Tarboszek Opublikowano 17 Maja 2012 Opublikowano 17 Maja 2012 Witam Wiem, że to forum stricte modelarskie ale o zakłóceniach wiecie dużo. Mam problem z pracą mgr-ką jest to przerobiony pocket quad na trike (jedno koło z tyłu alby nie stosować mechanizmów różnicowych) Na aparaturze po odpaleniu silnika wszystko działa jak należy zasięg jest rewelacyjny. Problem natomiast pojawia się gdy wkładam do niego mikro-kontroler i GPS. Po odpaleniu silnika mikro-kontroler głupieje, a komunikacja z nim przez USB jest absolutnie niemożliwa (nie rozpoznano urządzenia USB). Jeśli trzymam elektronikę w ręku i idę za nim jest wszystko OK, jeśli chociaż GPS zostanie przyklejony na magnesach do ramy od razu pojawia się problem. Zastanawiam się czy może być to spowodowane wibracjami, czy też sieje cewka/magneto lub cokolwiek co podaje wysokie napięcie. Jeśli macie jakieś pomysły to bardzo proszę o podpowiedzi ponieważ czas goni a nie mogę przeprowadzać badań. Pomysł z przyczepką na elektronikę zostawiam na sam koniec (poddanie się). Poniżej zamieszczam zdjęcia z rozmieszeniem elementów (wszystkie elementy sterujące są w koszu nad tylnym kołem).
armand Opublikowano 17 Maja 2012 Opublikowano 17 Maja 2012 Jaki masz układ zapłonowy?? Elektroniczny czy "mechaniczny" ? Stosujemy w modelach przewód wysokiego napiecia w oplocie ekranujacym i metalowa obudowę fajki swiecy i to wszystko jest "umasowione"
PK999 Opublikowano 17 Maja 2012 Opublikowano 17 Maja 2012 Po pierwsze filtrowanie szpilek czyli kondensator od zasilania cewki wn do masy no i rezystor w fajce.
Tarboszek Opublikowano 17 Maja 2012 Autor Opublikowano 17 Maja 2012 (edytowane) Układ jest elektryczny (wirujące magneto indukuje iskrę, zgaszenie silnika odbywa się przez zwarcie do masy układu cewki) dla pewności zdjęcie Czy możliwe jest wykonanie takiego oplotu samemu na fajce i przewodzie ponieważ jak widać wszystko tworzy jedną spójna całość i wymiana przewodu jest raczej niemożliwa. Myślę o zastosowaniu czegoś takiego http://porzadekwkabl...OTY-METALOWE/41 już kiedyś używałem tego do ekranowania termopar i sprawdziło się jednak nie wiem jak w tym przypadku. Co do filtrowania to: Jakiej wartości kondensator powinien być zastosowany oraz czy jakiej mocy i rezystancji opornik. Oczywiście zdaję sobie sprawę, że chodzi o wymianę fajki na taką z opornikiem ale czy są one rożnych wartości? ponieważ z tego co mi się wydaje to chodzi o wytworzenie filtra RC. Hmmm znalazłem jeszcze taki film nie chodzi o film tylko i informacje w podpisie (bardzo podobny problem do mojego): " To była nowa fajka świecy z chińskiego cewkomodułu. Badziewie nie posiadało rezystora przeciwzakłóceniowego 5 kΩ, więc od razu na złom z tym. Trzy razy kręciłem to samo ujęcie z silnikiem pracującym z podobną fajką bez rezystora, zakłócenia destabilizowały ciągłe pracę mikrokontrolera w aparacie cyfrowym, w rezultacie cały mój wysiłek poszedł na marne. Trzy razy rzucałem tą fajką o ścianę i nic, tylko sobie ścianę w pokoju uszkodziłem. Teraz będę musiał się martwić o poddanie tego elektrośmiecia recyklingowi do Unii Europejskiej, pewnie jeszcze nikt tego nie przyjmie, bo niekompletne." Edytowane 17 Maja 2012 przez Tarboszek
PK999 Opublikowano 17 Maja 2012 Opublikowano 17 Maja 2012 Jakaś pojemność prawdopodobnie siedzi już w środku, przy cewce. Załóż sztywną fajkę z rezystorem 1-5k i za te 10zł wszelkie cuda powinny zniknąć.
Tarboszek Opublikowano 17 Maja 2012 Autor Opublikowano 17 Maja 2012 (edytowane) OK w takim razie jutro testuję i postaram się trochę jednak po-ekranować. Jak tylko będą jakieś wyniki to dam znać. A czy jest jakaś inteligentna metoda sprawdzania jak mocno sieje? jakiś przewód + opornik z zasilaniem z baterii i sprawdzanie oscyloskopem napięcia na tym odcinku? albo jakaś mała cewka około 5 zwojów i sprawdzanie wy indukowanego napięcia (czy teraz bzdury opowiadam)? Oczywiście bardzo dziękuję za szybkie i konkretne odpowiedzi Edytowane 17 Maja 2012 przez Tarboszek
Malker Opublikowano 17 Maja 2012 Opublikowano 17 Maja 2012 jeśli chociaż GPS zostanie przyklejony na magnesach do ramy od razu pojawia się problem. Może tu jest problem?
