Irek M Opublikowano 25 Listopada 2011 Opublikowano 25 Listopada 2011 Mam dwa pytania: czy awaria podpiętego do odbiornika serwa może w jakimś stopniu rozregulować regulator? Ni stąd, ni z owąd po odpaleniu nadajnika i podpięciu zasilania do regla stero lotki nie chciały pracować; za to prawa wychyliła sie maxymalnie do góry. Gdy wykonywałem drążkiem wysokości ruch w górę czy w dół wydawane były takie dźwięki jak podczas regulacji lub odcięcia silnika. W domu sprawdziłem - winne serwo lewej sterolotki. Wymieniłem i poszedłem latać... I tu drugie pytanie: czy wskazania poboru prądu i mocy na wattmeter będą dużo mniejsze/wyższe podczas lotu czy powinny być takie same? Ogólnie mówi się, że niższe jednak wskazało mi duuuuzo wyższe: na ziemi prąd 41A, a w locie 47,45. Moc na ziemi 467W, a w locie 530... I tu znowu wracam do pierwszego pytania - czy serwo mogło zakłócić pracę regulatora. Przed chwilą dokonałem pomiary w domu i wyniki są bardzo zbliżone to tych z lotu - 46,9A i 539W. W regulatorze mogę zmienić prócz hamulca timing 2 7 15 30 stopni oraz PWM 8 16 32 Khz. Tylko od czego to zależy?
gjery Opublikowano 17 Stycznia 2012 Opublikowano 17 Stycznia 2012 Problem pewnie już rozwiązany, niemniej postaram się choć połowicznie odpowiedzieć. Regulator mógł się rozprogramować, miałem tak kilka razy, nawet bez konkretnej przyczyny. Odnośnie kąta (timingu) ma się to tak; Ustawienie małej wartości daje lepszą sprawność napędu, straty mocy są mniejsze, silnik się mniej grzeje, latamy dłużej. Ustawienie dużej wartości pozwala uzyskać większą moc na wale silnika, kosztem pogorszenia sprawności układu, zwiększa się pobór prądu, a co za tym idzie silnik i regulator bardziej się nagrzewa, latamy krócej. PWM (Pulse Width Modulation) ten układ w największym skrócie generuje impulsy prostokątne o zmiennym stopniu wypełnienia. Finalnie częstotliwość przełączania, o której tu mowa przekłada się na moment w silniku. Teoretycznie im większa częstotliwość tym silnik ma lepszy moment, niestety teoria czasem mija się z praktyką i ustawienie takich samych częstotliwości dla dwóch podobnych silników nie zawsze muszą dawać tych samych wyników. W innych źródłach opisy brzmią im mniejszy PWM tym silnik bardziej agresywny, a im większe łagodniejszy ( płynny ). Jeśli chodzi o częstotliwość PWM, to 32kHz zalecane jest dla większości szybkich outrunnerów. Dobrze by było aby ktoś rozwinął temat częstotliwości PWM, zapewne związane to jest z "polowością" silnika i obrotami. Moje spostrzeżenia są takie, dla outrunnerów z obrotami niższymi, częstotliwość dobieramy w niższym zakresie, im większe kV, tym f PWM wyższa. Jeśli dla wolnoobrotowego silnika ustawimy za dużą f PWM, zaczyna się nagrzewać regulator i silnik.
bubu2 Opublikowano 17 Stycznia 2012 Opublikowano 17 Stycznia 2012 Oj, oj. te paramatry PWM i Timing-to nie tak jak piszesz. Zupełnie nie tak, ani o jednym ani o drugim. Później, jak bedę miał chwilkę czasu, postaram się to trochę opisać.
gjery Opublikowano 17 Stycznia 2012 Opublikowano 17 Stycznia 2012 Ustawienie małej wartości daje lepszą sprawność napędu, straty mocy są mniejsze, silnik się mniej grzeje, latamy dłużej. Ustawienie dużej wartości pozwala uzyskać większą moc na wale silnika, kosztem pogorszenia sprawności układu, zwiększa się pobór prądu, a co za tym idzie silnik i regulator bardziej się nagrzewa, latamy krócej.Kol bubu2 to był skrót myślowy, oczywiście trzeba to ustawić mniej więcej tak.silników 2 polowy - 0-5st silników 4 polowy - 5-10st silników 6 polowy - 10-20st silników 8 polowy - 20-30st Odchyłka od tej wartości daje wyżej wspomniany efekt. Najlepiej jest zawsze ustawić timingi i PWM wdg. zaleceń producenta. Wtedy silnik ma optymalną wydajność do jakiej został skonstruowany. Z timingiem jest prosto w miarę a co z PWM? Przepraszam za zamieszanie, jeśli znowu nie tak, to już sam nie wiem jak , zawsze tak ustawiałem.
Irek M Opublikowano 17 Stycznia 2012 Autor Opublikowano 17 Stycznia 2012 Problem się rozwiązał o tyle, że wymieniłem serwo :mrgreen: Natomiast pobór został raczej ten większy czyli ok 46A zamiast wczesniejszych 41. silnik mam wolnoobrotowy kV 920 czy 950. Ilu polowy tego nie wie nikt - w necie nie ma sladu po tym silniku - jest tylko to co sam umieściłem. Więc jak najbardziej dalej interesuje mnie optymalne ustawienie PWM i timingu.
Rekomendowane odpowiedzi