Skocz do zawartości

Spin'acz


krzylas

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Znalazłem trochę czasu dla Spin'acza i rozpoczynam jego budowę : )

 

Mówiąc szczerze, nie mam jednak żadnego doświadczenia w budowie

tego typu modelu i zerowy kontakt z żywicą/włóknem szklanym.

Przeczytałem kilkanaście tematów o tego typu modelach, lecz

nadal mam bardzo dużo wątpliwości i brak jednoznacznej odpowiedzi

Chcę się dowiedzieć jak wszystko powinienem wykonać...

przed "nieodwracalnymi" efektami rozpoczęcia pracy ; )

 

Zwróciłem się o pomoc do Patryka. Wysłałem PW. Ostatnio logował

się jednak kilka miesięcy temu ... w związku z tym zakładam nowy

temat. Możliwe, że źle wpisałem hasła w wyszukiwarce i jeśli

odpowiedź na moje pytania była już podana w innym temacie

to proszę o podanie linku, będę wdzięczny : )

 

W danym momencie posiadam aparaturę, ładowarkę, model

( kadłub+kabinkę, rurę ogonową, usterzenie oraz dwie połówki płata ).

Jeśli chodzi o narzędzia - zestaw nożyków, miniszlifierkę i trochę

papieru ściernego. Całej reszty, typu kleje, sklejka, tkanina...

wszystko inne - nie posiadam - napiszcie co muszę zdobyć : )

 

Pytania podzielę je na 5 kategorii ( płat, kadłub, usterzenie, wyposażenie i całość )

żeby to jakoś uporządkować i nie mieszać. Pierwsze dotyczą całego płata:

 

 

1. Skrzydło należy przeszlifować na krawędziach / pokryć warstwą lakieru?

Można je jeszcze w jakiś sposób przemalować ? Warstwa nowego pokrycia

spowoduje dużą zmianę w masie i właściwościach aerodynamicznych ?

 

2. Czym połączyć połówki płatów; tkaniną i żywicą ? W jaki sposób i w którym dokładnie

punkcie mocowane jest skrzydło? Miejsce mocowania trzeba dodatkowo wzmocnić ?

3. Patrząc na zdjęcia podobnych wielkościowo DLG, myślę nad wzniosem z 2,5 cm

do max 4 cm na końcówce płata. Preferuję większą reakcję na stery

( "zwinność" ) od stateczności lecz z drugiej strony latanie w termice

i ciągłe korygowanie... w związku z tym, jaki wznios nadać skrzydłu?

 

4. W jakim miejscu wyciąć lotki i jakie powinny być ich wymiary w tym skrzydle?

Czy ktoś posiada rysunek poglądowy / plan ?

 

5. W jaki sposób je zamocować w tym modelu? Specjalne cienkie zawiasy / tradycyjnie "na taśmę" ?

Flatter powstający przy wyrzucie może uszkodzić konstrukcję ?

 

6. Jakie wymiary ma, z jakiego materiału jest wykonany wykonać, na co wkleić

i w jakim punkcie dokładnie umieścić kołek do wyrzutu modelu za skrzydło ?

Sprawdziłem całe opakowanie i niestety nie było go w zestawie.

 

7. W jakim miejscu w skrzydle ( w kadłubie? ) zamocować serwa i w jaki

sposób to zrobić ( w którą stronę, na jaką głębokość wyciąć itp. ) ?

Do montażu w skrzydle przeznaczone są tylko specjalne cienkie serwa?

 

Z tego co widzę przeglądając forum, to generalnie nawet zwykłe HXT900

montuje się w płacie tuż przy kadłubie i prowadzi popychacz do orczyka na

skraju lotki. Takie rozwiązanie jest stosowane także w Spinaczu?

 

Czy w ten sposób napędzana lotka, na którą wektor siły serwomechanizmu

będzie działać tuż przy jej skraju powodując nierównomierne jej rozłożenie,

zacznie się wykręcać, aby w końcu trwale uszkodzić .. ? Jakie orczyki kupić

(zrobić) i gdzie optymalnie umieścić je w lotce?

 

Za każdą odpowiedź z góry dziękuję : )

Opublikowano

Ten jeden link odpowiedział na prawie wszystkie moje powyższe pytania : )

Bardzo dziękuję za odpowiedź :D

Pozostał tylko punkt 1 i 4.

Opublikowano

Ad.1 Jeśli krawędź natarcia jest nie obrobiona to raczej należy ją przeszlifować. Lakierowanie i malowanie nie doda wielkiej wagi ale, nie ma sensu tego robić a dodatkowo lakier nałożony na skrzydło teraz może przeniknąć przez tkaninę szklaną (może ale niekoniecznie zależy jak jest skrzydło zrobione) i podtopić rdzeń styrodurowy.

 

 

Ad.3 Wznios polecam 7 cm na stronę i wbrew pozorom model jest naprawdę zwinny.

 

Ad.4 Jeśli Spinacz jest na profilach Dreli to zobacz jakiej wielkości on ma lotki w modelu który zaprojektował.

http://www.charlesriverrc.org/articles/supergee/SuperGeeII.htm

 

Ja przy cięciwie skrzydła u nasady 18 cm, lotki mam na około 55 do 50 mm a na końcówce około 20 mm a cięciwa to około 65 mm.

