Marcin Opublikowano 27 Sierpnia 2012 Opublikowano 27 Sierpnia 2012 Takie prozaiczne pytanie. Mniej więcej wiadomo jak dobierać napędy w przypadku silników spalinowych (mamy rózne klasy wg pojemności), czy też elektrycznych z napędem śmigłowym. Można się w tym jakoś połapać. A jak wygląda sprawa z EDF? Jak prawidłowo należy dobierać zestawy turbina + silnik, żeby model miał odpowiedni zapas mocy? Jak to wygląda w praktyce?
hubert_tata Opublikowano 27 Sierpnia 2012 Opublikowano 27 Sierpnia 2012 Marcin, specjalnie odszukałem taką ogólną informację: 300W/kg słabe osiągi [moc włożona/waga modelu] 400-500W/kg dobre osiągi >600W/kg bardzo dobre osiągi To dane z jednego artykułów tego modelarza http://www.gregcovey.com/edf.htm http://www.rcuniverse.com/magazine/article_display.cfm?article_id=1077 Po sprawdzeniu moich mniejszych modeli (< 90mm EDF, takich do 1,5kg) wyszło mi: Mig15 Kamdax- 1000W/kg latał bardzo fajnie, ale latał też dobrze przy 500W/kg - ten wskaźnik jest obarczony dużym błędem, bo silnik mocno przeciążony (fatalna sprawność) Silvia Proedf- 800W/kg jeszcze nie latała F15 GWS - 580W/kg jest pewien nadmiar ciągu (start z delikatnej trawy), ale model jest wolny F16 Proedf - 530W/kg niedobór ciągu (start katapulta), ale jak już leci, to model dosyć szybki A-10 GWS - jakaś malutka moc, a latał nawet z jednym silnikiem Już z tego porównania widać, że problem jest skomplikowany - modele są różnego rodzaju, a i turbinki mogą być opracowane bardziej "na ciąg" lub prędkość. Do tego jakość/sprawność całego tunelu jest o wiele ważniejsza niż się mogłoby wydawać. Ja w każdym razie opieram się na pomiarze ciągu statycznego i pobranej mocy (i tak prąd potrzeba mierzyć, w obawie o sprzęt). Z pełną świadomością popełnianego błędu, robię to dla porównywania napędów i ich osiągów w konkretnych przypadkach.
Marcin Opublikowano 27 Sierpnia 2012 Autor Opublikowano 27 Sierpnia 2012 Dzięki za informacje. Prawda jest taka, ze Stinger na razie wystarcza ale mam fajne plany Hawker Huntera o wymiarach 2m długości/1.5m rozpiętości (mniej więcej) i tak się zastanawiałem, może przez zimę coś zbudować ...
hubert_tata Opublikowano 27 Sierpnia 2012 Opublikowano 27 Sierpnia 2012 mam fajne plany Hawker Huntera o wymiarach 2m długości/1.5m rozpiętości (mniej więcej) i tak się zastanawiałem, może przez zimę coś zbudować ... Takie wymiary EDF to już górna półka - nie mam pojęcia co do tego włożyć (ale tanio nie będzie).
Marcin Opublikowano 27 Sierpnia 2012 Autor Opublikowano 27 Sierpnia 2012 Mam czym latać, więc z Hunterem nie muszę się spieszyć. Tutaj masz specyfikację takiego modelu (choć może uda się zrobić lżej?) http://www.rcgroups....28&postcount=49 Model Type: Hawker Hunter MK 58 (1987 version) Scale: 1:6.8 Manufacturer: HT Modellbau http://www.ht-modellbau.ch/ Wingspan: 1.506m Length: 2.08m Weight: 12kg EDF Unit: Schuebeler DS94 HST 128mm http://www.schuebeler-jets.com/ Motor: DS94 (Generation 2010) Controller: Schulze future-xl-40.160 http://www.schulze-elektronik-gmbh.de/ Battery: Turningy 30C 14s 6600mAh (2x3300mAh) http://www.hobbyking.com/ Thrust: 8.3 kg Current: 142A Airtime: 3 - 4 minutes Owner: Michael Bucher Specials: - Open duct system - Conversion of standard turbine jet airframe - Power is just right for scale like operation, preparing for some modification on the ducting
hubert_tata Opublikowano 28 Sierpnia 2012 Opublikowano 28 Sierpnia 2012 Kolosalne koszta samego napędu (bez baterii i z innym silnikiem znalazłem w granicach 1800$ ), niestety nie na moją kieszeń. Ale i cała reszta wyposażenia musi być dobrej jakości ( 12kg trzeba jakoś kontrolować ). W każdym razie wszystko jest dla ludzi, jak coś zaczniesz działać to z chęcią będę obserwował postępy.
Marcin Opublikowano 28 Sierpnia 2012 Autor Opublikowano 28 Sierpnia 2012 Weź pod uwagę, że wymieniony tam napęd to jakiś High End. Mysle, ze na elementach z HK możnaby to zrobić taniej (120mm turbinki widziałem tam)
paulusr Opublikowano 28 Sierpnia 2012 Opublikowano 28 Sierpnia 2012 120 mm to jest to. W zupełności wystarczy. Cena węglowego napędu EDF 120 + silnik 700-98 + regulator to około 2100 zł pod 12 s do 14 s należałoby wziąć droższy regulator. Na 12 S ciąg wynosi 7800 G przy 127 A. W HK jest zapewne taniej ale np. taki silnik fandrive SK3 jest do kitu a turbiny nie są wyważane co jednak sprawia duże kłopoty. W tym samolocie zmieści się też napęd 145cm (węgiel ~ 350Euro) - 10 kG ciągu przy 14 s. Tylko na razie silniki 800 są za małe a Lehnery są za drogie. Można się bawić w outrunnery ale to ślepy zaułek IMHO. No i pozostaje jeszcze Ameryka ze swoimi Stumaxami i XPS-ami.
Rekomendowane odpowiedzi