Jump to content

Elipsoid- dobór napędu i wyposażenia.


Rob Mc Fly

Recommended Posts

Niedawno w mojej zapchanej poczekalni wylądowała taka zabawka http://www.reichard.cz/en/_elipsoid.htm

Z powodu tego, że w elektryfikacji modeli (i nie tylko) jestem zielony jak szczypiorek na wiosnę :oops: mam mały dylemat- jak zestawić napęd i wyposażenie. Czy taki motorek będzie do niego wystarczający http://perfecthobby.pl/index1.php?idtowar=657

i taki regulator http://perfecthobby.pl/index1.php?idtowar=461 ,chyba, że taki zestaw http://www.allegro.pl/item227483451_mocny_silnik_3f_z_regulatorem_od_macrotech_.html .

No i do kompletu jakie mu dać śmigło (składane) średnica/skok ? Kolejna zagwozdka dotyczy serw do lotek HS 81 zwykłe czy MG, czy może takie http://rcsklep.pl/product_info.php?cPath=31_38&products_id=110

Czymś trzeba całość zasilać czy warto łapać się takich pakietów http://www.allegro.pl/item226917277_wiecej_mocy_na_lato_lipo_2200mah_20c_od_macrotech.html ? Lojalnie uprzedzam, że mogą pojawić się dalsze pytania z mojej strony. Nie będę ukrywał, że raczej wolał bym raczej tańsze, co nie znaczy że najgorsze z dostępnych składników uzbrojenia 8) , bo już sobie sporo poszalałem w różnej maści zakupach a mam na celowniku jeszcze jedno "cuś" :roll: :crazy: .

Link to comment
Share on other sites

Witam . A jak jest waga modelu pustego , bo czesi podają 800 g . Ale to chyba waga pustego modelu a nie kompletna do lotu , zważywszy na rozpiętość modelu 2,8 metra . Bez tej informacji trudno coś podpowiedzieć . Pozdrawiam .

Link to comment
Share on other sites

Zgodnie z opisem ze strony, producent zaleca setup napędu tak jak w 2m Falconie (i podobne śmigła) czyli zestaw ok. 30-35A przy śmigle 11x6. BTW - zadajesz pytania, jakbyś nie przeczytał opisu modelu ze strony.

Na forum była dyskusja o Falconie, IMO warto poszukać.

Potrzebny jest 150g silnik Axi (np. 2820/12). IMO to co podałeś jest ponad 2x za małe (150W) wobec potrzebnych 350.

Spójrzmy prawdzie w oczy - ten napęd to tak pod 1000zł:

śmigło z piastą - 80

akumulator - 250:300

regulator - 200

silnik - 200-350

do tego 4 serwa - HS-81 starczą, 2xHS81MG+2x125MG będzie pełny wypas.

Bierz się bracie za motocalca, przy tych pieniądzach naprawdę warto policzyć, po podajesz linki do wyposażenia do 1m depronowca ;-) (no, poza pakietem). Jako pakiet ja polecam A123 4s, ale nie jestem obiektywny.

Link to comment
Share on other sites

Kojot napisał:

PostWysłany: Dzisiaj 19:10 Temat postu:

"Zgodnie z opisem ze strony, producent zaleca setup napędu tak jak w 2m Falconie (i podobne śmigła) czyli zestaw ok. 30-35A przy śmigle 11x6. BTW - zadajesz pytania, jakbyś nie przeczytał opisu modelu ze strony.

Na forum była dyskusja o Falconie, IMO warto poszukać.

Potrzebny jest 150g silnik Axi (np. 2820/12). IMO to co podałeś jest ponad 2x za małe (150W) wobec potrzebnych 350.

Spójrzmy prawdzie w oczy - ten napęd to tak pod 1000zł:

śmigło z piastą - 80

akumulator - 250:300

regulator - 200

silnik - 200-350

do tego 4 serwa - HS-81 starczą, 2xHS81MG+2x125MG będzie pełny wypas.

Bierz się bracie za motocalca, przy tych pieniądzach naprawdę warto policzyć, po podajesz linki do wyposażenia do 1m depronowca ;-) (no, poza pakietem). Jako pakiet ja polecam A123 4s, ale nie jestem obiektywny."

 

:shock: :roll: 8)

Naiwność moich pytań jest wynikiem tego o czym wspomniałem na wstępie. Cóż, rzeczywistość jest brutalna. Jak widać na załączonym obrazku nie da się zastąpić papieru toaletowego odłamkiem szkła bez ryzyka interwencji chirurgicznej :devil: . Trudno, zamiast szybkiego uzbrojenia i ulotnienia szybowczyka muszę przyjąć taktykę małych kroczków i stopniowo go wyposażyć. Domyślam się, że pakiet powinien być ostatnim w kolejce do zakupu, żeby nie wykończyło go leżakowanie.

Wrzucenie zawartości pudełka na wagę dało wynik 930g- licho wie z jakim błędem, bo waga to kuchenna cyfrowa chińszczyzna z Alledrogo o zakresie do 5kg.

Każda rzeczowa podpowiedź jest dla mnie cenna, gdyż zdając sobie sprawę z własnej niewiedzy głupotą z mojej strony byłoby upieranie się przy swoich wizjach :crazy: . Bez obaw- najmniej zależy mi na tym, żeby być Krycholem-bis w patynowanej wersji :devil: .

Sugestie zawarte przez Krzysztofa w jego wypowiedzi na tyle rozjaśniają mi obraz sytuacji, że teraz, kiedy wiem jakie parametry powinien mieć optymalny do mojego modelu napęd łatwiej będzie mi węszyć w poszukiwaniu spełniających podane kryteria elementów wyposażenia w gąszczu oferty rynku modelarskiego.

Tak na marginesie: Twoja stronka, Krzysztofie była jedną z pierwszych, na jaką natrafiłem kiedy 1,5 roku temu skusiłem się na podłączenie neostrady i gdy moje dzieci nauczyły mnie włączać komputer oraz jak korzystać z Googla :oops: . Nie widzę powodu, dlaczego miałbym próbować zarzucać Ci brak obiektywizmu. Wszak to ja usiłuję nauczyć się czegoś od Ciebie ( i innych Kolegów) a nie odwrotnie. Życie nauczyło mnie traktować z należnym respektem tych, którzy w interesującej mnie dziedzinie mają wiedzę i doświadczenie i na dokładkę są skłonni podzielić się tym z nowicjuszem. Po mojemu lepiej jest chwycić pomocną dłoń niż rozbijać sobie łeb błądząc po omacku w ciemnościach.

MotoCalca wcześniej czy później spróbuję oswoić. Niech tylko to pudło z krzemowym mózgiem stanie się dla mnie bardziej przyjazne :devil: .

 

Dziękuję za każdą podpowiedź, która pomoże mi uniknąć kosztownych błędów.

Link to comment
Share on other sites

W sprawie 123 jestem nie obiektywny, bo pośredniczę w ich zakupie (może niezbyt intensywnie, ale zawsze).

W sieci jest znakomita strona Marcina "Paradoxa" o Falconie z fantastycznie opisaną analizą napędu. Na stronie jako napęd rekomendowany masz identyczną 600-tkę jak Falcon. Śmigło też jest opisane - reszta jest prosta.

Co do MotoCalca, którym się nędznie posługuję, to właśnie przy okazji Falcona go kupiłem, bo zależało mi, żeby to 1000zł trafnie wydać (no, pakiet i regler trudno nie trafić). Napiszę jeszcze, że frajda latania z "trafionym" napędem, to jest to.

Mój Falcon (2m, 1,5kg) na takim zestawie ma 4:30 pracy silnika i wynoszenia pod kątem 60 stopni. Mam nadzieję, że wypowiedzą się także mądrzejsi niż ja.

 

PS. http://www.paradoxrc.republika.pl/

Link to comment
Share on other sites

Nie jest tak źle. Model do lotu powinien wyjść około 1,5 kg. Ja zaproponuję :

1. Pakiet 3S 2200 ok 150 złoty

2. Regiel Pulso 40 A ok 120 zł

3. Silnik Welgard 28-14-06 ok 150 zł lub dla wymagających Axi 2814/16 ok 260 zł

4. Śmigło 10/6 ok 60 zł

5. Serwa 2 standard do kadłuba 70 zł i 2 HS-81 MG do lotek lub w wersji oszczędnej HS-81

ok 90 zł

No i wyszło ok 650 zł . Pozdrawiam Leszek B.

Link to comment
Share on other sites

Ten silniki chyba są ciut małe - to model 2,8m. Śmigło też.

Do śmigła doliczyłeś porządną wentylowaną piastę?

Przy 30-35A pakiet będzie katowany - warto kupić porządny - 20C

Regla Pulso nie znam, ale zdaje się, że świat nauczył się robić tanie regulatory 3f, więc pewnie ten zupełnie wystarczy jeśli ma w miarę liniową charakterystykę i miękki start.

 

Ale generalnie IMO OK.

Link to comment
Share on other sites

W sprawie 123 jestem nie obiektywny, bo pośredniczę w ich zakupie (może niezbyt intensywnie, ale zawsze).

W sieci jest znakomita strona Marcina "Paradoxa" o Falconie z fantastycznie opisaną analizą napędu. Na stronie jako napęd rekomendowany masz identyczną 600-tkę jak Falcon. Śmigło też jest opisane - reszta jest prosta.

Co do MotoCalca, którym się nędznie posługuję, to właśnie przy okazji Falcona go kupiłem, bo zależało mi, żeby to 1000zł trafnie wydać (no, pakiet i regler trudno nie trafić). Napiszę jeszcze, że frajda latania z "trafionym" napędem, to jest to.

Mój Falcon (2m, 1,5kg) na takim zestawie ma 4:30 pracy silnika i wynoszenia pod kątem 60 stopni. Mam nadzieję, że wypowiedzą się także mądrzejsi niż ja.

 

PS. http://www.paradoxrc.republika.pl/

 

No, Ty to wiesz jak dawkować emocje :lol2: . Coś mi się widzi, że naprowadzasz mnie powoli w kierunku tańszej alternatywy dla wypasionych bezszczotek :devil: . Poczytałem o Falconie na wskazanej przez Ciebie stronie i bez bicia przyznam, że chyba widzę jakiś jasny punkcik w tunelu, do którego się zapędziłem.

Próba napędzania ciężarówki silnikiem od motoroweru to niewątpliwie pewna porażka a o "trafiony" napęd właśnie toczy się ten bój. Marcin tak detalicznie opisał analizę napędu, że wnioski nasuwają się same. Jeśli chodzi o Twoje kwestionowanie własnej bezstronności odnośnie 123 to pozwolę sobie nie do końca się z Tobą zgodzić. Przecież stawiasz na szali swój autorytet (lub przynajmniej jego część) jako pośrednik. Ta propozycja wygląda całkiem ciekawie, tylko czy mój LN5014 by je obsłużył? Kupna Pulsara w najbliższej pięciolatce raczej nie przewiduję. Wzmianka o Twoim Falconie dotyczy zestawu, o którym pisałeś wcześniej (3F), czy szczotkowego?

 

Widzę w podglądzie tematu kolejne propozycje :jupi: . Będzie w czym wybierać. Poszperam po sklepach i wezmę pod ołówek obie wersje: ze szczotkami i bez. Żebym tylko nie skończył jak ten osioł między dwoma pełnymi żłobami :devil: . Z tego co do tej pory wyczytałem o elektrykach wnoszę, że 3F są mniej kłopotliwe i bardziej niezawodne w eksploatacji i to powoduje, że bardziej zbaczam w stronę bezszczotek. Policzymy, zobaczymy 8) . Tak czy inaczej po raz wtóry dzięki za wnikliwe i zarazem cierpliwe uświadamianie leszcza :wink: .

Link to comment
Share on other sites

Propozycja Kojota jest bardziej trafna -2820 AXI.

Na 2814 latalem (Cularis 2,6m ) Leciec to i leci,ale w ogolnym bilansie jest juz zle.Po prostu mniejszym silnikiem dluzej krecisz-wznoszenie.A i on sam 2814 jest dosc mocno obciazony.

Choc jak dla mnie,ciezszy o kilkadziesiat gram AXI 2826 daje zupelny komfort.Silnik jest lekko cieply-w srodku kadluba.

 

Mocy jest w nadmiarze-szybowiec leci pionowo do gory kilkanascie,czasem kilkadziesiat sekun.... i po bolu.Juz go po po prostu nie widac.Wada-to model jest troche szybszy-bo ciezszy.

Na takie prady (nawet krotkotrwale) celuj w regler min. 60A.Dobrze dziala H Wing z UH-mam wlasnie ten,inny np. Tornado nie przezyl czwartej windy :cry: Wagi niewiele wiecej od 40 A,ale masz rezerwe-nie usmazysz go.

I tak regler jest goracy-parzy - po takiej windzie.Ale mam za to 2-3 windy wiecej.Bezpiecznie dla bateri, taka ilosc amperkow dostarczaja A123,ale lipolki z UH -TE NIEBIESKIE D-9 , jesli ich nie katujesz ,daja rade .Po prostu nie dojezdzaj ich do konca,az wylaczy regler,wtedy sa najbardziej gorace.Pakiet 2s1p 1700mA x2 czyli 4s 1p.Uzywam pakietow 2s , gdyby jeden padl,nie musze wycinac celi z calego pakietu.4s1p.A i chlodzenie maja lepsze.

 

Na 2820AXI nie zrobisz tej sztuki.

Jedynie silnik AXI,inne nie daja rady,lozyska,grzeja sie,nie ta moc co na papierku od kogos kto zmajstrowal itd.Cos w tym jednak jest,bo kilka innych motorkow lezy,po prostu nie daja rady :lol2:

Reszta w UH.

Dobrze,lepiej nawet spisuja sie A123,sa cieple dosc mocno,ale nie traca na pojemnosci.Ladowarki sa juz od 40$ do A123.To byla by najlepsz alternatywa na ,,spawarke'' pakiet 5s1p.

To tyle z moich doswiadczen z wiekszymi ptakami.Problemy pojawiaja sie przy 4m w gore :devil: ,gdzie sam pakiet juz wazy 700 g :rotfl:

Link to comment
Share on other sites

Bardzo podobny,jesli nie taki sam model ma jeden modelarz z klubu.

Sam stwierdzil,ze o ,,oczko'' wyzej byloby idealnie.Ma w tym modelu 2820 AXI.

Ale i na 2820 model zwawo ciagnie do gory,45-60 st.Pod wiatr juz gorzej....

Link to comment
Share on other sites

Nie inwestuj w napęd szczotkowy, chyba że masz jego elementy (silnik, regulator, przekładnia). 600-tka z przekładnią kosztuje tyle co mniej markowy silnik 3f lub więcej.

Ceny regulatorów są też porównywalne. Od problemu dobrego pakietu nie uciekniesz.

Dawanie malutkiego silnika nie ma też sensu, bo model jest zaprojektowany pod 600-tkę. Ja w Falconie (AXI282 , pakiet A123 4s) przy silniku 150g mam pakiet prawie przy silniku, żeby zachować wyważenie.

 

BTW - spójrz tutaj:http://www.airhobby.pl/index.php?cPath=26_28_76

Jeden z tych outrunnerów napędza na naszym lotnisku Disscusa 2,6m

Link to comment
Share on other sites

Fakcon z 600-setką to już lekki przeżytek .choć kiedyś dostarczał niezłych emocji,natomiast Falcon z bezszczotką (swojską z celmy) to jest to co lubię .

Jezeli mam jechać na lotnisko bez Falcona to nie jadę wcale.

Link to comment
Share on other sites

Nie inwestuj w napęd szczotkowy, chyba że masz jego elementy (silnik, regulator, przekładnia). 600-tka z przekładnią kosztuje tyle co mniej markowy silnik 3f lub więcej.

Ceny regulatorów są też porównywalne. Od problemu dobrego pakietu nie uciekniesz.

Dawanie malutkiego silnika nie ma też sensu, bo model jest zaprojektowany pod 600-tkę. Ja w Falconie (AXI282 , pakiet A123 4s) przy silniku 150g mam pakiet prawie przy silniku, żeby zachować wyważenie.

 

BTW - spójrz tutaj:http://www.airhobby.pl/index.php?cPath=26_28_76

Jeden z tych outrunnerów napędza na naszym lotnisku Disscusa 2,6m

 

Nie zazdroszczę Ci Krzysztofie roli przewodnika ślepego turysty :devil: . Całość wyposażenia dopiero będzie kupowana. Jak dotąd nie pchałem do poczekalni niczego do elektryków. :wink: Po szybkiej przebieżce wśród ofert sklepowych wydaje mi się, że z zapędów do szczotkowców jestem już całkowicie wyleczony. Nie ma to jak terapia wstrząsem (cenowym) :devil: . Skoro już z takim poświęceniem i stoicką cierpliwością naprowadzasz mnie na właściwe ścieżki to co powiesz na ten motorek: https://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=4910 ? Na ile jestem w stanie rozeznać i porównać parametry to wygląda mi on na zbliżony do tego, co Peter podsuwa mi pod nos i wydaje mi się, że powinien pasować bez dostawania zadyszki. Regler z tańszych może ten: https://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5498 ? Jedynie ze śmigłem przy tym reglu wypadało by nie za bardzo poszaleć, żeby nie dał ognia :faja: :devil: . Mocniejszy w hardcorowej wersji cenowej to może ten: https://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=3730&image= ? W wolnej chwili przejrzę manuale do wskazanych wyżej rzeczy i jeśli zyskają one aprobatę życzliwych doradców przyjdzie czas na kolejne szaleństwo zakupów :devil: . Tym razem już przemyślanych i celowych :wink: . Dodam, że mam luźny odbiornik Graupnera 16FM SCAN (był w zestawie) i mam nadzieję, że chociaż on nada się do wciśnięcia Elipsoidowi do brzucha bez konieczności kupowania lepszego :lol2: . Do dobrania pakietu wrócimy jak już z głowy będzie sprawa silnika i regulatora.

Link to comment
Share on other sites

Ja moge powiedziec tylko tyle,ze te opisy silnikow,to czesto pobozne zyczenia ,jak by to producent chcial , zeby one tak dzialaly.Tu to raczej fachowcy lub uzytkownicy moga to potwierdzic-jak to sie ma do rzeczywistosci.

Regler - ten 60 A jest ok.tez taki mam.

Zapros moze Huberta,Tomka,oni moze zwolaja konsylium i postawia diagnoze.

A moze pojawi sie ktos kto juz uzywa taki silnik.

Ja ma dwa podobne, (chinczyki- z Ebay) jeden zmarl,drugi nie ma tej mocy ,a jesli juz, to na granicy usmazenia.

Ten regler 50A moze nie dzialac dobrze z AXI.Z mniejszym 30A byl problem.Z innymi nie wiem,bo nie mam :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jak mawiał poeta Sofronow: "pożywiom, uwidim" :devil: . Na razie pojawia się tyle różnych podpowiedzi ( z Twoimi Peter włącznie), że być może już niedługo uda się znaleźć rozsądny kompromis jakościowo-cenowy co wcześniej czy później doprowadzi całą rzecz do pomyślnego finału.

Ucieszy mnie jeśli Hubert, Tomek i inni obeznani w modelarskiej energetyce koledzy dołączą do chóru doradców i wspomogą Radę Starszych w obradach przed dopuszczeniem kandydata do elektrycznej inicjacji :devil: .

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Po przerwie spowodowanej oczekiwaniem na dostawę wyposażenia do Elipsoida mogę zacząć dalej dłubać przy modelu :roll: .

Wczoraj dotarła do mnie paczuszka :jupi: i po otwarciu wydobyłem z niej taką zawartość :shock:

dscf1168tc7.jpg

 

Pojedynczo i w zbliżeniu tak się to przedstawia

 

Silnik http://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=3888

dscf1174rx4.jpg

 

Regulator obrotów http://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=3730

dscf1175cf4.jpg

 

Karta do programowania regulatora http://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=2169

dscf1176en0.jpg

 

Pakiety http://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5608

dscf1178mh1.jpg

 

Skoro lipolki pojawiły się u mnie w poczekalni to i odpowiednia ładowarka z balanserem też musiała się znaleźć http://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=2055

dscf1179uq4.jpg

 

Wcześniej już dopadłem okazyjnie używaną Ln5014 to i dla niej też przy karmieniu lipoli zajęcie się znajdzie. Co najmniej dla jednego z Kolegów na pewno wygląda znajomo :devil:

dscf1182cd6.jpg

 

Teraz nie braknie mi zajęcia na coraz dłuższe jesienne wieczory i nie będę mógł już tłumaczyć zastoju oczekiwaniem na dostawę :devil: :faja: . Jeszcze parę drobiazgów i tak trzeba dokupić ( piastę, śmigło, przewody, złączki) ale i bez tego mam co robić zanim dojedzie reszta drobnicy.

Link to comment
Share on other sites

ps.co do lipoli to uwazam ze zrobiles blad i ze powinny byc 3s

Chyba uzyje w szeregowym polaczeniu tj. 4s1p Ja tez uzywam w wiekszosci taka kombinacje2s1p x2. oprocz wagi konektorow , same zalety.

 

Peter, Ty to chyba potrafisz czytać w myślach :devil: . Normalnie z ust mi to wyjąłeś :devil: . Chociaż, jak mawiała jedna dama z Koryntu: żeby wyjąć trzeba pierwej włożyć :rotfl: . Dopowiedziałeś to, co sam bym napisał gdybym tylko wcześniej tu zajrzał :lol: . Kupiłem dwa pakiety 2s1p Loong Max dlatego, że tych niebieskich Hextroników D-9 do tej pory nie mają na składzie. Przymierzałem się też do 4s1p a nawet 5s1p ale też ich zabrakło :evil: . Cały zakup z kosztami przesyłki na okrągło wyniósł 500zeta. Sporo taniej niż w krajowych sklepach :roll: :jupi:. Dodatkowo do obniżenia kosztów przyczyniło się umocnienie złotówki w ostatnim czasie :mrgreen: .

 

Dodam, że zakupy na tak korzystnych dla mnie warunkach doszły do skutku wyłącznie dzięki bezinteresownej pomocy jednego z Forumowych Kolegów, z którą sam się zaofiarował. Z sobie tylko wiadomych powodów woli pozostać anonimowy. Nie pozostaje mi nic innego, jak tylko uszanować Jego wolę i korzystając ze sposobności złożyć Mu publicznie wielkie podziękowania. :*

Bez tej pomocnej dłoni znacznie więcej musiał bym wyłożyć na uzbrojenie do szybowczyka.

 

Dzięki również za te publicznie i za te cichaczem podsuwane sugestie, które pomogły mi dokonać wyboru ( mam nadzieję, że trafnego ) konkretnych rzeczy.

Kolejny raz przekonałem się, że Prawdziwi Modelarze to bardzo uczynni Ludzie.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.