Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam. Jestem w trakcie budowy łodzi rc z napędem elektrycznym robię to po raz pierwszy więc wszystko to jest dla mnie nowe i potrzebuje paru lekcji, więc od razu przejdę do rzeczy.

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Jest to kadłub który pożyczyłem od znajomego miał 2 takie same sztuki w tym jedna była już z osprzętem miała zainstalowany silnik klasy 500 i pływała dosyć wolno. Nie posiadam więcej danych na temat tego kadłuba, może ktoś z was go rozpozna i powie coś więcej. Wpadłem na pomysł skopiowania tego kadłuba i zaimplementowania mu silnika trój fazowego. Budowę zacząłem od zrobienia formy negatywowej z laminatu szklanego, zaznaczam że po raz pierwszy stykam się z laminowaniem ale myślę że porządnie odrobiłem lekcje i przystąpiłem do laminowania.

A o to efekt:

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dwie połówki jeszcze nie sklejone bo uznałem że tak będzie łatwiej zainstalować część elektroniki. Jak na pierwszy raz uważam że wyszło dosyć ładnie, cieszę się że wybrałem tą metodę budowy bo dzięki temu wiele się nauczyłem.

Oto osprzęt który już posiadam:

Dołączona grafika

Silnik: 3660SL 3180kv http://www.hobbyking...idProduct=25091

Pakiet: Li-pol 3s 2200mah + dodatkowe ogniwo o takich samych parametrach żeby zrobić 4s.

Wałek giętki: Fi-4mm 300mm

Wał napędowy: 4mm z gwintem

Regulator: hobby king 80A taki zwykły jak do modeli latających, zamierzam dorobić do niego blok wodny.

Śruba napędowa: o oznaczeniu x 40

Mam kilka ważnych pytań.

1.Czy taki zwykły regiel 80A nada się do tego silnika?

2.Czy wał wraz ze śrubą ma być ustawiony równolegle do płaszczyzny kadłuba czy może pod kątem ?

3. Czy wał wraz śrubą ma być pod kadłubem czy za ?

4. Czy giętki wałek może poruszać się w aluminiowej rurce w otoczeniu jakiegoś smaru tak jak w oryginale gdzie wałek giętki porusza się w metalowej rurce bez żadnych tulejek czy teflonowych rurek. Jakie rozwiązania wy stosujecie ? a może wał sztywny jest jedyną możliwością do tego modelu ?

5. Czy wał do którego przykręcona jest śruba powinie pracować w jakiejś tulejce albo panewce a może powinien być łożyskowany i jak rozwiązać problem uszczelnienia tego wałka?

6. Jak dobrać śrubę napędową do silnika?

7.I przy okazji jak wyliczyć obroty silnika? Mnożąc kv x volt ?

Chętnie poprowadzę foto relacje z budowy tej łodzi na tym forum ale potrzebuje sporo pomocy i zrozumienia. Z góry dziękuje za pomoc i przepraszam za błędy.

Opublikowano

1. Chyba tak jeśli szczytowy pobór 94A a regiel 80A to da rade.

4.Może nie znam sie , ale na moje chyba tak skoro w metalowej chodzi to nie ma różnicy a i smar gęsty żeby woda nie wypłukiwała:D

5.Wydaje mi się że dobry smar da rade

 

 

Silniczek elegancki 1690W mocy :D

Opublikowano

Witam serdecznie.

Moją specjalnością są stateczki z napędem spalinowym ale może troszeczkę pomogę.Ten kadłub który posiadasz to typowa V-ka, a co za tym idzie napęd musi być umieszczony pod kadłubem. Wydaje mi się że widziałem taki kadłub u nas na zawodach w klasie V 3,5ccm standard u Kolegi z Oświęcimia.

Tutaj http://www.modelteam...ic.php?f=1&t=17na forum „elektryków” znajdziesz potrzebne informacje.

Jeżeli ten silnik ma jak napisał kolega 1,6kW to powinien dać rade ale obroty śruby nie powinny być za duże myślę że 25000 to max. a wiatrak X40 będzie bardzo dobry na początek, jest on właśnie do tego typu napędu.

W modelach „ECO” wały stosuje się sztywne w osłonie z rurki alu, ale przy śrubie stosujemy panewki (łożyska ślizgowe). Silnik wał i śruba ustawione są w jednej linii i odchylone od dna pod kątem. Wszystko mocowane na sztywno.

Pozdrawiam Marek

Opublikowano

No i ta "bateryjka" :) Za długo sobie nas niej nie popływasz :wacko: . Myślę,. że do tej wcale nie lekkiej łódki powinno się zastosować akumulatory o większej pojemności i powinny być z dobrej firmy. Jakiej? To może niech Ci powie, któryś z zawodników budujących modele elektryczne, Ale wiedz jedno,że z napędem w łódkach żartów nie ma i wszystko należy wykonać bardzo dokładnie i bez "fuszerki". Tu żadne gumki zamiast sprzęgła, czy mocowania na tzw "drut" nie mają racji bytu. Bo to się po prostu rozleci :blink:

A.C.

Opublikowano

Do tego silnika odpowiedni będzie pakiet 3s o znacznie większej pojemność od tego, który posiadasz.

 

np. taki:

 

 

Dołączona grafika

 

 

Poszukaj też regulatora obrotów (120-160 A) z chłodzeniem wodnym, bo ten który posiadasz szybko pójdzie z dymem.

 

Dołączona grafika

 

http://www.hobbyking...Cooled_ESC.html

 

 

Chyba, że planujesz wolne, rekreacyjne pływanie :)

Opublikowano

Budżet mam na minusie więc na razie bateryjka odpada. A co do regielka to dlaczego się ma spalić bo pobór będzie większy niż regiel może wydołać? Czy dlatego że będzie ciągle pracować na 100%normy i któregoś razu się zmęczy i nie wytrzyma? Dziś wieczorem przystąpię do lektury o budowie tej spalinówki. Link do mojej bateryjki: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9942

Opublikowano

Bez dobrej baterii radzę obwinąć tą malutką kilkoma opaskami zaciskowymi, żeby nie rozepchnęła puchnąc kadłuba oraz owinąć kocem ppoż, w razie zapłonu :) ten akumularor po prostu nie wytrzyma takiego prądu i wydatek będzie podwójny. Radzę więc dozbierać do baterii o większej pojemności :)

Opublikowano

To jest bułgarski kadłub do klasy F3E , stary ale jeszcze widać go na zawodach niższej rangi. Motorek może być, regulator jest za mały. Te modele dość pływają wypornościowo w zakrętach i żrą prądu. Wał oczywiście jest dobry, podpora powinna być stalowa bo ta się szybko rozleci, jako wał powinien tam chodzić drut stalowy 1,20mm. Akumulator oczywiście jest za mały i nie da Tobie potrzebnego prądu. Totalne minimum to 3-4 cele o pojemności bliskiej 6Ah. Co do wału to linka, którą posiadasz musi kręcić się w teflonowym pancerzu. W podporze wału raczej stosujemy w tej klasie łożyska , panewki szybko się kończą a jeżeli już mają być to z Ketronu ostatecznie brązu. Sprzęgło do linki zaciskowe stalowe skręcane i obrobione cieplnie np produkcji Bogdana G. Sprzęgło do drutu duraluminiowe , wał w nim blokowany wkrętami dociskowymi z czołem płaskim. Jako, że mocy dużo a sam wał finezyjny , śruba docelowa dość duża to wszystko musi być zrobione na tip top. Nie są to raczej modele do rekreacji i napędy w nich są dość awaryjne właśnie z racji delikatności wału. Zwrotność modelu na wodzie i to jak sobie z nim nie poradzisz zaskoczą Cie :D

 

M.H

 

Tak taki model mniej więcej powinien pływać

  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano

Prace nad modelem są chwilowo wstrzymane z powodu braku funduszy, zimy i czasu. Jak na razie zbieram kasę na pakiet 5000-6000mah i na regiel. Jedyną nowością jest to że kupiłem już łożyska do wału oraz przewód teflonowy w której będzie pracować giętki wałek.

  • 4 miesiące temu...
Opublikowano

Mam kilka ważnych pytań.

1.Czy taki zwykły regiel 80A nada się do tego silnika?

- regiel za slaby chyba ze rekreacyjnie z pakietem 2S i sruba 3 lopatkowa

 

2.Czy wał wraz ze śrubą ma być ustawiony równolegle do płaszczyzny kadłuba czy może pod kątem ?

- rownolegle

 

3. Czy wał wraz śrubą ma być pod kadłubem czy za ?

- pod

 

4. Czy giętki wałek może poruszać się w aluminiowej rurce w otoczeniu jakiegoś smaru tak jak w oryginale gdzie wałek giętki porusza się w metalowej rurce bez żadnych tulejek czy teflonowych rurek. Jakie rozwiązania wy stosujecie ? a może wał sztywny jest jedyną możliwością do tego modelu ?

- wal ktory masz moze pracowac w mosieznej rurce bez teflonu minimalnie wiekszej, do tego musi byc dobrze nasmarowany, co jakies 5 pakietow, sztywny wal nie nadaje sie do umieszczenia pod kadlubem chyba ze na kardanie :)

 

5. Czy wał do którego przykręcona jest śruba powinie pracować w jakiejś tulejce albo panewce a może powinien być łożyskowany i jak rozwiązać problem uszczelnienia tego wałka?

- panewka albo lozyska tuz przed sruba

 

6. Jak dobrać śrubę napędową do silnika?

- metoda prob i bledow, zacznij od mniejszej np 30mm i powoli idz w gore sprawdzajac czy sie nie grzeje i jak dlugo plywa na pakiecie, im wyzsze obroty tym mniejsza sruba i skok bo to generuje opory a opory pala silniki regulatory i baterie :)

 

7.I przy okazji jak wyliczyć obroty silnika? Mnożąc kv x volt ?

- tak

 

pozdrawiam i powodzenia

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.