Skocz do zawartości

Dobór EDF pod model


Rekomendowane odpowiedzi

Takie prozaiczne pytanie. Mniej więcej wiadomo jak dobierać napędy w przypadku silników spalinowych (mamy rózne klasy wg pojemności), czy też elektrycznych z napędem śmigłowym. Można się w tym jakoś połapać. A jak wygląda sprawa z EDF? Jak prawidłowo należy dobierać zestawy turbina + silnik, żeby model miał odpowiedni zapas mocy? Jak to wygląda w praktyce?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Marcin, specjalnie odszukałem taką ogólną informację:

 

300W/kg słabe osiągi [moc włożona/waga modelu]

400-500W/kg dobre osiągi

>600W/kg bardzo dobre osiągi

 

To dane z jednego artykułów tego modelarza http://www.gregcovey.com/edf.htm http://www.rcuniverse.com/magazine/article_display.cfm?article_id=1077

 

Po sprawdzeniu moich mniejszych modeli (< 90mm EDF, takich do 1,5kg) wyszło mi:

Mig15 Kamdax- 1000W/kg latał bardzo fajnie, ale latał też dobrze przy 500W/kg - ten wskaźnik jest obarczony dużym błędem, bo silnik mocno przeciążony (fatalna sprawność)

Silvia Proedf- 800W/kg jeszcze nie latała

F15 GWS - 580W/kg jest pewien nadmiar ciągu (start z delikatnej trawy), ale model jest wolny

F16 Proedf - 530W/kg niedobór ciągu (start katapulta), ale jak już leci, to model dosyć szybki

A-10 GWS - jakaś malutka moc, a latał nawet z jednym silnikiem

 

Już z tego porównania widać, że problem jest skomplikowany - modele są różnego rodzaju, a i turbinki mogą być opracowane bardziej "na ciąg" lub prędkość.

Do tego jakość/sprawność całego tunelu jest o wiele ważniejsza niż się mogłoby wydawać.

 

Ja w każdym razie opieram się na pomiarze ciągu statycznego i pobranej mocy (i tak prąd potrzeba mierzyć, w obawie o sprzęt).

Z pełną świadomością popełnianego błędu, robię to dla porównywania napędów i ich osiągów w konkretnych przypadkach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam czym latać, więc z Hunterem nie muszę się spieszyć.

 

Tutaj masz specyfikację takiego modelu (choć może uda się zrobić lżej?)

 

http://www.rcgroups....28&postcount=49

 

Model Type: Hawker Hunter MK 58 (1987 version)

Scale: 1:6.8

Manufacturer: HT Modellbau http://www.ht-modellbau.ch/

Wingspan: 1.506m

Length: 2.08m

Weight: 12kg

EDF Unit: Schuebeler DS94 HST 128mm http://www.schuebeler-jets.com/

Motor: DS94 (Generation 2010)

Controller: Schulze future-xl-40.160 http://www.schulze-elektronik-gmbh.de/

Battery: Turningy 30C 14s 6600mAh (2x3300mAh) http://www.hobbyking.com/

Thrust: 8.3 kg

Current: 142A

Airtime: 3 - 4 minutes

Owner: Michael Bucher

Specials:

- Open duct system

- Conversion of standard turbine jet airframe

- Power is just right for scale like operation, preparing for some modification on the ducting

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolosalne koszta samego napędu (bez baterii i z innym silnikiem znalazłem w granicach 1800$ ), niestety nie na moją kieszeń.

Ale i cała reszta wyposażenia musi być dobrej jakości ( 12kg trzeba jakoś kontrolować :) ).

 

W każdym razie wszystko jest dla ludzi, jak coś zaczniesz działać to z chęcią będę obserwował postępy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

120 mm to jest to. W zupełności wystarczy. Cena węglowego napędu EDF 120 + silnik 700-98 + regulator to około 2100 zł pod 12 s do 14 s należałoby wziąć droższy regulator. Na 12 S ciąg wynosi 7800 G przy 127 A. W HK jest zapewne taniej ale np. taki silnik fandrive SK3 jest do kitu a turbiny nie są wyważane co jednak sprawia duże kłopoty.

W tym samolocie zmieści się też napęd 145cm (węgiel ~ 350Euro) - 10 kG ciągu przy 14 s. Tylko na razie silniki 800 są za małe a Lehnery są za drogie. Można się bawić w outrunnery ale to ślepy zaułek IMHO. No i pozostaje jeszcze Ameryka ze swoimi Stumaxami i XPS-ami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.