Skocz do zawartości

Budowa centropłata laminatowego do motoszybowca rozp 3m


Sted

Rekomendowane odpowiedzi

Z uwagi na to, że mam znikome doświadczenie w tej metodzie budowy proszę o rady i poprawki do wstępnego rysunku, który zamieszczam poniżej

 

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=7235

 

Planowane dane wymiarujące motoszybowiec ( w założeniu termiczny):

 

Rozpiętość 3m

Centropłat 1,4m

Uszy: 0,8m (konstrukcyjne)

Waga: do 2,5 kg

 

Poniżej wszystkie moje zamierzenia. Proszę zgłaszać uwagi bo jestem w tej metodzie bardzo początkujący. Szczególnie zależy mi na ocenie profilu, położenia i grubości zastosowanych żeber, zastosowanego dźwigara i podpowiedzi w sprawie gramatur tkanin. Za każde uwagi wielkie dzięki. :)

 

Co do rysunku (przedstawiona prawa połowa centropłata):

 

1) Profil s3021

2) Cięciwa 23cm

3) Położenie środka ciężkości 27% cięciwy

4) Wznios 2 stopnie (zapewniony w centrum płata)

5) Dźwigar węglowy z balsową przekładką. Pasy: górny (7x4mm) i dolny (7x3mm) z czego wynika wysokość przekładki ok 1,7cm

6) Wręgi wzmacniające centralną część ze sklejki 2,5mm, wręgi w środku centropłatu 3mm.

7)Wręgi skrajne i pomocnicze w mocowaniu prętów ustalających (węglowe fi3) też ze sklejki 2,5mm.

8) Łaczenie klapa-centropłat przedstawione na rysunku, zawias:tkanina kevlarowa. Centropłat na rozpiętości klapy zamyka listwa sosnowa, klapę wzmacnia listwa balsowa

9) klapę zamykają żeberka sklejkowe

10) Kieszeń na bagnet powstaje przez zalaminowanie odcinka dźwigara bez przekładki na rozpiętości 150mm tkaniną szklaną

11)Centralna część centropłatu zalaminowana tkaniną szklaną (włókna równolegle, gramatura ??) dwa razy najpierw na rozpiętości 300mm, później 500mm)

12) cały centropłat zalaminowany węglem (gramatura ??) dwie warstwy, jedna równolegle, druga skośnie.

 

Z góry dzięki i pozdrawiam,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Założenia są zbyt zawiłe jak dla mnie, przeczytaj to:

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=437733

a tu sa plany:

http://www.charlesriverrc.org/articles/supra/supra.htm

 

Na poszycie węgiel skośnie. Na owinięciu dźwigara również.

 

Poniżej moje wypociny.

http://pfmrc.eu/viewtopic.php?t=38937

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1) Profil s3021

2) Cięciwa 23cm

 

Osobiście nie lubię tego profilu, lepszy byłby MH32.

 

3) Położenie środka ciężkości 27% cięciwy

Coś za bardzo z przodu, czym liczyłeś położenie?

 

4) Wznios 2 stopnie (zapewniony w centrum płata)

Moim zdaniem za mało, zobacz na modele Marka Dreli.

 

5) Dźwigar węglowy z balsową przekładką. Pasy: górny (7x4mm) i dolny (7x3mm) z czego wynika wysokość przekładki ok 1,7cm

Może być.

 

6) Wręgi wzmacniające centralną część ze sklejki 2,5mm, wręgi w środku centropłatu 3mm.

Zamiast sklejki możesz użyć balsy za laminowanej szkłem lub węglem.

 

7)Wręgi skrajne i pomocnicze w mocowaniu prętów ustalających (węglowe fi3) też ze sklejki 2,5mm.

Jak wyżej.

 

8) Łaczenie klapa-centropłat przedstawione na rysunku, zawias:tkanina kevlarowa. Centropłat na rozpiętości klapy zamyka listwa sosnowa, klapę wzmacnia listwa balsowa

Zrobiłbym to tak jak jest opisane na linkach co podałem wcześniej.

 

10) Kieszeń na bagnet powstaje przez zalaminowanie odcinka dźwigara bez przekładki na rozpiętości 150mm tkaniną szklaną

Raczej powinno coś się wkleić miedzy dźwigar tzn zamknięta strukturę niż robić kieszeń tak jak opisałeś.

 

11)Centralna część centropłatu zalaminowana tkaniną szklaną (włókna równolegle, gramatura ??) dwa razy najpierw na rozpiętości 300mm, później 500mm)

12) cały centropłat zalaminowany węglem (gramatura ??) dwie warstwy, jedna równolegle, druga skośnie.

Poszycie ma pracować na skręcanie czyli tkanina ma iść skośnie (45 stopni)

 

 

 

Jednak moim zdaniem sądząc po postach nie masz doświadczenia w tej materii. Stawiasz Sobie dość trudny cel, mam nadzieje że się nie przeliczyłeś. Zanim doszedłem do wprawy w laminowaniu skrzydeł zrobiłem parę gniotów. Także nie wiem czy jest sens odrazu iść w węgiel.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wielkie dzięki za wyczerpującą odpowiedź ;)

 

Położenia SC nie liczyłem tylko znalazłem na forum temat w którym, użyto tego profilu w szybowcu o podobnej rozpiętości. Tam srodek był w 25% cięciwy. Jak powinno być wg Ciebie?

 

 

Do wprawy trzeba dojść więc mam zamiar się starać ;) poza tym jeszce nie zdecydowałem z tym węglem, może zostane przy pokryciu fornirem. Do tej pory węglem robiłem tylko statecznik poziomy do dużego spalinowego modelu, miał około 0,8m rozpiętości (statecznik)... taki eksperymentalny projekt na uczelni. Nie była użyta do tego celu próżnia tylko wszystko włożone w negatywy i obciążone.

