pepcio Opublikowano 11 Grudnia 2012 Udostępnij Opublikowano 11 Grudnia 2012 Witam! Powróciłem ponownie do tematu budowy modelu szybowca SZD-30 Pirat w skali 1:5.Po kilku poważnych niepowodzeniach z wykonaniem kadłuba laminatowego (o kosztach nie wspomnę) zarzuciłem ten projekt i nie chciałem o nim myśleć. Jednak podczas porządków znalazłem trochę galanterii którą wcześniej do tego modelu zrobiłem i zrobiło mi żal ze tak szybko się poddałem. Jaki problem zrobić kadłub konstrukcyjny? Chyba niewielki. Rozrysowałem konstrukcję i do roboty. Wykonałem wręgi ze sklejki 1,0 mm. W okolicy centropłata oraz w przodzie z 3,0 mm i sklejki gospodarczej. Całość pokryję deseczkami balsowymi 2.0 mm ( aby było z czego podszlifować). Nowością jest mocowanie skrzydeł. Wykonam je jako dwuelementowe z mocowaniem na bagnetach z tytanu fi 10 i fi 8 mm.W skrzydłach rurki alu 300 mm. Skrzydła będą konstrukcyjne kryte folią. Mam ambicję nie przekroczyć ciężarem wartości 3000 g do lotu. Na razie kadłub z usterzeniem waży 700g. Mirek Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Wojtass_nt Opublikowano 11 Grudnia 2012 Udostępnij Opublikowano 11 Grudnia 2012 Gdybyś sobie postanowił nie przekraczać 2500g do lotu to jeszcze ok ale konstrukcyjny model tej wielkości z wagą 3kg to sporo. Gdyby to o mnie chodziło to celował bym w 2300-2500 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ali1983 Opublikowano 11 Grudnia 2012 Udostępnij Opublikowano 11 Grudnia 2012 A jednak budujesz. na pikniku Mirku wspomniałeś, że Pirat chodzi Ci po głowie. Jakbyś chciał się planami podzielić to ja chętnie przygarnę. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Janusz Olszówka Opublikowano 11 Grudnia 2012 Udostępnij Opublikowano 11 Grudnia 2012 Witam, napęd steru wysokośco zrób na serwie w ogonie,a ster kierunku linkami tak jest wygodniej i mniejsze luzy. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
pepcio Opublikowano 11 Grudnia 2012 Autor Udostępnij Opublikowano 11 Grudnia 2012 Bedę się starał zmieścić w 2500g. U nas na Żuławach trudno o zbocza tak więc pozostaje termika.A waga tutaj się liczy.Mamy przepiękną Górę Chrobrego ze zboczem od strony zachodniej ale cóż z tego, jest potężnie zarośnięta samosiejkami kolczastych krzaków i kiedyś jakiś "mądry" za PRL-u pociągnął w jej poprzek linię wysokiego napięcia.Został w ten sposób zniszczony obiekt który nadawał się idealnie do sportów lotniczych.Radość w zimę mają tylko narciarze.Kolega milo z forum objeździł wszystkie możliwe kąty w okolicy Wysoczyzny Elbląskiej i nie udało mu się polatać na zboczu. Może spróbuję w przyszłości polatać wzdłuż wydm na Mierzeji Wiślanej.Wiem że próbowali tego koledzy z Gdańska na Piaskach. Janusz zrobił mi małą rewolucję w mózgu (warto się go posłuchać!) i bedę musiał zmienić swoją koncepcję. Na tym etapie budowy wszystkie chwyty dozwolone.Co do napędu steru kierunku. To popychacz nie wystarczy!? To nie akrobat. Ale prosiłbym o szczegóły gdyż nigdy tego nie montowałem.Chodzi mi o - rodzaj linek, sposób ich mocowania oraz jak je napiąć.Serwo w ogonie przekonuje mnie ale nadal przeraża mnie dodatkowy ciężar w ogonie ( już to przerabialiśmy na forum). Plany mam w wersji warsztatowej i trochę je wstyd udostępniać.Może uda mi się po sfinalizowaniu budowy jakoś je uporządkować. Jest to konstrukcja modelu prototypowa i zmiany mogą być częste. Mirek Poniżej loty nad morzem, http://www.orlik.sacz.pl/new_model.php Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
RenoFlo Opublikowano 12 Grudnia 2012 Udostępnij Opublikowano 12 Grudnia 2012 Janusz zrobił mi małą rewolucję w mózgu (warto się go posłuchać!) i bedę musiał zmienić swoją koncepcję. Na tym etapie budowy wszystkie chwyty dozwolone.Co do napędu steru kierunku. To popychacz nie wystarczy!? To nie akrobat. Ale prosiłbym o szczegóły gdyż nigdy tego nie montowałem.Chodzi mi o - rodzaj linek, sposób ich mocowania oraz jak je napiąć.Serwo w ogonie przekonuje mnie ale nadal przeraża mnie dodatkowy ciężar w ogonie ( już to przerabialiśmy na forum). Cześć Mirku, Układ linkowego napędu SK ("pull-pull") jest prosty w wykonaniu, pozbawiony luzów (przy dbałości o współosiowość) pewniejszy i dużo lżejszy niż układ z popychaczem. kompletny zestaw wygląda np tak: http://www.nastik.pl/linki-sterow-mpjet-kompletny-naped-p-2540.html oczywiście można "kombinować" (sklep wędkarski w tym się przydaje). Jedyną "niedogodnością" jest konieczność ulokowania serwa SK w osi kadłuba / obrotu SK (w widoku z góry) Serwo wysokości, przy stosunkowo niewielkiej pow. steru, nie waży więcej niż 20 g. porównaj z wagą popychacza, dźwigni i jej mocowaniem. Zmniejszenie ilości połaczeń i osi - potencjalnie wprowadzających luzy - bezcenne. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
pepcio Opublikowano 12 Grudnia 2012 Autor Udostępnij Opublikowano 12 Grudnia 2012 Dzięki za ten namiar.Chyba się skuszę na ten zakup. Ale przy okazji kupiłbym servo do ogona.Dysponuję aparaturą FUTABA 35MHz i chciałbym aby servo było compatobilne do odbiornika (przewód) i w miarę mocne. SW przy masie 2500g ma co robić. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mavericknt Opublikowano 12 Grudnia 2012 Udostępnij Opublikowano 12 Grudnia 2012 Jest możliwość dostania lub kupienia od ciebie planów Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
pepcio Opublikowano 12 Grudnia 2012 Autor Udostępnij Opublikowano 12 Grudnia 2012 Tak jak wspomniałem moja dokumentacja jest w formie warsztatowej. Jezeli projekt się powiedzie postaram się ją uporządkować.Polecam dokumentację z której korzystam przy projetowaniu (jest naprawdę super!) "Skrzydła w miniaturze" Wydawnictwo Avia-Press Zbigniew Luranc 80-461 Gdańsk ul.Startowa13a/6 tel/fax (0-58)5565176.Kwartalnik lotniczo-modelarski nr 19 SZD-30 Pirat.Są tam pięknie rozrysowane szczegóły w podziałce 1:20 i 1:5 takze wersji SZD-30C. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mavericknt Opublikowano 12 Grudnia 2012 Udostępnij Opublikowano 12 Grudnia 2012 Zależy mi na wregach kadłuba Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
pepcio Opublikowano 13 Grudnia 2012 Autor Udostępnij Opublikowano 13 Grudnia 2012 Pan Luranc prowadził sprzedaż wysyłkową Teraz nie wiem.Na planach dokładnie są rozrysowane przekroje na podstawie których powiększając na ksero do odpowiednich wymiarów wyciąłem wręgi. Oczywiście przy tej metodzie nie obyło się bez błędów .W dwóch miejscach rozjechały się osiowo.Nie ma to jednak wpływu na konstrukcję.Najlepiej byłoby to rozrysować w CAD ale tutaj trzeba być dobrym komputerowcem. Na razie w tym stanie to trochę wstyd cokolwiek udostępniać. Mirek Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Wojtass_nt Opublikowano 13 Grudnia 2012 Udostępnij Opublikowano 13 Grudnia 2012 Przerysowywanie do CADa z planów papierowych tj. skanowanych to syzyfowa praca nie dająca żadnego efektu. Zdecydowanie szybciej i dokładniej można to zrobić wycinając ręcznie. Jeśli robić w CADzie to tak, żeby nie trzeba było drugie tyle poprawiać ręcznie po wycięciu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ali1983 Opublikowano 13 Grudnia 2012 Udostępnij Opublikowano 13 Grudnia 2012 mam plany Pirata, które było w modelarzu. są tam rozrysowane wręgi w skali 1:5. chętnym mogę podesłać na maila. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mavericknt Opublikowano 13 Grudnia 2012 Udostępnij Opublikowano 13 Grudnia 2012 A mona prosic o jakis kontakt do tego pana co ma plany Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
JMRC Opublikowano 14 Grudnia 2012 Udostępnij Opublikowano 14 Grudnia 2012 Panowie mam oryginalne rysunki Pirata w skali 1:25 na formacie A1, brakuje tylko przekrojów kadłuba. pozdrawiam Jerzy. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Jarek205 Opublikowano 15 Grudnia 2012 Udostępnij Opublikowano 15 Grudnia 2012 Witam wszystkich "Piratow" i sympatykow . Moze zanim koledzy przejda do "produkcji" wlasnych planow proponuje obejrzec plany narysowane w roku 1988 a obecnie dostepne z Model World autorstwa T. Slocombe . Wszystko bez kombinacji ladnie rozrysowane jesli mi czas pozwoli zamieszcze zdjecie tych planow moze cos godnego uwagi sie na nich znajdzie .Kto wie moze sam zaczne budowac ten model . Rozpietoc modelu wg planow to 3750mm.Wagi niestety nieznam . (prosze o niepisanie iz brak ortografi czy polskich znakow moj sprzet takowych nie posiada) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
piotrf3j/m Opublikowano 15 Grudnia 2012 Udostępnij Opublikowano 15 Grudnia 2012 Plany mogę dać , ponieważ budowałem pirata 1/5 https://plus.google.com/u/0/photos/105783288492094764931/albums/5719072074934923137?q=googg.epl&sugexp=chrome%2Cmod%3D7&um=1&ie=UTF-8&sa=N zapraszam tu są plany http://chomikuj.pl/piotrf3j Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
piter216 Opublikowano 15 Grudnia 2012 Udostępnij Opublikowano 15 Grudnia 2012 Pewnie chodzi o te plany http://www.trapletshop.com/gb/p/11862/szd-30-pirat Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
pepcio Opublikowano 11 Lutego 2013 Autor Udostępnij Opublikowano 11 Lutego 2013 Trochę posunęło się w budowie. Musiałem rozwiązać dylemat napędu sterów. Kombinowałem z różnymi wersjami aby uniknąć zbędnego ciężaru i dodatkowych luzów.W końcu wróciłem do pierwotnej wersji. Wykonałem dźwignię kątową z cienkiego duralu z ułożyskowaniem z brązu. Wykonałem asekuracyjnie miejsce do ewentualnego zamocowania serwa w ogonie. Trochę było doświadczeń ale starałem się aby przełożenie było jak najkorzystniejsze do zminimalizowania siły na sterze wysokości. Myślę że serwo o sile 5 kg nie powinno mieć kłopotów. Układ chodzi idealnie. W końcu oryginał miał też podobne rozwiązanie. Popychacze to bambus o odpowiedniej sztywności. Lekkie i przede wszystkim tanie. Kadłub praktycznie gotowy do malowania. Zabieram się za skrzydła. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Wojtass_nt Opublikowano 11 Lutego 2013 Udostępnij Opublikowano 11 Lutego 2013 Czym pokrywałeś kadłub? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi