Skocz do zawartości

Li-ion z laptopa - co z tego da sie wycisnac?


hornet20

Rekomendowane odpowiedzi

Jakis czas temu padla mi bateria w laptopie, po rozbrojeniu okazuje sie ze cala bateria sklada sie z 6ciu ogniw Li-jon, spietych rownolegle w pary, a te trzy pary szeregowo co w sumie daje prawie 12V, o pojemnosci 4,8Ah. Oczywiscie zaraz podbilem do serwisu (oglaszajacego sie na alledrogo) sprzedajacego "uszkodzone baterie". Okazalo sie ze to elektronika jest uszkodzona (a szkoda, bo wlasnie na nia liczylem), ogniwa najprawdopodobniej nawet nie zostaly zformatowane. Dosc gledzenia.

 

Czy ktos probowal zmontowac pakiet do autka lub lodzi laczac 6 ogniw z laptopa, ale tak aby daly 8V, po 3 rownolegle??

 

Nie znam wydajnosci pradowej, ale skoro na maksa laptop pracuje na takiej baterii godzinke, to domyslam sie ze spokojnie z 3 rownolegle podpietych ogniw moge wyciagnac 10A.

 

Oczywiscie porobie wczesniej testy wydajnosci na ladowarce, jak rozsadzi pakiet to przynajmniej nie w modelu, ale szkoda wywazac otwarte drzwi jesli juz ktos tego probowal.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tym jednym amperem to drobna przesada.

Prawie każda tandeta na rynku w formie 18650 2400 mAh 3,6 V ma teraz prąd rozładowania co najmniej 0,5C. Więc przy trzech równoległych daje to 3,6 A. A jeśli kolega ma szczęście i ogniwa np. 2,5C to będzie pozytywnie zaskoczony (3x6=18 A).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miałem pakiet 3s2p z ogniw CGR 18650D panasonic Pojemność takiego pakietu 4500mAh. Latał w Discusie CS (jest temat na forum) z silnikiem RAY 3530 ( z tego co pamiętam) Prąd ciągły jaki pobierałem o ile mnie pamięć nie zawodzi to około 15A. Żadnego problemu z pakietem nie zauważyłem. Chyba nigdy nie wylatałem pakietu do końca. Windowałem szybowiec w górę a potem loty w termice (musiała być dobra żeby ten cud CM_PRO zechciał się w niej utrzymać)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No na chlopski rozum, jesli laptop rozladowuje baterie np w gdzine o pojemnosci 5Ah to znaczy ze ciagnie po 2,5A z jednego ogniwa, zlaczone 3 daja w sume 7,5A i sadze ze kazde jedno ogniwo z baterii laptopowych tyle wytrzyma.

 

Nietstey po symbolach z akku nic nie udalo mi sie znalezc, dlatego zalozylem temat. Skoro jednaktakie pakiety lataly, to mysle ze jezdzic tez dadza rade :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak masz oznaczenie wydrukowane na obudowie akumulatora i do tego producenta to wpisz te oznaczenia do google z dopiskiem datasheet i wyskoczą Ci jego parametry. Producenci tacy jak Sanyo, Sony, Panasonic itp nie ukrywają parametrów i z reguły można pobrać dokumenty pdf z charakterystyką ładowania i rozładowania. W moim przypadku 1S można było obciążyć prądem ciągłym 2C dlatego dałem 3s2p , 15 A nie robiło żadnego wrażenia na tym pakiecie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiem wiem.. sek w tym ze niestety po symbolach z akku wpisanych w wyszukiwarke google wskazuje jakies bzdury. Nawet z dopiskiem datasheet. Jedyne co wiem to jeden komplet jest z lenovo a drugi z laptopa della. Znam pojemnosc i napiecie z obudowy baterii, to wszytsko. Sprawdze a autopsji, nie mam nic do stracenia bo i tak akkuleza i sie starzeja.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Daj fotkę - poszukamy.

Fotki chwilowo nie mam jak dodac, ogniwa sa zielone, znaczek firmowy ktory wyglada troche jak polaczone litery VR w odbiciu lustrzanym i oznaczenia:

SE LIS18650GR

T G712JQI15J

Bateria totalnie zjechana z lenovo.

Producent podaje 5,2Ah i 10,8V

Pojezdzilem dzis, silnik klasy 540 mdel tamyia superfighter. Niestety nie bardzo jak mam zmierzyc prad podczas obciazenia (nie biegam ta szybo). Naladowany na turnigy accucell na programie dla li-pol, poczatkowy prad ladowania 1A, wcisnalem po jakis 15min jazdy okolo 700mAh

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Naladowany na turnigy accucell na programie dla li-pol, poczatkowy prad ladowania 1A, wcisnalem po jakis 15min jazdy okolo 700mAh

No to wychodzi z tego średni pobór prądu 2,8 A. Coś malutko.

Ładuj na programie LiIo bo zarżniesz je szybko do końca na programie LiPo. Chodzi o maksymalne napięcie 4,1 zamiast 4,2 V/ogniwo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jezeli to jest od Lenovo czy Dell i masz dostep do tych komputerow to wystarczy wpisanie ich numerow seryjnych na stronach producentow i dowiesz sie wszytko o tych bateriach (producent typ data produkcji etc) jak i samych komputerach

Te akurat chyba byly od Dell, ale komputera juz dawno nie ma, jedynie bateria sie ostala :D

 

Ładuj na programie LiIo bo zarżniesz je szybko do końca na programie LiPo. Chodzi o maksymalne napięcie 4,1 zamiast 4,2 V/ogniwo.

Cholewka... niestety accucell nie ma programu dla li-ion, ale sprobuje recznei ustawic gorny prog napiecia na celi. Te 700mAh po 15min to tak miej wiecej.

Wczoraj pojezdzilem chwilke i okazuje sie ze pakiet jednak nie ma az takiej wydajnosci pradowe, autko smiga okolo 6-8min na mrozie, potem juz sie czuje mniejsza moc. Po takiej jezdzie pakiet ma ok 3,7v na celi, z czego udalo sie jeszcze wyciagnac 1Ah na ladowarce przy pradzie rozladowani 2A. Podczas ladowania pradem 1,2A - ladowarka zameldowala pojemosc 2Ah.

Problem jest z tym ze przy duzych pradach sa starszne skoki napiecia, przy rozladowaniu spadek ponizej 3,1V na cele (alarmuje mini voltomierz), natomiast przy ladowaniu powyzej 2A nie da sie zapakować w akumulator wiecej niż 600-700mAh

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.