Tarboszek Opublikowano 17 Maja 2012 Autor Opublikowano 17 Maja 2012 Zrobiłem sobie tester z oscyloskopu i cewki z przekaźnika 230V bardzo ładnie pokazuje jak sieje regulator HK w skrzydle i wiem już, że odbiornik mam umiejscowiony bardzo dobrze Silnika 50ccm nie odpalę dzisiaj bo by sąsiedzi mnie ukamienowali. Napisano wczoraj, 23:29 Użytkownik Tarboszek dnia 17 maj 2012 - 16:08 napisał jeśli chociaż GPS zostanie przyklejony na magnesach do ramy od razu pojawia się problem. Może tu jest problem? W sensie, że magnesy zakłócają?
PK999 Opublikowano 17 Maja 2012 Opublikowano 17 Maja 2012 Zrobiłem sobie tester z oscyloskopu i cewki z przekaźnika 230V Widzę, że myślenie i działanie ma się dobrze W sensie, że magnesy zakłócają? Stałe pole magnetycznie może być szkodliwe co najwyżej dla nośników magnetycznych.W tym wypadku nic z tego. Mam tylko nadzieję, że wykluczyłeś wibracje jako przyczynę problemów (styki zasilania, itp).
Tarboszek Opublikowano 17 Maja 2012 Autor Opublikowano 17 Maja 2012 (edytowane) Widzę, że myślenie i działanie ma się dobrze Potrzeba matką wynalazków Co do magnesów to właśnie nie mogłem zrozumieć czy to one mają mieć wpływ. Wibracje wykluczone bo trzymałem wszystko na trawie, następnie w ręku i przemieszczałem coraz bliżej quada i występował dopiero wtedy problem. Edytowane 17 Maja 2012 przez Tarboszek
Tarboszek Opublikowano 18 Maja 2012 Autor Opublikowano 18 Maja 2012 (edytowane) Na wstępie dziękuję koledze PK999 za trafną diagnozę i podpowiedź! Kolejny dzień kolejne zagadki Przeprowadziłem testy z fajką 5kOhm i ekranem miedzianym. Oto wyniki: Oryginalne Fajka NGK 5kOhm Fajka NGK 5kOhm + Ekran miedziany Wyniki: Oryginał - zakłóca mikrokontroler NGK- działa bez zakłóceń NGK + Ekran zakłóca mikrokontroler (i to mnie dziwi) Jak widać wyraźnie zmienia się jedynie przebieg z ekranem, a świeca z opornikiem przesunęła tylko szpilkę w przebiegu. Ekran wykonany jest następująco: Teraz pytanie czysto poznawcze, czemu ekran zakłóca działanie. Pytanie/podpowiedź: czy wszystkie bieguny ujemne zasilania maja być podłączone do ramy pojazdu, bo nie są?? Edytowane 18 Maja 2012 przez Tarboszek
RomanJ4 Opublikowano 18 Maja 2012 Opublikowano 18 Maja 2012 O zakłóceniach od silnika i walce z nimi dużo informacji znajdziesz kolego na forach użytkowników CB radia, np http://www.cb-radia.yoyo.pl/?radia-cb-a-zaklocenia,37 , http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic613795.html ...
Zaquadnik Opublikowano 18 Maja 2013 Opublikowano 18 Maja 2013 Jak widać wyraźnie zmienia się jedynie przebieg z ekranem, a świeca z opornikiem przesunęła tylko szpilkę w przebiegu. Ekran wykonany jest następująco: Teraz pytanie czysto poznawcze, czemu ekran zakłóca działanie. Pytanie/podpowiedź: czy wszystkie bieguny ujemne zasilania maja być podłączone do ramy pojazdu, bo nie są?? Jeśli ekran nie jest dobrze "umasiony" to po takim ekranie pięknie zasuwają zakłócenia. Ekran ów powinien być podłączony z masą tylko z jednej strony, inaczej ma szansę stworzyć się pętla prądowa, która także generuje zakłócenia. Dodatkowo nie wiem jak masz zrobione zasilanie układu sterującego (właściwie samej elektroniki). Powinieneś mieć porządny filtr zasilania, zaś za ostatnim kondensatorem filtrującym masę pomiędzy układami rozprowadzać w postaci gwiazdy (łączyć masy układów tylko z masą zasilacza, a nie "między sobą") to także pozwoli na wyeliminowanie pętli prądowych. Dodatkowo sam mikrokontroler powinien być w układzie zaopatrzony w odpowiednie kondensatory odsprzęgające na wszystkich pinach zasilających, zaś jako układ resetujący najlepiej zastosować gotowy scalak, a nie układ z kondensatora/rezystora itp. Można też spróbować wsadzić elektronikę w ekran i na zewnątrz wystawić tylko anteny. Możesz podesłać fragmenty schematu jakbyś miał jakieś pytania. Trochę elektroniki zaprojektowałem już w życiu i mogę pomóc.
Tarboszek Opublikowano 22 Maja 2013 Autor Opublikowano 22 Maja 2013 Był to projekt na pracę Magisterską. Ponieważ tematem pracy było badanie układu kierowniczego, to zamieniłem silnik spalinowy na elektryczny rozwiązując tym samym problem. Jeśli chodzi o masę to faktycznie była podłączona do jednego punktu. Poza WN nic nie było ekranowane. Sam moduł GPS umieściłem na tyczce z tworzywa i rozwiązywało to problem, ale czasem jednak wkradały się zakłócenia które zatrzymywały mikrokontroler. Ponieważ czas się kończył, a trzeba było przeprowadzać badania i dobierać nastawy sterownika, to nie miałem już czasu walczyć ze spalinówką. Co do schematów to mam tylko blokowy, reszta powstawała w głowie i była sklecana od razu na pająkach a następnie płytkę wrzucałem na frezakrę, żeby jakoś to wyglądało.
Rekomendowane odpowiedzi