qnii Opublikowano 21 Lutego 2012 Udostępnij Opublikowano 21 Lutego 2012 Mam szybowiec który ma następujące parametry: http://desmond.imageshack.us/Himg40/scaled.php?server=40&filename=65908948.png&res=medium http://desmond.imageshack.us/Himg534/scaled.php?server=534&filename=zdjciexf.jpg&res=medium Mając takie parametry jak dobrać, obliczyć powierzchnie statecznika typu V ? trochę szukałem i znalazłem wzór na powierzchnie Sv=(S*0,5l*Av)/Lv gdzie: S - powierzchnia płata [dm3] l - rozpiętość płata [dm] Lv - ramię usterzenia kierunku [dm] Av - współczynnik stateczności kierunkowej Współczynnik stateczności zależy od wzniosu płata, i wynosi on: 0,02-przy wzniosie płata do 3 stopnie; 0,04 przy wzniosie większym niż 6 stopni, natomiast przy usterzeniu Rudlickiego (motylkowym) wynosi on 0,04-0,05. http://pfmrc.eu/viewtopic.php?p=339592&sid=655f20d793ccce94d61cfb16a9d52367 w tym wzorze nie wiem co to jest, jak obliczyć Lv - ramię usterzenia kierunku Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
armand Opublikowano 21 Lutego 2012 Udostępnij Opublikowano 21 Lutego 2012 A nie po prostu policzyć klasyczne usterzenie a następnie zamienić na Rudlickiego?? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
qnii Opublikowano 21 Lutego 2012 Autor Udostępnij Opublikowano 21 Lutego 2012 pewnie tak, tylko ja nie wiem jak. to co przedstawiłem jest to wszystko co wiem na ten temat :/ Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
psiwak Opublikowano 21 Lutego 2012 Udostępnij Opublikowano 21 Lutego 2012 Zajrzyj tutaj, sa skany z Corka i Raymera Poszperaj tam a wiele sie wyjasni. Jak bym dodrze poszukal albo ty po sieci to znajdziesz Raymera i Corka w pelenj wersji Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Piotrfala Opublikowano 21 Lutego 2012 Udostępnij Opublikowano 21 Lutego 2012 policzenie powierzchni stat. poziomego może być trochę kłopotliwe dla laika. najłatwiejszym sposobom jest skorzystanie ze wzoru na cechę objętościową usterzenia poziomego. nie daje to bardzo precyzyjnego wyniku ale w modelarstwie z " normalną" geometrią jest wystarczający. Z szybowcami za daleko bym sie nie posuwał i skorzystał z trzeciej opcji - NA OKO . poszukaj w internecie konstrukcje o podobnej geometrii i przy pomocy linijki przykładanej do monitora zmierz i tyle Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
qnii Opublikowano 21 Lutego 2012 Autor Udostępnij Opublikowano 21 Lutego 2012 Metoda "NA OKO" jakoś nie jestem zainteresowany. wole się potrudzić i czegoś nauczyć. niestety nie jestem wstanie zdobyć książkę W. Niestoja, Zdalnie sterowane modele szybowców z której to ten wzór podałem. może ktoś by mi podesłał skan ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Piotrfala Opublikowano 21 Lutego 2012 Udostępnij Opublikowano 21 Lutego 2012 http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=7918 wzór na cechę objętościową usterzenia poziomego z którego możesz sobie wyznaczyć powierzchnie stat. poziomego. nie znasz niestety parametru Kh ( czyli samej cechy) możesz go wyznaczyć przeprowadzając tzw analizę trędu dotychczasowych konstrukcji które powstały. czyli znaleźć ich geometrie policzyć jakie one mają cechy objętościowe wsadzić dane do exela wyznaczyć wykres np cechy objętościowej w funkcji lat w których dane modele powstały następnie aproksymować wykres ( funkcja dostępna pod prawym przyciskiem myszki) dzięki temu bedziesz wiedział w jakim kierunku zmierza dany typ konstrukcji no i w końcu poznasz ten oto tajemniczy parametr i wtedy wyliczysz swoją powierzchnię. Mechnika lotu jest oparta na dość sporych przybliżeniach i uproszczeniach i "zwalając" powierzchnię od innego modelu nie popełnisz wielkiego błędu a ominiesz masę roboty. A swoją drogą mamy do czynienia z dosyć małym lotnictwem w którym nie zawsze działają załozenia i prawa z wielkiego lotnictwa. zastanów się na pewno czy gra jest warta świeczki. dla ułatwienia dodam że szybowce mają Kh na poziomie 0,5 ( zdjęcie zaczerpnięte z materiałów do wykładu z przedmiotu BiPOL na wydziałe MEiL PW) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
karlem Opublikowano 21 Lutego 2012 Udostępnij Opublikowano 21 Lutego 2012 qnii, W.Niestoj Zdalnie sterowane modele szybowców WKiŁ W-wa 1985 Mam nadzieję, że to Ci pomoże :wink: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
qnii Opublikowano 22 Lutego 2012 Autor Udostępnij Opublikowano 22 Lutego 2012 karlem, co to jest L bo nie do końca jestem pewien ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Piotrfala Opublikowano 22 Lutego 2012 Udostępnij Opublikowano 22 Lutego 2012 na rysunku masz zaznaczone że jest ro rozpiętość z rzutowanego widoku. a ty książka która powinna rozwiać twoje wszystkie wątpliwości link Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
qnii Opublikowano 22 Lutego 2012 Autor Udostępnij Opublikowano 22 Lutego 2012 Piotrfala, ta książka to nie na moje siły karlem, czy Niestoj gdzieś w swej publikacji podaje co to jest Sh Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
karlem Opublikowano 22 Lutego 2012 Udostępnij Opublikowano 22 Lutego 2012 qnii, Jestem teraz poza domem, po południu postaram się wyjaśnić Twoje wątpliwości. A na szybko: L, to prawdopodobnie ramię usterzenia (małe l to cięciwa płata), a Sh to powierzchnia usterzenia. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
qnii Opublikowano 22 Lutego 2012 Autor Udostępnij Opublikowano 22 Lutego 2012 qnii, Sh to powierzchnia usterzenia. Tak też sądzę dlatego poproszę tę wzór a najlepiej scan całej strony Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Piotrfala Opublikowano 22 Lutego 2012 Udostępnij Opublikowano 22 Lutego 2012 naprawdę warto się zagłębić i poczytać bo to nie jest trudne! to się nie różni praktycznie niczym od projektowania modeli. model ma mniejsze liczby Reynoldsa i przez to inne profile. większość się liczy tak samo. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
karlem Opublikowano 22 Lutego 2012 Udostępnij Opublikowano 22 Lutego 2012 Proszę, to całość rozdziału o usterzeniu: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
qnii Opublikowano 23 Lutego 2012 Autor Udostępnij Opublikowano 23 Lutego 2012 zgodnie z skanem założyłem że: A= 0,6 - nie wiem dlaczego dokładnie tyle, gdzieś wyczytałem że dla szybowców przyjmuje się wartość 0,5-0,8 -nie wiem ile w tym prawdy 2xCSA= odległość skrzydła od statecznika C_HSA= 100mm wyszło mi: LH=443mm SH= 6 dm - rozumiem że to jest rzut na płaszczyznę poziomom teraz mogę wyliczyć powierzchnie statecznika V ? Obliczenia się zgadzają bo podstawiając do wzoru na Kh od Piotrfala wychodzi 0,6 nie rozumiem po co oblicza się, z rysunku 3,23 (małe L)K, (małe L)R ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
MASK Opublikowano 24 Lutego 2012 Udostępnij Opublikowano 24 Lutego 2012 Piotrfala, ta książka to nie na moje siły W sumie , to sam sobie jesteś winien, albowiem jak Poitrfala napisał: Z szybowcami za daleko bym sie nie posuwał i skorzystał z trzeciej opcji - NA OKO . poszukaj w internecie konstrukcje o podobnej geometrii i przy pomocy linijki przykładanej do monitora zmierz i tyle to mu odpisałeś:Metoda "NA OKO" jakoś nie jestem zainteresowany. wole się potrudzić i czegoś nauczyć. :mrgreen: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
TKC Opublikowano 24 Lutego 2012 Udostępnij Opublikowano 24 Lutego 2012 To ja jeszcze trochę "namieszam". Poniżej link do strony, gdzie znajdziesz arkusz excelowy, za pomocą którego możesz oszacować jaki V-tail będzie Ci potrzebny: http://www.tailwindgliders.com/Files.html#Files Dokładniej pod tytułem: Sailplane Calc V-Tail June, 2010 version - Same as file above but for V-Tail models. MS Excel file. Link bezpośredni do arkusza excelowego (z jednostkami metrycznymi): http://www.tailwindgliders.com/files/Sailplane%20Calc%20V-Tail%20Metric%20October%202011.xls Osobiście nie weryfikowałem wyników z tego arkusza w praktyce (choć próbowałem coś tam policzyć), ale klika osób dość pochlebnie się o nim wypowiadało. Pozdrawiam Tomasz Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Piotrfala Opublikowano 24 Lutego 2012 Udostępnij Opublikowano 24 Lutego 2012 cecha objętościowa 0,6 to całkiem sporo. SCA = Średnia cięciwa aerodynamiczna = CSA = cięciwa średnia aerodynamiczna Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
qnii Opublikowano 24 Lutego 2012 Autor Udostępnij Opublikowano 24 Lutego 2012 cecha objętościowa 0,6 to całkiem sporo. a ile przyjąć do obliczeń, dla początkującego modelarza?? 0,6 wydaje mi się bezpieczne do nauki Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi