Skocz do zawartości

Pomoc w doborze silnika


Yahoon

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

już od jakiegoś czasu planuję budowę małej Extry 105cm rozpiętości. Będzie to model konstrukcyjny, w większości balsowy. Potrzebuję samolot do ćwiczenia figur akrobacyjnych i 3D. Tymczasem latam prostym deproniakiem, ale on jest bardzo brzydki i nieco ograniczony poprzez błędy konstrukcyjne. Dlatego już czas zabrać się za coś ładnego i funkcjonalnego. Extra to bardzo oklepany model, ale to chyba przez to, że jest samolotem o ogólnie ładnym wyglądzie i dobrych właściwościach lotnych. Z tego powodu postanowiłem zbudować właśnie ten model.

 

Przejdę jednak do rzeczy.

Pytałem już kilka osób, również z tego forum o pomoc w dobraniu odpowiedniego silnika. Odpowiedzi nie były jednoznaczne, więc zwracam się do wszystkich :wink:

 

Trochę danych o wyposażeniu, które mam:

 

regulator 25-30A

pakiet 3S 1250mAh 18-25A

 

Całe wyposażenie modelu wraz z silnikiem będzie ważyło 260-300g (w zależności od silnika). Chciałbym zmieścić się z masą pustego modelu w 400 gramach, oczywiście im mniej tym lepiej. I tu pojawia się tytułowy problem doboru silnika. Model musi obowiązkowo wykonywać zawis (jedna z najładniejszych figur 3D wg mnie) i mieć chociaż lekki nadmiar mocy. Silnik nie może ciągnąć więcej niż 25A chwilowego. Chodzi o praktyczny prąd, nie o dane producenta, które bywają zniekształcone w stosunku do rzeczywistości. Po prostu moje zasilanie pakiet-regiel musi zaspokoić potrzeby silnika w danym modelu.

 

W Nastiku namierzyłem 2 fajne wg mnie silniki:

http://nastik.pl/silnik-bezszczotkowy-dualsky-xm3530ca14t-outrunner-p-445.html

http://nastik.pl/silnik-bezszczotkowy-dualsky-xm3536ca8t-outrunner-p-418.html

 

Który z nich bardziej się nada w moim przypadku, biorąc pod uwagę te informacje, o których napisałem? Oczywiście te 2 silniki to nie alfa i omega, inne propozycje również chętnie rozważę.

 

 

Nawiasem mówiąc elektryki to jeszcze nie to, co najbardziej lubię :) Najlepsze są spalinki :mrgreen: i to akrobaty spalinowe. W tym roku nie kupię jeszcze odpowiedniego silnika spalinowego, bo to wydatek min. 500zł, ale za rok to już całkiem możliwe. Tym bardziej, że u mnie w najbliższej okolicy, w terenie pagórkowato-górzystym ciężko o odpowiednio długi i bezludny pas, robiący za lotnisko. Jako, że muszę latać i ćwiczyć, w tym roku pozostanę jeszcze przy elektryku, dlatego ważna jest dla mnie kwestia silnika 3f, o którym miał być cały ten post :wink: a tak naprawdę nie bardzo interesowałem się do tej pory elektrykami, większość mojej jakże skromnej praktyki i teorii opiera się na spalinach. Koniec, nie przynudzam już :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a nie prosciej kupic tego extrima. rozpietosc ciut mniejsza niz zakladasz, waga znacznie mniejsza i spokojnie na twoim wyposazeniu polatasz i silnik tanszy i slabszy mozesz kupic.

 

 

skoro zrobię model podobny do exTrima, to i masa będzie pewnie zbliżona. Nie robiłem

jeszcze konstrukcyjnego elektryka, więc nie wiem jakiej masy mogę się spodziewać. Założyłem więc te 700g. Przecież pierwszy exTrim ważył nie wiele mniej. A kto wie, czy nie zmieszczę się w jeszcze mniejszej wadze. Dodatkowo ja nie trawię zestawów. Wolę budować samemu od zera, wyłącznie z planów i materiałów. Po prostu bardziej mi się to podoba niż kupienie "puzzli" i sklejenie ich w całość. Wiem, że złożenie zestawu jest dużo prostsze, ale mimo to wolę posiedzieć dłużej i zrobić zupełnie wszystko własnoręcznie.

 

Chcę podkreślić, że potrzebuję wybrać silnik, nie model.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ufff ile razy można wałkować temat doboru silnika na lenia :twisted:

 

a) wejść na stronę AXI (www.modelmotors.cz) i POCZYTAĆ i ZROZUMIEĆ opisy

wtedy będziesz się orientować w zależnościach - wielkość silnika/moc/śmigło/masa i charakter modelu

B) poszukać (google) i zrozumieć zależność masa modelu/potrzebna moc napędu

c) przeczytać opisy kilku podobnych modeli (extrim, miniKatana, AeroCruiser, akrobaty z TopModel (perfecthobby.pl) i wyciągnąć wnioski

d) ściągnąć motocalca (trial 30 dni) i sobie sprawdzić dowolną liczbę kombinacji

 

Jeżeli oczekujesz jednoznacznej odpowiedzi to nie dorosłeś do tego hobby. Jednoznaczna nie jest nawet konstrukcja cepa. Jeśli chcesz jednoznacznie - kup zestaw i zastosuj rekomendowany przez producenta silnik.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok, poczytałem już trochę o różnych silnikach i ich zastosowaniach w modelach o danej masie. Najlepiej poczytam jeszcze trochę. A z tego co zauważyłem na forach, to człowiek, który pyta o dobór sinika i tak w rezultacie sam musi podjąć decyzję. Tak jest zazwyczaj. Więc i ja tak muszę zrobić.

 

Proszę nie pisać, że ktoś nie dorósł do modelarstwa, bo to jest tylko zniechęcanie. Oczywiście kogoś takiego jak ja to i tak nie zniechęca, może nawet jeszcze bardziej zachęca. :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

człowiek, który pyta o dobór sinika i tak w rezultacie sam musi podjąć decyzję.

 

Niestety prawda. To na czym można polegać to opis doświadczeń z zastosowania konkretnego zespołu napędowego do konkretnego płatowca. Ponieważ "twoim płatowcem" nikt nie miał szansy latać, stąd żądanie jednoznacznych odpowiedzi było ciut na wyrost.

Cieszę się, że cię nie zniechęciłem :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.