Marcin Opublikowano 27 Sierpnia 2012 Udostępnij Opublikowano 27 Sierpnia 2012 Takie prozaiczne pytanie. Mniej więcej wiadomo jak dobierać napędy w przypadku silników spalinowych (mamy rózne klasy wg pojemności), czy też elektrycznych z napędem śmigłowym. Można się w tym jakoś połapać. A jak wygląda sprawa z EDF? Jak prawidłowo należy dobierać zestawy turbina + silnik, żeby model miał odpowiedni zapas mocy? Jak to wygląda w praktyce? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
hubert_tata Opublikowano 27 Sierpnia 2012 Udostępnij Opublikowano 27 Sierpnia 2012 Marcin, specjalnie odszukałem taką ogólną informację: 300W/kg słabe osiągi [moc włożona/waga modelu] 400-500W/kg dobre osiągi >600W/kg bardzo dobre osiągi To dane z jednego artykułów tego modelarza http://www.gregcovey.com/edf.htm http://www.rcuniverse.com/magazine/article_display.cfm?article_id=1077 Po sprawdzeniu moich mniejszych modeli (< 90mm EDF, takich do 1,5kg) wyszło mi: Mig15 Kamdax- 1000W/kg latał bardzo fajnie, ale latał też dobrze przy 500W/kg - ten wskaźnik jest obarczony dużym błędem, bo silnik mocno przeciążony (fatalna sprawność) Silvia Proedf- 800W/kg jeszcze nie latała F15 GWS - 580W/kg jest pewien nadmiar ciągu (start z delikatnej trawy), ale model jest wolny F16 Proedf - 530W/kg niedobór ciągu (start katapulta), ale jak już leci, to model dosyć szybki A-10 GWS - jakaś malutka moc, a latał nawet z jednym silnikiem Już z tego porównania widać, że problem jest skomplikowany - modele są różnego rodzaju, a i turbinki mogą być opracowane bardziej "na ciąg" lub prędkość. Do tego jakość/sprawność całego tunelu jest o wiele ważniejsza niż się mogłoby wydawać. Ja w każdym razie opieram się na pomiarze ciągu statycznego i pobranej mocy (i tak prąd potrzeba mierzyć, w obawie o sprzęt). Z pełną świadomością popełnianego błędu, robię to dla porównywania napędów i ich osiągów w konkretnych przypadkach. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Marcin Opublikowano 27 Sierpnia 2012 Autor Udostępnij Opublikowano 27 Sierpnia 2012 Dzięki za informacje. Prawda jest taka, ze Stinger na razie wystarcza ale mam fajne plany Hawker Huntera o wymiarach 2m długości/1.5m rozpiętości (mniej więcej) i tak się zastanawiałem, może przez zimę coś zbudować ... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
hubert_tata Opublikowano 27 Sierpnia 2012 Udostępnij Opublikowano 27 Sierpnia 2012 mam fajne plany Hawker Huntera o wymiarach 2m długości/1.5m rozpiętości (mniej więcej) i tak się zastanawiałem, może przez zimę coś zbudować ... Takie wymiary EDF to już górna półka - nie mam pojęcia co do tego włożyć (ale tanio nie będzie). Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Marcin Opublikowano 27 Sierpnia 2012 Autor Udostępnij Opublikowano 27 Sierpnia 2012 Mam czym latać, więc z Hunterem nie muszę się spieszyć. Tutaj masz specyfikację takiego modelu (choć może uda się zrobić lżej?) http://www.rcgroups....28&postcount=49 Model Type: Hawker Hunter MK 58 (1987 version) Scale: 1:6.8 Manufacturer: HT Modellbau http://www.ht-modellbau.ch/ Wingspan: 1.506m Length: 2.08m Weight: 12kg EDF Unit: Schuebeler DS94 HST 128mm http://www.schuebeler-jets.com/ Motor: DS94 (Generation 2010) Controller: Schulze future-xl-40.160 http://www.schulze-elektronik-gmbh.de/ Battery: Turningy 30C 14s 6600mAh (2x3300mAh) http://www.hobbyking.com/ Thrust: 8.3 kg Current: 142A Airtime: 3 - 4 minutes Owner: Michael Bucher Specials: - Open duct system - Conversion of standard turbine jet airframe - Power is just right for scale like operation, preparing for some modification on the ducting Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
hubert_tata Opublikowano 28 Sierpnia 2012 Udostępnij Opublikowano 28 Sierpnia 2012 Kolosalne koszta samego napędu (bez baterii i z innym silnikiem znalazłem w granicach 1800$ ), niestety nie na moją kieszeń. Ale i cała reszta wyposażenia musi być dobrej jakości ( 12kg trzeba jakoś kontrolować ). W każdym razie wszystko jest dla ludzi, jak coś zaczniesz działać to z chęcią będę obserwował postępy. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Marcin Opublikowano 28 Sierpnia 2012 Autor Udostępnij Opublikowano 28 Sierpnia 2012 Weź pod uwagę, że wymieniony tam napęd to jakiś High End. Mysle, ze na elementach z HK możnaby to zrobić taniej (120mm turbinki widziałem tam) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
paulusr Opublikowano 28 Sierpnia 2012 Udostępnij Opublikowano 28 Sierpnia 2012 120 mm to jest to. W zupełności wystarczy. Cena węglowego napędu EDF 120 + silnik 700-98 + regulator to około 2100 zł pod 12 s do 14 s należałoby wziąć droższy regulator. Na 12 S ciąg wynosi 7800 G przy 127 A. W HK jest zapewne taniej ale np. taki silnik fandrive SK3 jest do kitu a turbiny nie są wyważane co jednak sprawia duże kłopoty. W tym samolocie zmieści się też napęd 145cm (węgiel ~ 350Euro) - 10 kG ciągu przy 14 s. Tylko na razie silniki 800 są za małe a Lehnery są za drogie. Można się bawić w outrunnery ale to ślepy zaułek IMHO. No i pozostaje jeszcze Ameryka ze swoimi Stumaxami i XPS-ami. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi