Skocz do zawartości

Katana 1,25 Artex


Tomek

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam,

 

Mamy pytanie.

Czy dało by się do tej Katanki wsadzić 2-takta OS-Max 46 AX??

Został mi ten silnik z poprzedniego modelu i narazie nie chce kupowac nowego.

  • Odpowiedzi 139
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi
Opublikowano

Witajcie,

 

zamierzam uzbroić swoją KATANKĘ w silniczek - ale czytając te forum niestety nie mogę się jak na razie na nic zdecydować (co posiadacz Katanki to inny silniczek - jedni zachwalają, drudzy narzekają... ufff - a takiemu początkującemu modelarzowi jak ja robi się coraz większy mętlik w głowie).

 

Nie będę robił ankiety ale chciałbym wybrać jakiś przyjemny dla modelu i modelarza silnik do KATANY,

 

w obecnej chwili zastanawiam sie nad poniższymi:

 

1) OS MAX 46 LA

 

2) OS MAX FS 40 S

 

Może byście drodzy koledzy forumowicze pomogli - gdyż z dnia na dzień zapewne macie wykonanych coraz więcej lotów i Wasza wiedza na temat odpowiedniego silnika do wspominanego tu modelu się poszerza.

 

Za każdą pomoc w doborze silnika będę niezmiernie wdzięczny

Opublikowano

Jako, że dziś ubiłem doszczętnie wsojego Extrima zacząłem myśleć nad Katanką i chciałbym zapytać czy jest trudniejsza w pilotarzu od Extrima. Dodatkowo mam dylemat: napęd elektryczny czy czterotakt. Nie mam wystarczająco mocnego napędu elektrycznego, żeby przetestować.

Gość slawekmod
Opublikowano

Pilotaż jest przyjemnością , dasz radę na 100%.Co do silnika to mnie ASP FS30 wystarcza w zupełności, ale jak chcesz mieć zapas mocy to czterosuw w rozmiarze 52 będzie odpowiedni.Spalina ma tą zaletę że masz do dyspozycji cały czas dużą moc, wada to mnóstwo klamotów do odpalenia potrzebne no i olej na modelu.Ale frajda z latania jest duża.Ja polecałbym spalinę.

Opublikowano

a o ile procent jest mniej oleju na modelu przy zastosowaniu czterosuwu w stosunku do dwusuwu bo jak na moje oko powinno byc duzo mniej tych zabrudzen.

Gość slawekmod
Opublikowano

Trudno stwierdzić o ile procent ale jest to zauważalne, pali też mniej ale to wynika już z samej zasady działania 4-suwa.

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano
Jako, że dziś ubiłem doszczętnie wsojego Extrima zacząłem myśleć nad Katanką i chciałbym zapytać czy jest trudniejsza w pilotarzu od Extrima. Dodatkowo mam dylemat: napęd elektryczny czy czterotakt. Nie mam wystarczająco mocnego napędu elektrycznego, żeby przetestować.
:

Mam i ja Katanę S 30 i wyposażyłem ją w silnik Super Tigre .34 śmigło 10/4 CAM PROP . Po wszystkich wzmocnieniach i kilku przeróbkach pod spalinkę waga do lotu to 2100 gr. :crazy: O dziwo lata wyśmienicie :jupi:

Opublikowano

Jako że już kataną sporo polatałem (i połatałem) dopiszę się ze swoimi (subiektywnymi) spostrzeżeniami do tego wątku.

 

Silnik OS 46 LA na śmigle 12x4 zapewnia wystarczający zapas ciągu. Start modelu po krótkim rozbiegu pionowy do… dokąd go widać, więc do zawisu zapewne wystarczy (jak kto go umie zrobić, ja nie :( ).

 

Serwa jeśli HS-81 to tylko w wersji MG. Ewentualnie zwykłe tylko w lotkach (tak mam ale zębatki już zmieniałem). Na gazie podobnie, lecz w akcie desperacji włożone mam TP90 i o dziwo nic mu jak dotąd nie jest.

 

Już w fazie budowy proponuję przewidzieć inne rozwiązanie podwozia (moje w wersji z trenera dziś odpadło po raz trzeci, żadne przyglebienie, mała kretowina i wyrwało z przednimi wręgami). Oryginalne przy spalinie raczej się nie sprawdza, przy wadze 1470g do lotu jest za słabe. Idąc za radami z tego wątku oryginalne podwozie zrobiłem ciasno na wcisk. Zapewne przez wibracje w trakcie lotu się wysunęło i uderzyło w statecznik poziomy odrywając połowę (szczęście bez popychacza). I tu kolejne spostrzeżenie; z połową statecznika model lata równie dobrze :wink: , lecz mimo to proponował bym statecznik pionowy wykonać mocniejszy (u mnie obecnie płytka z twardej balsy). Podobna uwaga do płozy, ta też na długo nie wystarczyła. U siebie zastosowałem kółko połączone ze sterem kierunku poprzez sprężynki (prefabrykat f-my Pelikan)

 

Kabina koniecznie na zamek lub inne skuteczne zamocowanie. Nawet czteropunktowe zastosowanie magnesów nie uchroni przed zgubieniem jej w locie. W swojej katanie wyprowadziłem kabel ładowania i zawór tankowania na zewnątrz a kabina jest na wkręcie :twisted: .

 

Całkiem nie głupim pomysłem było by zrobienie w kadłubie jakiejś szuflady na akumulator kilka centymetrów za spływem skrzydła by zapewnić swobodny dostęp i nie doważać ogona.

 

Co do chlapania olejem to zastosowałem u siebie przedłużenie wylotu spalin z tłumika pół metrową aluminiową rurką fi10 z deflektorem na końcu. W przypadku tego silnika nie wpływa to na osiągi a na modelu ani kropli.

 

Mam nadzieję że po kolejnym remoncie (i lotach) innych uwag nie będzie :D .

Opublikowano
Co do chlapania olejem to zastosowałem u siebie przedłużenie wylotu spalin z tłumika pół metrową aluminiową rurką fi10 z deflektorem na końcu.

 

Może jakaś fotka ??

Opublikowano

Ktoś jakiś czas temu pytał o szablony do oklejenia Katany.

Wtedy nie posiadałem żadnych zdjęć,a ponieważ właśnie kończę wersje spalinową to mogę pokazać jak mi to wychodzi na folii.

Co prawda szablonów nie mam ,ale Katanę okleja mi się bardzo ekonomicznie i po oklejeniu zostają tylko małe ścinki.

Zdjęcie z ułożenia do oklejenia serów.

 

k_stery.jpg

(cyferkami oznaczyłem położenie kolejnych części )

Opublikowano
przedłużenie wylotu spalin z tłumika pół metrową aluminiową rurką fi10 z deflektorem na końcu. W przypadku tego silnika nie wpływa to na osiągi

 

:crazy: a :rotfl: to dobre... :roll:

Opublikowano

przerabialiście natarcie lotki w tym modelu ? jak nie to jakie daliście zawiasy... ? bo ja tak przymierzam lotki do płata i za dużego wychylenia ona na płaskich zawiasach nie ma..

Opublikowano
Control Line Model Pilot

to niby twój podpis, awatar też fajny i dużo mówiący a zadajesz pytanie jak bys pierwszy model na oczy widział :D

 

Pewne rzeczy są logiczne i az nei wypada o nie pisać

Opublikowano

Lotki szlifujesz w trójkąt i po problemie.

Ja w jednym mam zawiasy z dyskietki a w drugim , gdzie za mało zeszlifowałem ,plastiki z zawiasem na "gwozdzik"

Opublikowano

hehe, jedynie widaca ze modelmaniak przez 2 lata fizyki nie podszlifowal :wink:

 

mysle ze ta rurka moze poprawiac sprawnosc napelniania cylindra, poprzez wzrost cisnienia w wydechu. W rurce isntnieje warstwa przyscienna ktora zwalnia przeplyw gazow podnoszac cisnienie.

Opublikowano
mysle ze ta rurka moze poprawiac sprawnosc napelniania cylindra, poprzez wzrost cisnienia w wydechu. W rurce isntnieje warstwa przyscienna ktora zwalnia przeplyw gazow podnoszac cisnienie.

 

 

Uważam, że stosowanie takich rozwiazań pogarsza przewietrzanie cylindra, pogarszajac sprawność jego napełniania.

Ta rurka stanowi przeszkodę w szybkim opróżnieniu cylindra ze spalin, tym samym uniemozliwia wykorzystanie maksymalnej jego pojemności do pomieszczenia świeżego ładunku mieszanki paliwowo powietrznej.

Opublikowano

Moim zdaniem moze poprawiac napelnianie, zmniejszajac wyplyw swiezego ladunku razem ze spalinami podczas przeplukiwania. Faktem jest ze ktorys z nas ma racje bo przyplyw mocy z powietrza sie nie bierze :)

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.