Skocz do zawartości

dobranie silnika


faciu

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam forumowiczów

Mam mały problem z doborem silnika elektrycznego do samolotu 3D. Do tej pory latałem samolotami z silnikami spalinowymi więc nie bardzo znam się na obecnie produkowanych silnikach 3 fazowych. Jest tego taka ilość i różnorodność, że mam problem z znalezieniem tego właściwego. Buduję samolot z steropianu bym nie musiał jechać na lotnisko tylko koło domu poćwiczyć latanie, na tyle miejsca mam a spalinowiec odpada, brak pasa startowego. Znalazłem na ebay-u coś takiego :

Outrunner brushless motor Powe 15 KV1100 + 60A ESC Red

link: http://cgi.ebay.pl/Outrunner-brushless-motor-Powe-15-KV1100-60A-ESC-Red-/320636310412?pt=UK_ToysGames_RadioControlled_JN&hash=item4aa769d38c

tylko nie wiem czy jest to dobry wybór. Podobnych silników z regulatorami jest co nie miara . Może ktoś podpowie jak odczytać specyfikacje, akurat tu pisze jaki ciężar samolotu może być ale wiele innych silników nie ma tego napisane. Prawdopodobnie będę budował model o rozp. 1 metra ciężar całkowity ok.1,2 kg do 1,5 kg. Chciałbym też wiedzieć ile większy ciąg ma być od ciężaru samolotu by spokojnie można było wykonać akrobacje np zawis. Z spalinowymi nie mam tego problemu a tu niestety wymiękam. Proszę o poradę. nie chciałbym też przypinać elektrowni do samolotu by sprostała zapotrzebowaniu na prąd silnika.

Opublikowano

Jesli silnik ma pozwolic na zawisniecie modelu na smigle, to jego sila ciagu powinna co najmniejrownowazyc mase gotowego modelu (z elektronika).

Jesli samolot wazyl bedzie np. 1,2 kg, to silnik zakupilbym taki, by jego sila ciagu wynosila przy danym napieciu i przy smigle, jakie zalozymy ok. 1,4~1,5 kg.

Niektore sklepy modelarskie (np abcrc.pl) w opisie silnika zamieszczaja jego dane techniczne i parametry, co znacznie ulatwia zakup. Jednak moje doswiadczenie nauczylo mnie, ze w niektorych sklepach na te parametry nalezy brac poprawke (czasami producenci celowo zawyzaja np. Sile ciagu).

Opublikowano

stąd też moje wątpliwości co do parametrów silnika. Może ktoś zakupił podobny silnik i ma jakieś doświadczenie w lataniu na nim. Nie chciałbym też przepłacać i jak ktoś lata modelami 3D z steropianu to niech podpowie. Może samolot zmniejszyć, choć takim o metrowej rozpiętości myślę, że dobrze by się latało. Obecnie mam madmana o rozp. 1,8 metra z 15 cm czterotaktem, lata się wyśmienicie. Jednak ten pas startowy musi być a elektryka z ręki puszczę.

Opublikowano

Witam . Strasznie ciężki chcesz zrobić ten model . 1,2 - 1,5 kg to powinien ważyć model o rozpiętości 1,2 - 1,4 metra . Ten silnik będzie za duży do modelu o rozpiętości 1metra , a w sam raz do modelu o rozpiętości 1,2 - 1,4 metra . Przy zasilaniu 3-4 S LiPo .

Opublikowano

stąd też chciałem kolegów opini. Bo jak zaznaczyłem nie chciałbym wieszać li-poli jak na choince bombek. Założenia są takie, że rozpiętość ma wynieść 1 m. Przyznam się, iż lubię robić na zapas wszystko min. wzmocnienia i stąd wyliczenia oczywiście przybliżone wagi. Może faktycznie zawyżyłem wagę. Więc kolego ,jeżeli masz doświadczenie,to podpowiedz jaka może być waga samolotu a co za tym idzie jaki silnik. Na co mam patrzyć w specyfikacji silnika- widze tam "Kv", moc w "W". Jest np 15Kv1100 i to 1100 jest w Kv. jak to ugryźć. Z tego co widzę jak mocniejszy silnik to Kv jest mniejsze. o co w tym chodzi. Jeżeli można to proszę łopatologicznie.

Opublikowano

Przykład modelu o rozpiętości 1 metra .

http://www.perfecthobby.pl/detale.html?id=725

Tu mój artykuł z modelem konstrukcyjnym o rozpiętości 106 cm

http://pfmrc.eu/viewtopic.php?t=24413&sid=71aa0fe6ebe8833a21fff4dadc5d76d8

KV to obroty silnika na 1 Volt zasilania . Do zasilania 3S LiPo stosujesz silniki 1000-1400 kV ,

4S 750-950 kV , 5S 600-700 kV itd . Szybszy model - silnik z większym KV , do akrobacji 3D z mniejszym kV .

Im większa wartość napięcia , tym mniejsze potrzebujesz natężenie prądu do osiągnięcia określonej mocy i przy okazji uzyskujesz dłuższy czas lotu na przykład .

Popatrz sobie w ofertach sklepów modelarskich jakie silniki stosuje się do jakiej wagi modeli .

Np ten co podałem Perfecthobby w opisach sprzedawanych modeli podaje propozycję silnika i regulatora .

Opublikowano

"KV" to nic innego jak ilosc obrotow. W specyfikacji silnikow podawane jest zawsze x kv/V, czyli liczba obrotow przypadajaca na 1 volt. Jesli uzywamy pakietu 3s (11.1V), to mozemy latwo obliczyc, ile w przyblizeniu nasz silnik bedzie osiagal obrotow (ilosc kv pomnozone razy napiecie pakietu), jednak nie uwzgledniamy tutaj obciazenia, jakie daje nam smiglo (czyli obroty nieco zmaleja).

 

Nie zawsze ten silnik, ktory ma wiecej "Kv" jest mocniejszy, bo mamy przeciez silniki wolno i szybkoobrotowe. Ja polecalbym zakup silnika w abcrc.pl-chyba kazdy ma tam podane wiele informacji na swoj temat, a ceny sa jak najbardziej do zniesienia.

 

EDIT: pisalem w tym samym momencie, co poprzednik wiec niektore informacje sie powtarzaja ;)

Opublikowano

duże dzięki, wasze rozjaśniły mój umysł. Tylko nie wiem czy biorąc dalej pod uwagę silnik podany w linku ,to może poprawie założenia co do rozpiętości i wyciągnę go do 1,2 m do 1,3m. Czyli idąc dalej ,zgodnie z opisem wystarczy lipol 3s a jak założę czwartą celę to dłużej polatam. Mam nadzieję, że dobrze rozumuję. Przeglądałem też stronę abcrc.pl .Fakt, sklep fajny opisy wyczerpujące.

A może ja bez przerwy za dużo dodaję wagi do tego samolotu. Oglądając sklepy z waszych linków widzę, że nawet samolot o rozpiętości 1,2m waży do 1 kg. Biorąc pod uwagę moją nieskomplikowaną konstrukcję, myślę, że silnik o ciągu ok 1 kg będzie już całkiem dobry. Ja idę trochę na skróty i chcę kupić silnik z regulatorem (może wyjdzie taniej), więc czepiam się tego z ebaya jest nieco mocniejszy (zakładając ten ciężar ok 1kg) i czytając wasze posty myślę, że będzie dobry. Macie może jakieś sugestie.

Opublikowano

zwiekszenie ilosci cel, czyli wieksze napiecie niekoniecznie spowoduje dluzsze latanie. O dlugosci lotu decyduje pojemnosc akumulatora mierzona w mAh.

Oczywiscie jesli zalozysz pakiet 4s, silnik bedzie mial "wiekszego kopa" i bedziesz latal na mniejszym gazie, co teoretycznie pozwoli na dluzsze latanie, ale nie nalezy tutaj zapominac o tym, ze dodatkowa celka tez wazy.

Opublikowano

fakt kolego nie pomyślałem o tym. Mam ciągoty to przeładowania wagowego samolotu. Zacznę myśleć o jak najmniejszej wadze samolotu, szkoda budować potwora, który będzie musiał latać z agregatem bo silnik będzie wyglądał jak heblarki. A tak poważnie, po prostu nie zdaję sobie sprawy ile w końcu może ważyć samolot z steropianu. Do tej pory tylko balsa i tu mogę coś powiedzieć ale ze steropianem nic nie miałem do czynienia.

Opublikowano

Ja tez mam nawyki do przesadnego wzmacniania konstrukcji, ale to z powodu mojego bardzo doswiadczonego juz instruktora-tak mnie nauczyl. A gdyby tak zamiast styropianu sprobowac z pianka EPP lub ewentualnie depronem? EPP ma to do siebie, ze co prawda nie najtansza, ale wlasciwie w 100 % odporna na zniszczenia i lekka.

 

Mysle ze "styropianowiec" rozp. 1000 mm z wyposazeniem to tak max. 800-900 g.

Opublikowano

Jeśli chcesz dłużej latać to musisz dać pakiet o większej pojemności a nie większej ilości cel . Więcej cel dajesz , gdy chcesz szybciej latać modelem lub uzyskać większą moc silnika . Musisz jednak pamiętać , że jedna cela LiPo ma napięcie 4V i dodając jedną celę do silnika np. o 1400 KV możesz już go spalić . Ja przed lotami zawsze robię testy silnika i regulatora na zimno w domu . Jak to się mówi organo-leptycznie . (mowa o modelu do 3D) Daję na początek śmigło polecane przez producenta i sprawdzam czy model usiłuje się wyrywać z ręki do góry . Kontroluję po chwili temperaturę silnika i regulatora . Jak jest zimny to zakładam większe śmigło . Kilka chwil pracy i sprawdzenie czy model wyrywa się z ręki do góry i sprawdzanie temperatury silnika i regulatora , i tak dalej . Potem Śmigło o większym skoku , śmigło o innym profilu łopat itd .

żeby model latał figury 3D musi być jak najlżejszy , wtedy lata powoli . Ciężki model potrzebuje większej prędkości do lotu . Dochodzi jeszcze profil skrzydła i zwichrzenie skrzydła , uzyskiwane poprzez zwiększenie grubości profilu na końcu skrzydła ( ja to stosuję w swoich modelach ) i jeszcze wiele innych niuansów .

Jest tyle gotowych modeli z EPP o rozpiętości ok 1 metra np.

http://abc-rc.pl/p/37/1355/model-handyman-3d-arf-the-wings-maker--modele-akrobacyjne-i-3d-samoloty-i-szybowce.html

http://abc-rc.pl/p/37/1398/model-flash-c-rc-factory-3d--modele-akrobacyjne-i-3d-samoloty-i-szybowce.html

http://abc-rc.pl/p/37/549/model-mpx-park-master-3d--modele-akrobacyjne-i-3d-samoloty-i-szybowce.html

I na nich się wzoruj .

Opublikowano

Co do zwichrzen to rozni modelarze maja rozne zdanie. Jedni stosuja zwichrzenia geometryczne, inni aerodynamiczne, a jeszcze inni w akrobatach po prostu zwichrzen nie stosuja, poniewaz to oni chca w pelni sterowac modelem bez zadnych "wspomagan". Zwichrzenie z zalozenia ma niwelowac mozliwosc wpadniecia modelu w korkociag i jak najbardziej spelnia swoja role-osobiscie dawniej z powodzeniem stosowalem zwichrzenie geometryczne, teraz zas jestem na etapie wykonywania modelu ze zwichrzeniem aerodynamicznym-zobaczymy, jak sie bedzie spisywal.

Opublikowano

widzę, że koledzy są dobrze doświadczeni. Uwagi godne ekspertów i za takowych Was uważam, Ja niestety na temat elektryków z styropianu itp mam małe doświadczenie. Do rzeczy - Leszku właśnie coś takiego mam chęć zrobić. Czy macie ew. jakieś plany takiego samolotu. Miałem zrobić samolot na tzw czuja, ale chyba nie chcę tego zepsuć. Poszukam planów. A jak wy wykonujecie model - z planów? czy kształt kadłuba ma znaczenie czy mogę wyciąć dowolnie. Wymiary podane na stronach sklepowych - z tym nie ma problemu. Pozostałe elementy widać na rysunkach. Ale ogólnie wychodzę z wniosku że model nie może przekroczyć cyfry 1 kg. i będę schodził niżej (patrz próbował zmniejszać wagę). A jakie zwichrzenie mam zastosować, bo wspomagacz będzie potrzebny.

Opublikowano

Najlepiej zrobic model z planow juz istniejacych i sprawdzonych tzn. ja bym poszukal na forum relacji z budowy modelu, jaki mnie interesuje i na owej sie wzorowal. Co do zwichrzen-poczytaj Kolego o nich i jakie Ci bedzie odpowiadac-takie zastosuj. A samodzielne projektowanie odlozylbym na przyszlosc ;)

 

A co do konkretnego modelu, wlasnie staram sie o plany Extry 330 pod depron o rozpietosci 980 mm, wiec moge podeslac jak je zdobede na maila.

Opublikowano

bardzo chętnie skorzystam. A z czego dokładnie budujesz?, Jestem ciekawy bo ja myślałem o twardym steropianie. Może jakaś sugestia. Tylko wzmocnić muszę listwami sosnowymi. Ale to dopiero po otzrymaniu planów. Dzięki

Opublikowano

Metrowy model 3D powinien ważyć nie więcej jak 550g, cięższe modele to już z extra powierzchnią, dwupłat lub coś jak funfly, albo robi się z tego cegła. Do takiego modelu silnik o wadze 60-75g. Ja w ParkMasterze, o wadze ok. 640g/1m rozpietości mam silnik własnej produkcji o mocy ok. 200-250W i ważący 63g. Ze śmigłem GWS-a SF 10x4,7, moim zdaniem najlepszym z testowanych (próbowałem 10x4,7APC-SF, 11x6APC-E, 11x5,5 APC style China, 11x6GWS-HD). Proponowałbym coś takiego jak http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=2112 lub http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=3885, pierwszy pod pakiet 3S1000-1500mAh, drugi raczej pod pakiet 2S2200mAh, oczywiście nie koniecznie z HC, podobne i bardzo dobre silniki można dostać w Polsce, ale HC ma bogatą ofertę i łatwo coś tam dobrać. Najbardziej miarodajnym porównaniem mocy silników jest ich waga, i nią należy się się sugerować przy doborze silnika. Stała Kv powinna byc dobierana tak aby iloczyn napięcia i kv dawał wynik ok. 11000-12000obr/min, odpowiednie pod śmigło 10''.

Uzyskiwany ciąg statyczny powinien być przynajmniej 140% masy modelu, należy uwzględnić, że po kilkudziesięciu sekundach napięcie akumulatorów spada, a tym samym ciąg tez spada o ok. 20-30%. Najlepiej jak ciąg to jest ok. 150-170% masy modelu - co przy dzisiejszych akumulatorach nie jest trudne do osiągnięcia.

Proponowany przez Ciebie silnik pasowałby raczej pod model 3D 1000-1200g i rozpiętości ok. 1,25m.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.