 

 

Doradź proszę jeszcze w kilku sprawach:

 

a) czy stosuje się tak jak rozrysowałem wręgi w środkowej części centropłata (u mnie po 3 z każdej strony)?

B) dlaczego masz wątpliwości co do profilu? Możesz dać jakieś argumenty przeciw s2031 i "za" tym, który podałeś?

c) pasy dźwigara chcę zrobić z rowingu węglowego. Przygotuję sobie połączone dwie płyty z odpowiednim wzniosem każda, ograniczone listwami sosnowymi - całość oczywiście odpowiednio przygotowana. W to będę układał rowing. Czy to dobry pomysł? Widziałem na forum, że ktoś to robił w ten sposób. Pozostaje jeszcze kwestia jakiej żywicy użyć (epidian 52?)i czy obejdzie się bez wygrzewania?

 

Trochę też nie rozumiem czemu tylko pod kątem 45* skoro płat będzie też pracował na zginanie.

 

 

Pozdrawiam,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trochę też nie rozumiem czemu tylko pod kątem 45* skoro płat będzie też pracował na zginanie.

zrób sobie rysunek płata i zobacz co się stanie jak zaczniesz zginać płat w górę lub dól

 

włókna szklane mają przenosić siły wzdłużnie a dzięki takiemu układowi "sznurków" w tkaninie wszystkie pracują jednocześnie

 

następnie zobacz co się dzieje gdy płat jest skręcany względem osi podłużnej

 

To dział Rafała więc nie mieszam jednak mam podobne zdanie co on

 

Zrób najpierw proste długie płaty na próbę bo trochę wsiadasz na mine chyba

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Generalnie jak masz dźwigar to on ma przenosić siły zginające. Poza tym Krzysiek też dobrze napisał. W przypadku gdy dasz jedną warstwę wzdłuż to połowę włókien (te co są poprzecznie) wozisz na darmo w skrzydle.

 

Co do profilu SD to ja go nie lubię głównie dlatego, ze widziałem sporo modeli (kupnych) na tym profilu, które po prostu latały topornie. Może jak sie samemu zrobi ten profil to będzie git. Ale jeśli chodzi o termikę to raczej profili MH32 lub stary poczciwy SD3037.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

....Trochę też nie rozumiem czemu tylko pod kątem 45* skoro płat będzie też pracował na zginanie.

 

Skrzydlo pracuje na zginanie i skrecanie.

Pasy dzwigara sa sciskane (to bardziej 'boli') i rozciagane od zginania

Wlokna pracuja 'tylko'na sciskanie i rozciaganie.

Pozloznie ich pod katem 45° daje szanse prznieniesienia naprezen stycznych od skrecania

Wtedy symetryczna moze przenosic skrecanie i sciskanie

Jezeli mial bys tkanine modulowa to moglbys polozyc ja wzdluz a symetrzyczna pod katem zeby lepiej wykorzystac mase.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Jerzy Markiton

Tkanina jednokierunkowa jest mi znana. Nie spotkałem się jeszcze z określeniem - modułowa.

Tkaninę jednokierunkową stosuje się również pod kątem 45 st. Drugą warstwę dajesz pod kątem 90 st. do pierwszej i dostajesz efekt jak w tkaninie 1/1 czy 2/2. Natomiast włókna wzdłuż (na skrzydłach) to zbędny balast.... J/w

- Jurek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jeśli sam dźwigar ma np 20 g zbrojenia to wykonaj całą skorupę płata przy takiej same wadze szkła

Nooooo.....chyba nie CAŁĄ skorupę a tylko część spełniającą rolę dźwigara- przenoszącą moment gnący!

 

Tkanina szklana na kącie 45 st. pełni rolę dźwigara jak również przenosi moment skręcający. Typowe, skorupowe rozwiązanie. Prostota technologiczna i zysk masowy! Nic tylko laminować i ważyć! http://www.piotrp.de/MIX/j2b.htm

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no i ?

w skorupie cała skorupa pracuje - zawsze

nie ma takiej opcji by fragment poszycia pracował a reszta była tylko na pokaz

inna sprawa że w modelowych wzorach do obliczeń element pracujacy ma czesto kształt zblizony do trójkąta bo jest to uproszczenie

a co do reszty wypowiedzi - przeczytaj temat od poczatku

 

jeśli chodzi o model Piotra to tam pracuje nie tylko skorupa ale i rdzeń ze styro+fornir

Jeśli usuniemy wypełnienie płat ulegnie złamaniu podczas pracy - sprawdzone nie pytaj skąd wiem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

inna sprawa że w modelowych wzorach do obliczeń element pracujacy ma czesto kształt zblizony do trójkąta bo jest to uproszczenie

Masz na myśli MES? Proszę o konkretny przykład.

jeśli chodzi o model Piotra

Ten Jantar należy do Romana B.

tam pracuje nie tylko skorupa ale i rdzeń ze styro+fornir

Rdzeń styro nie pracuje=nie przenosi obciązeń.

 

Pozdrawiam i miłego dnia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro już piszesz tonem "wiem wszystko lepiej" to przynajmniej wytłumacz dlaczego.

Nic z tych rzeczy! Jeżeli tak wyszło to przepraszam.

Co do tego rdzenia- zawsze rozgraniczam "pracuje" a przenosi obciążenia gdzie pracuje ma dla mnie pojęcie szersze. To tak jak z wypełnieniem w konstrukcji przekładkowej, obciążeń nie przenosi ale "pracuje" ustalając dystans pomiędzy elementami przenoszącymi obciążenia. Jego rola polega właśnie na umożliwieniu pracy okładzin/elementów nośnych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.