Jump to content

Piper J3 Cub/OS 15LA


Milko

Recommended Posts

Witam.

Od pewnego czasu zabieram się za kolejny model(w końcu zima się zbliża i czas coś podłubać).Od momentu jak kolejny Li-Pol się zepsuł, odciągnęło mnie od elektryków i raczej już nie wrócę. Więc przyszedł czas na spalinkę (naturalna kolej rzeczy) :wink: .Po kilku tygodniach rozmyślań najbliżej mi do Piperka i OS MAXa15LA(na początek najlepszy) , tylko pojawia się pytanie jaka rozpiętość? Wilgi 2000 z Artexu mają 1300mm i na 2,5ccm latają całkiem nieźle, ale nie wiem czy w przypadku Pipera nie będzie to za duża rozpiętość jak na ten silnik? Tutaj proszę o pomoc!

Koleina sprawa ,serwa- Zastanawiam się jakich użyć ,model zamierzam wykonać w miarę lekko więc raczej standardy odpadają (waga 3 standardów to tyle co waży silnik) ale nie wiem czy mini sobie poradzą –w sumie Piper to nie akrobat i tak się męczyć nie będą :D !

Chyba pozostają HS-81, ale cena dość duża i tańszych odpowiedników nie widziałem!

Model oczywiście balsowy, wykonany z planów z modelarza odpowiednio powiększonych, najprawdopodobnie pokryję go Oratexem Cub Yelow- jedyny w

Piperkowym kolorze (cena niestety dość duża) nie znalazłem nic podobnego tańszego!

I jeszcze sprawa zbiornika, czy 150ml będzie ok.?

 

Za pomoc będę wdzięczny.

Link to comment
Share on other sites

Tak ,tylko przy tej masie i rozpiętości będzie latał jak torpeda :D ,jeden uczestnik forum składał takiego 1,2m z OS40LA :shock: a to prawie 1,5 ccm więcej! Raczej zrobię o rozp. 120cm, myślę że będzie akurat.

Link to comment
Share on other sites

Za 40LA sorki pomyliło mi się z 25LA :D ale to i tak znacznie więcej niż 2,5ccm.

Jednak to temat nie z tego forum, tu link- http://forumrc.alexba.eu/ipw-web/bulletin/bb/viewtopic.php?t=7764&postdays=0&postorder=asc&highlight=piper&start=0dokładnie Masy chyba nie podał muszę doczytać ale na początku zakładał 1,5.1,7kg-to dużo,i stąd moje obawy ale gdyby zastosować 15LA i serwa i zbiornik mniejszy to masa by znacznie zmalała.

serwa jakie zamierzam zastosować: jeden standard na lotki, Conrad ES-05 na przepustnice-te posiadam , nie mam na wysokość i kierunek?

Link to comment
Share on other sites

Myślałem o tym modelu pod moje 15LA. Ale dałem sobie spokój. Po poproszeniu o zważenie tego modelu i do tego dodaniu mojego(nie aż tak ciężkiego) sprzętu, wyszło mi że do lotu będzie ważył jakieś 1.6-1.8kg(już tak dokładnie nie pamiętam). Niby ok dla 15LA, ale proszę zważyć na jeden ważny fakt, ten model jest toporny, ma duże opory. Wątpię by 15LA sobie z nim poradził, lecieć na pewno jakoś poleci, ale ze startem mogą być niezłe problemy. Do tego modelu dał bym 25LA, lub jakiś łożyskowany 3.5ccm.

Link to comment
Share on other sites

Heh... pierwsze co to recenzji w tym linku nie bierz na poważnie. Jak przeważnie bywało najwięcej mieli do powiedzenia Ci którzy modelu na oczy nie widzieli.... szacuneczek za pomysły.... :)Tutaj opisałem moje doświadczenia z tym modelem - jeśli coś jeszcze będzie Cię interesowało pytaj. Doman - co się stało że tak zmieniłeś zdanie? Czyżbyś też modelu nie widział? W jednym wątku piszesz że 15LA jest silnikiem idealnym do tego modelu a w drugim zaś wątpisz że na nim poleci?

 

Dokładnie wiem co to za model i skąd. Też mam na niego ochotę.

Silnik duży wybrałeś do niego. Dobrze lata nawet na 2.5ccm Smile

 

Vs

 

Myślałem o tym modelu pod moje 15LA. Ale dałem sobie spokój. Po poproszeniu o zważenie tego modelu i do tego dodaniu mojego(nie aż tak ciężkiego) sprzętu, wyszło mi że do lotu będzie ważył jakieś 1.6-1.8kg(już tak dokładnie nie pamiętam). Niby ok dla 15LA, ale proszę zważyć na jeden ważny fakt, ten model jest toporny, ma duże opory. Wątpię by 15LA sobie z nim poradził, lecieć na pewno jakoś poleci, ale ze startem mogą być niezłe problemy. Do tego modelu dał bym 25LA, lub jakiś łożyskowany 3.5ccm.

 

Aaaa i dopiszę jeszcze iż zaraz po oblotach właściciel tego modelu (z linku z forum Alexa) wystawił go na allegro. Trochę dziwne.

Link to comment
Share on other sites

Dzieki za pomoc. Przede wszystkim, ja zamierzam wykonać model z planów ,a nie kupić tego modelu z linku :wink: ,

Marcin napisałeś że zastosowałeś serwa mini , można wiedzieć jakie to były, i jak sobie radziły :D ?

Teraz zacząłem się zastanawiać czy nie zastosować 25LA :? !Bo robić model parę miesięcy żeby potem miał problemy z lotem!muszę się zastanowić!

Link to comment
Share on other sites

Jeżeli będziesz sam budować model możesz zaoszczędzić na wadze. Ten model z zestawu który ja mam ma jakieś nienaturalne proporcje (kadłub jakby był zbyt pękaty). Po za tym miałem model podobnych wymiarów z silnikiem OS20 - był cięższy - podobnie rozwiązane lotki a jednak latał zdecydowanie lepiej :crazy:

 

Pytanie czy masz już silnik? Serwa mini które zastosowałem to Dynamy 8g z ustawionymi tak aby cały ruch serwa (max epa) wychylały ster tylko tyle ile potrzeba (niewiele) takie ustawienie asekuracyjnie odciąża serwo pomijają mechaniczne uderzenie w ster.

Link to comment
Share on other sites

Doman - co się stało że tak zmieniłeś zdanie? Czyżbyś też modelu nie widział? W jednym wątku piszesz że 15LA jest silnikiem idealnym do tego modelu a w drugim zaś wątpisz że na nim poleci?

Radzę oczka umyć. Nie piszę o 15LA, tylko o 2.5ccm. Gdzie masz słowo idealny? Coś czepialski jesteś, ciekawe czy to przez nienawiść do tamtego forum? :twisted:

 

Swoją drogą, dobrze że mi przypomniałeś o tamtym wątku. W późniejszym czasie rozmawiałem z dwoma właścicielami tego modelu na silnikach 25LA i bodajże MVVS'ie 2ccm. Nie powiem, dziwnie wspominali ten model ;-) Chociaż wcześniej dobiegły mnie słuchy że "dobrze lata na 15LA, wiem bo mam" - dlatego tak napisałem :? I dlatego, już wyedytowałem tamtą wypowiedź.

 

Z tego co pamiętam tamten model został sprzedany ze względu na problemowy start - cokolwiek by to znaczyło.

 

Pomijasz też jedną wypowiedź:

"Jestem również posiadaczem tego modelu od niedawna (pod choinką go znalazłem :lol: ). Bardzo dokładnie wykonany, wzmocniłem tylko kilka klejeń. Montaz parę godzinek ( wliczając schnięcie kleju :wink: )

Oblatałem go z silnikiem OS 15LA 2,5ccm, bo większe silniki mam wrzucone do innych modeli i udało się. Startowałem z ręki, na start z ziemi ten silnik jest za słaby, ale do trenerkowych lotów i to dość szybkich spokojnie wystarcza."

 

Możesz głosić prawdę - w Twoim mniemaniu. Prawd jest wiele, patrz, ktoś na 15LA go ulotnił :-D :lol:

Link to comment
Share on other sites

To ja ci odpowiem na pytanie :D moj trenerek ktory ma 120cm rozpietosci i wage 1500g ( nie pamietam dokladnie bo walzylem arkobata mi sie cyfry mieszaja :D ) z silnikiem 4.5ccm smiga na serwach condad mini es-05 na wysokosci i kierunku oraz standartem (jednym) hitec-322 HD na lotkach . Zadnych problemow.