Opublikowano

Lotki powinny byc mysle na koncowkach plata modelu. Co do wymiarow, to zalezy jak maja reagowac. Ja w motoszybowcach stosuje lotki ok. 25cm x 3,5~4,5cm. I po jednym serwie montuje w kazdej polowce plata, bez praktycznie zadnych skomplikowanych popychaczy, tylko doprowadzam serwo za pomoca przedluzaczy na wprost lotki.

Opublikowano

Lotki powinny byc mysle na koncowkach plata modelu. Co do wymiarow, to zalezy jak maja reagowac. Ja w motoszybowcach stosuje lotki ok. 25cm x 3,5~4,5cm. I po jednym serwie montuje w kazdej polowce plata, bez praktycznie zadnych skomplikowanych popychaczy, tylko doprowadzam serwo za pomoca przedluzaczy na wprost lotki.

Właśnie... w szybowcach. Widziałeś kiedykolwiek DLG na oczy? Tamta lotka jest nieporównywalnie większa od tego co potrzebne ci w szybowcach.

Opublikowano

Lotki powinny byc mysle na koncowkach plata modelu. Co do wymiarow, to zalezy jak maja reagowac. Ja w motoszybowcach stosuje lotki ok. 25cm x 3,5~4,5cm. I po jednym serwie montuje w kazdej polowce plata, bez praktycznie zadnych skomplikowanych popychaczy, tylko doprowadzam serwo za pomoca przedluzaczy na wprost lotki.

motoszybowiec to nie model DLG :crazy:

Czasami widzę ze się wypowiadasz bez sensu...

W dlg tak naprawdę masz lotki na całej długości płata i służą jako klapolotki.

Opublikowano

daniello, tak jak koledzy piszą wyżej - NIE wiesz to nie pisz, bo wprowadzasz ludzi w błąd.

 

W modelach DLG, korzystamy z specjalnie opracowanych profili do tego typu modeli. Taka duża lotka nie służy nam tylko do wykonania prawidłowego skrętu. Poprzez opuszczanie jej w dół zmieniamy ugięcie profilu a co za tym idzie jego charakterystykę co ma znaczenie podczas różnych faz lotu modelu. Większość profili na jakich budujemy skrzydła (np: seria AG) ma wyraźnie określone miejsce gdzie ma być zawias klapy by jak najlepiej wykorzystać właściwości profilu. Przypominam również, że zawias ma być na dolnej powierzchni skrzydła.

Opublikowano

Dziękuję za odpowiedzi, bardzo mi pomogliście : )

 

Pozostała tylko kwestia wyposażenia i kadłuba, najpierw wyposażenie:

 

1. Serwa.

 

Przeszukałem różne tematy, kilkanaście stron serw na HC ...

i chyba jednak zdecyduję się na zakup 4 serw: SG91R 1/2 metal

( 11g , 2.0/cm kg (4.8V) , 0.13 sek./60° )

 

S1. Co sądzicie o użyciu zestawu 4x SG91R 1/2 metal w tym modelu ?

To szerokie zagadnienie... ale czy macie lepsze propozycję serw do DLG?

 

2. Zasilanie

Do tej pory wymyśliłem trzy opcje:

1. 4S NiMh 250 - 500 mAh

2. 1S LiPo 250 - 500 mAh + VoltageBooster

3. 2S LiPo 250 - 500 mAh + BEC

 

Mój odbiornik to RX-841FS , zasil. 4,8V, 15g.

W prawie wszystkich modelach DLG, które widziałem, stosowano opcję nr. 1 ... jednak zapytam ; )

Co możecie powiedzieć na temat pozostałych - czy stosuje się np. rozwiązanie nr. 2 ?

 

EDIT: Przy okazji, na ile czasu optymalnie wystarcza jeden pakiet NiMh 4,8v 350 mAh, wystarczy na godzinę lotu?

Jaki może być pobór prądu serw ( b.ogólnie ) 100mAh - 200 mAh ?

Opublikowano

serwa jak masz pieniądze to kup hitec HS 45HB na lotki a do kadłuba pewnie się zmieszczą serwa TP 9g. jeżeli nie miał byś tyle pieniędzy na hs'y to wystarczą tp 9g z tym ze w skrzydle będą lekko wystawać.

Ja bym na twoim miejscu kupił pakiet 4,8v 350mAh (waga ok.30g) gotowy pakiet kupisz nawet za ok 30zł

Opublikowano

Zasilanie:

Stosuje się opcję nr 1 (głównie w Polsce) oraz opcję nr 3 (reszta świata). Pojedynczą cele stosuje się w małych modelach gdzie mamy tylko 2 serwa.

 

Serwa:

Najlepsze serwa do DLG to Dymondy D47 oraz D60 (wiem, ze są drogie).

 

Serw SG91R osobiście ich nie znam ale jeśli wierzyć w ich parametry to dobrze spiszą się na lotkach, jednakże są dość przewymiarowane jak na stateczniki. Na statecznikach spiszą się serwa 5 gramowe o sile 1 kg.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.