polch Opublikowano 8 Sierpnia 2012 Udostępnij Opublikowano 8 Sierpnia 2012 Nauczyłem się latać jakiś rok temu i nawet jakoś idzie, choć dalej bardzo początkujący jestem. Po kilku modelach, akrobatach, szybowcach, kopterze no i pierwszym modelu na którym nauczyłem się latać tradycyjnie, jak i FPV Wildze 104, też od Marka, przyszła pora na coś szybszego i z większą ładownością. Padło na Vegę 1,6, przede wszystkim ze względu na poprzednie doświadczenia z modelami z EPP, czyli ich niesamowita wytrzymałość na krety :mrgreen: model skleiłem dość szybko, choć prace zatrzymały się na chwile, bo miałem kłopoty z OSD. Udało się je rozwiązać i wczoraj zakończyłem budowę. Potem szybkie malowanie, wyważanie końcowe i wio na lotnisko. Poniżej fotki z budowy i gotowy model już po oblocie. Centropłat z wycięciem na skrzynkę kamer i sama skrzynka wycięta z przeniesionych na sklejkę 4mm ogólnie dostępnych w sieci planów Dalsza część budowy płata, jedyną zmianę jaką wprowadziłem, to zaklejenie profilem balsowym szczeliny lotek, zalanie jej CA a następnie obcięciem wystającej części balsy do profilu skrzydła i doklejenie na końcu w miejscu gdzie w oryginale powinna przyjść lotka balsowa, listwy sosnowej. Przygotowanie szczelin pod zawiasy i samej lotki. Tą ostatnią zrobiłem symetryczną, z obciętą zewnętrzną krawędzią, tak by nie wadziła o winglet. Następnie posklejałem płat w całość i wkleiłem szklane dźwigary, skrzynkę kamer, domek i sklejkowe łoże silnika. Płetwę i winglety odpuściłem, by łatwiej się pracowało ze skrzydłem. Gdy tylko stwardniała żywica, dawaj silnik przykręcać i próba z łopatkami, czy ciąg ma... Oj ma, szczególnie jak się łopatki niesymetrycznie złożą... :-/ Czytałem w którymś temacie o tym zjawisku i byłem przekonany, że chodzi o złożenie łopatki w kierunku lotu, czyli tak że zaczepia o płat (skąd mi to do głowy przyszło? Tak czy inaczej zrobiłem zabezpieczenie, choć okazało się że nie o złożenie w tą stronę chodzi, a dokładnie przeciwną. W efekcie końcowym zabezpieczenie pozostało, ale dodałem gumę modelarską i jest oko. Kołpak po przeróbce wygląda tak W międzyczasie odwiedził mnie mój "mistrz" jak to go małżonka moja osobista nazywać zwykła i powiedział że lotki to okleić trzeba. Zaimpregnować i okleić. Nie impregnowałem, a okleiłem ordynarną taśmą pakową, (choć jak widzę model nią oklejony, to węgiel mi w piwnicy kiełkuje) następnie wyprasowałem ją gorącym żelazkiem. Efekt poniżej Następnie rozplanowałem wstępne ułożenie wyposażenia, które to i tak rozmieściłem inaczej, ze względu na kłopot z wyważeniem. Nie chciałem i tak już ciężkiego modelu dodatkowo ołowiem faszerować. W efekcie końcowym OSD poszło przed regiel, a nadajnik video na prawe skrzydło. Następnie przykleiłem winglety, płetwę, wkleiłem serwa i poprowadziłem ich przewody w wyciętych grotem lutownicy rowkach. Model jeszcze raz powędrował na wyważarkę celem korekty. Po tym zabrałem się za wycinanie komór na trzy lipole, nadajnik video z anteną od jakuban,a (on też sprzedał mi patent z jej właściwym skierowaniem i osłoną), lekkiej korekcji poddałem domek silnika wycinając miejsce pod regiel. Po wszystkim poprowadziłem resztę przewodów tak jak te od serw i dorobiłem klapy zamykające wszystkie wycięte komory. Następnie malowanie, alem se kolor wybrał... Po naładowaniu pakietów, mimo że już późno było pojechałem na lotnisko :mrgreen: Model lata świetnie! Potrafi być szybki, ale i wolne przeloty po chwili oswojenia się z tą nerwową maszyną nie sprawiają kłopotów. W pierwszym locie byłem w szoku, jak przy pierwszym locie modelem i choć kolana nie zmiękły zbytnio, to dłonie na drągach latały mi jak ptaki Zastanawiałem się: jak tu wylądować tak szybkim modelem, ale po kilku minutach dałem rade - siadła nawet ładnie jak na pierwszy raz, choć walczyłem z nią przy pierwszym locie, bo strach mi nie pozwalał puścić prawy drąg i wytrymować lotki. poprawiłem to na ziemi i drugi lot był już mniej stresowy, choć w jednym momencie zgłupiałem lecąc, bo straciłem orientację - kolor i zapadający zmrok zrobiły robotę, a dwa że jakoś dziwnie brakowało punktów odniesienia w postaci dziobu i ogona. W sumie poleciała wczoraj dwa razy po pięć minut. Latałem oczywiście klasycznie, bo FPV cykora miałem ;-) W domu kiedy wziąłem pakiety na ładowarke, wyszło że w celach pozostało 4,03V. Tylko jedna cela miała 4,02. Myślę że bez zbytniego świrowania i bez szybowania da się spokojnie polatać dwadzieścia minut. Poniżej filmik z pokładu Vegi, fajerwerków nie ma, ale tragedii chyba też nie? media]http-~~-//www.youtube.com/watch?v=I-xxl7iHXD8&list=UUO052tod7GeVo-HPUD_9Iqw&index=1&feature=plcp[/media Wyposażenie skrzydła: -silnik 950obr/v z łopatkami 10x8 aeronaut -regiel 30A -serwa DSV 1302 -lipo napędowe 2x2250 25C -OSD remzibi -tor video 5,8 -lipol video OSD i kamerka płytkowa 1300 25C -GoPro2 Całość do loty waży 1469 gram. EDYTA Kilka szybszych przelotów z wczoraj [media] [media] Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
smootny Opublikowano 18 Sierpnia 2012 Udostępnij Opublikowano 18 Sierpnia 2012 Sprawdzałeś na OSD prędkość przelotową VEGI ? Podałbyś na PW linka do planów tej skrzyneczki dla GoPro2 ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
polch Opublikowano 18 Sierpnia 2012 Autor Udostępnij Opublikowano 18 Sierpnia 2012 Link do skrzynki http://www.rcgroups.com/f...hmentid=4587546 Co do prędkości, to Ci nie powiem, bo dopiero dziś doszedłem do ładu z linkiem video. Jak podepnę OSD to dam znać. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
smootny Opublikowano 19 Sierpnia 2012 Udostępnij Opublikowano 19 Sierpnia 2012 Dziękuję za link do skrzynki. Napisałbyś dokładniej jaki masz setup w skrzydle ? Jaki dokładnie silnik, ile mw tor video i inne takie ?? Pozdrawiam Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
polch Opublikowano 19 Sierpnia 2012 Autor Udostępnij Opublikowano 19 Sierpnia 2012 Silnik, z reglem i serwa pochodzą z EXTRA300 Silnik: http://www.scorpio-p...80I-1&kat_typ=1 Tor wideo to zestaw Fat Shark,a: http://www.hobbyking...d_5_8G_TX_.html Baciki stokowe zamieniłem na koniczynki od Kuby. Kamerkę 5v z zestawu, dziś zamieniłem na tą: http://www.securityc...s-OSD-Menu.html Porównania żadnego, dla mnie szok... Prosto w ostre słońce można lecieć i widać wszystko super, tyle że trochę ciężkawa jest. Polatałem trochę dziś, choć musiałem czekać aż szybowce skończą loty i będzie luźniej w powietrzu(było kilku motolotniarzy) i latałem na dość mocnym spływie. Około 5-6m/s. Wiatr raczej na Vedze wrażenia nie robił, nie wliczając tego że z wiatrem szła jak przecinak OSD złapało mi na starcie 11 satelitów i jeśli można ufać jego odczytom, to prędkość max miałem 142(z wiatrem) na niepełnym gazie, a na minimalnym gazie pod wiatr pokazywał 32. Przelotowa dla mnie jak chce widoki pooglądać to max50 - tak przynajmniej z odczytów OSD wychodzi. Do zmiany w modelu: -skłon silnika -dorobienie zawiasów do pokryw lipoli, bo wkurzająca jest zabawa z małymi wkrętami przy zmianie pakietów -"opancerzenie" płetwy(tragicznie się niszczy przy lądowaniu) -zalaminowanie, albo jakiś inny patent, nie tyle na wzmocnienie, co zmniejszenie tarcia pomiędzy przednią dolną krawędzią skrzynki kamer, a podłożem przy lądowaniu -dodatkowe usztywnienie (albo dźwigary, albo wyprasuje je żelazkiem ) skrzydła, bo opornie z nurkowania wychodzi -poprawienie szachownicy na MOCNO widoczną , bo w szybkim lataniu klasycznym jest nerwowo... Dwa razy udało mi się dziś orientację modelu zgubić... Dobrze że się bez kreta obyło. Ogólnie bardzo jestem z niej zadowolony (może mało widziałem i dlatego) ale coś mi mówi że to jeszcze nie to i szukam dalej ideału Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi