Skocz do zawartości

Piper EPP - budowa - początki


Cwirek

Rekomendowane odpowiedzi

Witam serdecznie, jest to mój pierwszy (poza przywitaniem) post na forum.

Z modelarstwem nie miałem wcześniej styczności, po długiej lekturze forum postanowiłem z teorii przejść do czynów :D

Jako pierwszy model, prosty w budowie, oraz ponoć znakomity trenerek to Piper z EPP.

 

Po przejrzeniu wątków z budowy tego samolotu zrobiłem zakupy w sklepie abc-rc.pl, oto lista:

 

- trenerek PiperJ3 EPP

- silnik Emax 2822

- regulator ESC ZTW 20A

- 4 x serwa SG-90 9g

- 2 x akumulatorek 3S 1500mAh

- ładowarka Beta Solo 50W

- piasta Prop Saver 3mm + śmigła 10x5, 10x4,7

- wtyki łączące akumulator z regulatorem DEAN T

- klej CA, żywica Epidian, kawałek balsy na łoże silnika, parę profili węglowych na dodatkowe wzmocnienia, guma modelarska, rzepy do przyklejenia osprzętu, skalpel wraz z paroma ostrzami.

 

Całość sterowana będzie aparaturą FS-TH9X.

Aparatura była w przedsprzedaży, ostatnio dowiedziałem się, iż wysyłka dopiero około 20.03.2012 więc mam jeszcze chwilkę na edycję bądź uzupełnienie listy zakupów, mam nadzieję, że to wszystko niezbędne do budowy, jeśli czegoś brakuje, proszę o krytykę. Kiedy tylko dostanę paczkę, niezwłocznie zabieram się do prac nad maszynką, wtedy również załączę zdjęcia oraz relację z budowy, pewnie pojawi się parę pytań.

Teraz pozostaje czekać... :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zamów jeszcze wtyki łączące regulator z silnikiem

http://abc-rc.pl/p/149/2027/wtyki-gold-3-5mm-code-1011a-z-oslonka-zenski-i-meski-3-pary-akcesoria-do-regulatorow-regulatory-esc.html

 

Mocowanie popychacza lub bowdena, (lepiej się reguluje niż przez wygięcie V)

http://abc-rc.pl/p/112/461/mocowanie-bowdena-na-serwo-1-8mm--bowdeny-linki-i-osprzet-do-nich-akcesoria-modelarskie-drobnica.html

 

Na łoże silnika to lepsza będzie sklejka ze skrzynki z warzywniaka.

 

 

Będziesz robił z lotkami? Tyle serw kupujesz...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zapomniałem dodać, zasilacz do ładowarki Li-pol zamierzam stworzyć z komputerowego, leży parę ATX-owych na strychu, tylko czekają aż je ktoś w końcu użyje :P

 

Będziesz robił z lotkami? Tyle serw kupujesz...

Tak, postanowiłem zastosować po jednym serwie na skrzydło, jakoś bardziej do mnie przemawia ta konstrukcja, niż jedno serwo na dwie lotki.

 

Mocowanie popychacza lub bowdena, (lepiej się reguluje niż przez wygięcie V)

Dzięki, znacznie ułatwi montaż ;)

 

Zamów jeszcze wtyki łączące regulator z silnikiem

Myślałem, żeby lutować na krótko+termokurcz

 

kółka piankowe,zawiasy,śmigieł weź więcej na pewno się przydadzą.

zawiasy, które najlepiej sprawdzi się w tej konstrukcji? klik.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zawiasy, które najlepiej sprawdzi się w tej konstrukcji? klik.

Do tego, jak i podobnych modeli z EPP nie potrzeba zawiasów. Sama pianka może wystarczyć. Ja dla pewności od spodu naklejam specjalny przylepiec- taśmę, można również łączenie wzmocnić klejem UHU por, ale ja ego nie praktykowałem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Stało się ! :)

Moje doświadczenie modelarskie to sucha teoria zaczerpnięta m.inn. z tego forum.

Marzenia zbudowania czegoś co poleci, stały się faktem dokonanym.

Po otrzymaniu paczki z abc-rc, zabrałem się do pracy, czasu ostatnio było mało (zakończenie edukacji na politechnice - obrona ) , ale w ramach odprężenia i odmóżdżenia, wieczorami można było podłubać w EPP. Pipperek już gotowy, czeka na odpowiednią pogodę do oblotów. Opiszę po kolei jak przebiegały prace, będzie dla potomnych.

Po otwarciu paczki oczom ukazały się wszystkie części (kadłub, dwa skrzydła, stateczniki, lotki, ster kierunku, płytka ze sklejki z wypalonymi dźwigienkami, łożem silnika, zawiasy, zwój prętów węglowych na wzmocnienia, drut stalowy na popychacze.)

Najpierw, po analizie i rozmieszczeniu wszystkiego na 'sucho' zabrałem się za wycinanki, na pierwszy ogień otwór na baterie akumulatorów. Mam Lipola 1500mAh, więc otwór został dopasowany do jego wielkości. Otwór wykonałem ostrym nożykiem widocznym na zdjęciu poniżej.

 

Dołączona grafika

 

Teraz pora na otwór w kadłubie na serwa sterów (wysokości oraz kierunku), wyciąłem jeden przelotowy, mieszczący symetrycznie po obu stronach dwa serwa, które wkleiłem klejem 'na gorąco' przykrywając załączonymi do zestawu elementami ze sklejki. Przewody wyprowadziłem z jednej strony.

 

Dołączona grafika

 

Widok z drugiej strony:

 

Dołączona grafika

 

 

Ster wysokości, obie połówki steru połączyłem węglowym płaskowinkiem ( nie ma go w zestawie) klejem CA, okazało się, iż sztywność nie jest zadowalająca, więc dodałem jeszcze krótki kawałek pręta węglowego, powstał jakby profil 'T', teraz jest sztywne jak trzeba, wygląda to tak :

Dołączona grafika

 

Całość wkleiłem na CA ( zachowując kąty) w wycięcie w kadłubie, następnie statecznik pionowy:

 

Dołączona grafika

 

Skrzydła, najpierw wzmocniłem je kawałkami prętów węglowych, zgodnie z instrukcją (po obu stronach), następnie znajdując połowę długości miejsca na lotki, skalpelem wydłubałem miejsca na serwa + nacięcie na schowanie przewodów do serw (które to należało przedłużyć)

Dołączona grafika

 

Serwa wkleiłem na CA, przewody schowałem w EPP, na końcach wlutowałem wtyki (takie posiadałem), oba skrzydła skleiłem gęstym CA ze wzniosem, dodałem kawałki prętów węglowych wzmacniając łączenie skrzydeł.

 

Dołączona grafika

 

Lotki zfazowałem, dorobiłem zawiasy z dyskietki (w zestawie niestety były tylko 3..) wkleiłem na CA, wymagało to szybkości, bo klej CA + dyskietka bardzo szybko wiąże, ale za to trzyma jak trzeba :).

 

Wykonałem otwory w łożu na silnik, wkleiłem na żywicy śruby mocujące(łbem do kadłuba), będę miał możliwość regulacji skłonu silnika, całe łoże również na epidianie do reszty modelu + wkręt, który zastąpiłem później kołkiem bukowym na kleju.

 

Dołączona grafika

 

Na powyższym zdjęciu widać również przyklejony na taśmie dwustronnej (próbnie) regulator oraz odbiornik, wmontowane kołki do mocowania skrzydeł, oraz włożony pakiet. Regulator odpadł po jednej nocy, więc postanowiłem zmienić nieco koncepcję montażu zarówno regla jak i odbiornika..

 

Dołączona grafika

 

Z kawałka balsy wyciąłem taką kształtkę, przymocowałem regiel na taśmie dwustronnej oraz opasce, nakleiłem dwie podkładki, wkleiłem w kadłub dwa magnesy neodymowe, całość służy również jako dojście do pakietu, z drugiej strony otwór na pakiet zakleiłem tak, żeby akumulator nie wypadł, zostawiając dziurę, by moc wypchnąć zawartość palcem.

Pod skrzydłami lutownicą z odpowiednio wyprofilowanym grotem wytopiłem miejsce na odbiornik Widoczne wtyki będą służyły do podłączania serw skrzydeł przed ich 'zagumowaniem' do modelu, serwa sterów kierunku i wyskości, bezpośrednio do odbiornika, w wyżłobionych rowkach w kadłubie widocznych na fotce poniżej:

 

Dołączona grafika

 

Jeszcze tylko montaż steru kierunku, dźwigienek, popychaczy i ich mocowań..

 

Dołączona grafika

 

Dodanie wzmocnień balsowych, żeby guma nie cięła skrzydeł, i można wyważać, domowa wyważarka stworzona z biblioteczki, ścisków stolarskich i dwóch cienkopisów :) :

 

Dołączona grafika

 

Założony prop-saver, śmigiełko 10x4,7 GWS.

Widoczne blaszki na nosie, to balast, konieczny by model był wyważony, wkleję je na razie na taśmie zbrojonej, której to użyłem również żeby opancerzyć brzuch modelu na ciężkie lądowania w trudnym terenie :).

 

Po przemyśleniu sprawy wkleiłem w kadłub obustronnie wzmocnienia z prętów węglowych (zdjęcia zamieszczę później).

 

Przejrzałem dokumentację, pobawiłem się radiem FS-9x, wytrymowałem wszystko, polatałem parę godzin na symulatorze, łącząc radyjko kablem Jack z komputerem i symulatorem Phoenix.. można śmiało stwierdzić, iż Piper jest RTC (ready to crash) :)

 

Czekam teraz na pogodę bez wiatru i deszczu (raczej po świętach)...

Nie mogę się doczekać pierwszych oblotów.

Proszę o krytykę :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.