Sted Opublikowano 7 Września 2011 Udostępnij Opublikowano 7 Września 2011 Z uwagi na to, że mam znikome doświadczenie w tej metodzie budowy proszę o rady i poprawki do wstępnego rysunku, który zamieszczam poniżej http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=7235 Planowane dane wymiarujące motoszybowiec ( w założeniu termiczny): Rozpiętość 3m Centropłat 1,4m Uszy: 0,8m (konstrukcyjne) Waga: do 2,5 kg Poniżej wszystkie moje zamierzenia. Proszę zgłaszać uwagi bo jestem w tej metodzie bardzo początkujący. Szczególnie zależy mi na ocenie profilu, położenia i grubości zastosowanych żeber, zastosowanego dźwigara i podpowiedzi w sprawie gramatur tkanin. Za każde uwagi wielkie dzięki. Co do rysunku (przedstawiona prawa połowa centropłata): 1) Profil s3021 2) Cięciwa 23cm 3) Położenie środka ciężkości 27% cięciwy 4) Wznios 2 stopnie (zapewniony w centrum płata) 5) Dźwigar węglowy z balsową przekładką. Pasy: górny (7x4mm) i dolny (7x3mm) z czego wynika wysokość przekładki ok 1,7cm 6) Wręgi wzmacniające centralną część ze sklejki 2,5mm, wręgi w środku centropłatu 3mm. 7)Wręgi skrajne i pomocnicze w mocowaniu prętów ustalających (węglowe fi3) też ze sklejki 2,5mm. 8) Łaczenie klapa-centropłat przedstawione na rysunku, zawias:tkanina kevlarowa. Centropłat na rozpiętości klapy zamyka listwa sosnowa, klapę wzmacnia listwa balsowa 9) klapę zamykają żeberka sklejkowe 10) Kieszeń na bagnet powstaje przez zalaminowanie odcinka dźwigara bez przekładki na rozpiętości 150mm tkaniną szklaną 11)Centralna część centropłatu zalaminowana tkaniną szklaną (włókna równolegle, gramatura ??) dwa razy najpierw na rozpiętości 300mm, później 500mm) 12) cały centropłat zalaminowany węglem (gramatura ??) dwie warstwy, jedna równolegle, druga skośnie. Z góry dzięki i pozdrawiam, Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rafal B. Opublikowano 7 Września 2011 Udostępnij Opublikowano 7 Września 2011 Założenia są zbyt zawiłe jak dla mnie, przeczytaj to: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=437733 a tu sa plany: http://www.charlesriverrc.org/articles/supra/supra.htm Na poszycie węgiel skośnie. Na owinięciu dźwigara również. Poniżej moje wypociny. http://pfmrc.eu/viewtopic.php?t=38937 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Sted Opublikowano 8 Września 2011 Autor Udostępnij Opublikowano 8 Września 2011 Przeczytałem dzieki za odp. Mimo wszystko nie chciałbym kopiować czyjejś pracy ani robić czegoś z planów. Wolałbym wiedzieć dlaczego coś zostało w taki a nie inny sposób rozwiązane Proszę o podpowiedzi i oceny moich wypocin Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rafal B. Opublikowano 8 Września 2011 Udostępnij Opublikowano 8 Września 2011 1) Profil s3021 2) Cięciwa 23cm Osobiście nie lubię tego profilu, lepszy byłby MH32. 3) Położenie środka ciężkości 27% cięciwyCoś za bardzo z przodu, czym liczyłeś położenie? 4) Wznios 2 stopnie (zapewniony w centrum płata)Moim zdaniem za mało, zobacz na modele Marka Dreli. 5) Dźwigar węglowy z balsową przekładką. Pasy: górny (7x4mm) i dolny (7x3mm) z czego wynika wysokość przekładki ok 1,7cmMoże być. 6) Wręgi wzmacniające centralną część ze sklejki 2,5mm, wręgi w środku centropłatu 3mm.Zamiast sklejki możesz użyć balsy za laminowanej szkłem lub węglem. 7)Wręgi skrajne i pomocnicze w mocowaniu prętów ustalających (węglowe fi3) też ze sklejki 2,5mm.Jak wyżej. 8) Łaczenie klapa-centropłat przedstawione na rysunku, zawias:tkanina kevlarowa. Centropłat na rozpiętości klapy zamyka listwa sosnowa, klapę wzmacnia listwa balsowaZrobiłbym to tak jak jest opisane na linkach co podałem wcześniej. 10) Kieszeń na bagnet powstaje przez zalaminowanie odcinka dźwigara bez przekładki na rozpiętości 150mm tkaniną szklanąRaczej powinno coś się wkleić miedzy dźwigar tzn zamknięta strukturę niż robić kieszeń tak jak opisałeś. 11)Centralna część centropłatu zalaminowana tkaniną szklaną (włókna równolegle, gramatura ??) dwa razy najpierw na rozpiętości 300mm, później 500mm) 12) cały centropłat zalaminowany węglem (gramatura ??) dwie warstwy, jedna równolegle, druga skośnie. Poszycie ma pracować na skręcanie czyli tkanina ma iść skośnie (45 stopni) Jednak moim zdaniem sądząc po postach nie masz doświadczenia w tej materii. Stawiasz Sobie dość trudny cel, mam nadzieje że się nie przeliczyłeś. Zanim doszedłem do wprawy w laminowaniu skrzydeł zrobiłem parę gniotów. Także nie wiem czy jest sens odrazu iść w węgiel. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Sted Opublikowano 8 Września 2011 Autor Udostępnij Opublikowano 8 Września 2011 Wielkie dzięki za wyczerpującą odpowiedź Położenia SC nie liczyłem tylko znalazłem na forum temat w którym, użyto tego profilu w szybowcu o podobnej rozpiętości. Tam srodek był w 25% cięciwy. Jak powinno być wg Ciebie? Do wprawy trzeba dojść więc mam zamiar się starać poza tym jeszce nie zdecydowałem z tym węglem, może zostane przy pokryciu fornirem. Do tej pory węglem robiłem tylko statecznik poziomy do dużego spalinowego modelu, miał około 0,8m rozpiętości (statecznik)... taki eksperymentalny projekt na uczelni. Nie była użyta do tego celu próżnia tylko wszystko włożone w negatywy i obciążone. Doradź proszę jeszcze w kilku sprawach: a) czy stosuje się tak jak rozrysowałem wręgi w środkowej części centropłata (u mnie po 3 z każdej strony)? dlaczego masz wątpliwości co do profilu? Możesz dać jakieś argumenty przeciw s2031 i "za" tym, który podałeś? c) pasy dźwigara chcę zrobić z rowingu węglowego. Przygotuję sobie połączone dwie płyty z odpowiednim wzniosem każda, ograniczone listwami sosnowymi - całość oczywiście odpowiednio przygotowana. W to będę układał rowing. Czy to dobry pomysł? Widziałem na forum, że ktoś to robił w ten sposób. Pozostaje jeszcze kwestia jakiej żywicy użyć (epidian 52?)i czy obejdzie się bez wygrzewania? Trochę też nie rozumiem czemu tylko pod kątem 45* skoro płat będzie też pracował na zginanie. Pozdrawiam, Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
utopia Opublikowano 9 Września 2011 Udostępnij Opublikowano 9 Września 2011 Trochę też nie rozumiem czemu tylko pod kątem 45* skoro płat będzie też pracował na zginanie. zrób sobie rysunek płata i zobacz co się stanie jak zaczniesz zginać płat w górę lub dól włókna szklane mają przenosić siły wzdłużnie a dzięki takiemu układowi "sznurków" w tkaninie wszystkie pracują jednocześnie następnie zobacz co się dzieje gdy płat jest skręcany względem osi podłużnej To dział Rafała więc nie mieszam jednak mam podobne zdanie co on Zrób najpierw proste długie płaty na próbę bo trochę wsiadasz na mine chyba Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rafal B. Opublikowano 9 Września 2011 Udostępnij Opublikowano 9 Września 2011 Generalnie jak masz dźwigar to on ma przenosić siły zginające. Poza tym Krzysiek też dobrze napisał. W przypadku gdy dasz jedną warstwę wzdłuż to połowę włókien (te co są poprzecznie) wozisz na darmo w skrzydle. Co do profilu SD to ja go nie lubię głównie dlatego, ze widziałem sporo modeli (kupnych) na tym profilu, które po prostu latały topornie. Może jak sie samemu zrobi ten profil to będzie git. Ale jeśli chodzi o termikę to raczej profili MH32 lub stary poczciwy SD3037. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
psiwak Opublikowano 12 Września 2011 Udostępnij Opublikowano 12 Września 2011 ....Trochę też nie rozumiem czemu tylko pod kątem 45* skoro płat będzie też pracował na zginanie. Skrzydlo pracuje na zginanie i skrecanie. Pasy dzwigara sa sciskane (to bardziej 'boli') i rozciagane od zginania Wlokna pracuja 'tylko'na sciskanie i rozciaganie. Pozloznie ich pod katem 45° daje szanse prznieniesienia naprezen stycznych od skrecania Wtedy symetryczna moze przenosic skrecanie i sciskanie Jezeli mial bys tkanine modulowa to moglbys polozyc ja wzdluz a symetrzyczna pod katem zeby lepiej wykorzystac mase. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Jerzy Markiton Opublikowano 12 Września 2011 Udostępnij Opublikowano 12 Września 2011 Paweł ? Co to jest tkanina modułowa ? Nie spotkałem się jeszcze z tym.... - Jurek Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
psiwak Opublikowano 13 Września 2011 Udostępnij Opublikowano 13 Września 2011 Co to jest tkanina modułowa ? Tkanina jednokierunkowa taka jak np 92145 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Jerzy Markiton Opublikowano 13 Września 2011 Udostępnij Opublikowano 13 Września 2011 Tkanina jednokierunkowa jest mi znana. Nie spotkałem się jeszcze z określeniem - modułowa. Tkaninę jednokierunkową stosuje się również pod kątem 45 st. Drugą warstwę dajesz pod kątem 90 st. do pierwszej i dostajesz efekt jak w tkaninie 1/1 czy 2/2. Natomiast włókna wzdłuż (na skrzydłach) to zbędny balast.... J/w - Jurek Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
psiwak Opublikowano 20 Września 2011 Udostępnij Opublikowano 20 Września 2011 Natomiast włókna wzdłuż (na skrzydłach) to zbędny balast.... J/w A pasy dzwigara?Piszac wzdluz, mialem na mysli wzdluz skrzydla Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
utopia Opublikowano 20 Września 2011 Udostępnij Opublikowano 20 Września 2011 Zadaniem dźwigara jest nie dopuścić do złożenia się płata na pół . To akurat wyjątek gdy lepiej skupić w jednym - 2 punktach siłę niż robić słabowite pokrycie pracujące o identycznej masie użytego zbrojenia ale mogę się mylić Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
list Opublikowano 20 Września 2011 Udostępnij Opublikowano 20 Września 2011 To akurat wyjątek gdy lepiej skupić w jednym - 2 punktach siłę niż robić słabowite pokrycie pracujące o identycznej masie użytego zbrojenia ale mogę się mylićMylisz się- vide konstrukcje skorupowe. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
utopia Opublikowano 20 Września 2011 Udostępnij Opublikowano 20 Września 2011 widzę że kolega nie zrozumiał Przy identycznej masie użytego zbrojeniajeśli sam dźwigar ma np 20 g zbrojenia to wykonaj całą skorupę płata przy takiej same wadze szkła Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
list Opublikowano 20 Września 2011 Udostępnij Opublikowano 20 Września 2011 jeśli sam dźwigar ma np 20 g zbrojenia to wykonaj całą skorupę płata przy takiej same wadze szkłaNooooo.....chyba nie CAŁĄ skorupę a tylko część spełniającą rolę dźwigara- przenoszącą moment gnący! Tkanina szklana na kącie 45 st. pełni rolę dźwigara jak również przenosi moment skręcający. Typowe, skorupowe rozwiązanie. Prostota technologiczna i zysk masowy! Nic tylko laminować i ważyć! http://www.piotrp.de/MIX/j2b.htm Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
utopia Opublikowano 20 Września 2011 Udostępnij Opublikowano 20 Września 2011 no i ? w skorupie cała skorupa pracuje - zawsze nie ma takiej opcji by fragment poszycia pracował a reszta była tylko na pokaz inna sprawa że w modelowych wzorach do obliczeń element pracujacy ma czesto kształt zblizony do trójkąta bo jest to uproszczenie a co do reszty wypowiedzi - przeczytaj temat od poczatku jeśli chodzi o model Piotra to tam pracuje nie tylko skorupa ale i rdzeń ze styro+fornir Jeśli usuniemy wypełnienie płat ulegnie złamaniu podczas pracy - sprawdzone nie pytaj skąd wiem Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
list Opublikowano 20 Września 2011 Udostępnij Opublikowano 20 Września 2011 inna sprawa że w modelowych wzorach do obliczeń element pracujacy ma czesto kształt zblizony do trójkąta bo jest to uproszczenieMasz na myśli MES? Proszę o konkretny przykład.jeśli chodzi o model PiotraTen Jantar należy do Romana B.tam pracuje nie tylko skorupa ale i rdzeń ze styro+fornirRdzeń styro nie pracuje=nie przenosi obciązeń. Pozdrawiam i miłego dnia. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rafal B. Opublikowano 20 Września 2011 Udostępnij Opublikowano 20 Września 2011 Rdzeń styro nie pracuje=nie przenosi obciązeń. To czemu on tam jest? Skoro już piszesz tonem "wiem wszystko lepiej" to przynajmniej wytłumacz dlaczego. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
list Opublikowano 20 Września 2011 Udostępnij Opublikowano 20 Września 2011 Skoro już piszesz tonem "wiem wszystko lepiej" to przynajmniej wytłumacz dlaczego.Nic z tych rzeczy! Jeżeli tak wyszło to przepraszam.Co do tego rdzenia- zawsze rozgraniczam "pracuje" a przenosi obciążenia gdzie pracuje ma dla mnie pojęcie szersze. To tak jak z wypełnieniem w konstrukcji przekładkowej, obciążeń nie przenosi ale "pracuje" ustalając dystans pomiędzy elementami przenoszącymi obciążenia. Jego rola polega właśnie na umożliwieniu pracy okładzin/elementów nośnych. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi