Skocz do zawartości

Powierzchnia statecznika V


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Mam szybowiec który ma następujące parametry:

http://desmond.imageshack.us/Himg40/scaled.php?server=40&filename=65908948.png&res=medium

http://desmond.imageshack.us/Himg534/scaled.php?server=534&filename=zdjciexf.jpg&res=medium

 

 

Mając takie parametry jak dobrać, obliczyć powierzchnie statecznika typu V ?

 

trochę szukałem i znalazłem wzór na powierzchnie

Sv=(S*0,5l*Av)/Lv

 

gdzie:

 

S - powierzchnia płata [dm3]

l - rozpiętość płata [dm]

Lv - ramię usterzenia kierunku [dm]

Av - współczynnik stateczności kierunkowej

 

Współczynnik stateczności zależy od wzniosu płata, i wynosi on: 0,02-przy wzniosie płata do 3 stopnie; 0,04 przy wzniosie większym niż 6 stopni, natomiast przy usterzeniu Rudlickiego (motylkowym) wynosi on 0,04-0,05.

 

http://pfmrc.eu/viewtopic.php?p=339592&sid=655f20d793ccce94d61cfb16a9d52367

 

w tym wzorze nie wiem co to jest, jak obliczyć Lv - ramię usterzenia kierunku

Opublikowano

Zajrzyj tutaj, sa skany z Corka i Raymera

Poszperaj tam a wiele sie wyjasni. Jak bym dodrze poszukal albo ty po sieci to znajdziesz Raymera i Corka w pelenj wersji

Opublikowano

policzenie powierzchni stat. poziomego może być trochę kłopotliwe dla laika.

najłatwiejszym sposobom jest skorzystanie ze wzoru na cechę objętościową usterzenia poziomego. nie daje to bardzo precyzyjnego wyniku ale w modelarstwie z " normalną" geometrią jest wystarczający.

Z szybowcami za daleko bym sie nie posuwał i skorzystał z trzeciej opcji - NA OKO :( .

poszukaj w internecie konstrukcje o podobnej geometrii i przy pomocy linijki przykładanej do monitora zmierz i tyle

Opublikowano

Metoda "NA OKO" jakoś nie jestem zainteresowany. wole się potrudzić i czegoś nauczyć.

niestety nie jestem wstanie zdobyć książkę W. Niestoja, Zdalnie sterowane modele szybowców z której to ten wzór podałem.

może ktoś by mi podesłał skan ?

Opublikowano

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=7918

 

 

wzór na cechę objętościową usterzenia poziomego z którego możesz sobie wyznaczyć powierzchnie stat. poziomego. nie znasz niestety parametru Kh ( czyli samej cechy)

możesz go wyznaczyć przeprowadzając tzw analizę trędu dotychczasowych konstrukcji które powstały. czyli znaleźć ich geometrie policzyć jakie one mają cechy objętościowe wsadzić dane do exela wyznaczyć wykres np cechy objętościowej w funkcji lat w których dane modele powstały następnie aproksymować wykres ( funkcja dostępna pod prawym przyciskiem myszki) dzięki temu bedziesz wiedział w jakim kierunku zmierza dany typ konstrukcji no i w końcu poznasz ten oto tajemniczy parametr i wtedy wyliczysz swoją powierzchnię.

 

Mechnika lotu jest oparta na dość sporych przybliżeniach i uproszczeniach i "zwalając" powierzchnię od innego modelu nie popełnisz wielkiego błędu a ominiesz masę roboty.

A swoją drogą mamy do czynienia z dosyć małym lotnictwem w którym nie zawsze działają załozenia i prawa z wielkiego lotnictwa.

zastanów się na pewno czy gra jest warta świeczki.

 

dla ułatwienia dodam że szybowce mają Kh na poziomie 0,5

 

( zdjęcie zaczerpnięte z materiałów do wykładu z przedmiotu BiPOL na wydziałe MEiL PW)

Opublikowano

Piotrfala, ta książka to nie na moje siły

 

karlem, czy Niestoj gdzieś w swej publikacji podaje co to jest Sh

Opublikowano

qnii,

Jestem teraz poza domem, po południu postaram się wyjaśnić Twoje wątpliwości.

A na szybko: L, to prawdopodobnie ramię usterzenia (małe l to cięciwa płata), a Sh to powierzchnia usterzenia.

Opublikowano

qnii,

Sh to powierzchnia usterzenia.

Tak też sądzę dlatego poproszę tę wzór a najlepiej scan całej strony

Opublikowano

naprawdę warto się zagłębić i poczytać bo to nie jest trudne!

to się nie różni praktycznie niczym od projektowania modeli.

model ma mniejsze liczby Reynoldsa i przez to inne profile.

większość się liczy tak samo.

Opublikowano

zgodnie z skanem założyłem że:

A= 0,6 - nie wiem dlaczego dokładnie tyle, gdzieś wyczytałem że dla szybowców przyjmuje się wartość 0,5-0,8 -nie wiem ile w tym prawdy :)

 

2xCSA= odległość skrzydła od statecznika

 

C_HSA= 100mm

 

wyszło mi:

LH=443mm

 

SH= 6 dm - rozumiem że to jest rzut na płaszczyznę poziomom teraz mogę wyliczyć powierzchnie statecznika V ?

 

Obliczenia się zgadzają bo podstawiając do wzoru na Kh od Piotrfala wychodzi 0,6

 

 

nie rozumiem po co oblicza się, z rysunku 3,23 (małe L)K, (małe L)R ?

Opublikowano

Piotrfala, ta książka to nie na moje siły

W sumie , to sam sobie jesteś winien, albowiem jak Poitrfala napisał:

Z szybowcami za daleko bym sie nie posuwał i skorzystał z trzeciej opcji - NA OKO :( .

poszukaj w internecie konstrukcje o podobnej geometrii i przy pomocy linijki przykładanej do monitora zmierz i tyle

to mu odpisałeś:

Metoda "NA OKO" jakoś nie jestem zainteresowany. wole się potrudzić i czegoś nauczyć.

:mrgreen:
Opublikowano

To ja jeszcze trochę "namieszam".

 

Poniżej link do strony, gdzie znajdziesz arkusz excelowy, za pomocą którego możesz oszacować jaki V-tail będzie Ci potrzebny:

 

http://www.tailwindgliders.com/Files.html#Files

 

Dokładniej pod tytułem:

 

Sailplane Calc V-Tail

June, 2010 version - Same as file above but for V-Tail models.

MS Excel file.

 

Link bezpośredni do arkusza excelowego (z jednostkami metrycznymi):

 

http://www.tailwindgliders.com/files/Sailplane%20Calc%20V-Tail%20Metric%20October%202011.xls

 

Osobiście nie weryfikowałem wyników z tego arkusza w praktyce (choć próbowałem coś tam policzyć), ale klika osób dość pochlebnie się o nim wypowiadało.

 

Pozdrawiam

Tomasz

Opublikowano

cecha objętościowa 0,6 to całkiem sporo.

a ile przyjąć do obliczeń, dla początkującego modelarza??

 

0,6 wydaje mi się bezpieczne do nauki

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.