biorąc pod uwagę te informacje, o których napisałem? Oczywiście te 2 silniki to nie alfa i omega, inne propozycje również chętnie rozważę.

 

 

Nawiasem mówiąc elektryki to jeszcze nie to, co najbardziej lubię :) Najlepsze są spalinki :mrgreen: i to akrobaty spalinowe. W tym roku nie kupię jeszcze odpowiedniego silnika spalinowego, bo to wydatek min. 500zł, ale za rok to już całkiem możliwe. Tym bardziej, że u mnie w najbliższej okolicy, w terenie pagórkowato-górzystym ciężko o odpowiednio długi i bezludny pas, robiący za lotnisko. Jako, że muszę latać i ćwiczyć, w tym roku pozostanę jeszcze przy elektryku, dlatego ważna jest dla mnie kwestia silnika 3f, o którym miał być cały ten post :wink: a tak naprawdę nie bardzo interesowałem się do tej pory elektrykami, większość mojej jakże skromnej praktyki i teorii opiera się na spalinach. Koniec, nie przynudzam już :)

Link to comment
Share on other sites

Postaw mi kawę na buycoffee.to
a nie prosciej kupic tego extrima. rozpietosc ciut mniejsza niz zakladasz, waga znacznie mniejsza i spokojnie na twoim wyposazeniu polatasz i silnik tanszy i slabszy mozesz kupic.

 

 

skoro zrobię model podobny do exTrima, to i masa będzie pewnie zbliżona. Nie robiłem

jeszcze konstrukcyjnego elektryka, więc nie wiem jakiej masy mogę się spodziewać. Założyłem więc te 700g. Przecież pierwszy exTrim ważył nie wiele mniej. A kto wie, czy nie zmieszczę się w jeszcze mniejszej wadze. Dodatkowo ja nie trawię zestawów. Wolę budować samemu od zera, wyłącznie z planów i materiałów. Po prostu bardziej mi się to podoba niż kupienie "puzzli" i sklejenie ich w całość. Wiem, że złożenie zestawu jest dużo prostsze, ale mimo to wolę posiedzieć dłużej i zrobić zupełnie wszystko własnoręcznie.

 

Chcę podkreślić, że potrzebuję wybrać silnik, nie model.

Link to comment
Share on other sites

Ufff ile razy można wałkować temat doboru silnika na lenia :twisted:

 

a) wejść na stronę AXI (www.modelmotors.cz) i POCZYTAĆ i ZROZUMIEĆ opisy

wtedy będziesz się orientować w zależnościach - wielkość silnika/moc/śmigło/masa i charakter modelu

B) poszukać (google) i zrozumieć zależność masa modelu/potrzebna moc napędu

c) przeczytać opisy kilku podobnych modeli (extrim, miniKatana, AeroCruiser, akrobaty z TopModel (perfecthobby.pl) i wyciągnąć wnioski

d) ściągnąć motocalca (trial 30 dni) i sobie sprawdzić dowolną liczbę kombinacji

 

Jeżeli oczekujesz jednoznacznej odpowiedzi to nie dorosłeś do tego hobby. Jednoznaczna nie jest nawet konstrukcja cepa. Jeśli chcesz jednoznacznie - kup zestaw i zastosuj rekomendowany przez producenta silnik.

Link to comment
Share on other sites

Ok, poczytałem już trochę o różnych silnikach i ich zastosowaniach w modelach o danej masie. Najlepiej poczytam jeszcze trochę. A z tego co zauważyłem na forach, to człowiek, który pyta o dobór sinika i tak w rezultacie sam musi podjąć decyzję. Tak jest zazwyczaj. Więc i ja tak muszę zrobić.

 

Proszę nie pisać, że ktoś nie dorósł do modelarstwa, bo to jest tylko zniechęcanie. Oczywiście kogoś takiego jak ja to i tak nie zniechęca, może nawet jeszcze bardziej zachęca. :wink:

Link to comment
Share on other sites

człowiek, który pyta o dobór sinika i tak w rezultacie sam musi podjąć decyzję.

 

Niestety prawda. To na czym można polegać to opis doświadczeń z zastosowania konkretnego zespołu napędowego do konkretnego płatowca. Ponieważ "twoim płatowcem" nikt nie miał szansy latać, stąd żądanie jednoznacznych odpowiedzi było ciut na wyrost.

Cieszę się, że cię nie zniechęciłem :wink:

Link to comment
Share on other sites

Na stronie www.f3a.com.pl w Modele, Depronowce są kpl. dane techniczne.

A na stronie sklepu Perfect Hobby przy silnikach AXI są szczegółowe opisy zastosowań tych silników (waga, rozpiętość, rodzaj)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.