Jump to content

Problem z SAITO FA-82 B GK


Mychu

Recommended Posts

Witam ! To mój pierwszy temat więc proszę o wyrozumiałość.

Z jakieś 5 dni temu kupiłem model trenerka z silnikiem SAITO FA-82 B GK oraz 5 serwami sanwa. Kupiłem ten model z myślą o przełożeniu silnika do Edga 540 który czeka na wyposażenie. Samolot był zbędny lecz cena nie pozwalała odmówić - 700zł. Silnik praktycznie nowy - dotarty, w całej swojej karierze przepalił 3 zbiorniki po 250 ml. Trenerek nie zachwycił właściciela więc szybko zapomniał o nim i zawiesił go na suficie sklepu modelarskiego. Wszystko pięknie, ładnie lecz problem ukazał się na lotnisku - silnik podczas lotu zgasł (oczywiście był wcześniej odpalany przed domem drobne regulacje itp.) Lądowanie się udało lecz problem pojawił się przy wykręceniu świecy. Otóż trzymała się ona na termoodpornym kleju gdyż gwint był kompletnie zjechany... Silnik dostawał "lewego luftu" - powietrza i gasł. Pojawia się problem gdyż trzeba zreperować usterkę lecz w jaki sposób ? Głowica z cylindrem kosztuje 300 zł i więcej więc moim zdaniem odpada. Znajomy modelarz wspomniał że da się przegwintować i kupić specjalną świece o powiększonym gwincie tylko czy to dobre rozwiązanie ? Może ktoś zna lepsze sposoby naprawiania tego rodzaju usterek ? Czy może lepiej zażądać zwrotu pieniędzy i poszukać odpowiednika w ASP. Silnik ma mieć zastosowanie w samolocie Seagull Edge 540 46 (1,5m rozpiętość) Może przy okazji ktoś poleci jakiś dobry silnik do edga lecz proszę skupić się na istocie problemu.Proszę o pomoc - z góry dziękuję :)

Link to comment
Share on other sites

Nie słyszałem o istnieniu nadwymiarowych świec.Jeśli takie istnieją i o odpowiedniej ciepłocie to można spróbować. Można też wstawić tulejkę z gwintem na normalną świecę. Najrozsądniej jednak będzie jak oddasz uszkodzony silnik jeśli jest taka możliwość. Jest to dość poważne uszkodzenie i fachowa naprawa też wygeneruje koszty.Efekty takich napraw też czasem bywają różne.

Link to comment
Share on other sites

Mogę oddać uszkodzony silnik lecz jak wiadomo zamiennikiem w tej cenie będzie 4t ASP a to jednak spora różnica. Wolałbym zreperować wadę bo przecież 700zł za 4t saito 13,5 z modelem to za pół darmo aczkolwiek koszta naprawy mogą urealnić cenę która przestanie być atrakcyjna. Latam akrobatami więc trenerkiem się nie naciesze a nowy saito kosztuje 1100zł. Nowa świeca, tulejka nie kosztuje zbyt wiele a i tak pewnie za niedługo byłaby konieczność wymiany lecz jeżeli pozostanie głowica z cylindrem to 300zł nie dam.

Link to comment
Share on other sites

Racja, naprawa głowicy czyli rozwiercenie starego gniazda, nagwintowanie go, dorobienie i wstawienie tulei z gwintem pod świecę nie będzie tańsze niż 300 zł. Poza tym kto to zrobi? Już widzę narzekania fachowców, że kupa roboty a zarobek żaden. Lepiej kupić nową głowicę lub oddać ten silnik i poprosić o zwrot pieniędzy.

Link to comment
Share on other sites

Z 4T ciezko Ci bedzie tulejowac głowcię bo masz zawory, i miejsca tam nie ma za wiele, nawet zaspawując otwór i gwintując na nowo mozesz podtopić od środka.

 

 

Mozna by się było pokuciś o calową wkładkę do naprawy gwintu, przy takich wkładkach mozna zaoszczedzić dosłownie parę mm na otworze, bo normalnie to się robi M10 drobno zwoojny jakis a wkładka naprawcza bedzie miała ok 8mm .

 

Z tulejka moge się pobawic, jak juz nie bedziesz miał innej deski ratunku to się odezwij.

 

i tak szrto i tak, na dziś dzien to 50/50 ze wyjdzie.

Link to comment
Share on other sites

Nie lubię i nie mam zaufania do silników ASP i innych typu MDS. Jednak z braku laku lepiej jest mieć nowy i sprawny ASP niż używany i popsuty Saito. Naprawa tego silnika bedzie kosztować dużo i jest ryzyko,że po pewnym czasie tuleja lub wkładka naprawcza straci szczelność. Robiłem takie naprawy. Radzę oddać i zapomnieć.

Link to comment
Share on other sites

A gdybym oddał saito i zainwestował w RCG 15ccm - benzyna. Nie byłby za duży do Edga 540 o 1,5m rozpiętości ?

 

 

 

Pewien wiodący polski modelarski sklep często robi promocje typu 10% zniżki na wszystko do dnia... Cena Saito 82B to 1010zł a po rabacie 909zł. ASP to koszt ok 650zł. Zastanów się czy warto wchodzić w ten biznes. Według mnie Saito posłuży conajmniej trzy razy dłużej. Jeżeli chodzi o tego RCGF to niepolecam. Bardzo duże wibracje.

Link to comment
Share on other sites

Najlepiej naprawić zerwany gwint przy pomocy zestawu helicoil UNF 1/4x32 ale w Polsce jest on raczej trudny do kupienia.

W Stanach zestaw taki to koszt około 50 USD, ale podobno i tam trzeba taki zestaw kupować na zamówienie.

A co do tej benzyny 15 cm to sobie daruj.

Ten motor na śmigle takim jak do saito 82 , kreci do 7000 obr , to sobie możesz wyobrazić latanie z takim napędem.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Może troche za pòźno ale potwierdzam za zestawy do naprawy gwintòw Helicoil to najlepsze rozwiazanie, sam uzywam jeśli mam gdzieś zerwany gwint ( ostatnio naprawiałem zerwany gwint w dle 55 od mocowania tłumika ) .

Mozna kupić na sztuki wychodzi bardzo tanio , jedyny problem to specjalna narzynka ( podobno, tak mi mówił sprzedawca )

Albo cały zestaw ale to już dość drogo .

Jeśli by ktoś kiedyś potrzebował to pisać na PW postaram się pomóc.

Link to comment
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.