Link to comment
Share on other sites

Przeglądając serwa Conrada trafiłem na ES-03-Może było by jako zastępca HS-81-podaje porównanie parametrów(ciekawi mnie ciąg) :wink: Ma łożysko kulkowe! :D

Dane techniczne:

ES-03- Wymiary (dł.x szer. x wys.): 30 x 13 x 30 mm; Waga: 17 g; Czas nastawiania 4,8V/6V : 0,14 sek./--; Moment nastawienia 4,8V/6V: 15 Ncm/--; Mechanizm: z tworzywa sztucznego; Łożysko kulkowe: -; System wtykowy: IR

HS-81-

* Moment : 2,6kg (4,8V) ; 3,0kg (6V)

* Prędkość : 0,11sek. (4,8V) ; 0,09sek. (6V)

* Wymiary : 30x12x30 mm

* Waga : 16,6g

Czy ciąg w tym przypadku to moment nastawienia?15Ncm? :shock:

Link to comment
Share on other sites

Mialem serwa (4 sztuki) conrad ES-03. Myslalem wlasnie ze to zamienniki dla hs 81. Uzywalem ich przez jakis czas w na SK SW i lotkach w trenerku (os max 15 la). Wszystkie skonczyly w ten sam sposob. Usterka polegala na tym ze wpadaly w oscylacje wokol neutrum. Mam rowniez serwa Conrada ES-05 uzywane w roznych modelach, rowniez jako serwo gazu w spalinie i nie ma z nimi problemu. Oczywiscie nie wstawil bym ich w modelu spalinowym na miejsce inne niz sterowanie przepustnica.

Link to comment
Share on other sites

No to pomału :)

 

Radzę oczka umyć. Nie piszę o 15LA, tylko o 2.5ccm. Gdzie masz słowo idealny? Coś czepialski jesteś, ciekawe czy to przez nienawiść do tamtego forum? :twisted:

 

Nie czepiam się i nie mam nic do tamtego forum Doman lecz bardzo irytują mnie momenty kiedy ktoś się wypowiada na jakiś temat a nie bardzo wie o czym :) (chodź przyznam że nie Ciebie mam na myśli) No cóż 15LA to też 2,5ccm jakby nie patrzeć a dalej sam sprostowałem:

 

2.5ccm totalna porażka do tego modelu (chyba że MVVS)

 

Myślę że to wystarczy

 

Z tego co pamiętam tamten model został sprzedany ze względu na problemowy start - cokolwiek by to znaczyło.

 

A no to zobacz - jednak nie tylko ja takie spostrzeżenia odniosłem :) Tylko ciekawe dlaczego tamta recenzja kończy się takimi słowami:

 

Juz od jakiegos czasu dzięki Waszym poradom Koledzy Piperek śmiga po Kołobrzeskim niebie. Doważenie dzioby pozwoliło uspokoić lądowanie. Teraz chodzi jak po sznurku bez żadnych niespodzianek. Przy dużych wychyleniach lotek robi stosunkowo szybkie jak na górnopłata beczki.Normalny lot poziomy wymaga przy tym nadmiarze mocy około 30% otwarcia przepustnicy.

 

I piszę w tej chwili o tym nie po to by komuś dopiec ale właśnie po takich recenzjach, po takich wpisach zdanie wyrabiają sobie inni. Później czytasz rzeczy typu "wiem bo czytałem", " wiem bo coś tam.."

 

Ostatniego Twojego wpisu Doman nie omijam ale i też nie biorę pod uwagę bo nie mam zielonego pojęcia jak naprawdę ten lot przebiegał. Z tego co sam autor opisuje - to nie był do końca samodzielny lot.

 

I teraz do sedna.

Milko jeszcze nic o modelu nie wiesz a już panikujesz o serwa :) 15Ncm - możesz przyjąć w uproszczeniu jako 1,5kg.

 

Druga sprawa to zdecyduj się na silnik.

 

Dla przyjętego wcześniej przez Ciebie OS25LA możesz przyjąć obciążenie silnika 6,5kg/cal3 (OS 25LA jest najsłabszy w swojej grupie - dla mocniejszych silników tej pojemności można założyć większe wartości ok 7,4kg/dm3) oraz obciążenie powierzchni w granicach 50-55g/dm2. Takie założenia są dla typowego trenerka - oczywiście inne będą dla warbirda czy akrobata.

 

Więc 6,5kg/cal3 x 0.25cal3 = 1,62kg <- to masa startowa dla Twojego modelu i aby uzyskać obciążenie powierzchni w granicach 50g/dm2 potrzebujesz (1620g/50g) 32dm2 powierzchni skrzydła.

 

Dla porównania wyżej omawiany model sklepowy ma pow. 23,5dm2 co daje w moich przypadkach 72g/dm2 cięższa wersja oraz 55g/dm2 w wersji lżejszej już tej ostatecznej. Różnica w pilotażu ogromna.

 

Znając już wagę i powierzchnię skrzydła swojego modelu możesz wyliczyć skalę z oryginału a później na jej podstawie wymiary modelu.

 

I tak pow. skrzydła modelu 32dm2, pow skrzydła oryginału 1623dm2 (źródło wikipedia)

skala=pierwiastek z pole pow. samolotu/pole. pow modelu = w przybliżeniu 7,2

 

znając skalę (ok 1:7,2) można obliczyć podstawowe wielkość modelu względem oryginału:

 

rozpiętość 1074cm (oryginał) --> model 149cm

długość 678cm (oryginał) --> model 95cm

 

Masz już chyba wszystkie potrzebne parametry dla Twojego nowego modelu jeśli ma być napędzany silnikiem OS MAX 25LA czyli:

 

skala względem oryginału 1:7,2

waga gotowego modelu do lotu: ok 1,65kg

obciążenie powierzchni nośnej: 50g/dm2

rozpiętość: ok 149cm

długość: ok 95cm

 

To surowe wyliczenia teraz powinny być poprawki czysto modelarskie :)

 

 

 

Dla porównania skala wyliczona na podstawie modelu ze sklepu pow. nośna modelu 23,5dm2, pow skrzydła oryginału 1623dm2 Skala= 1:8,3 Rozpiętość oryginału 1074cm (źródło wikipedia) w skali 1:8,3 będzie miał rozpiętość ok 129cm (127cm model ze sklepu)

waga modelu podana przez producenta to 1250 gram co stanowi obciążenie pow. ok 53g/dm2

 

Więc jak widać założenia bardzo podobne - problem w tym iż bardzo trudno uzyskać wagę do lotu podawaną przez producenta i dla tego są z tym modelem takie a nie inne kłopoty.

 

Teraz znając mniej więcej wielkość i wagę modelu możesz zastanowić się nad wyposażeniem.

Link to comment
Share on other sites

Wielkie dzięki za ten ciekawy i wielgachny wywód :D , ale zakładałem że modelu większego niż 140cm robić nie będę, tyle że chciałem zrobić go na 15LA, ale w tym wypadku chyba zmienię na 25LA ,na przyszłość większa moc się przyda :wink: .

Czyli gdy kupię silnik, rozpocznę budowę! ,nad rozpiętością jeszcze się zastanowię czuje że 130-140cm będzie w sam raz.

Pozostaje sprawa serw czy przy tej rozpiętości dać standard czy mini?

I jeszcze jedno ,na planach kadłub jak i skrzydła głównie wykonany jest ze sklejki i balsy 3mm, jaką grubość zastosować przy tej rozpiętości(model z planów ma 200cm!)

Link to comment
Share on other sites

Jeżeli zmniejszysz model to i zmniejszysz powierzchnię nośną więc waga gotowego modelu do lotu również musi spaść. To nie jest tak że robisz tak jak Ci się wydaje. Wcześniej Ci już napisałem że ten model o rozpiętości 130cm będzie miał ok 24dm/2 powierzchni nośnej a aby utrzymać pożądane jej obciążenie waga powinna spaść do ok 1300g. Policz ile waży jakie wyposażenie i czy realnie będziesz mógł zmieścić się w tej wadze. Jeśli tak to ok ale jeśli nie - to już nie będzie to Piper :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.