Marcin K. Opublikowano 19 Lutego 2012 Udostępnij Opublikowano 19 Lutego 2012 Witam. Jak to sie ma? Głównie chodzi mi o mode do akrbacji. Profile symetryczne dwuwypukle. Czytalem duzo opini o różnych modelach. Jedne łatwiej przepadają przy niskich prędkościach inne przy tej samej, niskiej predkosci nadal sa odpowiednio sterowne. Jaki jest najlepszy kształt skrzydła? Oraz najlepsze położenie skrzydła. Wydaje mi sie ze najlepsze jest w osi silnik-statecznik poziomy, ale czy to na pewno najlepsze położenie? Pod uwagę bierzemy jednopłaty. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Piotrfala Opublikowano 19 Lutego 2012 Udostępnij Opublikowano 19 Lutego 2012 profile symetryczne są dwu-wypukłe. to kiedy dochodzi do przeciągnięcia zależy głównie od grubości profilu. czym jest on grubszy tym później dochodzi do oderwania strug, spadku siły nośnej no i przeciągnięcia. jeśli chodzi o kształt skrzydła to najlepszy jest eliptyczny, bądź zbliżony do niego. Ustawienie w jednej linii stat. poziomego i skrzydła nie do końca jest najlepszym rozwiązanie(ale sprawdza się w 3d) nie zagłębiałem się za bardzo w ten problem, wydaję mi się natomiast że chodzi głownie o to że skrzydło zaburza w znaczący sposób przepływ powietrza w obszarze którego jest zazwyczaj statecznik. skrzydło w szczególnosci z profilem symetrycznym potrzebuje dodatni kąt natarcia by wytworzyć potrzebną siłę nośną przez co strefa zaburzonego płynu przenosi sie do góry. najlepszym rozwiązaniem jest to kiedy stat. jest w przepływie nie zaburzonym ale taki jest trudny do osiągnięcia w układzie klasycznym. Natomiast najgorszym położeniem jest miejsce na granicy przepływu zaburzonego i nie zaburzonego. No trochę namieszałem .... generalnie z dwojga złego lepszym rozwiązaniem jest umiejscowienie statecznika trochę do wyżej niż skrzydło. no albo niżej ale to raczej juz w górnopłatach. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
madrian Opublikowano 19 Lutego 2012 Udostępnij Opublikowano 19 Lutego 2012 Jaki jest najlepszy kształt skrzydła? Kształt skrzydła najlepszy... do czego? Kształt skrzydła, czyli jego obrys zależy od przeznaczenia modelu. Jeden ma skrzydła prostokątne, inny trapezowe, inny eliptyczne, a jeszcze inny to delta. Każdy z kształtów ma swoje wady i zalety. Jeżeli zaś mówimy o profilu aerodynamicznym skrzydła, to jest temat na profesurę i kilka doktoratów do tego. Każdy z profili (a są ich tysiące), ma swoją charakterystykę pracy. Wg tej charakterystyki dobiera się profile do zastosowania i przewidywanych parametrów pracy skrzydła. Inny profil będzie dobry do trenerka, a inny do szybowca lub akrobata. I to nawet gdy wizualnie "prawie takie same". Tylko te mikroskopijne różnice robią bardzo istotną różnicę. Generalnie - musisz najpierw znać zakres pracy modelu i do tego dobierać profil. uniwersalnych - nie ma. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Paweł Rzedzicki Opublikowano 19 Lutego 2012 Udostępnij Opublikowano 19 Lutego 2012 Marcin nie pytał o profil tylko kształt skrzydła Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
andrzej_t Opublikowano 19 Lutego 2012 Udostępnij Opublikowano 19 Lutego 2012 Jaki jest najlepszy kształt skrzydła?Piszesz o niskich prędkościach więc pewnie myślisz o kształcie skrzydła w modelu 3D. Jeśli tak, to poczytaj w tym dziale - jest tam trochę informacji o zachowaniu modeli z różnymi skrzydłami w konkretnych figurach. Jeśli natomiast myślisz o klasycznej akrobacji jak F3A to nie ma strachu, modele latają ze średnimi prędkościami a skłonność do przeciągnięcia - oczywiście w rozsądnych granicach - jest wręcz niezbędna do prawidłowego wejścia w korkociąg, żeby nie wymuszać go półbeczką autorotacyjną. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Marcin K. Opublikowano 20 Lutego 2012 Autor Udostępnij Opublikowano 20 Lutego 2012 Chodzi mi o model do 3d. Aktualnie buduje sobie coś takiego do nauki akrobacji. Wybrałem profil NACA0014. to kiedy dochodzi do przeciągnięcia zależy głównie od grubości profilu. czym jest on grubszy tym później dochodzi do oderwania strug, spadku siły nośnej no i przeciągnięcia. Dzięki. Myślałem ze gruby profil to tylko model wolniejszy a jednak to nie tylko. skrzydło w szczególnosci z profilem symetrycznym potrzebuje dodatni kąt natarcia by wytworzyć potrzebną siłę nośną przez co strefa zaburzonego płynu przenosi sie do góry. Czy w tak małym modelu(120cm rozpiętości) do bezstresowej nauki akro także muszę nadać kąt natarcia? Jak duży? Ustawienie w jednej linii stat. poziomego i skrzydła nie do końca jest najlepszym rozwiązanie(ale sprawdza się w 3d) Czyli mogę umiejscowić skrzydło w osi silnik statecznik poziomy ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
karlem Opublikowano 20 Lutego 2012 Udostępnij Opublikowano 20 Lutego 2012 Kąt natarcia przy profilu symetrycznym to tak coś około 0,5 do 1 stopnia Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
zzradek Opublikowano 20 Lutego 2012 Udostępnij Opublikowano 20 Lutego 2012 Czy w tak małym modelu(120cm rozpiętości) do bezstresowej nauki akro także muszę nadać kąt natarcia? Jak duży?W modelu do dzikich fikołków (czy jak kto woli górnolotnie 3D), ja bym nie dawał żadnego kąta natarcia (kąt pomiędzy skrzydłem i statecznikiem - 0 stopni).Utrudni to latanie po prostej, ale ten model nie do tego będzie służył. Przede wszystkim ma się zachowywać tak samo na plecach, jak na brzuchu. W czasie lotu takim modelem, odpowiedni kąt natarcia uzyskuje się używając steru. Pomaga też odpowiednie (bardziej tylne) wyważenie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
andrzej_t Opublikowano 20 Lutego 2012 Udostępnij Opublikowano 20 Lutego 2012 Czy w tak małym modelu(120cm rozpiętości) do bezstresowej nauki akro także muszę nadać kąt natarcia?Chyba miałeś na myśli kąt zaklinowania skrzydła bo kąt natarcia zależy od położenia modelu w powietrzu względem poziomu więc w modelu akrobacyjnym cały czas się zmienia. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Marcin K. Opublikowano 20 Lutego 2012 Autor Udostępnij Opublikowano 20 Lutego 2012 Fakt, chodziło o kąt zaklinowania... ale wtopa :oops: no ale karlem, wyczuł moje intencje za co bardzo dziękuje ! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
andrzej_t Opublikowano 20 Lutego 2012 Udostępnij Opublikowano 20 Lutego 2012 no ale karlem, wyczuł moje intencjeSpoko spoko - Radek też i ja również ale sam rozumiesz - im precyzyjniej się wyrażamy tym lepiej będziemy rozumiani a początkujący najbardziej na tym skorzystają, bo im się pojęcia nie będą mieszały. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Marcin K. Opublikowano 21 Lutego 2012 Autor Udostępnij Opublikowano 21 Lutego 2012 Dokladnie tak jak mówisz. Nie wiem jakim uciekło mi te słowo... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
armand Opublikowano 21 Lutego 2012 Udostępnij Opublikowano 21 Lutego 2012 (..) kąt natarcia zależy od położenia modelu w powietrzu względem poziomu więc w modelu akrobacyjnym cały czas się zmienia. Tiaaa a podczas lotu pionowego to kat natarcia płata wynosi 90 st :rotfl: :rotfl: :rotfl: Poziom czy pion nic nie ma do kąta natarcia płata jak byś napisał wektora ruchu to by jeszcze jakoś uszło. Zasiegnij prosze przynajmniej opini cioci Wiki przed napisaniem podobnej tej "definicji". Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Piotrfala Opublikowano 21 Lutego 2012 Udostępnij Opublikowano 21 Lutego 2012 Czyli mogę umiejscowić skrzydło w osi silnik statecznik poziomy ?w tej kwestii powinni się wypowiedzieć fachowcy od 3D ale skoro tak się robi to tak zrób. Czy w tak małym modelu(120cm rozpiętości) do bezstresowej nauki akro także muszę nadać kąt natarcia? Jak duży?to ma to byc model do 3D czy akrobacji klasycznej ?jeśli do 3D to zrób wszystko w jednej linii na zerowych kątach, jeden z kolegów miał celną uwagę, że te modele rzadko latają "prosto" ciągle tylko jakieś wygibasy a jeśli do akrobacji klasycznej to daj kąt zaklinowania 0,5-1 stopnia i statecznik 3 -5 centymetrów wyżej niż skrzydło. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi