Skocz do zawartości

Tkaniny diolenowe


Sir P

Rekomendowane odpowiedzi

Tkaniny diolenowe są czymś pośrednim pomiędzy tkaninami szklanymi a tkaninami aramidowymi. Robiłem ostatnio próby z czysta tzn białą tkaniną diolenową. Laminat zbrojony diolenem jest bardzo trudny do złamania z powodu dużej elastyczności diolenu. Traktowanie młotkiem takiej płytki nie powoduje tak łatwych pęknięć jak ma to miejsce w przypadku szkła a tym bardziej węgla.

 

Próby te wykonywałem z czystej ciekawości przy okazji robienia prototypu ski jeta dla mistrza świata we free stylu. Ski jet caly na zewnątrz z carbonu a środek to właśnie diolen.

Rezultat taki że nie ma praktycznie możliwosci przebicia takiej skorupy. Węgiel trzaśnie w zderzeniu ze skałą ale diolen nie. Lee Stone był pierwszym na swiecie gościem który wykonał pętlę na ski jecie a obecny prototyp ma posłużyć do wykonania podwójne :).

 

Zobaczcie zresztą sami

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Używam diolenu do robienia elementów skuterów wodnych. W dotyku jest bardzo "miękki" i robi wrażenie łatwego do ułożenia. Jednak trudniej go ułożyć w zagięciach form ( przynajmniej dla mnie )niż szkło czy węgiel, bo potrafi mimo nasączenia żywicą odstawać i trzeba się trochę pogimnastykować. Wytrzymałość większa niż szkła. Właściwie to Leszek napisał już wszystko o diolenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tylko i wyłącznie do tuningu optycznego. Jest to "pomalowana" tkanina szklana. Wytrzymałość w sumie gorsza od szkła. Kolor bardziej matowy od koloru tkaniny węglowej.

Tkanina diolenowa nie jest "pomalowaną" tkaniną szklaną. Nie przypomina szkła ani w dotyku ani z wyglądu. Nie jest też matowa. Jest "śliska" i błyszcząca.Ja mam białą ale wiem że są również czerwone, niebieskie oraz czarne. Można ją spotkać w handlu także pod postacią tkaniny przeplatanej diolen/carbon np czerowno-czarna, niebiesko-czarna itp .

Bardzo ceniony materiał w produkcji kajaków itp. Nieslychanie podwyższa odporność kadłubów na przebicia/ pęknięcia.

 

Robiłem próby z tymi przeplatanymi i niestety... luzem robią naprawdę ładne wrażenie niestety tej intensywności kolorów nie ma na gotowym laminacie- próbowałem z kilkoma żywicami które stosuję do węgla. Chciałem zrobić sobie owiewki na koła i zrezygnowałem- zrobiłem z samego carbonu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Diolen ma wadę - nie ulega zerwaniu przy udarach

Jest pochodną poliestru . Ale ma bardzo wredną wadę . o ile przy udarach laminatu w twarde nie ulega zerwaniu to włókna wyrywają się z żywicy . Jedyna możliwość kosmetycznej naprawy to wieeelka łata na wszystkim i usuwanie tego co uszkodzone .

 

Diolen jest też zwany "tuningiem dla ubogich" - takie złośliwe określenie branżowe ....

 

Tak naprawdę większość dostępnych elementów" tuningowych" na portalach aukcyjnych jest albo z barwionego szkła albo z diolenów . na czymś producent musiał zarobić ... zarabia na naiwności i niewiedzy kupujących dla których czarne czy czarno żółte to odrazu z założenia węgiel albo aramid :wink: ...

 

Dioleny bywają z domieszką szkła lub kewlaru . samych syntetyków praktycznie się nie spotyka .. ale bywają też dioleny białe/bezbarwne.

 

malowane szkło to nie diolen - to juz oddzielna kategoria

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Utopia no to podsumowałeś diolen :)

 

 

Wszystko się zgadza- tuning dla ubogich. Jak wspomniałem nawet mnie nie zadowolił efekt i zrezygnowałem z niego. Chociaż luzem te kolorowe tkaniny naprawdę robią ładne wrażenie.

Ja posiadam czysty diolen w formie białej tkaniny i w zasadzie dziwię się że projektant zamiast aramidu zalecił diolen. Na pewno nie ze względu na cenę. Przy koszcie tego projektu nie ma ona żadnego znaczenia.

 

Nie widzę zastosowania diolenu u siebie prywatnie. Wolę aramid.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Diolen ma wadę - nie ulega zerwaniu przy udarach

 

Ta wada to najwieksza zaleta diolenu i największy argument do stosowania go w uzasadnionych przypadkach (nie kolorowanek lub prefabrykatów do tuningu).

Diolen jest zbrojeniem bardzo odpornym na udarność i to jego najwieksza zaleta. Po to został wymyslony.

 

Na youtube jest wiele filmów na ten temat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie zaprzeczam - ale dla mnie to wada .

element uderzony nie posiada regularnej dziury ale szmatę z resztkami żywicy .

Jest to bardzo upierdliwe jeśli chodzi o estetykę po naprawie .

 

Ktoś powie co za problem wyciąć dziurę i załatać?

Zaczyna być problem gdy naprawa ma być niewidoczna bo trzeba utrafić z kolorowymi włóknami w 3 wymiarach . Zgrasz jeden bok - 3 pozostałe nie pasują ...zgrasz dwa to dwa kolejne już nie dają sie zgrać.. itd..

Problem w tym że inaczej układa się szeroki bryt tkaniny w formie a juz zupełnie inaczej chce współpracować na gotowym wyrobie łata np 20x20cm

Dlatego czasem zaleta jest wadą a wada zaletą...

 

Chodzi o to by te zady nie przesłoniły walet :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Porobiłem kilka fotek dzisiaj dla zobrazowania tego o czym piszemy.

 

Edit: Sir P pytał czy to się nadaje do czegoś więcej niż do tuningu optycznego.

 

To nie nadaje się do niczego wię cej hmmm to nie nadaje się nawet do tuningu optycznego i wbrew opisowi na pewno do złudzenia nie przypomina węgla (po laminowaniu).

 

Krzysiek piszesz o tym diolenie który niestety robi wrażenie ale tylko w takiej postaci a o naprawie nie wspominam bo to hardcore ;)

 

 

Dołączona grafika

 

Uploaded with ImageShack.us

 

Dołączona grafika

 

Uploaded with ImageShack.us

 

 

Ja uzyłem tego diolenu i jest to czysta tkanina diolenowa bez dodatków. Nie służy do tuningu bo po przesyceniu zywicą wygląda jak tłusty papier sniadaniowy ;) Z ew. naprawami nie widzę problemów.

 

Dołączona grafika

 

Uploaded with ImageShack.us

 

Dołączona grafika

 

Uploaded with ImageShack.us

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i teraz zobaczcie jakie to ma kolory "na sucho"- idealne !

A gdy zatopić to w żywicy nagle stają się mdłe wyblakłe i nijakie - bez życia ...

Dla mnie to swoista zagadka bo jeśli zatopić w żywicy np kolorowe włókna wełny to kolory stają się intensywniejsze...

 

Budowałem już łódź która pomiędzy wypełniaczem honeycomb miała po kilka warstw diolenu - chodziło właśnie o niezniszczalność . Przekładka ulega zgnieceniu ale nie dochodzi do wybicia dziury tudzież otworu "na wylot".

 

 

Wszystkie materiały mają zalety i wady . Tak lubiane tkaniny w modelarstwie - idealne do wyrobów cienkościennych okazują się nieporozumieniem przy laminatach grubościennych obciążanych na ścinanie wzdłuż laminatu . Powód ? tkanina słabo trzyma się tkaniny bo jedynym spoiwem pomiędzy kolejnymi warstwami jest żywica .. kolejne włókna w warstwach się nie zazębiają

Dlatego stosuje się maty .Ale spróbować wykonać kadłub czy skrzydła w technice VB z samych mat też było by nieporozumieniem pomimo że łatwo się układają na wszelkich krzywiznach . Sam węgiel jest superwytrzymały na rozciąganie ale jak już dostanie strzała z boku - w poprzek włókien to sypie się jak nomen omen szkło :wink:

- przykład wyczynowe wędki z czystego węgla gną się i przenoszą niewyobrażalne ciężary ale gdy "przypadkiem" uderzą w coś twardego - np przewrócona w domu uderzy w kant mebla to już jest spisana na straty i potrafi złamać się pod własnym ciężarem

 

a mówili że niby nie ma voo-doo w tych laminatach

ja dopiero poznaję temat ..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja używam diolenu czarnego, bo takie było zamówienie klienta.

Dołączona grafika

Stosuję go tam, gdzie jest potrzebna duża odporność na zniszczenie, a naprawa polega na wykonaniu nowego elementu :wink: . Nie naprawiam diolenu, bo to walka z wiatrakami.

Na tym zdjęciu widać jak zachowuje się laminat diolenowo - szklany poddany siłom niszczącym. Szkło pęka i rozrywa się na dwie części, a diolen "wisi" na włoskach.

Dołączona grafika

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Jerzy Markiton

Świetnie nadają się na zawiasy w kompozytowych skrzydłach i statecznikach ale w zdecydowanie lżejszej gramaturze. Inne użycie w modelarstwie to raczej nieporozumienie.

- Jurek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.